Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Nico ,
Die engelsman kan weleens AM-doorbraak zijn , zoals Fred het al eens gezegd heeft : de middengolf ( of willekeurig ander sterk AM station op de korte golf ) is soms moeilijker niet te ontvangen dan wel ... ( steek voor de grap maar eens een stuk draad in de ingang van je geluidskaart en draai het volume maar eens open ...)
En een dc ontvanger kan erg gevoelig zijn voor die AM-doorbraak .
Hoe dat precies electronisch zit is mij weleens uitgelegd , maar een ander hier zal je dat ongetwijfeld beter uit kunnen leggen dan ik . Als ik het goed onthouden heb , ligt dat aan de (niet)lineairiteit van de mixer . Maar ik zal zeker verbetert worden .
Verder dat gebliep waar je het over hebt , kan heel goed aan de koppeling liggen tussen de oscillatorspoel en de ontvangstspoel . Ik meen mij te herinneren dat je ze op één koker hebt gewikkeld .
Misschien toch te dicht bij elkaar?
Het is toch niet zo dat er in die koker een aluminium laag/coating zit .
Zo ja dan heb je meteen een mooie kortgesloten wikkeling in jouw hoogfrequent gebeuren . Die belast het hele zooitje , koppelt alles wat niet gekoppeld moet worden en alles loopt in het honderd .
Zomaar een paar suggesties waar dit volgens mij aan zou kunnen liggen .
Groet en succes gewenst
Evert , die denkt dat als jij zo doorgaat je binnenkort mij wat kan leren
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Radioortje
Fred ,
Dat is een Airmac Wave Analyser
Het is een DC onvanger , van de langegolf tot en met 30 Mc , met een boel buisjes en " echte " knoppen .
Wat ie nu eigelijk kan meten , want het is een meetontvanger , weet ik niet , omdat ik nog geen handleiding heb gevonden . Er kunnen " probes " op aangesloten worden en hij heeft twee ingangen . Die probes zijn niet in mijn bezit , en de pluggen daarvan zijn weer van die meerpotige bizarre dingen . Daar staat nog hoogspanning op ook , dus ik ga er vanuit dat er een soort van actieve probes bij horen .
Als radio leuk om mee te spelen , echter niet zo gevoelig en heeft daarom een flinke antenne nodig , wat weer resulteert in een vervelende hoeveelheid AM doorbraak .
Nee , het is geen radio , maar een meet-ontvanger .
Ik bedenk me net dat je misschien iets met een scoop op die probe aansluitingen wat kunt doen ...
Je eigen radio signaal bekijken ofzo ...
Ik weet het niet , ik gok ook maar wat , maar mocht er hier iemand zijn die dit of een vergelijkbaar apparaat kent of er iets meer van weet ... Ik luister .
Evert
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.hpmemory.org/wa_pages/wall_a_page_13.htm
http://www.hpmemory.org/wb_pages/wall_b_page_04.htm
Klinkt als de voorloper van een spectrum analyser/wobbelaar.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
Radioortje
Als je dat zo leest ,ja , lijkt op en klinkt als .
Alleen kan er op de mijne niks sweepen en/of wobbelen ...
Maar misschien is hij wel alleen bedoelt om golfvormpjes te kunnen bekijken op een bepaalde frequentie .
Evert
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Er zit geen coating op. Het is gewoon een kartonnen koker. De koppelspoel ligt over de spoel heen. Tussen de twee spoelen dit 15cm...
Jij raadt aan de koppelspoel ernaast te leggen?
En wat kan ik dan doen om te zorgen dat ik meneer de Engelsman kwijtraak, en dat ik de 80mband ontvang? Daarvoor moeten, neem ik aan, de twee trimmers wel ongeveer gelijk staan?
/e Waar is (Z)weetvoetje eigenlijk? Op vakantie?
fred101
Golden Member
Zo heb ik mijn hydrodyne lopen tobben om de radio dominee kwijt te raken.
Ben vanavond weer eens aan de FTdx van een kennis bezig geweest. Die moet tenslotte ook af. Er zat een foute roosterlekweerstand in. Die was er later in gezet en had een waarde van 47K ipv 470K. 47K staat in het schema maar 470K in de partslist en lijkt me ook logischer.
