fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 31 oktober 2008 18:28:23 schreef rbeckers:
Fred,Trouwens wat je experimenten betreft. Ben je vaak niet wat te ingewikkeld bezig?
Dat is nog zacht uitgedrukt. Ik ben, voorzichtig gezegd, nogal experimenteel aangelegd en ook niet bang uitgevallen dat iets niet lukt. Daarnaast heb ik ook de niet te onderdrukken neiging om te kijken of het niet ook anders kan. Als kind wilde ik uitvinder worden 
mmm.. Fred ben je ook al zo, ik herken het.
Sleutelen sleutelen en als het dan werkt...kijken of het nog beter kan. Tja daar zijn we hobbyisten voor ( tenminste ik wel ).
Succses met de experimenten daar Fred
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
En daarna vaak spijt hebben dat je toch nog wilde kijken of het beter kon 
Ik bouw echt om het bouwen en leren, als het af is doe ik er meestal niets meer mee. Behalve meets-instrumentjes. De gerestaureerde ontvangers worden ook niet vaak gebruikt, de gerestaureerde meetinstrumenten wel. Ik kan een hele middag zoet zijn met "doeloos" meten. Gewoon lekker "spelen" met meetspullen. Kijken wat er gebeurd of hoe iets werkt. Alleen wil ik daarna het waarom meestal weten en daar val ik jullie dan mee lastig
. Ik wil namelijk van alles wat technisch (van stoom tot electronica) is altijd weten hoe het werkt. Kan me ook voorstellen dat men dan even kwijt is waar ik mee bezig ben. Meestal dus met niets "serieus", vaak hersenspinsels als gevolg van een wazig idee/experiment waardoor ik van het een bij het ander terecht kom. Gelukkig zit hier een berg kennis en leer ik daar erg veel van en leren is deel van de hobby.
Ik ben nu die collins aan het afregelen met de wobbulator en kon het niet hebben dat ik nog steeds niet goed weet hoe dat laatste ding nu werkt dus die ligt nu ook open met het manual erbij en daar heb ik nu in zitten meten en gelijk maar wat afregelen. Maar snappen doe ik het npog niet. Ik zou verwachten dat als ik er een weerstand tussen hang ik een lijn krijg die parallel loopt met de X-as maar hoger naarmate de weerstand groter is. Ik krijg echter een doorlaatcurve te zien zoals bij een filter. Dat was eerst asymmetrisch. Hij is nu wel symmetrisch maar het zit me niet lekker. Ik ben bang dat het te maken heeft met de kabels (die moeten 60 ohm uit en 150 ohm in zijn en ik gebruik RG58 en dat ik nu een RC filter meet) Er komt nu in ieder geval weer een fatsoenlijk signaal (2,8Vtt zoals in het manual staat) Er staat op de uitgangs bus 1V dus ik denk dat iemand hem op 1Vtt had gezet. Ik kreeg nog geen diode open.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Fred: Dat heeft inderdaad met de kabelimpedantie te maken. Dat doet heel veel. Bij mn netwerkanalyzer kan ik alleen goed meten door de RG58-kabel ook netjes af te sluiten met 50 Ohm. Als ik dat niet doe, valt op sommige frequenties al het signaal weg.
Probeer dat eens.
Wat je zegt zou namelijk wel moeten kloppen, over die weerstand. Als je maar wel zorgt dat de impedanties kloppen.
fred101
Golden Member
rbeckers
Overleden
Fred,
of de juiste kabels gebruiken. Dat is wel onhandig bij dat soort waardes.
Of ombouwen naar 50 ohm of aanpasnetwerken gebruiken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching
Edit:
Wat zijn de bandbreedte en vermogen wat je gebruikt?
