Roel
Hieper de piep!
ten eerste:
okay...ik weet dat dit hier niet thuis hoort 
als practicum voor Natuurkunde moeten wij een Ei opvangen die ongeveer 10 meter naar beneden word gegooid, de bedoeling is natuurlijk dat ut Ei heel blijft 
maar er kleeft een nadeel aan.....je krijgt per meter zeg maar 1 punt, dus als je vanaf 10 meter gooit en je maakt iets dat het ei opvangt van 9 meter hoog, heb je dus gewoon een 1 :|
ik zat te danken aan een bak water ( ongeveer 30 cm) ofzo om ut op te vangen.....
iemand ideeen??
thnxxx
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 5 februari 2004 18:47:05 schreef Roel:
ten eerste:
okay...ik weet dat dit hier niet thuis hoort
als practicum voor Natuurkunde moeten wij een Ei opvangen die ongeveer 10 meter naar beneden word gegooid, de bedoeling is natuurlijk dat ut Ei heel blijft
maar er kleeft een nadeel aan.....je krijgt per meter zeg maar 1 punt, dus als je vanaf 10 meter gooit en je maakt iets dat het ei opvangt van 9 meter hoog, heb je dus gewoon een 1 :|
ik zat te danken aan een bak water ( ongeveer 30 cm) ofzo om ut op te vangen.....
iemand ideeen??
pan kokend water ei eerst koken(regels goed lezen of dat mag)indien niet vermeld kan dat dus
dan zul je hem kunnen vangen met een bak water
anders slaat ie als nog stuk
water is nl zeer hard
Elektronicanet
Elektronica gereedschap/multimeter/soldeerstation/voeding nodig? www.eleshop.nl !
Misschien denk ik te simpel, maar een flinke stapel zachte kussens?? 50 cm = 9,5 
Eigenlijk zou je het gewoon uit moeten rekenen 
Heel globaal:
E = mgh = 0,5*10*10 = 50 J.
snelheid op h=0:
50 = 1/2 mv^2 = 0,5 * 0,5 * v^2. v = 14 m/s.
14*3,6 = ong. 50 km/h! Dat ei komt dus met 50 km/h aanzetten 
Vervolgens, remweg ei uitrekenen en klaar. Sorry heb geen tijd meer daarvoor
Kan gewoon met F=ma
[Bericht gewijzigd door Elektronicanet op ]
Atlantis
ciao 4 now.....
Is een kalk-ei een optie? (voor de leek, een kalk-ei == model-ei dat wordt gebruikt om ei-leggende beesten tot ei-leggen aan te zetten. Dit nadat ze de ei-leggende leeftijd bereikt hebben natuurlijk maar da's off-topic!)
RES
RES
Er zijn van die oud-Hollandse spelen, "eieren gooien", als je dat ziet halen ze wel 25m of zo, oefenen baart kunst 
Wat moet trouwens de viscositeit zijn van zo'n olie ? Niet te dik niet te dun.... ?
Roel
Hieper de piep!
hehe, thnxx voor alle antwoorden:
was er vergeten bij te zeggen dat het een ROUW ei moet zijn.
electronicanet:
wat is de betekenis a in deze formule: F=ma
F = kracht m = massa en a =???
atlantis:
kalk ei is ook geen oplossing...leraar deelt de eieren uit, dus vals spelen kan niet......
LED-maniak: en nee...ik zit in HAVO-4 en heb NT als profiel.uhm....zelf opvangen...denk niet dat dat een goed idee word
Op 5 februari 2004 19:20:38 schreef Roel:
hehe, thnxx voor alle antwoorden:
was er vergeten bij te zeggen dat het een ROUW ei moet zijn.electronicanet:
wat is de betekenis a in deze formule: F=ma
F = kracht m = massa en a =???atlantis:
kalk ei is ook geen oplossing...leraar deelt de eieren uit, dus vals spelen kan niet......LED-maniak: en nee...ik zit in HAVO-4 en heb NT als profiel.uhm....zelf opvangen...denk niet dat dat een goed idee word
Ohw, haha nouja, met het boek Pulsar moesten wij in de 3e van VMBO dus dat ei laten vallen(of was het nou wel de 4e:S).
