Schaal RPM verhogen toerenteller Elektuur

Ik zit ook aan de bobine/bobijn optie te denken. Zal eens meten hoeveel spanning er staat. Signaal kan ik helaas niet meten.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Simpelweg wat windingen rond een bougiekabel leggen vormt nu eenmaal geen ideale inductieve koppeling. De oppik-spoel is dan 90° gedraaid tov. de kabel.
Beter is het, een kleine ringkern te gebruiken - het model dat vaak gebruikt wordt om dimmer-schakelingen te ontstoren. Leg daar een boel wikkelingen op, maar laat plaats om er ook de bougiekabel door te steken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nog even op zoek geweest naar de spanning. Er zou 300 volt op staan. Hier gaat een 555 niet vrolijk van worden.

Nu dacht ik er heel simpel een spanningsdeler op te zetten. Een R van 180k en een van 1,1k. Dit geeft ca. 2 volt max.

In een simulatieprogramma werkt het prima.

Is dit te simpel gedacht??
Heeft dit invloed op de puls die naar de bobine gaat??

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

dat kan prima , als je er even een zener bij zet die de spanning clampt.

schema staat hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/53670/1/bobine+zener

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 19 november 2008 08:22:38 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank je, ik heb dit in gedachten:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/toerenteller_crocodile_2.png

Nu nog de boel aan de outputzijde terug zien te brengen naar 2,4 volt max.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik heb vanalles geprobeerd, ook de tips op de vorige pagina, maar zonder resultaat. Hebben jullie een idee hoe ik de output tot max 2,4 Volt krijg bij 250 Hz en dat de output daarbij linear blijft?

Is het wellicht beter om een LM2907/2917 toe te passen en er een pick-coil bij te plaatsen?: http://www.fallastarmedia.com/vortex/cluster/LM2907.pdf

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

zie mijn vorige post, knip jouw 10nF c eruit en plaats mijn schema op die plek.

de zener aan passen aan je eigen Max. (in dit geval niet meer als 2,4 V)

PLaatje erbij :

code:





                       R1 10K
                         ___                           _ 
  -1 bobine o-----------|___|--o---o---------------o|_| |_|
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
   IN             C1 473K     ---  z   D1 xx,x V ??
                              ---  A                OUT
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               |   |
                               o---o
                                 |
                                 |
                                 |
                                ===
                                GND

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat voor C is die van 473K? Die waarde kan ik zo snel niet ergens vinden.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

Ik wist het zelf ook niet meer maar hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/67473 word het uitgelegd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Door het toepassen van de tips kan ik wat veranderingen vaststellen. Het zit mij dwars dat ik niet helemaal door heb wat er nu exact plaatsvindt in de schakeling.

LED AANSTURING
Het deel van de led aansturing snap ik. Een variabele spanning van 0 tot 2,1V stuurt de leds aan. Er zijn 20 leds aangesloten. De eerste (gemeten) brandt bij 0,1V, opvolgend met een verschil van steeds 0,1V. De laatste brandt theoretisch dus bij 2,1V en dat meet ik ook.

UITGANG NEC TLC555
Ik heb in een simulatieprogramma de uitgang (poort 3) van de NEC in een schema gezet. Door de frequentie aan de ingang te wijzigen (poort 2) zie ik het blokvormige signaal "oprekken". Hoe lager de frequentie, hoe langer de tijd van- en tussen de "blokken". De uitgang ("hoogte van het blok") schakelt tussen 0 en 5V. De 5V is de spanning waarmee ik de NEC555 voedt (??). Verlaag ik deze voedingsspanning naar 3V dan verandert de uitgangsspanning mee naar 3V.
Ik ben aan het zoeken geweest en de totale tijd van blok aan en blok uit is de frequentie. De verhouding tussen aan en uit heet duty cycle (??). 100 seconden aan en 100 seconden uit is dan een duty cycle van 50%. 2 seconden aan en 198 seconden uit is dan een duty cycle van 1% (totaal 200 seconden waarvan 2 aan ???).

LOW-PASS
De uitgang van de NEC555 wordt een zogenaamd low pass filter ingestuurd. Ik ben weer aan het zoeken geweest en in jip en janneke taal DENK ik dat het zo werkt:
Een low pass filter stuurt lage frequenties gewoon door. Hoge frequenties worden door de condensator gedempt.

Nu raak ik de weg een beetje kwijt. Er worden alleen lage frequenties doorgelaten richting de led aansturing. Is dit om de spanningsvariatie te beperken of om de spanning te regelen????

Voor degenen die dit gebrabbel willen lezen en willen reageren; alvast bedankt!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

De uitgang van de NEC555 wordt een zogenaamd low pass filter ingestuurd. Ik ben weer aan het zoeken geweest en in jip en janneke taal DENK ik dat het zo werkt:
Een low pass filter stuurt lage frequenties gewoon door. Hoge frequenties worden door de condensator gedempt.

Nu raak ik de weg een beetje kwijt. Er worden alleen lage frequenties doorgelaten richting de led aansturing. Is dit om de spanningsvariatie te beperken of om de spanning te regelen????

De RC-filter maakt van een sterk-wisselende gelijkspanning (de uitgang van de 555) een matig-wisselende gelijkspanning; de filter "vlakt het af", levert een gemiddelde spanning aan de LED-sturing.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2008 20:40:59 schreef Henry S.:
Multislim weggooien enje breadboard pakken, rotprogramma...