Je was 15s te snel met je vraag 
Weerstanden is relatief gemakkelijk.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Bedankt voor de tip met het boutje. Er is plek zat onder het ding, dus ga ik dat even proberen. Ik laat wel horen hoe het is gegaan. Verder hoop ik vandaag tijd te vinden aan mijn DC te gaan meten. Ook daar zal ik de uitslagen van geven.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nog even over die tripler. Ik denk nu eigenlijk dat ik voor een ongeveer dit schema ga:
Door de diodes wordt het mooi afgekapt, wat voor nog betere onderdrukking zorgt van de grondtoon van twee trappen eerder. Hoe groter de versterking van de tor, hoe beter de onderdrukking.
Ik zit me nog even af te vragen of dit beter te bouwen valt met FETs (buizen) dan met torren. Vanwege de handige hoge ingangsimpedantie van die dingen.
@fred: een aanpassingsnetwerkje van 60-50 Ohm bestaat slechts uit een 10 Ohm weerstandje. Dat is nog niet zo heel lastig. Maar het is dan wel belangrijk dat je OOK de 50 Ohm kabel goed afsluit. En dat laatste lijkt me een groter probleem. Bij die kleine misaanpassing zie je een wiebel van hoogstens 20% van de beeldgrootte, als je de 50 Ohm-kabel ook echt op 50 Ohm afsluit. Maar als je de 50 ohm kabel wel aan de 60 Ohm aanpast, maar niet met 50 Ohm afsluit, dan is het rampzalig slecht.
(Fred, dit is een leuke manier om eens te leren smith-diagrammen te lezen; je kunt d.m.v. experiment precies zien wat er gebeurd.)
fred101
Golden Member
Hoe zet ik die 10 ohm dan. Ik neem aan in serie met de kabel net voor het te meten opject. Als dat dan weer met 50 ohm moet worden afgesloten hoe krijg ik dan signaal in het te testen object. Dat is wel het moeilijkste deel. Ik hebt een mooi meetinstrument wat ik dus altijd op 50 ohm moet aansluiten wil ik wat betrouwbaars meten. Nu zijn filters en kringen of het grid van een buis nooit 50 ohm.
Een scoop is wat dat betreft makkelijker met een 1:10 probe.
Rene: bandbreedte en vermogen weet ik niet. Hij gaat van 4 tot iets van 700MHz in een aantal banden die een steeds grotere span hebben. Er komt 2,8Vtt uit bij 60 ohm. (wat ik dus foutief heb gedaan want ik heb hem middels een T connector met 50 ohm afgesloten bij het meten.
(Z)weetvoetje
50 Ohm direct over de uitgang van de kabel zetten, en dan ergens hoogohmig aansluiten. Dan kan je het gebruiken als een spanningsbron. Als het ding waar je het op aansluit dan een impedantie heeft van 500 Ohm, dan is de impedantie van de afsluiting in totaal 45 ohm, en dat is goed genoeg.
rbeckers
Overleden
Fred,
bandbreedte is dus ong. 700MHz. U=(2,8V/2)/1.4= 1V
Vermogen = (U^2 )/R= 1/60= 16mW
Voor matching netwerk:
http://www.pronine.ca/piasy.htm
Vul voor Zi 50 en voor Zo 60 in.
Verhoog Attenuation zolang dat je geen negatieve weerstanden krijgt. 
voor de ingang gebruik je een weerstand van 75 ohm (150//150) parallel met de ingang.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (58%)]
fred101
Golden Member
Beide wobbelaars zijn nu bruikbaar. Dus dank voor de tips. Ik een meetkopjes gemaakt dmv een simpele germanium diode in serie en 75 ohm naar massa. De uitgaande snoer heeft een 60 ohm dummyload aan het einde waarover ik het signaal aftak (t-connector). Als ik nu een kring er tussen zet krijg ik een mooie symetrische doorlaat te zien. een weerstand geeft een lijn die wat hoger ligt.
De TRM3 wobbelaar lukt nu ook. Deze is gewoon 50 ohm maar daar moet je een heel ritueel voor verichten voor je wat ziet maar heeft veel meer mogenlijkheden (begint helaas pas bij 12MHz). De Nordmende is wel heel wat gebruikersvriendelijker (en stiller) om mee te werken.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Zouden jullie mij kunnen helpen met de lampjes?
