Dag mensen,
Op school houden we ons nogal eens bezig met het configureren van Routers (CISCO) en switches (ook CISCO). We hebben van de leraar een dikke stencil gekregen met allemaal configuraties erin met routers, switches, hubs en eventuele andere apparatuur. Een voorbeeld van zo'n configuratie:
De routers en switches worden via HyperTerminal geprogrammeerd. Je logt dan erop in en begint met inkloppen. Dit duurt echter heel erg lang:
- er worden fouten gemaakt
- we moeten dingen opzoeken
- we werken er met groepjes van 2 aan, dus soms onderling overleg
- welke protocollen moeten we gebruiken?
- etc etc...
Voor 1 hele configuratie krijgen we 4 uur de tijd. Deze tijd zou ik liever aan andere dingen willen besteden. (eten en naar dames kijken in de kantine bijvoorbeeld). Dus ben ik gaan denken wat ik eraan kon doen. Toen heb ik dus een apparaatje bedacht wat een hele CISCO router binnen lets say 2 minuten helemaal configureert (en test doormiddel van wat PING commando's). Het voordeel is dus dat ik thuis al alles kan inprogrammeren en goed uitwerken zonder dat de leraar zegt "niet afkijken bij je buren" of "nee jongens, niet in je boek kijken" of wat dan ook.
Het apparaat "simuleert" een computer met HyperTerminal. Hier wat foto's met uitleg:
Het kastje:
(Je ziet links de RS232 aansluiting die naar de router/switch gaat)
Kastje aanzetten:
(Mooi blauwe LCD met wat info erop) 
In het menu om de routers te kiezen:
(Met rechtse button "scrollen" door items, met linkse button selecteren)
De gebruikte materialen / benodigheden:
- 1x kastje
- 1x (2x16) LCD scherm
- 1x LCD scherm frontbezeltje
- 1x PIC16F628 (microcontroller)
- 1x ST232 IC (voor RS232 communicatie)
- 5x 1uF condensator
- 4x 10K weerstanden
- 2x drukschakelaar
- 1x batterij houdertje
- 1x sub D male stekkertje
- 1x Blue LED (3mm)
- 1x 10K potmeter
- 3x 1,5 volt batterij
- een aantal flesjes uit deze stapel voor de inspiratie 
De onderdelen:
(oops, batterijen liggen er niet bij)
Kastje:
(no comment)
Draad:
(Natuurlijk niet onbelangrijk...)
Zo, dat was het... Kost wat moeite om te maken, maar dan heb je het in de les wel ultra relax 8) (nu nog kijken wat de leraar ervan zegt)
Met dank aan de mensen van de JAL-list voor de hulp met de libs die ik nodig had.
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Ziet er gelikt uit.
Ik wil nu ook binnenkort wel eens wat gaan maken met picjes en LCD schermpjes enzo..
ga zo door!!
gr, Tom
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 27 januari 2004 16:21:49 schreef Jeroen Boere:
mooi hoormijn complimenten!
wat kun je met dit ding instellen?
Op school hebben we dus een stencil met een aantal (12 stuks) router configuraties (zoals in de startpost op het plaatje te zien is. We moeten dus in 4 uur tijd een zo'n hele config maken. En ik heb alle configs van de stencil erin geprogged, dus dan is het alleen nog maar af te wachten welke config we op die dag moeten maken, en dan "scroll" ik dus naar de goede config, druk op select, en de programmeerd/configureerd hij in 2 min. een hele router. Hij stelt dus IP adressen, subnetmasks, hostname, clockrates etc etc in. Gewoon precies hetzelfde als we eerst zouden doen met een computer en HyperTerminal.
Het kan ook op andere manieren, maarja vond het gewoon leuk om weer eens wat te maken enzo. En op school zullen ze dit ook wel graag willen allemaal 
netjes, mooi gedaan
zit het lcd niet wat scheef
klik . wil je extra veel reactie ?????? .
je hebt al wel meer reacties dan hier
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
supermax
is het daarom dat je de laatste tijd zoveel vragen had ivm die rs232 config 
je moet er eigenlijk maar opkomen 
ik snap wel niet hoe je weet welke signalen je in die router moet steken???
Op 27 januari 2004 17:00:28 schreef help:
netjes, mooi gedaanzit het lcd niet wat scheef
klik . wil je extra veel reactie ?????? .
je hebt al wel meer reacties dan hier
Jep, natuurlijk ook even op GoT posten he 
LCD scheef? Ik heb er speciaal op gelet dat het recht zat. Een scheef LCD in mijn apparaat zou ik niet waarderen...
Op 27 januari 2004 17:00:30 schreef Sp3ci3S:
supermaxis het daarom dat je de laatste tijd zoveel vragen had ivm die rs232 config
je moet er eigenlijk maar opkomen
ik snap wel niet hoe je weet welke signalen je in die router moet steken???
