Dag,
Heb een bakkelieten telefoon en wil deze als deurbel gaan gebruiken. Dus als iemand op de bel drukt gaat de telefoon binnen over. Hoe moet ik dit aansluiten want er zit ook een condensator in de telefoon. Werkt deze telefoon alleen op 50 volt? En moet er constante spanning op de lijn blijven staan?
Bij voorbaat dank
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt gewoon de beldraden losnemen en daar wisselspanning op zetten, 12...75v AC werkt meestal wel...
niet aan beginnen er zijn wel beter oplossingen te verzinnen
[Bericht gewijzigd door overslag op (56%)]
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Waarom niet aan beginnen? Hij wil alleen maar de bel gebruiken als deurbel, ts wil niet de telefoon gebruiken als intercom.
Inderdaad gewoon een trafo'tje tussen 12 en 75V~ nemen. Op de beldraden aansluiten schakelaartje ertussen en klaar.
Aardig idee. Ik heb hier nog een mooie gietijzeren telefoon met prima bel. Heeft die ook eens een bestemming. Mn gewone bel is al jaren een soort van hees.
Anoniem
Met gelijkspanning 48V zal het niet gaan. Op het moment dat iemand jouw opbelt, wordt vanuit de tf centrale een belstroom van 25Hz en een spanning van 90V aan de telefoon aangeboden. Daarvoor dient de condensator, die laat de belstroom door naar de bel en blokkeert de 48Vdc.
Met 50Hz zal hetvermoedelijk minder goed lukken, en als je het typische geluid van een rinkelende bel wil nabootsen, ga je ook een pauze moeten inlassen.
Ik denk dat een doorsnee-aan-de-deur-beller niet lang genoeg op de knop drukt om een mooie telefoonrinkel te genereren.
Misschien sloop je beter een goedkope elektronische telefoon en bouw de print met luidspreker in je antieke telefoon.
Dan nog enkel een condensatortje om de druk op de belknop te verlengen tot enkele seconden en daar ga je.
Op 15 november 2008 18:02:08 schreef grotedikken:
Met gelijkspanning 48V zal het niet gaan....
Waar heb je die vandaan getovert?? 
Dit is nu het schitterend aan CO iedereen wil dingen toepassen waar ze niet voor gemaakt zijn.Een bel is meestal 6v of 12v nu ga je een bel toepassen voor 48v.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Hmm.. best wel een leuk idee, een oude telefoon als deurbel.
Eigelijk nooit geprobeerd maar moet wel kunnen.
Of die het al vanaf 12V AC doet is nog de vraag, vroeger was men nog niet zo energie bewust maar allicht te proberen.
De AC op de A (Rode) en EB (Gele) draad aanbieden.
Aangezien de frequentie verdubbeld is moet je waarschijnlijk de belschalen afstellen omdat de klepel een kortere slag maakt ivm met de lengte van de klepel die afgestemd is op 25 Hz.
En als je geen bezoek wil... gewoon de hoorn er naast leggen 
@GJ_ is dat zo'n waterdicht wandtoestel, zo ja.. onverwoestbaar.
Anoniem
Op 15 november 2008 18:04:39 schreef GJ_:
[...]
Waar heb je die vandaan getovert??
Op een telefoonlijn staat in normaal gebruik 48VDc.
Omdat Jannemansje schrijft:
"Werkt deze telefoon alleen op 50 volt? En moet er constante spanning op de lijn blijven staan?"
Ga ik er vanuit dat hij niet weet dat niet de 48V zorgt voor het overgaan van de bel, maar een wisselspanning van 90 V.
Op 15 november 2008 18:47:09 schreef VanDee:
@GJ_ is dat zo'n waterdicht wandtoestel, zo ja.. onverwoestbaar.
Ja, mooi he? En de laatst gemaakte series, dus met een printplaat er in. Toen ik hem kreeg was ie nog geen jaar oud: hij hing bij de Nestlé fabriek in Amsterdam en die werd nog geen jaar nadat ik dat toestel daar ophing gesloten (da's intussen ook weer 14 jaar geleden).
Op 15 november 2008 19:46:36 schreef grotedikken:..Ga ik er vanuit dat hij niet weet dat niet de 48V zorgt voor het overgaan van de bel, maar een wisselspanning van 90 V.
Ah, je hebt er serieus bij nagedacht. Ik was alleen verbaast dat je met een spanning op de proppen kwam die helemaal niet genoemd was.
Anoniem
Op 15 november 2008 18:37:17 schreef overslag:
Dit is nu het schitterend aan CO iedereen wil dingen toepassen waar ze niet voor gemaakt zijn.Een bel is meestal 6v of 12v nu ga je een bel toepassen voor 48v.