Hier is het aansluitschema:
Als het lampje dat de schaal verlicht(L5) niet aangesloten is, dan brandt het On-lampje(L2) niet. Dat is natuurlijk logisch. Het stereo-lampje(Wat dat ook moge doen)(L1) brandt überhaubt niet. De twee tuning lampjes (L3/L4) doen ook niks.
Ik weet niet of dat niet branden van die andere lampjes nou komt doordat mijn stand-in L5 teveel stroom trekt of dat ze niet horen te branden. Bij L4 meet ik een oneindige weerstand. Die zal dus ook wel stuk zijn. Alleen op L1 staat iets geschreven: OSRAM 12-15 30. Op de andere niets. Moet ik daaruit afleiden 12-15V 30mA? Alle lampjes meten in het circuit een R van ongeveer 40. 30mA zou echter betekenen dat ze een R van 400 moeten hebben, maarja die weerstand van lampjes loopt op als ze warm worden. Mijn autodashbord lampje's weerstand wordt ook met factor 8 verhoogd als er stroom door loopt.
Hoe zit dat nou met die lampjes? Welke horen wanneer te branden en wat waarom branden die nu niet?
Zonder het apparaat te kennen:
L1 brandt als er een stereosignaal op de FM-band wordt ontvangen.
L3/L4 geven aan of je exact afstemt op een zender. Waarschijnlijk moeten ze beide met een gelijke licht intensiteit branden als je exact hebt afgestemd.
[edit] typo's
Pietdepiet
Dan zal ik lampjes moeten zoeken die iets minder stroom trekken, misschien dat ze dan wel gaan branden. Of kan het niet zo zijn dat de nieuwe L5 teveel stroom trekt en daardoor de rest niet brandt? Er zit immers een weerstand tussen.
/e net L5 door een weerstand van 390 Ohm veranderd. Helpt niks. Powerlampje brandt wel het FM-stereo-lampje heel zwakjes, kom ik net achter. Het geeft absoluut geen licht. Het gloeidraadje is alleen een beetje rood. L3/L4 branden helemaal niet, maar L4 is denk ik kapot. Ik heb al afgestemd op een FM-station.
Apparaat is trouwens Beomaster 2000...
/e over L3/L4 staat allebei 25V. Die zullen beide(n?) dus wel stuk zijn. Dan zal ik daar ook autolampjes zetten. Dan begrijp ik alleen niet waarom er maar 2V over L1 staat.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (13%)]
Pietdepiet
Hoe kom je aan die foto? Jij hebt er toch geen? Dat bedradingsschema had ik, gelukkig, al.
Type 2801.
/e wat grappig. Dat printje wat je ziet zitten is het printje met de lampjes (Behalve het schaallampje dat zit in het bewegende deel). Daarop zit een weerstand in een koelblokje. Bij mij is dat echt een vermogensweerstand.
Dat wieltje is verder gelukt, trouwens met het boutje. Ik moet hem nog bedraden, maar het voelt goed.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
Op 1 november 2008 12:42:46 schreef (Z)weetvoetje:
@fred: een aanpassingsnetwerkje van 60-50 Ohm bestaat slechts uit een 10 Ohm weerstandje.
Dat is niet zo'n goed idee. De 60Ω kant ziet dan keurig 50+10=60Ω, maar de 50Ω kant ziet 60+10=70Ω.
Beter kun je een serieweerstand van 24.5Ω, en een weerstand naar aarde (aan de 50Ω-kant!) van 122.5Ω nemen.
@Fred, de clou is dat dat apparaat keurig laat zien wat de doorlaat- of reflectiedemping van het te meten ding is; de "aanpassing" dus. Maar als de kabels al niet kloppen, dan meet je die ook mee. Dat wil je meestal niet.
En het is natuurlijk ten opzichte van 50Ω. Als je een filter probeert te meten wat in een 600Ω systeem moet werken, klopt de meting niet zonder meer.
