voeding versterker

Ik heb tussen mijn puinhopen van elektronica een versterkertje gevonden met een BD 435 en een BD 436 transistor die aanelkaar gekoppeld zijn. Volgens de transistortabel kunnen deze beide 36 w aan.

Mijn vraag is: Met welk voltage moet ik dit ding voeden als ik een 8 ohm speaker gebruik?

en welk voltage bij een 4 ohm speaker
welk bij een 6 ohm?

kan je niet zo zeggen.... als er een trafo inzit zou je er gewoon 230 op kunnen zetten en anders beginnen met 12 volt en dan op schroeven naar 48 ofzo tot ie goed werkt

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Oei dat wordt probleepje... ik heb geen trafo met voltagemeter om dit te onderzoeken. Om te testen heb ik aan de ingang me discman gedaan en aan de uitgang een vu-meter. Als voeding gebruikte ik m'n trafo van m'n legotrein :P die ik net zo lang opschroefde totdat er wat uitslag op 't metertje kwam.....

Is er niet iemand die ongeveer 't zelfde schema heeft en weet op welk voltage dit werkt?

nee je snapt het niet... ik zeg als er een trafo inzit kan je er gewoon 220(onderhand 230)opzetten

zit er geen trafo op moet je gewoon met 12 volt beginnen en tot maximaal 48 volt opschroeven..

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ow ok. Dankje voor de info. K zoek nog wel ff naar een trafo.