Ik heb een gitaar gekocht om aan te klussen en heb nu het idee om 2 elementen (hals en midden) weg te halen. Het is een gewone strat (vantage), maar ik vraag me af hoe ik deze 2 elementen veilig kan weghalen. De tone en schuif knop(pen) zijn ook niet meer nodig (het brugelement gebruikt toch geen tone). Ik wil dus 1 element > 1 volume > output overhouden. Is dit mogelijk zonder opnieuw dingen aan te sluiten?

Haal 'm is open :) Er zit opzich niet veel in, spreekt aardig voor zich.

Op 15 september 2008 21:45:52 schreef Cybermoose:
Haal 'm is open :) Er zit opzich niet veel in, spreekt aardig voor zich.

ik heb hem open gemaakt, mijn hele probleem is: is zo'n volumemeter gemaakt om meerdere signalen te krijgen (ja, van het schuifje, lijkt me) en krijg ik dus geen problemen als ik gewoon maar wat weg ga halen?

Sorry voor de wazige post, even opgehelderd :)

Die schakelaar is om te selecteren tussen de elementen, elementen zijn gewoon spoeltjes. Al die elementen komen samen bij de schakelaar waar je kan kiezen welk element/elementen je wilt gebruiken. Dit signaal gaat vervolgens naar de potmeter (met 1 draadje) en vanaf daar door naar de connector. Om elementen te verwijderen kan je alles eruit halen, behalve in jou geval de potmeter (evt condensator over die potmeter), je element en de connector.

Uit het element komen 2 draadjes (meestal rood/zwart of wit/zwart) hiervan hang je de zwarte aan de massa en de witte hang je aan de potmeter (die weer aan de connector zit).

[Bericht gewijzigd door Cybermoose op (82%)]

Gewoon alle bedrading eruit halen en opnieuw aansluiten. Kijk eens op http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/ daar staan allemaal schema's waaronder ook een 1 element 1 volume-configuratie. Deze bijvoorbeeld: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?sc…

die elementen zijn gewoon spoelen met een magneet in, als die snaren gaan trillen zet zich dat om in een spanninkje. Je kan er niet veel mee misdoen dus.

Maar als je je strat toch open hebt moet je misschien eens gaan kijken naar verschillende schakelmogelijkheden. Google eens op "strat wiring harness" en je vindt een hoop extra mogelijkheden. Ik heb er een toggle switch bijgeplaatst en zodanig gekableerd dat ik ook (bridge + neck) kan nemen, en verschillende parallel/serie-combinaties. Zo breid je het klankspectrum van je strat nog meer uit, vaak met erg interessante klanken.

Op sommige sites vind je die bedradingsschema's zelfs zodanig kant-en-klaar uitgetekend dat je niks van elektronica moet kennen.

P.S. Als je dan toch bezig bent: in vele budget-gitaren is de pickup-selector waardeloos en kraken de potmeters; je kan meteen van de gelegenheid gebruik maken om er iets beter spul in te steken.

Het is toch jammer om alle mogelijkheden teniet te doen naar 1 regelaar en de andere 2 te laten vervallen.

Op 16 september 2008 01:25:10 schreef Stefaan Van Slycken:

P.S. Als je dan toch bezig bent: in vele budget-gitaren is de pickup-selector waardeloos en kraken de potmeters; je kan meteen van de gelegenheid gebruik maken om er iets beter spul in te steken.

Ik heb een Strat squier die inderdaad verschrikkelijk kraakt. Ook het geluid is eigenlijk niet alles. Ik denk er al langer over na om heel het binnenwerk eruit te zwieren en te vervangen. Waar kan ik goede onderdelen vinden?

Ok ik weet genoeg. Over de mogelijkheden: ik ben bezig de mogelijkheden zo uit te breiden dat ik liever wat ruimte heb dan verschillende sounds (onder andere effectpedalen erin bouwen). Ik gebruik toch nooit andere dan de bridge. Misschien zet ik er nog wel een humbucker in, of een ander element in plaats van de standaard singlecoil.