Ik dacht meer aan drievoudig gestackte Rhombic.

Wat is een drievoudig gestackte Rhombic? Is dat een Romboëdrisch triacontaëder?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Rombische_triaconta%C3%ABder.png

Op 5 oktober 2008 17:45:50 schreef Rd12tf:
Ik dacht meer aan drievoudig gestackte Rhombic.

Gaan we doen voor een velddagprojectje. :D

Op 5 oktober 2008 17:58:36 schreef Pietdepiet:
Wat is een drievoudig gestackte Rhombic? Is dat een Romboëdrisch triacontaëder?

Rhombic
Antenne techniek, kun je Fritshof gek mee maken. :)

shit, daar valt mijn 26 elements yagi voor 2k2 bij in het niets.

Ik heb nog wat veranderd maar toen had ik zoveel versterking dat hij ging klippen. Eerst eens proberen vanavond en als het niets doet (ook achter de T-antenne proberen) dan maak ik die cascode wel of ik pak het schema van mijn racal preselector erbij en bouw die na. Daar zit maar een buis in. Ik heb trouwens nog een tweede preselector waarvan het versterkerdeel werkt maar iets in het spoel deel eruit ligt. Eens kijken of ik daar het filter kan by-passen.

Fred

Zo , vanavond lekker aan het Hydrodyne project van mij bezig geweest . De gruwel gaat echt vormen aannemen .
Volgens mij is het plaatsen van plaatjes wel gelukt volgens de regels van het forum .

http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne01.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne02.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne03.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne04.jpg

Het geheel draait op 30V en ongeveer 6,5V gloeispanning .
De voeding staat er niet bij op , want daar moet ik nog eens een unit voor maken met een ingebouwde eindversterker .
Op het uit stekende draadje koppel ik de antenne in . De potmeter is voor het instellen van de detector . En die plug , vlakbij de varco , is de audio uit .

Alleen , hij werkt niet helemaal naar behoren . Dat wil zeggen , als 1V1 doet hij het HEEL erg goed : heel selectief en heel gevoelig , ongekend gewoon .
Maar als ik de BFO/VFO erbij aanzet dan is het niks meer ... Eén grote bak met ruis ...
Kende jij dat probleem ook Fred ?
Er moet trouwens wel nog een goede vertraging op komen , want er is nu eigenlijk niet af te stemmen .

Groetjes , Evert die toch wel blij is met dit resultaat .

[overdreven Amerikaanse aankondiging modus - aan]
Tonight, in this episode of "The Super Gainer"...
[overdreven Amerikaanse aankondiging modus - uit]

Deze regenachtige zondag (understatement) heb ik weer wat gaatjes in m'n chassis geboord en de voeding voor de Super Gainer getekend.

In het ronde gat achterop het chassis komt in de beste Muiderkring traditie een octal-voet met daarop de div. voedingsspanningen. Hoef ik voor uitbreidingen geen aparte voeding te maken. De luidspreker en antenne/aarde komen op ouderwetse pertinax entree's vandaar de sleufgaten.

to be continued...
foto's klikbaar
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/chassis-3.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/az-voeding.jpg

Radioortje: dat zit er hardstikke goed uit. Ik zie drie afgestemde kringen. Wat voor buisjes gebruik je.

Foto's plaatsen is gelukt, maar ik vindt ze wat klein. Als je ze op het uploadarchief upload dan kun je ze laten verkleinen naar 800x800 maar ook meteen een thumbnail van b.v. 200x200 laten maken. Je kunt je foto's dan klikbaar maken.

foto's klikbaar:
[ url=pad\naar\de\foto.jpg ][ img ]pad\naar\de\resized\foto.jpg[ /img][ /url ]

wel even de spatie's tussen de tag's en de [] weghalen

Ja , tegen zulks vakwerk kan ik echt niet op ...
Maar de mijne doet het al ... min of meer ;-)

Evert

PS. Ga nu uitvogelen hoe zo'n foto klikbaar maak .

[Bericht gewijzigd door Radioortje op (21%)]

Ja , tegen zulks vakwerk kan ik echt niet op...

Dat hoeft ook niet. Het gaat uiteindelijk om de functionaliteit van de ontvanger.
Ik vindt het maken van een chassis (metaal werk) en schema tekeningetjes echter ook leuk om te doen, dus daarom steek ik daar ook altijd wat hobby tijd in.

Ik vindt je spoeltjes wel dicht tegen het massavlak aan liggen, heb je daar geen last van?

Op 5 oktober 2008 18:03:48 schreef Jim rea:
[...]
Rhombic
Antenne techniek, kun je Fritshof gek mee maken. :)

Kijk eens op de site van ZL6QH KLIK
Een 3 wire rhombic.

