Pietdepiet,
meet met een multimeter de weerstand tussen de dipperkast en de twee pennen van de stekker terwijl de stekker van die dipper los ligt.
Als je een hoge weerstand meet is het ok.
Kun je ook capaciteiten meten? Indien ja dan dezelfde procedure. Grote capaciteiten (ong. > 10nF) zijn in dit geval fout.

Weerstand is met digitale multimeter tot 2M OL, met analoge tot +-16M ook geen uitslag. Dat zit wel snor dus. Capaciteiten kan ik echter niet meten.

Vriendinnen, en met name de Fredden.... In de laatste QRP Nieuwsbrief staat een 5 buizen 20 mtr. SSB trx beschreven door Douwe, PA0DKO.

Het is een ontwerp van IW9ARO en wordt ook beschreven op de "Hot Water Electronics" website.

Fred, misschien komt dit wel dicht in de buurt van de door jou zo gewenste buizen "BITX". Het is geen BITX (geen bidirectionele versterkers) maar wel een leuk beknopt ontwerp.

De "VFO" is gebaseerd op 27Mc kristallen (9Mhz grondtoon) maar een ander VFO kun je ook maken, ook de ietwat "kromme" MF van 5,2428 Mhz kun je dan aanpassen (b.v. 9 Mhz).
Met een 5,5 Mhz VFO en 9 Mhz MF kun je er zelfs misschien nog wel een 80/20 van maken.... hoewel ik dan wel wat problemen met het omschakelbaar maken van de eindtrap verwacht...

Ik heb dat blad niet maar dat klinkt heel interessant. Is die link het zelfde als het artikel ?

Ik moet torren vervangen. BCY71 pnp en BCY57 npn. Ze schakelen 6,3 volt. Kan ik daar gewone all-purpose metal-can torren voor gebruiken zoals de 2n2222 of bsx20 voor npn en iets dergelijks voor pnp ?

Fred

Op 11 september 2008 23:01:40 schreef fred101:
Ik heb dat blad niet maar dat klinkt heel interessant. Is die link het zelfde als het artikel ?

Geen idee, maar het lijkt mij wel een perfect ontwerp voor jou om eens te bouwen.

Ik wil eventueel na het weekeinde wel een copie vh artikel maken en jou toezenden?

Moet je me alleen even je adres mailen.
Mailadres staat in de sig.

Heb er zelf even geen tijd voor, maar het kriebelt wel.

@ Fred,
Ik heb wat gevonden over dat apparatus :
http://www.g1jbg.co.uk/test15.htm
Heel mooi en ik snap het wel , maar ik begrijp het niet .
Ik kan het wel vertalen , maar niet begrijpen wat je er mee kan doen .
En wat ik begrepen heb van de vorige eigenaar , in de begin 60-er jaren , wat dat ding toen kostte , kocht je een heel modaal huis . Nu , met mijn kennis , heb ik er niet meer aan dan een middelmatige dc-ontvanger .
Ik zal wel wat over het hoofd zien ...

Groeten en weltrusten , Evert

Gisteravond belde Jim op. Samen zijn we er achter gekomen, dat waarschijnlijk de trafo lekte. Dus ik haal de trafo los, en inderdaad geen spanning meer.

Ik heb net weer eens getest, maar als ik de stekker er op 1 manier indoe, dat dan de spanningszoeker op de kast op volle sterkte brandt. Als ik de kast echter aanraak, voel ik niets, maar dan ook helemaal niets, en gaat de spanningszoeker uit. Zelfs als ik de kast op een stuk met verf goed vastpak, gaat het lampje minder fel branden, en als ik hard genoeg druk, zelfs uit.

Ik neem dus aan dat er niks aan de hand is. Zou een lekkende trafo ook kunnen verklaren dat ik de gevoeligheid van de dipper zo hoog moet zetten? Nouja, toch niks aan te doen. Waar vind ik een trafo die 145 en 6V uitspuugt.