De microfoon bleek door een vorige eigenaar van een versterkertje te zijn voorzien (waar nu de batterij van leeg was) en hij deed nog maar 15W.
Er zaten ook wat buisjes in de foute voetjes en de tune-toon buis was op. Er zitten in ieder geval geen 6KD6 buizen in maar wat wel weet ik niet. De anode spanning is ook terug gezet naar de 470V aftakking ipv 600V. Maar nu doet hij bijna 200W op 80m, 160W op 40 op 20 en 15 maar nog steeds niets op 10m. Daar lijkt een spoel erg krokant. De kern draait niet want die is gebarsten en vastgesmolten in het plastic. Hij lijkt ook zwart aan de achterkant (kan je bijna niet zien)
Ik denk dat hij op een B+ van 800V wel weer goed is voor zijn volle vermogen maar dat durf ik niet met onbekende buizen. En dat alles met alleen de hulp van een jaren 50 HP RF voltmeter waar de meetkop zo'n 45 graden van wordt en mijn philips trimsetje
Life is beautifull.
Gelijk ook de ontvanger maar even lekker afgeregeld, de DBM op nul gezet (wat me niet lekker zit is dat dat in USB niet zo goed lukt als in LSB. Er zijn daar een diode, weerstand en Ctje weggehaald) Ga die toch maar eens terug zetten. De S-meter gesteld, spurious onderdrukking ingesteld en nog wat andere zaken. Het is ineens een heel andere ontvanger. Wat is zo'n oude marconi signaalgenerator lekker stabiel als hij een half uurtje aanstaat. Geloof toch dat ik een zwak voor marconi en HP begin te krijgen.
Fred
Radioortje
@ Fred : Met een beetje geluk en een beetje verstand en goede meetapparatuur kom je vaak een heel eind . En als je dan ook nog eens het schema hebt ...
@ Piet : Ik denk dat die koppelwikkeling wel goed zit , de oscillator doet het immers ... ik vermoed echter wel dat die oscillator de ontvangstkring te veel beïnvloed .
Voor ontvangst is een mooie gelijkloop van allebeide natuurlijk wel gewenst ( trimmers ongeveer gelijk dus ).
Dan die Engelanders .
Als het AM doorbraak is ( wat ik vermoed , want ze blijven te horen hoe je de trimmers ook zet ) zit hem toch in die mixer , ben ik bang . Door de toleranties in de eigenschappen van die twee fets krijg je nooit een mooi balans in de mixer en ik denk dat zoals het zo geschakeld is , het ook niet gauw gaat lukken .
Maar wie ben ik ?
Ik geloof meer in een diode mixer , maar dan loop je weer tegen andere problemen op , zoals versterking .
Een dual gate fet lijkt mij ook al beter , maar heb jij weer geen goede ervaringen mee ...
Antenne verzwakking is misschien iets .
Wat gebruik jij nu als antenne ? Een paar meter draad dacht ik . Is prima .
Hang die draad eens via een potmeter aan het geheel , zodat je kunt regelen totdat je die engelsen net niet meer hoort . Ben je de doorbraak kwijt , en dan kan je als het goed is andere signalen horen ( hopelijk op de 80 meter ) .
Die regeling lijkt mij zowiezo handig , omdat je in de avonduren meer last krijgt van dat soort stations ( met name als het donker wordt ).
Daarbij komt het met een dc-ontvanger enorm aan op de audio versterking ( liefst met zonder ruis ( BC 550 oid.)).
De grap met een goed werkende dc-ontvanger is ook dat je selectiviteit ( lees bandbreedte ) die je ontvangt , zich prima laat bepalen door een audio filter , dus geen dure en moeilijk af te regelen midfrequent filters ed.
Wellicht dat er een aantal mensen hier op het forum zijn die dit kunnen en hopelijk ook zullen verbeteren , als ik het niet bij het rechte eind heb , maar ik denk dat ik niet zo erg mis zit .
Evert
fred101
Golden Member
Als je de boel in een metaal kastje duwt denk ik dat je die engelsman wel kwijt raakt. Maar ik neem dat je een twee banks varco gebruikt als afstemming en geen trimmertje. De beide banken moeten ook identiek zijn.
Belangrijkste is eerst om te testen waar je zit. Wat evert al schreef, de gelijkloop is belangrijk.