Er is een US station die voor elke band een Rhombic in zijn tuin(tje) heeft. Deze zijn omschakelbaar voor de richting. Kan alleen de link niet zo snel terug vinden.

@Mans. Ziet er goed uit.

@Evert. 30V anodespanning voor EF80's (zo te zien zijn het EF80's) is te laag. De steilheid is nu bekant nul. Bij 60V voelen ze zich een stuk lekkerder.

Is het nu een DC of een regeneratieve 1V1 of 0V1?
Bij een reg. heb je geen BFO nodig. Net laten genereren dan komt de SSB zo tot je.

Ik ben nu overgestapt op een ECC82 schema voor mijn cakeblik ontvanger.
Een mix van Fred (zie zijn site) en een Amroh ontwerp. Werkt uit de kunst.

Hugo: geen van beide, het is een hydrodyne. :-)

Ik heb een 10 slags pot gebruikt om de bfo af te stemmen. Ik heb alle spoelen op een ferrietstaaf zitten en heb wat moeten spelen om de juiste plek voor die spoel te vinden. Dan zet ik de bfo aan en die moet je dan op de goede plek zien te krijgen >:-) Als je de basis afstemming hebt kan ie daar blijven en gebruik je ongeveer een verdraaing van "5 minuten" van de potmeter voor fijnafstemming.
Ik heb een keer het ding voor (Z) gedemonstreerd en dat koste ongeveer een kwartier voor we geluid hadden.

(Z) zover ik weet heb ik volgende week niets en de buizen zal het probleem niet zijn. Vooral dat standaard werk heb ik zat.

De antenne versterker met raam doet het prima op 136 en 500. Beter dan de dipool als T antenne. Ik heb er ook nog even de noise canceller er aan gehad. Het duitse RTTY station was erg sterk. Dat krijg je nog niet weggedrukt al zou je het willen. Maar wat voor instellingen ik ook probeer, decoderen kan ik het niet. (ik weet niet hoe de stopbit moet staan en weet niet waar ik het "window" in de waterval moet staan zodat het signaal herkent wordt.)
Ik ga de volgende keer eens met ARGO aan de gang voor de amateur signalen. Ze waren er volgens mij wel maar met het kleine watervalletje is dat niet te lezen.
Fred

Ik heb vanavond mijn preamp in elkaar gezet, gewoon in een soort van dooie tor opstelling.
Hele avond mee bezig geweest, geen gevoel in een paar vingers, dus geregeld op de knieén om weer een gevallen onderdeeltje van het tapijt te rapen.
Drama grmmmmbbll, voordat ik aan de occilator begin moet ik eerst wat meer gevoel hebben in die hand.

Wel nog een meevaller, ik dacht vd week, wat heb ik eigenlijk weinig kristallen, vond dus vanavond nog 3 bakjes met kristallen.
Nu alles bij elkaar, kan het niet meer verscholen raken.

Morgen de preamp maar eens testen, voordat ik naar de arbo moet.
Ze willen al praten over werkhervatting, de gekken.
Eerst moet ik maar weer eens mogen autorijden.

Maar goed, dat zien we morgen middag wel.

@ Hugo : Zoals hij als een speer werkt , is het een 1V1 ( afgestemde voorversterker - regenererende detector - en een audio voorversterker ECC83 ) . Dat is toch een 1V1 ?
Het zal je verbazen hoe die , inderdaad , EF80-jes het doen op 30V . Het zal ongetwijfeld wel beter gaan met 60V of nog meer .
Maar het gaat mis als ik de BFO aanzet .
Even mijn opzet :
Het idee is dus in principe drie , zo gelijk mogelijk gebouwde , versterkers , waarbij de eerste NIET genereert .
De tweede is de reg.detector , die staat dus op het randje van genereren .
De derde staat lustig te gillen op de zelfde frequentie als de tweede , om de detector een signaal te geven waar die op "locked" bij zeer zachte signalen , zodat die detector niet naar een nabij gelegen station trekt , wat veel harder is , om daar op te "locken".
Zo is het toch , Fred ?
Alleen Fred heeft in zijn ontwerp een ferriet staaf gebruikt om alle spoelen op te wikkelen , en ik niet .
Ik heb drie afzonderlijke spoeltjes gewikkeld en probeer de signalen capacitief in te koppelen .
Om afstem moeilijkheden te voorkomen , heb ik getracht de drie trappen zo gelijk mogelijk te bouwen , zodat de frequenties dicht bij elkaar zullen blijven .