F = m . g . h = F = Massa . Zwaartekracht . hoogte
En daar reken je de versnelling dus mee uit.
Wil je nog weten hoeveel m/s:
E = 1/2 . m . v2(tot de 2e)

Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Een bak met schuim misschien? Mix wat vla met scheergel ofzo... Lekker zacht en luchtig. Smaakt naar meer! 
Of een constructie met zo'n stofkapje voor het schuren.
Maar anders iets wat met het ei meegaat en het uit de lucht grijp (al is dat erg moeilijk)...
Atlantis
ciao 4 now.....
Hierbij misschien enkele alternatieven:
1- bungee egg: een tennisracket met/van elastiek om het ei op te vangen maar het elastiek moet dan wel plakken en zodanig stevig zijn dat het ei net niet de grond raakt.
2-drop egg: pannetje vast klaar zetten op de plek waar het ei verwacht wordt (eventueel met zout, paprikapoeder en wat uitjes erin)
3-parachute egg: de leraar ervan overtuigen dat eieren die van 10 meter hoogte naar beneden gegooid worden er niet ongeschonden van af komen: beter om ze van een toereikende parachute te voorzien (:))
Oh Boy...
Eh zaai gewoon even goed wat gras en dat ei valt niet kapot!
Staat in een boek van mij "Jongens & Wetenschap"
Ik citeer:"
9 vd 10 keer overleeft het ei de val.
Het belangrijkste is dat het gras lekker meegeeft. Het afremmen gebeurt daardoor trager dan bij een landing op beton. Hoe sterker de snelheid vh vallende ei afneemt, hoe groter de krachten die erop inwerken. Als je een ei op beton laat terecht komen, breekt het ei al vanop 3cm. Het ei valt met een 3km/u. De tijd die het ei nodig heeft om van 3 naar 3 km/h te gaan is 1/1000s. op gras kan je het ei van 10 meter laten vallen. de snelheid is 50 km/h, maar de remtijd is op gelopen tot een paar 100ste ve een seconde. dat is veel langer, en de krachten die op het ei inwerken veel kleiner. te klein om het te doen breken. U mag het nu gaan proberen."
MVG patrick
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Wij moesten in de eerste klas ook zo iets doen, maar wij moesten het ei inpakken en dan neer laten storten
.
Ons groepje had eerst een kilometer plakband (of meer
) om het ei gewikkeld, het ei toen in een doosje met watten gedaan, deze dicht gemaakt en aan de buitenkant helemaal volgeplakt met half opgeblazen balonnen, en er een parachute boven gehangen. Zijn naam was Apollo 13, want daarvan ging het schip naar de knoppen, en de bemanning bleef leven, dit resultaat hoopten wij ook te behalen. Het was ook gelukt, de parachute werkte niet, de balonnen vielen er tijdens de val vanaf, maar het ei heeft de reis overleefd.
Nu ff wat voor jouw probleem:
Als je nou een redelijk dik en groot stuk schuim neemt (van dat hele zachte, lichte schuim, met allemaal belletjes er in), en het ei hierop laat crashen, blijft het misschien ook wel heel.
Best gaaf probleem.
Als je nou es een cm op 10, een lakentje spant boven de grond?
Of 20 anders, 30. Kom je ook al en heel eind mee denk ik
Je zou ook een grote fohn kunnen pakken ofzo. Als je pech hebt stijgt het dan zelfs weer op 
Of kijk of je een ei kan magnetiseren (volgens influentie moet dat lukken) en dan langs een geleiderrailtje naar beneden laten rollen., of zowieso, als je nou een lange helling maakt, waar het ei zachtjes over naar beneden rolt?
Genoeg ideeën, nou jij weer
Franky
Welke kant gaan we op?
Wat ik laatst zag op MTV Crips (die mensen hebben echt ziekelijk veel geld) was iemand die stunts uitvoert met moters en land dan in een pak met allemaal stukken schuimrubber (ongeveer 30cm*30cm*30cm).
Als je bij de het ei dus in een bak van allemaal kleine stukjes schuimrubber laat vallen moet het kunnen volgens mij.
