De constructie rechtsboven lijkt me niet zo geweldig; daarbij krijgen de kogellagers een forse axiale kracht te verwerken, wat ze niet echt leuk vinden.

Die constructie is natuurlijk wel het gemakkelijkst te maken van deze mogelijkheden.

Ik zou ook kijken naar systemen waarbij je lange geleiders nog extra kunt ondersteunen, dus niet alleen aan de uiteinden. Dat is bij al deze systemen niet het geval.

de twee onderste zijn hetzelfde :+ en lijken mij ook het best. de lagers worden in de correcte richting belast in tegenstelling tot de 2e opstelling. Zorg er wel voor dat je de lagers nog kan afstellen en goed kan vastzetten anders ga je spelling krijgen.

Hou er ook rekening mee dat die lager zullen gaan verslijten en dus eens aan vervanging toe zullen zijn, het is dan handig dat je niet alles moet uit elkaar vijzen voor je aan de vijs van je lager geraakt..
Verder zou ik zeggen probeer het is.. dan merk je wel welke beter is;)

Op 2 september 2008 14:46:00 schreef SparkyGSX:
Ik zou ook kijken naar systemen waarbij je lange geleiders nog extra kunt ondersteunen, dus niet alleen aan de uiteinden. Dat is bij al deze systemen niet het geval.

Wat bedoel je daar precies mee?

Ik sta inmiddels wel wat meer open voor meer mogelijkheden, zoals aluminium constructieprofielen en dergelijke ipv de MDF.

Bij deze constructies kun je die ronde staf alleen aan de uiteinden vastmaken aan de buitenwereld. Bij sommige constructies, die niet helemaal om de staf heen gaan, kun je halverwege de geleiding ook een steun maken, om doorbuiging en trillingen te verminderen.

Als de geleiding niet bijzonder lang wordt, zal dat niet echt problemen geven, maar het is wel iets om goed over na te denken. Persoonlijk heb ik er altijd een goed gevoel bij dat het altijd nog kan, mocht het nodig zijn.

http://www.damencnc.com/tools/pics/WJUM02.jpg
http://www.stappenmotor.nl/Images/lineare%20geleiding/Ondersteunde%20lineare%20geleiding/Ondersteunde%20as%20lager.jpg
@SparkyGSX, Zou ziets beter zijn denk je?

Ja, precies, want bij deze geleidingen kun je de staf nog ondersteunen. Het kost natuurlijk ook wel een paar centen...

Het is een ontwerp keuze waar je over na zou moeten denken; hoe lang wordt een geleiding, en kun je die afstand in 1 keer overbruggen? Wat wil je precies, en wat mag het kosten?
Het ligt er ook een beetje aan hoe hard je de machine wilt laten werken.

Tja, zoals ik in het begin van het forum zei is het nog steeds, ik denk aan een frees-oppervlakte van zo'n 30 x 25 x 15 cm. Maar ik wil hem wel zo maken dat ik eventueel als ik ooit meer plek heb hem kan uitbreiden. Maarja ik moet toch ook wat op de centjes letten hè...

Op 2 september 2008 16:49:45 schreef van willigen:
Tja, zoals ik in het begin van het forum zei is het nog steeds, ik denk aan een frees-oppervlakte van zo'n 30 x 25 x 15 cm. Maar ik wil hem wel zo maken dat ik eventueel als ik ooit meer plek heb hem kan uitbreiden. Maarja ik moet toch ook wat op de centjes letten hè...

Zo'n ondersteunde as kost ca 40-50 Euro per meter en die lagers 17.50. Daar heb je er wel 4 van nodig.
Zelf geleiders frutselen is mischien iets goedkoper maar dit lijkt me goed en redelijk voordelig.

Op 2 september 2008 14:32:21 schreef jan lietaer:
Zou er eigenljk ooit al iemand beton gebruikt hebben om het onderframe van een freesmachine te maken?