Ohja, de DC, wat kan ik daar nog aan testen? Niks? Rbeckers, jij begreep mijn plopjes verhaal toch? Of zal ik wachten tot ik de scoop heb? Zondag:)

Pietdepiet,
er lekt een klein beetje stroom weg. ;)
Vooral het stuk met de verf is overtuigend.
Dit kun je trouwens meten. Een spanningsdeler bijv. 9M en 1M ohm en de spanning over de 1M meten.

De gevoeligheid van een dipper kan beinvloed worden door een lekstroom, maar of dat veel uitmaakt weet ik niet. De frekwentie van het stroomnet is erg laag vergeleken met de frekwentiebereiken van de meeste dippers.

Je kunt nog een hoop testen, maar ik denk dat het beter is om te wachten totdat je de scoop hebt. Is gemakkelijker en je leert meteen met een scoop om te gaan.
Ik ben benieuwd wat er oscilleert en op welke frekwentie. :)

Edit:
nog wat aan electro(nika) theorie gedaan?

http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=632&mode=view

het ding onderaan op deze foto is net zo iets (denk ik). Er hoort een boek (met aluminium kaft) bij met lijsten. Je kunt hem tunen op een signaal of boventoon van een signaal. Als hij getuned is dan kun je de settings aflezen en in een tabel opzoeken, Nadat je het kreng mbv de gegevens uit het boek eerst geijkt hebt. Ik heb een boek erbij wat echter een fout serienummer is dus hij wijkt een paar Herz af. De mijne heeft nog een scoop om zero beat te zetten en zo een boventoon te kiezen of het grondsignaal. Ik heb het voor de gein wel eens gedaan maar dat was wel een half uur werk. De BC221 is een populaire en simpele versie van een frequentie meter. De FR4/U van mij een van de complexere. Fritjoff weet erg veel van dit soort helse apparaten.

Overigens nog een leuke link voor Nijntje:
Met de scoop heel simpel componenten testen
http://sound.westhost.com/project119.htm

Ook dit is een super link:
http://101science.com/transistor.htm#BUILD. Een enorme bladzijde met links van mister transistor.

Hier vind je ongeloofelijk veel datasheets en info:
http://www.qsl.net/yo5ofh/data_sheets/data_sheets_page.htm
oa een torren lijst met specs. Ook van oude philips torren (hintje voor Evert)

Helaas vond ik niet wat ik zocht. Een halfgeleider databook als PDF.
Fred

Dag vrinden,
daar ben ik weer hoor. Maar nu moet ik wel veel achterstallig leeswerk doen..
Dank jullie wel voor alle hartelijke wensen.

Dankje Fred ,
Goede links en de hint was wel duidelijk hoor .
Maar de datasheet van dat torretje was het probleem niet , ik zocht meer een uitgebreide equivalenten tabel .
En die foto betreft , kan best wel zoiets zijn als de mijne , maar die van jou is dan toch weer meer een echt meetinstrument op zich . Ik denk dat dat apparaat van mij meer een soort monitor functie heeft .

Evert

e/: Blij dat je er weer bent FET .

Leuke link, Fred, ga ik even doorlezen. Samen met wat elexjes en hf3 van dat boek.

Ik kwam net trouwens weer die UA78/79 weer tegen. Daar moest ik van jullie heel zuinig op zijn. Wat kan ik er dan mee?

/e FET, fijn dat je er weer bent. Het lezen valt mee. Slechts 2 pagina's.

/e Een LC-meter lijkt me erg handig. Na enig zoeken, kwam ik erachter dat je voor de meeste van die dingen toch wel een pic nodig hebt. Dus dan zal ik een picprogrammer moeten maken. Ik heb er al een gevonden die op de parallele poort werkt, want ik heb geen seriele. Nou ben ik er ook achter gekomen, dat je een aantal pics kan samplen. Dat overweeg ik, want die dingen zijn toch best duur...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (41%)]