Ijk eerst je dipper op een andere ontvanger zodat je weet waar hij zit. De 80m band is niet zo groot (3,5-3,8, dus dat is 300KHz en mijn dipper zit er 2MHz naast)
Dan kijken waar je ontvanger begint en waar hij eindigt.
De spoelen zijn voor 80m altijd behoorlijk groot dus je zit al snel gelijk. Wel belangrijk dat je kring goed werkt en dat betekent dat je varco midden in de band ongeveer 160pF moet zijn. Je spoel wordt dan 11,5 uH.
De spoel moet een zo hoog mogelijke Q hebben want dan is de kring het meest selectief.
Als je de dipper hoort dan kun je dus testen of je afstemming werkt. Dan kun je de gelijkloop testen door de spoelen te verwisselen. Zit je dipper nu ineens ergens anders dan zijn je spoelen niet gelijk.
Fred
Radioortje
Ja , natuurlijk een metalen kastje , scheelt een hoop instraling .
En nee Fred , ik dacht niet dat Piet een geschikte dubbele varco tot zijn beschikking had .
Maar het lijkt mij ook beter dat die twee spoelen elkaar " niet meer zien " , dus een schotje van metaal ertussen of minimaal haaks ten opzichte van elkaar plaatsen . Ik kan me zo voorstellen als de ene kring de andere instraalt ( het zogenaamde valse-Jomanda-effect ) je een gemixed signaal aan gaat bieden aan de mixer , die dat vervolgens weer gaat mixen , met het gevolg door fase verschuivinkjes en dat soort vervelende bijverschijnselen dat je daardoor dat geflierebliep krijgt .
Twee keer de zelfde twee signalen achter elkaar aan mixen lijkt mij nooit een goed plan ( tenzij je juist de dan ontstane signalen wilt onderzoeken ).
Evert
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb een varcotje van 2*15pF.
Ik kan nog wel een DG-mosfet proberen, maar die krengen zijn bij okaphone zo duur...
Jij raadt dus aan de bus gewoon in tweeën te zagen?
Op zijn max, zit er ongeveer 150pF parallel.
Ik zal eens een potmeter aan de antenne hangen...
Radioortje
Kerel ,
Duur ?
Ik heb er laatst € 3,= voor 10 stuks gegeven . Netjes bij elkaar in een electrostatisch vrij zakje .
Zullen niet van de beste kwaliteit zijn , maar voor de frequenties waar ik me mee bezig houd en waar we het hier over hebben , goed genoeg .
Maar ok , je hebt dus wel een dubbel varco'tje . Maar dan zit je wel met de toleranties van de C's die je er parallel aan gezet hebt . Als dat 10% is ( wat heel weinig is voor een céétje , vaak zie je toleranties van bv -20/+40% , hebben we het nog niet eens over de temperatuurs coëfficiënt... ) dan zit je al op je totale afstembereik van de varco .
Die potmeter dan wel met de vaste aansluitingen aan de radio kant , blijft daar de belasting zo gelijk mogelijk . Neem de potmeter met de laagste weerstand uit je bakje , 1 kOhm ofzo met het wel doen .
En ja , eh , hm , je koker doorzagen is ook weer zo wat , zit je meteen met twee van die losse knotsen aan draadjes die dan weer afbreken .
Probeer eerst eens dat met die metalen doos ( oud koekblik uit het keukenkastje of bij de kringloop winkel ... )
Succes , Evert
Pietdepiet
Ja, duur. Bij Okaphone zijn ze bijna 3euro per stuk...
Wat kan ik doen aan die C'tjes dan?
Die potmeter ga ik doen. Net als een metalen doosje dat ik ga zoeken. Moet de spoel daar ook in? Maar ik weet niet of wij nog een ijzeren doosje hebben dat ik mag mollen. Anders moet ik even naar de kringloop winkel, maar dat wordt pas volgende week woensdag denk ik...
Oja, waarschijnlijk krijg ik komend weekend mijn scoop:)
/e Hier ligt nog een DG-mosfet. Misschien werkt die nog gewoon. Die heb ik er toen uitgehaald, maar toen was de versterker nog stuk.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
Radioortje
Kijk ook hier eens : www.elektronica-componenten.nl
Als je het goed wilt doen , zou je alles in een loden koffer ( grapje ) moeten bouwen . De VFO liefst het in een apart kamertje ...