't is zwaar, het is polierbaar om glad te maken, met kan het wapenen, het is handig voor een 'doe het zelf' er en een mal is makkelijk te maken ( in mdf)

jan

ps het krimpt wel tijdens het stollen( denk ik)
ps als het overal evenveel krimpt is dit eigenlijk niet erg
ps ik ben niet verantwoordelijk voor resulterende rug pijn ;-)
edit en je kan er makkelijk inserts insteken tijdens het gieten

AI en Mondiale hebben beide een CNC draaibank gebouwd met een betonnen voet.
En bij de grote machines worden de onderdelen los van elkaar op een betonnen
fundering gezet. De vloer is dan dus een deel van de machine waar de fabrikant
ook de tekening van mee levert.

@Floppy: tja, als je frustratie ook in geld uit zou kunnen drukken, wordt die geleiding wel erg interessant...

Ik maak dingen alleen zelf als het niet te koop is, veel te duur, of ik het leuk / leerzaam vindt om het zelf te maken. Als ik het kan kopen voor minder dan 10 euro per uur dat ik er zelf in zou moeten steken, koop ik het gewoon, mits de kwaliteit dan wel acceptabel is natuurlijk.

Hobby mag best geld kosten, als het maar niet teveel is, toch?

Op 2 september 2008 18:00:31 schreef SparkyGSX:
@Floppy: tja, als je frustratie ook in geld uit zou kunnen drukken, wordt die geleiding wel erg interessant...

Zou het dan niet beter zijn een bestaande oude, afgedankte frees machine om te bouwen naar cnc? Er bestaan (edit) nieuwe Black & Red freesmachientjes van 350 euro...

jan

Op 19 augustus 2008 16:03:47 schreef floppy:
Als je zulke blokken wilt frezen is iets van MDF volkomen ontoereikend.
Op 6 september is er een CNC bijeenkomst in de buurt van Amersfoort. Ga daar eens kijken om wat ideeen op te doen.
http://www.robotica.hccnet.nl/tabs/thema_dagen/index.htm

Morgen is de CNC dag, op de site staan niet de tijden ervan. Iemand die ze weet? (10:00 uur tot ?)

Hier moet het ergens tussen staan; Cnc zone

Ik dacht van 10.00h tot 16.00h.

Gr.

Erik

De cnc-dag was erg interresant!
Ik heb besloten om toch voor een aluminium CNC te gaan, en waarschijnlijk onderstaande geleidingen te gebruiken. Mijn budget zal zo'n 600 euro zijn.
Zijn er mensen die nog tips voor me hebben?
Daarnaast heb ik een (web)winkel nodig waar ik (onderstaande) lineare geleidingen kan vinden, weet iemand nog een andere dan Igus of Stappenmotor.nl?

http://www.stappenmotor.nl/Images/lineare%20geleiding/Ondersteunde%20lineare%20geleiding/Ondersteunde%20as%20lager.jpg

Op 12 september 2008 15:16:16 schreef van willigen:
Daarnaast heb ik een (web)winkel nodig waar ik (onderstaande) lineare geleidingen kan vinden, weet iemand nog een andere dan Igus of Stappenmotor.nl?

Markus Mechatronics misschien?
http://www.markusmechatronics.com/index_ned.html
of
http://cgi.ebay.de/CNC-Set-Linearfuehrung-20mm-400-Supported-Rail_W0QQ…

Elke winkel die mechanica stuff kan leveren van SKF en INA.
Surf maar eens naar de sites van SKF en INA, het zijn belangrijke lagerproducenten die ook heel veel op gebied van lineaire geleidingen aanbieden.
En aangezien er veel mechanicawinkels zijn die lagers verkopen kunnen die hier ook wel aanraken. Je kan altijd vroagen voor een offerte of eens telefoneren voor een prijs.

- - big bang - -

edit: kijk hier eens, en kies in de dropdownbox bij lineair (naast 2e foto).

edit2: INA heeft ook trackroller systemen met een aluprofiel waartegen geslepen stalen assen bevestigd zijn, dat lijkt me ook wel geschikt voor CNCs.
Die profielen zijn er in veel verschillende uitvoeringen, kijk maar eens op de site, voor alle toepassingen.