Net terug uit Driebergen. Gezellig met rd12tf en Adri naar toe geweest. Weer wat meetinstrumeneten en de ontbrekende antenne en mixerbuis voor mijn siemens klangmeister. Ook een stapel boekjes: RB uit jan 1941, dr Blan deel 2 t/m 9 en nog wat oude boekjes.
De instrumenten: een Megger RT030 bridge testing set
Een philips pp3000 en een PM6501/01 tortester. De eerste is in de stijl van een AVO 8 de tweede veel nieuwer maar toch nog 1960. Had bijna een avo-8 gekocht, stom genoeg te lang gewacht en toenb was hij weg. Ik wilde hem eigenlijk met zo'n leren koffertje en snoeren en deze had het koffertje niet. Ook nog een gratis heathkit V-7 voltmeter (110V uitvoering). De tortesters deden het niet maar dat was zo gefixed (wat onwillige schakelaars, een los ruitje van de meter en kapotte zekering) Die oude kan bijna 2A collectorstroom leveren.

Nu BBQ en dan vanavond lekker Dr Blan lezen :-)

Fred

Ah! met de Geheimzender Luxavox (nummer H en I).
Smakelijke lectuur..

Op 13 september 2008 18:00:11 schreef fred101:
Net terug uit Driebergen. Gezellig met rd12tf en Adri naar toe geweest.

Hoe was het daar? Ik had daar helaas geen tijd voor. Kom je btw ook naar de Lichtmis?

Heel anders dan ik gewend ben. Heel veel antieke radio's en veel spul om ze optisch op te knappen. De oude pre-WWII radio's (erg mooi) voor vaak erg veel geld of van erna voor een paar tientjes.
Bijna geen meetapparatuur op was losse meters na, ook geen bakken vol met nieuwe componenten. Wel veel buizen natuurlijk. Er stond wel een R1155 (die ik eigenlijk wel wilde maar hij wist niets van het ding af, hij had hem zo opgekocht, typische handelaar dus, voor het zelfde geld is het dus een lege kast). Ook jammer dat ik die Philips buisvoltmeter voor een paar euro niet gekocht heb. Die kwam ik net tegen op internet, blijkt uit de jaren 30 te zijn en zag er uit als nieuw (dom, dom)

Wordt al een aardige multimeter collectie hier. Heb al 9 stuks.(8 analoog) Laatst een Kyoritsu 1400 gehad, groot modern analoog ding (70's ofzo), die heeft wel wat tlc nodig maar die kan 5000V meten en dat is toch wel handig.
De gratis heathkit doet het trouwens prima. Nu nog een AVO 8 in zo'm mooi bakeliet kastje maar dan wel compleet. En natuurlijk niet om naar te kijken, werken zal ie voor de kost. Ik heb niet alleen een opvang, ik doe natuurlijk ook aan werkverschaffing voor de aan mij toevertrouwde patienten.

Daar op die beurs liggen de prijzen ook heel anders. Zendvarco's (klein zoals in phi-filters) zijn niks waard maar een omroepdoos varco wel. Er stond een doos vol met van die zendvarcotjes, 0,50 en 1 euro het stuk. Er zat ook een zakje in met 5 stuks, zeg ik voor de gein: dit telt zeker als 1 stuk, ja hoor zegt die kerel. Zegt Adri, dan mag hij voor 10 euro zeker het hele doosje wel. Is best was het antwoordt. Ik heb nu dus 22 varco's voor 10 euro :-)

Ik ga niet naar de lichtmis, dat is helaas te ver.

Wisten jullie dat we blijkbaar ook een schare trouwe meelezers hebben. Ik kreeg van een (dank Harry) een copy van een Dr Blan artikel over de synchrodyne. Je hoort alleen maar van mensen die zo'n ding niet aan de gang hebben gekregen, ga er toch eens een keer een maken, die standby ontvanger deed het uiteindelijk ook prima ;-)

Fred

Ik heb de scoop:D:D

Ik ben even met mijn griddipper gaan testen, maar vanaf 12MHz komen de golfjes op het scherm zó dicht bij elkaar, dat het bijna een gloed wordt...