Misschien heeft de buurvrouw nog wat over liggen .
Dit is toch een wat serieuser project en heeft wat meer zorg nodig , dan jouw Peche Melba .
Zorg er ook voor , als je hem in gaat bouwen , dat iig de VFO spoel mechanisch heel stabiel samen gebouwd wordt in verband met frequentie stabiliteit .
Groeten
Evert , die een hapje gaat eten en dan weer aan de slag moet .
Pietdepiet
Hmm, het probleem is een beetje, dat ik hem eigenlijk pas wil inbouwen, zodra hij goed werkt;)
/e Die dg-mosfets zijn ook ongeveer de enige goedkope dingen daar. Maargoed, met verzendkosten betaal ik nog maar 4,5euro. Daar haal ik er bij okaphone geen 10 voor...
/e2 Dipper eiken, hoe doe ik dat? Als ik een kortgolfradiotje neem en die op 4MHz afstem, en ik ga draaien aan mijn dipper. Dan hoor ik op 3.7Mhz Een lichte brom en hele erge microfonie. Op 4Mhz getjilp. Op 4.5Mhz getjilp en op 4.7Mhz licht getjilp en lichte microfonie.
Ik ben er ook achter gekomen dat er spanning op de behuizing van mijn dipper staat. Ook eens kijken waar dat nou weer vandaan komt. Als ik de stekker omdraai is het bijna weg (met een spanningszoeker getest).
Dat is vreemd. Tov van de nullijn meet ik niks met mijn multimeter. De spanningszoeker gloeit toch echt, en ik voelde ook echt een prik...
Kan dat komen omdat hij niet geaard is? Het is namelijk zo, dat 1 van de 145VAC aansluitdraden rechtstreeks van de trafo aan de behuizing hangt. Zorgt dat ervoor dat er 145VAC op de behuizing komt te staan? En kan ik dat voorkomen door een echte diodebrug te gebruiken?
/e5 Nee, dat is het niet. Als ik dat uitzet, heb ik nog steeds een spanning. Waar komt die vandaan???
/e6 Zelfs met de hoofdschakelaar uit, staat er nog een spanning op. Dat snap ik niet. Dan zijn alleen maar 1 helft van de trafo, en 1 aansluitpool van de schakelaar verbonden. Hoe kan er dan spanning op de behuizing staan
/e7 Hee, ontdekking. op de aarding van de stroomdoos die ik gebruik staat volgens de spanningszoeker een spanning. Dat snap ik echt niet. Er zitten geen stekkers in, en hij zit op een niet-geaard stopcontact aangesloten. Maar die schok kreeg ik op een andere doos, die in een ander stopcontact zat. De enige overeenkomst tussen de twee dozen is dat ze allebei een redelijk lang snoer hebben. Ik ga eens die andere doos meten met de spanningszoeker.
/e8 Heel vreemd, op die doos staat volgens de spanningszoeker ook al een spanning. Ik begrijp het niet. Die zit ook al met niks anders erin op een niet geaard stopcontact. Is dit een vreemde wijze van inductie? En kan ik daar een schok van krijgen? Help!
/e10 Als het snoer van de doos uit het stopcontact is, is de spanning ook weg. Als ik de dipper zonder doos in het stopcontact prik, brandt het neonlampje minder fel. Nou heeft de dipper van zichzelf al een lang snoer. Ik denk dat het altijd al geweest is, dat er spanning op de behuizing staat, ik het het alleen nooit eerder gevoeld. Ik zat nu op mijn knieën op een tapijt. Normaal zit ik op een stoel. Maar waar die spanning vandaan komt weet ik nog niet.
/e3
Ik heb iets ontdekt, maar het is lastig uit te leggen.