Ja precies. Ik was al een langere tijd erg geintresseerd in rs232 en PIC, maar het kwam er niet van. Dit is het eerste project met rs232, en er volgen er meer 
Ik stuur gewoon dezelfde signalen naar de router als we ook op school doen met HyperTerminal.
Sjiek hoor,
maar ehm gaat die leraar dat we geloven als je na 2 minuten klaar bent!!
ik zou een paar van die ICT bedrijven een mailen een dan een aanbieding doen voor dat apparaat, kun je d'r nog een mooie zakcent mee verdienen lijkt me zo. handig joh kunnen ze gewoon een hulpmonteur ff een router laten proggen in amper dan geen tijd
Op 27 januari 2004 19:15:22 schreef Jan klaasen:
Sjiek hoor,maar ehm gaat die leraar dat we geloven als je na 2 minuten klaar bent!!
ik zou een paar van die ICT bedrijven een mailen een dan een aanbieding doen voor dat apparaat, kun je d'r nog een mooie zakcent mee verdienen lijkt me zo. handig joh kunnen ze gewoon een hulpmonteur ff een router laten proggen in amper dan geen tijd
Tja, zo werkt het ook weer niet. Je moet toch vertand ervan hebben. Want of je programmeerd de router, of je zet die configfile in een PIC, je moet toch weten wat je moet typen
Maar de leraar gaat het zelf zien he
Ik laat hem de router leeg maken (erase startup config) en daarna zet ik er alles weer in. En daarna mag hij kijken of het werkt 
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
zeg atmoz heb je trouwens je source in jal
niet dat ik geinterseerd ben in je router ding maar ik zou willen weten hoe je die rs232 en LCD scherm gecombineerd hebt (met interrupt??)
kan je dat eens doorsteken ? ik zou er nog 6 AD conversies en 2 DA conversies + 2PWM moeten bijkrijgen
greetzz
Heb je zie stencils digitaal? IK zit momenteel namelijk in engeland, en kan wel wat informatie gebruiken over Routers enzo...?
Op 28 januari 2004 10:11:10 schreef Sp3ci3S:
zeg atmoz heb je trouwens je source in jal
niet dat ik geinterseerd ben in je router ding maar ik zou willen weten hoe je die rs232 en LCD scherm gecombineerd hebt (met interrupt??)kan je dat eens doorsteken ? ik zou er nog 6 AD conversies en 2 DA conversies + 2PWM moeten bijkrijgen
greetzz
Haha, hier ben ik zelf een aantal dagen achter elkaar flink mee bezig geweest
(zie JAL-list) daar hebben ze me onder andere ook geholpen. Als je me effe een mailtje (zenithracingAThotmail.com) stuurt, dan FWD ik je de mail wel waarin een en ander is uitgelegt door iemand van de JALlist.
Op 28 januari 2004 10:23:11 schreef Mitchell S:
Heb je zie stencils digitaal? IK zit momenteel namelijk in engeland, en kan wel wat informatie gebruiken over Routers enzo...?
Nee, die heb ik niet digitaal, maar ik denk dat je er persoonlijk weinig aan hebt. Het zijn allemaal plaatjes zoals in de topic start met IP's enzo erbij (niet de uitwerkingen) die moeten we zelf maken op school....
Atmoz
Jonathan
Op 28 januari 2004 11:01:06 schreef Atmoz:
dan FWD ik je de mail wel waarin een en ander is uitgelegt door iemand van de JALlist.
tnx , done 
Op 28 januari 2004 11:01:06 schreef Atmoz:
[...]
Haha, hier ben ik zelf een aantal dagen achter elkaar flink mee bezig geweest
(zie JAL-list) daar hebben ze me onder andere ook geholpen. Als je me effe een mailtje (zenithracingAThotmail.com) stuurt, dan FWD ik je de mail wel waarin een en ander is uitgelegt door iemand van de JALlist.
[...]
Nee, die heb ik niet digitaal, maar ik denk dat je er persoonlijk weinig aan hebt. Het zijn allemaal plaatjes zoals in de topic start met IP's enzo erbij (niet de uitwerkingen) die moeten we zelf maken op school....
Atmoz
OKe
Haha, dat wil ik zelf ook wel eens weten.
De leraar heeft het nog niet gezien, omdat ik het erg druk met andere zaken heb.
Moet er deze week echt eens van komen 
[Bericht gewijzigd door Atmoz op ]
Jonathan
Op 3 februari 2004 19:40:56 schreef Atmoz:
Haha, dat wil ik zelf ook wel eens weten.
De leraar heeft het nog niet gezien, omdat ik het erg druk met andere zaken heb.Moet er deze week echt eens van komen
weet dat zeker eens te zeggen
die zal nogal ogen trekken