@ Mans : Dat die spoeltjes zo dicht bij het massavlak liggen , geeft volgens mij niet zoveel , als de afstemming maar gelijk loopt . En daar hebben we al genoeg topics over ;-).
BTW er staan schotjes tussen de trappen van laktoen koper , ter afscherming .

Even wat proberen :

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1020341.jpg

Het lijkt te werken .
Bedankt Mans , weer wat geleerd .

Groeten , Evert ( die het ooit nog wel eens leert hoe een forum werkt , met al zijn UBB's )

Ik heb de spoelen van litze gemaakt om ferriet. Dan kon ik de volgorde van de spoelen zo aanpassen dat ik de beste koppeling kreeg. Die bfo spoel zit nu (uit mijn hoofd) niet direct naast de antenne koppelspoel omdat dan het signaal te hard was. De hele ontwikkeling en bouw is toendertijd in dit topic beschreven. Eugene heeft mijn schema toen aangepast/gecorrigeerd. Maar de definitieve versie wijkt daar toch weer iets van af. In grote lijnen klopt het schema verder wel. Je zou de BFO inductief kunnen koppelen, dat lijkt me beter. Ik had de hele spoel setup klaar en werkend maar toen hij op de print was gemonteerd pikte hij veel troep op en toen hij eronder ging waren alle afstellingen weer anders. De proefopstelling deed het vrij snel, de definitieve had meer voeten in aarde.

Het is een preampje, een OV1 als detector en een BFO die voor de RF amp wordt geinjecteerd. Een genererende ontvanger met BFO dus. Het idee komt van de homodyne, ik had toen alleen nogal eens ruzie met mixers dus vandaar deze oplossing. Ik heb hem toen per ongeluk een keer hydrodyne genoemd en dat is het gebleven. Het is geen bestaand concept.

Fred

Fred , we maken er gewoon een bestaand concept van :-) .
Maar jij koppelde het BFO signaal dus al in de voorversterker in ? Dus ahw samen met het antenne signaal ...
Dan wordt dat ook nog eens versterkt ...
Als ik de koppeling van de BFO los doe ( echt helemaal los , dus ) dan is het signaal nog keihard . Door instraling neem ik aan . Misschien moet ook maar eens een paar maagden gaan offeren , schijnt te helpen ;-) .
Kan ook nog wel eens de oplossing zijn voor Piet-Nijntje-Nico-Miffa , met al zijn probleempjes .

Evert

Twee probleempjes, maagden van de juiste leeftijd zijn zeeeer schaars hier op het dorp, is voor mij dus geen alternatief, en Piet/nijntje/nico heeft nog niet de leeftijd om maagden te mogen offeren.

Wij moeten dus maar doorkloten. :(

Daar heb ik de oplossing voor: diepvriesmaagden :-)

Fred

Op 6 oktober 2008 08:45:10 schreef fred101:
Daar heb ik de oplossing voor: diepvriesmaagden :-)Fred

Toch wel gevriesdroogd he, anders zijn ze niet vers meer en werkt het voor geen meter.
Daarbij heb ik niet zo'n residentie als dat jij hebt, en dus ook niet zo een grote vrieskist.
Ze moeten een beetje compact zijn. :)

Btw, ik ga zo eens m'n preamp testen.

/e
De preamp werkt, die duitser op 139 loud and clear.
Antenne, 2 maal 5 meter en een meter op 10 kippeladder als T antenne geschakeld.
Voor Fred, duitser zit op 139 precies, mode cw (usb kan ook)
Met de 817.
Nu nog een aperiodische loop, of een vast afgestemde loop er aan knopen.
Moet het preampje nog wel afregelen, maar dat doe ik wel met de loop eraan.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (31%)]

http://www.uploadarchief.net/files/download/actiefraamkl.jpg

Hierbij de actieve antenne. De buis zit onder in de voet (een oude stoof).

Fred

Mooi man ,
hij komt me echt typisch Hollands over , al weet ik niet precies waarom ... ;-)
Een paar baby klompjes erbij , dat maakt het af :+ !!!

Groetjes Evert

Waarvan heb je de loop gemaakt Fred, ik ga een paar meter utp eraan opofferen.
Met 8 meter zit ik al op 64 meter aan aders.

Heb je vrijdagavond tijd, Fred?

50 meter VT draad.

Ik moet vrijdag avond werken. Zaterdag ben ik thuis

Fred

Op 6 oktober 2008 22:31:16 schreef fred101:
50 meter VT draad.
Fred

VT draad, je bedoeld VD draad gok ik?

Yep, foutje.

Fototje van de huidige shack. Op mijn site stonden nog de oude. De boel stond op planken wat niet echt stevig was. staan nu op magazijn stellingen. Heb ik ook weer wat meer ruimte.
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=53&t=479&p=1588#p15…
Fred