Wat volgens mij ook werkt is het volgende:
Pak een fohn die ook koude lucht kan blazen, zet die vast op de grond met de uitblaasopening naar boven. Pak dan een stevige plasticzak, bijvoorbeeld een boodachappentas en zet die over de fohn heen, maak de opening aan de grond vast met touwtjes of zo, zodat de zak als een ballon boven de fohn gaat zweven als je die aanzet. Als je dan het ei er op laat vallen, dan zakt de plasticzak in elkaar en absorbeert zo de energie.
Moet je het ei wel alsnog opvangen als het van de "ballon" afrolt.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
ik zou proberen te rem weg te veranderen.
Je ei valt naar beneden als je iets maakt waardoor het ei van vertikaal naar horizontaal gaat dan kun je um beter remmen
Bert Geelen
Als een IC al ingewikkeld is , wat zijn mensen dan?
Weet je wat je moet doen, jem moet een mengsel maken van maizena en water. Dit geb ik laats gezien bij het programma hoezoo. Daar gooide ze een basked bal in een bak met het mengsel maar er kwam niets van het mengsel buiten de bak. De verhouding weet ik niet, moet je ff epitimentere.
Roel
Hieper de piep!
aaah, allemaal super bedankt! zitten zeker wel bruikbare ideeen tussen 
als je nog meer ideeen hebt, vertel het me

P.S de ei moet een vrije val maken, je mag het Ei tijdens de val dus niet aanraken
[Bericht gewijzigd door Roel op ]
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
en een v vorm landing dan?
zoiets:
\ / < papieren trechter
|\ /|<emmer
| \ / |
|''''''| <papier
|______|< maizina spul
mss dat dit werkt je ei valt in een papieren trechter en valt door een stuk papier heen en dan in een soort pap
Op 6 februari 2004 07:41:11 schreef Bert Geelen:
Weet je wat je moet doen, jem moet een mengsel maken van maizena en water. Dit geb ik laats gezien bij het programma hoezoo. Daar gooide ze een basked bal in een bak met het mengsel maar er kwam niets van het mengsel buiten de bak. De verhouding weet ik niet, moet je ff epitimentere.
Dat mengsel met maïzena gaat hier absoluut niet bij helpen. Ik heb die aflevering ook gezien, maar het werkt juist omgekeerd als jij zegt. Als iets met grote kracht op het mengsel terecht komt is het hard als steen: de basketbal die in de emmer werd gesmeten stuiterde weg op het oppervlak van het mengsel in de emmer (zonder te spatten - maar dat is irrelevant). Dit is dus geen geschikte landingsplaats voor een ei, het ei zal gegarandeerd breken.
De proef was over een 'baan' van dat mengsel te lopen. Dat lukte enkel als je hard stampend erover liep. Zogauw je vertraagde of gewoon probeerde te stappen, zink je weg in het mengsel.
Had iets met kinetische krachten tussen de maïzena- en watermoleculen te maken, als ik het me goed herinner.
Edit: hier staat de betreffende proef nog eens uitgelegd: http://195.0.110.53/tv1_master/programmas/hoezo/r0001/hoezo_zozitdat_m…
tien meter pijp waarvan de binnen diameter exact of een paar tiende millimeter groter is dan het ei. onder pijp dichtmaken
en een kraantje er op
je stopt het ei in de pijp en je hebt een vrije val, alleen kan de lcuht onder het ei niet weg en blijft het ei hangen
door het kraantje een stukje open te draaien gaat het ei langszaam zakken
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Goed, my 2 cents - niet wetenschappelijk onderbouwd.
Regel een grote kartonnen doos (1x1x1 meter ofzo, van een TV?) en vul deze met die piepschuim 'chips'... is gewoon vrij standaard verpakkingsmateriaal.
Probeer daar eens een ei in te mikken van 10 meter hoog, en kijk of het werkt. Eerlijkgezegd denk ik dat het voldoende remt om een 'splash' op de bodem van de doos te voorkomen, maar niet zo hard dat het ei 'on impact' aan stukken gaat.
--
Het voordeel van deze constructie is: Erg eenvoudig te maken, er kan weinig aan fout, en het kost vrijwel niks... het is wel minder ingenieus dan de andere oplossingen hierboven, maar persoonlijk zou ik op deze (of iets dergelijks) gokken ;p
[Bericht gewijzigd door Ben_ op ]