Hoi,

ik wil graag, zoals in het plaatje hieronder, met een pic op 5 V meten of er in de auto over een bepaalde schakeling 12 volt spanning staat. Wat voor schakeling zou ik dan in het vraagteken gedeelte moeten bouwen?

Een spanningsdeler lijkt me hier niet de juiste oplossing, omdat die spanning er altijd zou staan, ongeacht of er wel of geen spanning over de lamp (of andere schakeling) staat.

http://www.nierstrasz.nl/idee.jpg

wil je soms het verschil meten tussen motor aan en motor uit?

Als je in plaats van over de combinatie van lamp+schakelaar zou meten, alleen over de lamp zou meten zou 't wel werken...

Een andere optie zou zijn om een meetweerstand in serie met de schakeling te zetten waarover je meet...

Hoi,

nee het is idd meten of een lamp of ander onderdeel in de motor spanning heeft. Kan iemand me uitleggen hoe ik bereken wat voor weerstand ik dan tussen de pic en de lamp zet?

Ook wil ik een spanning van de bdp aftappen (sensor die toerental van de motor aangeeft middels een puls). Er mag echter niet te veel stroom (A) weggetrokken worden hier.

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

groeten, tomas

Als je wilt weten of er op een bepaald punt spanning staat mar het maakt niet uit hoeveel dan kan je een digitale poort van je PIC gebruiken. Nu moet je alleen het spannings niveau aanpassen van 0 en 12V naar 0 en 5V.

1ste
Je kan dit het veiligst doen met een optocoupler. De ingang van de opto sluit je met een serie weerstand aan op de 12V. De uitgang van de opto sluit je aan op een digitale poort met een pull-up weerstand.

2de
Dit kan door een spanningsdeler met een 68K weerstand in serie met een 39k weerstand. Je meet dan over de 39k weerstand. Dit kan dan met sowel een digitale poort als een anloge poort voort het echt meten van spanningen.

verget bij de weerstandsdeler niet een zener van 5V

wat voor type BDP-sensor wil je meten, inductieve sensor of een Hall-gever.

geef anders het type /model bouwjaar vande auto.

heeft de BDP-sensor 2 of 3 draden?

Shiptronic: Ik moet je eigenlijk zeggen dat ik geen idee heb.

De auto is een Daihatsu Charade (1993). Uit de bdp komt een 2 polige kabel. Gezien jouw post is het dus niet zo 'straight forward' als ik had verwacht :-o

Heb je enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Groeten,
Tomas

ai, da's een inductievesensor, en een stuk lastiger als een Haal-sensor.

daar moet waarschijnlijk een Opamp tussen, zal eens zien of ik ergens een krabbel heb liggen.

Hoi Shiptronic,

heb je die krabbel nog ergens kunnen vinden??

Het gedeelte van de spanning meten met een optocoupler lukt nu wel, had ergens op internet een schemaatje gevonden hiervoor en was eigenlijk heel eenvoudig. Alvast bedankt hiervoor (benleentje)

Groeten,
Tomas

Hoi , sorry voor de late reactie, maar zat in st.Petersburg , had daar nog wel een internet cafe gevonden maar toen ik een antwoord getypt had en wou posten was net mijn uur om , en ging de computer uit :( (3-sec extra was genoeg geweest).
krabbel niet kunnen vinden.

hier staat nog wel intersante info tussen het verschil van een HALL-sensor en een inductieve :
http://www.beijer.eu/AWS/doc/Impuls4.pdf

ze hebben er ook een interface voor : http://www.beijer.eu/AWS/StocksView.aspx?ProductID=1530&LanguageID…

Product brochure :
http://www.beijer.eu/AWS/doc/API4%20brochure%20NL%202008.pdf

mischien heb je geluk, en komt GJ Paul of HmH voorbij die zitten allemaal in de automotive , en hebben mischien een oplossing liggen.

Of Pros , die rammelt nog wel eens 1,2,3 een schema in elkaar met een Opamp

zelf dacht ik aan iets met een Opamp als gelijkrichter geschakeld (evt met versterking) + evt een ???? (kan niet op de naam komen , een oneshot was het niet ,maar iets dat schakeld bij een bepaalde waarde (trigger level), als het me weer te binnen schiet post ik het hier wel)

AUW: daar schiet me iets te binnen ==> Schmitt-trigger

hier meer info over de werking : http://www.lammertbies.nl/comm/info/Schmitt-trigger.html

uit de mail blijk het alleen om een toerental signaal te gaan om een LED-display aan te sturen.

voor een 5V blok kun je volgend schema gebruiken :

R1 10K
                         ___                           _ 
  -1 bobine o-----------|___|--o---o---------------o|_| |_|
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
   IN             C1 473K     ---  z   D1 4,7 V ??
                              ---  A                OUT
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
     |------o------------------o---o---------------o
     |
     |
     |
    ===
    GND

hier nog een topic over het zelfde onderwerp : http://www.circuitsonline.net/forum/view/53670/1/zener

Hoi Shiptronic,

Bedankt voor je antwoord! Dit maakt de zaken wel een stuk eenvoudiger.
Verder: De C1 is een condensator van 473K(Volt??) ?? of is dit een foutje en moet dit een weerstand zijn?

Groeten, Tomas

Nu we "afgedwaald" zijn naar het meten van toerentallen van motoren... Ik heb een diesel (die heeft dus geen bobine). Heeft iemand nog een makkelijke truuk om van een diesel een toeren-signaal te ontfrutselen?

Alternatorfrequentie bijvoorbeeld ?
Normaalgezien hardgekopped met een riem aan krukalpoelie, dus recht evenredig met het toerental.

Greetz

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

tja dat ligt er aan wat voor een diesel

Merk type bouwjaar, dan kom je een heel eind

"oude" diesels , dan zit die aansluiting die Peter bedoeld al op de dynamo , aangeduid met aansluiting W

moderere diesels, met electronisch geregelde brandstof pomp of CR (CommonRail) of wel CDI hebben een krukas sensor, en evt een BDP sensor.

ook kun je als dit alles er niet is een (piezo)opnemer plaatsen op een van de verstuiver leidingen, of zelf iets maken dmv een witte steep op een pully en een licht sensor

Hoi,

in het schema, de "-1 bobine", ik neem aan dat je hier de - pool van de primaire (12v) spoel bedoelt? De andere spoel heeft zo een hoge spanning dat me dit niet een goed idee lijkt, echter weet ik het niet zeker.

Groeten, tomas

ja helemaal juist, een bobine heeft 3 aansluitingen

1) de bobine kabel zelf , beter afblijven :)
2) een 12V aansluiting via het contact slot (meestal aan gegeven met +15)
3) de massa-"stuur aansluiting" (meestal aangeduid met -1)

ook niet met je jatten aan de -1 van de bobine komen, daar staan piekspanningen op van meer dan 100V , en dat voel je (persoonlijk getest)

ik meen dat de condensator 47000 pF is (de 3 staat voor 3 nullen) of 47 nF.

mischien dat iemand dit even kan bevestigen?
spanning is niet zo intersant, die word door de zener op 5V begrenst

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (42%)]