Nee, nogmaals een telefoonbel werkt op 90V wisselspanning.
Zie je wel GJ, dat ze het nu nog steeds niet snappen.
Ik ga de mijne proberen met een 24V trafo. Ik mag aannemen dat iedereen hier snapt dat die 90Vac waar die telefoon op afgericht is niet op een beldrukker gezet mag worden!!!
jerome
Golden Member
Ik drijf het nog wat verder 
Telefoonbel van vroeger is dus inderdaad gewikkeld voor 90V 25Hz. Het doel van de condensator is te beletten dat de gelijkstroom door het belspoel loopt, dus die valt in U toepassing weg. Bij 50hz is de wisselstroomweerstand niet dezelfde als voor 25Hz. Dus plaats je daar maar rechtstreeks 220v op.Na een uurtje bellen zou het warm kunnen lopen.
Een probleem zal zijn een veilige belschakelaar te vinden op 230V, of je moet terug omhoog transformeren.
Op 15 november 2008 19:57:07 schreef jerome:...Een probleem zal zijn een veilige belschakelaar te vinden op 230V...
Lijkt me een slecht idee. Zelfs al zou je bv een industriele drukknop in IP67 behuizing gebruiken, die zijn geschikt voor 230Vac, zou ik het risico niet durven nemen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Transformator, schakelaar, relais.....
(off-topic, GJ, je krijgt vandaag anders morgen de gewenste gegevens)
jerome
Golden Member
Een jaar of 15 geleden meen ik in electuur een schakeling gezien te hebben "old foon" dacht ik, welke dit geluid prima kon genereren. Je zal maar even bij iemand gaan aanbellen na die regenbui en er het leven bij laten. Dan wil ik zelfs je buur niet zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 15 november 2008 19:49:01 schreef grotedikken:
[...] Nee, nogmaals een telefoonbel werkt op 90V wisselspanning.
grotedikten, heb ik het misschien goed als ik er vanuit ga dat die 90V de spanning is die op de telefoonlijn staat als belsingaal? Is er ook bekend wat daar van over blijft als de bel daadwerkelijk aangesloten is en over gaat? Per slot van rekening kan de impedantie van de telefoonlijn behoorlijk oplopen over de afstand.
Ik heb daarom zo'n bruin vermoeden dat je uiteindelijk met een heel wat lagere spanning toe kan als er maar een kort draadje tussen zit.
Vroeger heb ik eens met een kiesrelais (stappenrealis) van een telefooncentrale gespeeld. Dat moest je resetten met een wisselpanning van 110 Volt. We gebruikten daarvoor een voedingstrafo met een 120V wikkeling (buizentijdperk). Ik denk dat je uiteindelijk ook een gewone trafo van 12 V in het circuit kan opnemen en die aansluiten op de 5V (eventueel 8V) wikkeling van de bel trafo. Dan heb je aan de (ex) primaire zijde voldoende spanning.
Ik denk echter dat 30V voldoende is om de bel te laten rinkelen.
Een multivibrator opgebouwd uit twee relais en twee elco's kan zorgen voor het repeteersignaal.
Met één relais en een elco zou je een 25 Hz vibrator kunnen maken en die aansluiten aan de laagspannings wikkeling van een trafo.
Op die manier is alles 'helemaal in retrostijl' opgebouwd.
Èn het is veilig!!!
Misschien heb ik nog wat van die ouwe telefoonrelais liggen: Prima spul voor het doel! Anders zul je die in een dumpzaak als BACO of Radio Twenthe nog wel kunnen vinden.
We hoeven jannemansje echt niet te ontmoedigen met allerlei ingewikkelde oplossingen.......
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 15 november 2008 20:28:44 schreef Tidak Ada:
[...] grotedikten, heb ik het misschien goed als ik er vanuit ga dat die 90V de spanning is die op de telefoonlijn staat als belsingaal?
Dat is inderdaad de spanning vanaf de centrale.
Is er ook bekend wat daar van over blijft als de bel daadwerkelijk aangesloten is en over gaat? Per slot van rekening kan de impedantie van de telefoonlijn behoorlijk oplopen over de afstand.
Is natuurlijk niet bekend want dat dat hangt af van de afstand tot de wijkcentrale.
Ik heb daarom zo'n bruin vermoeden dat je uiteindelijk met een heel wat lagere spanning toe kan als er maar een kort draadje tussen zit.
Natuurlijk, maar het ligt er maar net aan wat je aansluit.
Meestal blijft er maar een volt of 50 over maar doet nog steeds zeer.
Ik denk echter dat 30V voldoende is om de bel te laten rinkelen.
Zou genoeg moeten zijn.