/e Een 'probleempje' Als ik de probe aansluit, op de blokgolf uit, die op de scoop zit, dan zie ik de vertikale lijnen niet. Ik zie alleen maar horizontale lijnen. Hoe kan dit? /e Heel vaag zie ik ze.

Pietdepiet,
dan van de blok is prima. De stijgsnelheid van een opgaande flank behoort hoog te zijn. Dus is er weinig tijd nodig voor van onder naar boven te gaan en dus komen er weinig electronen tegen de fosfor aan knallen. En dus zie je de vertikale flanken nauwelijks.
De horizontale lijnen behoren vlak te zijn.
Als de dipper op bijv. 1MHz zit, klopt dat ong. met de scoop?

Heb je de oscillator van je ontvanger al aan de scoop gehangen?

Oké, dat is mooi. Dan werkt hij goed.

Als de dipper op 2Mhz staat. En de dipper staat op 500nS/Div, dan komt de tiende golf nét buiten de laatste lijn. Het is dus ietsjes meer dan 2Mhz. Klopt dus wel.

Nee nog niet aan de ontvanger gehangen, maar dat wordt hem vandaag ook niet meer denk ik.

Ik ga ook nog eens de andere spoeltjes van de dipper uitzoeken, en er een schaaltje bij maken.

/e De accu van het ding mist volgens mij;)

Op 14 september 2008 17:02:59 schreef Pietdepiet:
Oké, dat is mooi. Dan werkt hij goed.

Wist ik wel. :)

/e De accu van het ding mist volgens mij;)

Heeft hij ook altijd gedaan geloof ik.

Veel plezier met het ding.

Dankje, ik zou ook niet inzien waarom ik die accu nodig heb.

Maar jij hebt hem zelf ook niet nieuw gekocht, ofzo?

Op 14 september 2008 19:28:58 schreef Pietdepiet:
Dankje, ik zou ook niet inzien waarom ik die accu nodig heb.

Maar jij hebt hem zelf ook niet nieuw gekocht, ofzo?

Nee, ook tweede hands.

Zo die Dr Blan was een cultuurbaarbaar zeg. In dat artikel over de synchrodine worden mA meters gesloopt, opgeroepen om onderdelen uit een omroepdoos te gebruiken (die je dan wel eerst moet slachten) en tussen neus en lippen door even verteld hoe je een 402-N spoel kunt verbouwen. Zo nu ik ieders aandacht heb :-),
zonder flauwekul. Ik heb nog nooit iemand zo duidelijk het principe van iets (bv de cowan modulator) met zo weinig woorden zien uitleggen. Daarnaast wordt eindelijk gelijk ook maar even verteld waarom de hulposcillator 2x zo hoog in amplitude moet zijn en voor Nijntje: in 10 regels snap je het hele modulatie verhaal. Die kerel is een genie met woorden, ik ben echt te laat geboren.

Even een citaat:
De portier van de demodulator doet nu alleen dan de deur open wanneer er een sinustop voor de poort staat waarvoor hij tijdig een "entry permit" in de vorm van een schakelstroom heeft ontvangen. Voor elke andere sinus blijft de deur onheroepelijk dicht.
Kijk zo snapt zelfs een kind van 8 het nog. Meesterlijk.

Ik voel een onweerstaanbare drang opkomen om als eerbetoon aan dit genie (leeft hij nog ? ) een synchrodyne te bouwen.
Edit: Dr Blan: Drs. Ing. CF Ruyter 1908-2002, hij is SK dus)
Fred

Waar vind ik dat artikel?

Als het goed is over enige minuten in je postvak.

Vorig jaar (of is het al weer langer geleden) noemde Frithjoff mij een keer Dr Blan jr. Vond ik wel grappig als bijnaam (ik had nog nooit iets van Dr Blan gelezen) maar ik begrijp nu dat dat toch wel een enorme eer is :-)

Ik durf het ook bijna niet te zeggen maar ik heb zelfs nog nooit het boek Jongensradio gezien. (tenminste ik dacht dat het een boek was.)

Fred