Als de trimmers beide op hun maximale capaciteit staan, en ik draai de oscillator trimmer naar minimale capaciteit. Dan hoor ik vanaf een bepaald punt een plop, en vanaf daar brom. Tot ik helemaal rond ben en de trimmers weer bijna gelijk staan. Dan is het weer plop en vervolgens ruis en getjilp. Als ik, als beide trimmers op hun maximale capaciteit staan, de antennetrimmer verdraai, heb ik dit fenomeen niet. Die kan ik helemaal ronddraaien, zonder dat het getjilp verdwijnt. Al beide trimmers echter op hun minimale capaciteit staan en ik draai de antennetrimmer weg. Dan hoor ik weer een plop, en vanaf dan gebrom. Als ik dan de oscillatortrimmer er naartoe draai, heb ik weer plop en getjilp. Hetzelfde effect dus als eerder alleen nu veroorzaakt de antennetrimmer het. Als ik, beide trimmers staan op hun minimale capaciteit, nu echter aan de oscillatortrimmer draai, heeft dat geen effect. Het is dus precies hetzelfde fenomeen als toen ze op de maximale capaciteit stonden, alleen de functies van de trimmers zijn omgewisseld.
Als iemand mijn verhaal tot hier heeft willen lezen, en het ook nog eens begreep: Bedankt, en heb je een verklaring hiervoor?
/e4 Net de ingeving gehad een met alluminiumfolie omvouwen tennisbal in de koker te duwen. Maar dat levert alleen een beetje brom op, en helpt niet het gefliep te weren.
/e9 Fred, als je dipper 2Mhz scheef zit, waarom verdraai je het schaaltje dan niet gewoon een beetje?
/offtopic: Dit is wel de recordpost qua aantal edits. De hele post begon met 1 regeltje tekst.
fred101
Golden Member
Geen idee wat je met dat geplop enzo bedoelt.
Wat wel belangrijk is: je hebt de de extra C's toch wel parallel met je varco gezet en niet in serie ? De varco goed aangesloten ? Een lip is meestal gezamelijk de andere twee voor de banken.
Op 80m is niet altijd wat te doen. Overdag is het daar wat stil. 's-Avonds is het wel druk maar er kan veel QRM zijn. Ik weet niet of je wel eens SSB hebt gehoord.
Om je dipper te vinden moet je de radio in SSB zetten. De dipper is alleen een draaggolf en een AM ontvanger geeft die niet weer. (DSB kan ook)
Fred
Pietdepiet
En dat hele spanning op de dipper verhaal?
De varco ed is allemaal goed aangesloten.
Ik heb nog nooit SSB gehoord.
Ik hoor de dipper dus wel, maar op meerdere plekken.
Dat geplop beter uitleggen. Hmm
Ik noem de trimmer in het oscillatorcircuit even OT, en de trimmer in het antennecircuit even AT.
Met het dichtstaan van een trimmer bedoel ik de maximale capaciteit, met het openstaan bedoel ik de minimale capaciteit.
Stel dat de OT en de AT allebei dicht staan. Dan hoor ik ruis. Ik ga nu aan de OT draaien. Ik draai hem steeds verder open. Het verschil tussen beide trimmers wordt steeds groter. Opeens hoor ik 'plop' en daarna brom. Ik draai de OT steeds verder open, tot hij helemaal open staat. Dan draai ik nog verder door, zodat hij weer meer dicht gaat. Vanaf datzelfde punt, maar dan 'aan de andere kant' hoor ik weer een plop, en vanaf dan weer ruis. Ik draai nog ietsjes door en mijn OT is weer rond, en staat weer op de maximale capaciteit.
Nu ga ik aan de AT draaien. Ik hoor steeds een beetje ander gefliep, maar geen plop. Ik kan hem helemaal ronddraaien zonder plop te horen.
Nu draai ik beide trimmers helemaal open.
Ik ga wederom aan de OT draaien. Ik draai hem steeds verder, en het gefliep verandert. Maar geen plop. Ik ben weer helemaal rond en heb geen plop gehoord.
Nu ga ik aan de AT draaien. En op datzelfde punt als net bij de OT hoor ik een plop, en vanaf daar brom. Ik draai hem verder dicht tot hij op zijn maximale capaciteit staat. Dan draai ik door en op datzelfde punt 'aan de andere kant' hoor ik weer een plop, en vanaf daar ruis.
Nu ga ik aan de OT draaien. Ik hoor steeds een beetje ander gefliep, maar geen plop. Ik kan hem helemaal ronddraaien zonder plop te horen.
Oftewel de trimmers vertonen hetzelfde effect als ze andersom gedraaid zijn.
Oftewel. In stand X vertoont trimmer P effect A. In stand X vertoont trimmer Q effect B.