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij frequentieverandering zie ik die terug aan de uitgang. De spanning blijft van 0 naar 5V springen.

Die frequentie wordt dus "gefilterd" naar een bepaalde gelijkspanning?

EDIT
Ik heb eens gemeten aan het breadboard.

Bij een ingangsfrequentie van 50Hz (4,5V) krijg ik een uitgangsspanning van 2,37V. Die uitgang is -op de voltmeter na- onbelast. De 555 wordt gevoed met 5V.

Alles exact cf origineel schema gebouwd (10000 rmp max), die uitgangsspanning zou dan overeen moeten komen met 3000 toeren dus 6 led's dus 0,7V. Snap er geen fluit van waarom de gemeten spanning zoveel hoger ligt.. verdenk het niet aanwezig zijn van een belasting.

[Bericht gewijzigd door theove op zondag 30 november 2008 01:33:31 (64%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Een TLC555 heb ik hier niet liggen, enkel een NE555. Die laatste heeft geen CMOS-ingangen, en kan dus niet zondermeer met het originele schema gebruikt worden.
Het gaat wel, als ik voor R3 220k neem en voor R4 150k. Voor C3 heb ik 47p genomen, om de ingangspuls zo kort mogelijk te maken.
Met P1 helemaal dichtgedraaid (0R, dus) meet ik 0.49V op het knooppunt R6/C1 bij een ingangsfrequentie van 50Hz. Die uitgangsspanning loopt netjes mee omhoog als ik de frequentie opvoer.

Bij een ingangsfrequentie van 50Hz (4,5V) krijg ik een uitgangsspanning van 2,37V. Die uitgang is -op de voltmeter na- onbelast.

1) R6 en C1 zijn toch aanwezig?
2) Je gebruikt toch een TLC555?
3) Neem C3 eens een maatje kleiner (1n of 100p) en ga na of dat invloed heeft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pros, super dat je mij blijft helpen.

Alles is aanwezig en zit goed. Wijzigen C geeft weinig verandering.
De tlc555 heb ik in een knipperlichtschakeling gezet en daar werkt ie zoals het hoort.

Ik heb inmiddels ook de originele print binnen. Via de electuur besteld.

Alles gesoldeerd conform schema; kan eigenlijk niet mis.
Het led gedeelte werkt goed; het tlc555 gedeelte zeer slecht, eigenlijk dezelfde problemen als m'n breadboard opstelling. M'n handen bij de schakeling houden geeft al reactie in de leds.

Ik word er echt een beetje moedeloos van. Ga maar even wat in V&A plaatsen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 1 december 2008 22:19:07 schreef theove:
M'n handen bij de schakeling houden geeft al reactie in de leds.

Je zit daar wel met 2 grote weerstanden die pin 2 v/d 555 van een gelijkspanning voorzien.
Misschien is het je voeding die je parten speelt? Heb je daar geen 4.5V batterijtje liggen om na te gaan of de schakeling zich dan beter gedraagt?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

't is duidelijk , de 555 neemt iets binnen wat je niet wenst. De 555 werkt differentiërend aan zijn ingang, en is dus vrij storingsgevoelig (ook via de voeding). Afschermen en ontkoppelen wat je maar kan.

Mama look, -a-booboo

Batterij maakt niets uit...

Ik mis toch ook echt wel een frequentiegenerator (of hoe zoiets ook heet).

(Ik heb zojuist een advertentie in V&A geplaatst: http://www.circuitsonline.net/aanbod/cat/3

Als je er zin in hebt :)

Het mooiste zou dan zijn als ik mee kan "gluren" ...)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
fripster

Golden Member

frequentiegenerator kun je ook je PC voor gebruiken. Soundkaart geeft vaak prima resultaten.

Mooi stukje gratis software: http://www.daqarta.com/dw_gen.htm

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik heb ondertussen niet stil gezeten en nogmaals een aantal keren de schakeling gebouwd op m'n breadboard.

Blijf tobben met de (foutieve) uitgangsspanning.

Als iemand mij wil helpen, tegen vergoeding, zou ik degene zeeeeeeer dankbaar zijn.

Zie ook "personeel" bij V&A

Alvast bedankt

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

Het helpt mischien als je het profiel even invult, wie weet woond er iemand bij jouw in de buurt die helpen kan/wil , nu valt het niet te zien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Done,

Ik woon vlak bij Geldermalsen. Uiteraard wil ik best naar iemand toerijden.

Misschien nog info wat van belang is:
Ik gebruik een 220->4,5V AC-AC trafo om een testsigaal van 50Hz te genereren. Een draad op de ingang vd 555 en de andere op de minzijde van de gehele schakeling.

De gehele schakeling wordt gevoed met 5V.

[Bericht gewijzigd door theove op vrijdag 5 december 2008 15:54:54 (60%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Dank zij MMSoft heb ik vandaag de toerenteller tot leven kunnen wekken.

Eea wordt verwerkt door een PIC. De ingangsschakeling bleek de uitdaging.

Mario; SUPER BEDANKT!!!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

Kun je mischien de oplossing ook posten? dan hoeft een ander het wiel ook niet opnieuw uit te vinden :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.