Vroeger was het zo simpel, even basic opstarten, out &h300,1 intikken en daar ging het gewenste bit omhoog.

Heb dat nu onder VB ook wel aan de praat, probleem is echter dat wanneer ik een bit met een programma of hoog of laag wil laten maken bij het verlaten van dat programma het bit altijd weer laag gezet word.

Is er een manier om dit te omzeilen?

Ik heb niks anders nodig dan een .exe file b.v. aan.exe en uit.exe. En dan als het kan ook nog zonder dat er iets op het scherm hoeft te komen. Dus gewoon een bit aan/uit schakelen, en zo laten.

Hoe pak ik dit aan onder VB?

De aansturing van I/O poorten is onder 2000 en XP flink beveiligt, is dit te omzeilen zonder gebruik te hoeven maken van programma's als NTPORT of GIVEIO.SYS ?

Waarom geen NTPORT of GIVEIO.SYS?
Ik gebruik zelf ntport en dat werkt erg goed.

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]

Op 8 februari 2004 14:22:38 schreef Bobbyb:
Waarom geen NTPORT of GIVEIO.SYS?
Ik gebruik zelf ntport en dat werkt erg goed.

Omdat ik er weinig voor voel om voor het schakelen van 1 bit zo'n $30 neer te tellen om NTPORT te registreren. Zullen toch ook wel goedkopere oplossingen voor zijn naar ik aanneem? Is er niet ergens documentatie te vinden hoe de kernel is aan te sturen? Onder Linux is dat allemaal geen enkel probleem, daar zijn mooie howto's voor waar het heel duidelijk in beschreven staat.

Op 8 februari 2004 14:29:46 schreef Jeroen Boere:
IOOCX

Hoi Jeroen, die had ik al ooit geinstalleerd, maar mijn testsysteem (windows 2000) werd toen zo ontzettend langzaam dat er niet meer mee te werken was. Na verwijderen van IOOCX werkte het weer helemaal normaal. Mogelijk dat het een combinatie was met de virusscanner (F-secure), maar voor mij was dit in ieder geval toen niet bruikbaar.

[modbreak by j.boere]

dit doen we hier niet zoals hebt kunnen lezen in de FAQ, wat je deed/aanbood was illegaal.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]

Kun je ook een beetje delphi?

Dit is freeware, en werkt goed.
Je kunt ook een demo progje downloaden waarmee je een adres in kunt typen en daar een waarde naartoe kunt sturen

http://www.specosoft.com/

Op 12 februari 2004 17:59:07 schreef pimmer:
Kun je ook een beetje delphi?
http://www.specosoft.com/

Heb alleen jaren geleden wat met Turbo Pascal gedaan, dus ik denk dat het met Delpi ook wel zal lukken.
Ga het straks even proberen. Bedankt voor de tip.

Kijk eens op mijn site, daar staat een compleet VB programma voor het aansturen van de printerpoort, deze versie werkt alleen onder win ME/98 je zal zelf ntport erin moeten zetten. :) www.snuggel.nl en http://www.snuggel.nl/docs/overig/

Op 12 februari 2004 20:16:46 schreef snuggel:
Kijk eens op mijn site, daar staat een compleet VB programma voor het aansturen van de printerpoort

Probleem waar ik nog steeds mee zit is dat bij het verlaten van een in VB geschreven programma het aangezette bit niet blijft zoals ik dat zou willen. Heb nog niet geprobeerd of dat bij de printerpoort ook zo is, bij de compoort in ieder geval wel.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een printerpoort heb aangestuurd, maar ik weet bijna zeker dat als je een bitje veranderd op de printerpoort, dat die verder de hele tijd zo blijft. Net zo lang tot iets of iemand weer iets gaat veranderen.

En die link die ik stuurde, daar kun je bij downloads een demo progje downloaden (portio.zip) waar je een i/o adres intypt, bijvoorbeeld van de parallepoort en daar een byte naartoe stuurt. Dus dan kun je gelijk testen of het werkt.

Op 13 februari 2004 07:44:23 schreef pimmer:
En die link die ik stuurde, daar kun je bij downloads een demo progje downloaden (portio.zip) waar je een i/o adres intypt, bijvoorbeeld van de parallepoort en daar een byte naartoe stuurt. Dus dan kun je gelijk testen of het werkt.

Ik heb e.e.a. inmiddels opgehaald en ga er vandaag nog even mee aan de slag.
Zal het ook eens met Visual C++ proberen, mocht ik daar niet helemaal uitkomen dan kan ik altijd nog even Delphi proberen.
In ieder geval bedankt voor jouw bijdrage, ik ben er in ieder geval al weer wat verder mee kunnen komen.

dan moet je in de FORM UNLOAD een code zetten die alle uitgangen weer reset dan worden alle uitgang weer nul als het programma afsluit, het kan heel makkelijk :)

VB heeft toch zelf een plugin erin zitten? kun je gewoon onzichtbaar op je formpje plakken en kun je je poorten benaderen. Vraag me niet hoe het exact zit, maar heb dat proggie ooit eens eerder bij ons op school de revue zien passeren, kon je COM port meej sturen nen lezen, kon je met andere plugin ook met LPT port, op dezelfde wijze

bedoel je IOport ? die gebruik ik om mijn LPT te benaderen.

En hoe kun je onder NT de inputs lezen?? Ik krijg dat niet voor elkaar. Met die prog's. Ik kan er wel naar schrijven. Dus ik heb dat eerst in dos gedaan dat lezen en als dat gebeurd was met een windows programma er na toe schrijven want die moest ook nog gegevens over het netwerk zenden en dat ging natuurlijk niet in dos. Maar ik zou graag alles in windows hebben

@ leon, de inputs gaan ook via NTport dacht ik.

PS. je hebt mail :)

Op 13 februari 2004 17:45:19 schreef High met henk:
VB heeft toch zelf een plugin erin zitten?
<knip>

Op 13 februari 2004 19:23:03 schreef snuggel:
bedoel je IOport ? die gebruik ik om mijn LPT te benaderen.

High met henk bedoelt waarschijnlijk MSCOMM32.
Dit is echter alleen maar beschikbaar in de profesionele VB6 versie. In de learning edition kun je deze Ocx wel in het formulier invoegen, maar je kunt hem niet activeren ivm beperkte licentie.

Op 8 februari 2004 14:19:27 schreef FlipIO:
Vroeger was het zo simpel, even basic opstarten, out &h300,1 intikken en daar ging het gewenste bit omhoog.

Heb dat nu onder VB ook wel aan de praat, probleem is echter dat wanneer ik een bit met een programma of hoog of laag wil laten maken bij het verlaten van dat programma het bit altijd weer laag gezet word.

Is er een manier om dit te omzeilen?

Ik heb niks anders nodig dan een .exe file b.v. aan.exe en uit.exe. En dan als het kan ook nog zonder dat er iets op het scherm hoeft te komen. Dus gewoon een bit aan/uit schakelen, en zo laten.

Hoe pak ik dit aan onder VB?

De aansturing van I/O poorten is onder 2000 en XP flink beveiligt, is dit te omzeilen zonder gebruik te hoeven maken van programma's als NTPORT of GIVEIO.SYS ?

Voor het aansturen van je paralelle poort kun je hier: http://www.geekhideout.com/iodll.shtml een dll downloaden, ben zelf bezig met het aansturen van een motor controller via de paralelle poort, werkt perfect!!

Mouser