Een multivibrator opgebouwd uit twee relais en twee elco's kan zorgen voor het repeteersignaal.
Met één relais en een elco zou je een 25 Hz vibrator kunnen maken en die aansluiten aan de laagspannings wikkeling van een trafo.
Op die manier is alles 'helemaal in retrostijl' opgebouwd.
Èn het is veilig!!!
Waarom zo moeilijk, die bel kan kan het best aan, alleen even de belschalen opnieuw afstellen.
We hoeven jannemansje echt niet te ontmoedigen met allerlei ingewikkelde oplossingen.......
No comment.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 15 november 2008 20:52:17 schreef VanDee:[...] Waarom zo moeilijk, die bel kan kan het best aan, alleen even de belschalen opnieuw afstellen.
Uitsluitend vanwege de 'sound' Het geratel is 2× zo langzaam bij 25 Hz.
Als jannemansje er tevreden mee kan zijn is 50Hz natuurlijk ook goed 
Ik zou zelf allen voor "zo getrouw mogelijk" gaan, vandaar!
Overigens bedankt voor de bevestiging van mijn andere punten; een mooie geheugen opfrisser.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vind het een grappig idee.
Een telefoon gaat rinkelen op een wisselspanning, de gelijkspanning doet het rinkel-gedeelte niks mee, dus moet je je niet druk over maken.
Een beltrafo levert normaal 8V wisselspanning.
Een telefoon rinkelt normaal op <veel> wisselspanning. 90V? Zou kunnen.
Telefoons zijn vaak nogal tolerant. Zo'n bakelieten mischien helemaal.....
Stappenplan:
Stap 1: Mischien doet hij het gewoon op de 8V van de beltrafo. Simpelweg de A en de B van de telefoon aansluiten waar je normaal de bel doet, en dan testen. Doordat we 50Hz gebruiken ipv 25Hz, is de impedantie van de condensatoren die de gelijkstroom moeten tegenhouden 2x lager. Mogelijk zorgt dat er voor dat de bel het gewoon op een lullige 8V al doet.
Als het werkt, verder met rust laten.... Als het niet werkt, door naar stap 2.
Stap 2: Regel een trafo die van 230V iets van 24V maakt. Sluit de 24V kant aan waar je normaal de bel zou doen, en sluit de A en B van de telefoon aan op de 230V kant van de trafo.
Als het wer...
Stap 3: Grof geschut. Zoek een 50V trafo. Of een dubbele secondaire 24V. Kijk of de telefoon daarop rinkelt. Met de 8V van de beltrafo moet je dan een relais schakelen dat de 230 van de 50V trafo schakelt.
Als je wilt...
Stap 4: Eventueel kan je de bel via een optocoupler aan een processortje (AVR) hangen. De processor kan dan eventueel een 12V blokspanning maken die je direct of weer via een trafo aan de bel hangt. Dan kan je natuurlijk het natuurlijke telefoon-ritme inbouwen. Of je kunt het relais en de trafo van stap 3 hergebruiken.
(Toy Dolls, 1985, "florence is deaf" daar speelt ook een deurbel in mee...)
Anoniem
Op 15 november 2008 21:20:10 schreef Tidak Ada:
[...] Uitsluitend vanwege de 'sound' Het geratel is 2× zo langzaam bij 25 Hz.
Als jannemansje er tevreden mee kan zijn is 50Hz natuurlijk ook goed
Ik zou zelf allen voor "zo getrouw mogelijk" gaan, vandaar!Overigens bedankt voor de bevestiging van mijn andere punten; een mooie geheugen opfrisser.
Ik denk dat het eerder een zoemer dan een bel gaat worden, maar uitproberen zal hier het beste zijn. En je hebt natuurlijk het typische intervalgedrag niet, typisch voor een telefoon.
Ik blijf bij mijn idee om een el-chepo elektronische telefoon in te bouwen.
Als je een antieke telefoon een belgeluid gaat laten maken dat in de verte niet eens op telefoongerinkel klinkt, lijkt me dat zo kitscherig. Dan kun je er net zo goed je ding-dong bel instoppen.
Ik heb ooit een telefoonbel oneigenlijk gebruikt, die had er geen enkel probleem mee om op 24V aan 50Hz een rinkel te fabrieken.
Een los aangesloten telefoonbel uit een T65 doet het prima op 12v 50hz van een halogeenlampjes transformator bijvoorbeeld. Een 8v beltrafo werkt waarschijnlijk ook wel.
Er zit dan dus geen condensator voor in mijn geval.
Thevel
Golden Member
Ik heb hier ook een oude metalen telefoon.
Even geprobeerd met 24V AC, maar met deze spanning doet de bel niets.