In stand Y vertoont trimmer P effect B. In stand Y vertoont trimmer Q effect A.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
Als je op een niet geaarde contactdoos werkt kan er door (voedings)filters een stroompje naar de kast lopen. Denk aan je PC. Bij kleinere stroompjes, die lagere spanningen veroorzaken, licht de spanningszoeker minder fel op.
Aangezien een spanningszoeker hoogohmig is, geeft die al snel licht.
Met het stroomnet moet je niet gaan experimenteren zonder voldoende kennis en de juiste meetapparatuur.
Een scoop en een multimeter behoren niet tot de juiste meetapparatuur. Fouten worden afgestraft. Een aardlek schakelaar helpt niet in alle gevallen dus wees voorzichtig!
Het zijn inderdaad veel edits en je verhaallengte begint die van Fred01 te evenaren. 
Je kringen beginnen goed te werken maar het zou kunnen dat beide kringen oscilleren.
Pietdepiet
Maar kan iemand me uitleggen hoe in vredesnaam op twee verschillende lege contactdozen, volgens de spanningszoeker spanning staat. Ook op de kast van de dipper staat een spanning. Het lijkt wel of lange loshangende aarddraden een spanning 'opwekken'. Er hangt helemaal geen pc aan. Er hangt dus helemaal niks aan.
Wat bedoel je met oscilleren? Dat is toch juist de bedoeling van het geheel?
rbeckers
Overleden
Pietdepiet, je ene kring, bij je antenne, moet niet zelf een oscillator vormen. De andere kring wel.
Je spanningszoeker meet hoogohmig. Als een kabel ergens iets oppikt, geeft je spanningszoeker dat al snel aan.
Pak een lange draad, die los ligt, en hou daar je spanningszoeker aan.
Edit:
Geeft de spanningszoeker meer licht als je de dipper aanraakt met de spanningszoeker terwijl de dipper in een contactdoos zit en aan staat?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (21%)]
Pietdepiet
Aaah, en hoe voorkom ik dat?
Dipper uit, stekker eruit = Geen licht
Dipper aan/uit, stekker erin op manier 1 = Geen licht
Dipper aan/uit, stekker erin op manier 2 (omgedraaid dus) = Licht
Het maakt dus helemaal niks nada uit of de dipper aan/uit staat.
fred101
Golden Member
Pietdepiet
Langer mag wel hoor. Wordt het wel duidelijker van;)
Jij kan een echt lampje laten branden op een antenne?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 11 september 2008 20:51:38 schreef Pietdepiet:
Maar kan iemand me uitleggen hoe in vredesnaam op twee verschillende lege contactdozen, volgens de spanningszoeker spanning staat. Ook op de kast van de dipper staat een spanning. Het lijkt wel of lange loshangende aarddraden een spanning 'opwekken'. Er hangt helemaal geen pc aan. Er hangt dus helemaal niks aan.
Op een wandcontactdoos, een stopcontact in de volksmond, staat altijd op een van de twee polen spanning, de andere niet.
Die waar jij spanning op meet is de fase, de ander is de nul.
Het is wisselstroom, en een vd polen is aan aarde gelegd door de nuon/essent/whatever.
Dat is niet altijd zo geweest, maar dat doet er nu even niet toe.
Vergelijk het met je 9 volt batterij, de min doe je aan het huisje vd schakeling, en de plus gebruik je om de schakeling mee te voeden.
Wat er via de meterkast binnenkomt is vergelijkbaar met je batterij, er is dus altijd een pool waarmee je de apparatuur voed.
Dat is de pool waarbij de spanningzoeker oplicht.
Dat is dus normaal.
Het wordt anders als je op beide polen een oplichtende spanningzoeker hebt, dan is er iets wezenlijks mis in de installatie, en moet er per direct een electricien bij komen.
Aaah, en hoe voorkom ik dat?
Dipper uit, stekker eruit = Geen licht
Dipper aan/uit, stekker erin op manier 1 = Geen licht
Dipper aan/uit, stekker erin op manier 2 (omgedraaid dus) = Licht
Het maakt dus helemaal niks nada uit of de dipper aan/uit staat.
Dit lijkt op een contact makende draad in de dipper, steker eruit en kijken of het stekersnoer niet ergens stiekum contact maakt met het huis.