[Bericht gewijzigd door big bang op (26%)]

Ik was vandaag marktplaats aan het afstruinen en kwam toen dit http://link.marktplaats.nl/194243676 tegen. Misschien heb je er wat aan en misschien ook niet. Ik vond het in ieder geval de moeite waard om het te melden.

off-topic @ van willigen
Zou u mij een mailtje willen sturen over dat elektuur project de zwevende kubus en welke informatie u al had over die spoel. pdellie at gmail .com

Voor de CNC ben ik inmiddels de hardware aan het ontwerpen (tekenen in ultiboard).

Weet iemand hoe de gegevens door de verschillende cnc software over de LPT-printerpoort worden verzonden.
Ik heb op internet veel zien staan over de DIR en STEP pulsen. Daar ga ik dus van uit. Maar geld voor de STEP pulsen dat iedere puls één stap is in de DIR richting?

Daarnaast zou ik graag willen weten wat ongeveer de maximum frequentie is van de STEP pulsen. Kan 1KHz?

|---|   |---|   
|   |   |   |   |
    |---|   |---|

| T | T | T | T | 

T = 1/2000 sec

Op 14 oktober 2008 19:31:26 schreef van willigen:
Maar geld voor de STEP pulsen dat iedere puls één stap is in de DIR richting?

correct.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat ongeveer de maximum frequentie is van de STEP pulsen. Kan 1KHz?

Denk maar meer aan 25-100 Khz. Zeker als je wilt microsteppen is dat noodzakelijk.

Op 14 oktober 2008 19:31:26 schreef van willigen:
Daar ga ik dus van uit. Maar geld voor de STEP pulsen dat iedere puls één stap is in de DIR richting?

Als dir=1 gaat 'ie rechtsom, als dir=0 gaat 'ie linksom. Of omgekeerd afhankelijk van je instelling. 1 steppulsje is inderdaad 1 stap van de stappenmotor. Met de betere drivers is 1 steppulsje 1/2, 1/4, 1/8 of kleinere stap van de stappenmotor genaamd microstepping. Gebruik maar step en dir signalen, zo werkt elk hobbymatig driverboard en hobbymatige software.

Op 14 oktober 2008 19:31:26 schreef van willigen:Daarnaast zou ik graag willen weten wat ongeveer de maximum frequentie is van de STEP pulsen. Kan 1KHz?

Afnakelijk van wat je printerpoort, drivers en motoren aankunnen. Bij volstap zal de motor de beperkende factor zijn. Bij microstap zal de lpt-poort of driver de beperkende factor zijn. Specs van de lpt-poort weet ik niet.

Gr.

Erik

Microstepping klinkt ook wel handig, is dat mogelijk met zo'n simpele opbouw als in dit schema?
http://pminmo.com/3axis/OS3schematic.pdf
(iets dergelijks wil ik gaan gebruiken waarschijnlijk)

hoi van willegen,

ik ben een tijdje terug bezig geweest met microstepping, om zelf een drive te maken(moet ik nog oppakken ;)) Het schema wat je laat zien geeft alleen een besturing van de H-bruggen via de parallelle poort (met step en dir). Met dit schema kun je zoals ik ff gauw zie geen microstepping doen. microstepping is namelijk het aanbieden van sinus en cosinus stroomsignalen op de spoelen van de stappenmotoren. Zo "trekt" de rotor vloeiender naar de volgende stap. Er wordt ook wel eens gezegd dat je dan stapjes dus tussen de originele steps van de motor hebt zitten.

Het is afhankelijk of je motoren meer dan 3A continu vragen, want dan kun je de LMD18245 gebruiken en dan is het nog redelijk simpel, wil je meer, dan zul je zelf(zoals ik) met microcontrollers aan de gang moeten, omdat jouw schema niet "microstept" i.c.m. een programma als MACH3. Dit programma geeft namelijk alleen een step en dir uitgang voor een motorkanaal. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groeten Rik

[Bericht gewijzigd door Rikkepic op (18%)]