Maar een doorlaatmeting kun je altijd doen door aanpas-pads te gebruiken; die weerstandaanpassingen dus.
Het is net als het plateautje van een weegschaal. Als je daar een zwaarder of lichter voor neemt, klopt de weging niet meer. Maar dat is niet omdat de weegschaal maar één gewicht zou kunnen meten.
Nee, ik heb er zelf geen. Ik zocht het service manual voor je en kwam deze foto en het dail cord diagram tegen.
Pietdepiet
Maar zou ik ze allemaal kunnen vervangen voor die autolampjes? Of moet ik lager vermogenlampjes kopen? Waar koop je die, lampjes zonder fitting?
Hoe zien die lampjes er uit, maak eens een foto.
Ik ken dit B&O apparaat niet.
Het stereolampje en de tuning lampjes zullen geen groot vermogen lanpjes zijn. 30mA - 50mA hooguit.
rbeckers
Overleden
Op 1 november 2008 20:59:06 schreef Frederick E. Terman:
[...]...
Beter kun je een serieweerstand van 24.5Ω, en een weerstand naar aarde (aan de 50Ω-kant!) van 122.5Ω nemen...
Als je de calculator in mijn post neemt,
http://www.pronine.ca/piasy.htm
kom je bij de kleinst mogelijke demping, (natuurlijk)op die waardes uit.
Je moet, net als in het verkeer, naar rechts en naar links kijken. Als Zo 50 ohm is moet de weerstand die de uitgang ziet ook 50 ohm zijn. De andere kant op werkt dat ook zo.
Aangezien de meeste RF meetapparatuur op 50 ohm gestandariseerd is, kun je het beste altijd met aanpas netwerkjes werken. Nooit zomaar zonder meer diverse kabels of meetapparatuur met afwijkende impedanties aan elkaar knopen.
(Z)weetvoetje
@FET: Is dat wel zo? Volgens mij hoef je maar 1 kant op goed aan te passen. Indien de transmissielijn goed is afgesloten, is transmissielijn + load niet meer of minder dan een 'weerstand' van 50 Ohm.
Als de transmissielijn niet goed is afgesloten, dan krijg je wel rare reflecties van de load naar het meetapparaat. Maar voor heengaande golven is er in ieder geval niets aan de hand. En voor een correcte meting zul je het toch goed af moeten sluiten. Maar misschien dat het effect van een foute aflsuiting van de transmissielijn wel groter wordt, als je slechts een 10 Ohm weerstand gebruikt.
fred101
Golden Member
Dat is met een wobbelaar dan dus erg lastig. Je meet een kring of trap in een circuit waarvan je meestal (ik tenminste) de impedantie niet weet. Bij injectie op een grid neem ik aan dat de roosterlekweerstand de impedantie is maar de kring er voor zal ook een impedantie hebben.
Ik moet dus gewoon een kastje maken met twee potmeters. Een naar aarde en een in serie. Schaalverdeling erbij en die calculator dan kan ik het instellen. Er is zeker geen manier om het te "ijken" of testen. Dus een manier om even te controleren of de aanpassing goed is. Anders lijkt zo'n wobbelaar een redelijk zinloos ding.
Maar het ding stuurt gewoon een signaal uit. Als daar reflecties ontstaan komen ze toch niet bij het beeldscherm ? De aanpassing aan de 150 ohm kant ingang was dacht ik het belangrijkst maar het gekke is dat hij heftiger reageert op mis-aanpassingen van de uitgang. Dat zal wel zijn omdat hij daardoor het filter beinvloedt denk ik.
Over scopen enzo is een hoop te vinden maar wobbelen lijkt een vergeten techniek (of ik zoek op de verkeerde kreten)
rbeckers
Overleden
Fred,
google maar eens op wobbulator.
Je kunt het correct afsluiten vergelijken met het tunen/matchen van een antenne. Denk maar wat betekent het als ik een zendantenne van 75 ohm op een 50 ohm coax aansluit en dan het zendvermogen opvoer.