Anoniem
misschien hoort mijn post hier niet metteen thuis,
of vinden jullie dat ik meer (lees: op een andere manier) zelf heb moeten zoeken, maar ik heb volgend probleem:
Ik moet de distributie van VDSL2 bespreken.
Nu heb ik wel enkele kernwoorden gevonden op internet,
maar veel nuttige PDF's of presentaties / cursussen heb ik nog niet gevonden.
ik heb met google al naar het volgende gezocht:
VDSL2
VDSL distribution
ROP
Remote optical Platform
Dslam
BRUO en BROBA
DPBO
...
vreemd genoeg was bijna alle informatie die ik vond in het nederlands, en weinig technisch onderlegd
maar nog niets bruikbaars tegengekomen.
Nu is mijn vraag naar jullie:
kunnen jullie mij de distributie van VDSL2 uitleggen?
PDF's over ROP, Dslam e.d. mogen natuurlijk ook altijd.
liefst nederlands of engels
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
VDSL is een opvolger van ADSL als je daar op zoekt krijg je al veel meer informatie.
De bandbreedte is groter, maar de basis techniek zal het zelfde zijn.
Is dit een studie opdracht ?
Neem eens contact op met alcatel-lucent in belgie. Misschien zijn zij bereid om wat basis informatie vrij te geven.
Anoniem
Het is inderdaad een schoolopdracht.
Nu ken ik de werking van ADSL en VDSL wel al,
maar het probleem zit hem in de distributie.
BIj adsl gebeurt de distributie over de gewone, analoge telefoonlijnen.
VDSL gebruikt echter glasvezelkabel.
Hoe de (licht)signalen hierop gerout worden is mij een groot vraagteken.
Ik heb al gelezen dat voor elke straat een ROP word voorzien, en de ROP maximum 700m van de klant mag zitten, maar wat deze ROP's juist doen en hoe de distributie werkt kan ik nergens vinden.
Wie kan mij dit uitleggen?
joopv
Golden Member
Ik vermoed dat er gewoon ip-over-ethernet over het glas gepompt wordt. Simpel, goedkoop, open, en een algemeen gebruikte standaard. 1 en 10 Gbit is standaard-van-de-plank spul, en met DWDM kun je tot honderden Gbit/sec over grote afstanden in 1 keer over glas afleggen.
VDSL2 is een transmissietechniek om over oude telefoondraadjes data te versturen, dit heeft op zich niks met het glas traject te maken.
Over vdsl2 is er een wikipedia artikel wat een heleboel info bevat, met als belangrijkste feit dat vdsl2 alleen interessant is bij relatief korte telefoonlijnen. Vandaar ook de noodzaak om in vrijwel iedere straat een glas-naar-koper converter te zetten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_Speed_Digital_Subscriber_Line_2
Anoniem
Had ik ook al gevonden.
ik veronderstel dat die glasvezel naar koper omzetter de ROB is.
maar hoe gebeurt communicatie dan tussen 2 centrales?
want volgens mij staan de centrales nog altijd meer dan anderhalve kilometer van elkaar.
en welke bewerkinen ondergaat het signaal in de LEX (centrale)
joopv
Golden Member
Op 30 november 2008 18:42:43 schreef stefsky:
Had ik ook al gevonden.ik veronderstel dat die glasvezel naar koper omzetter de ROB is.
maar hoe gebeurt communicatie dan tussen 2 centrales?
Met een IP router, gok ik
want volgens mij staan de centrales nog altijd meer dan anderhalve kilometer van elkaar.
en welke bewerkinen ondergaat het signaal in de LEX (centrale)
Geen - Het betreft IP verkeer en er moet hooguit video over IP en voice over ip gecodeerd / gedecodeerd worden als je met analoge signale wilt 'uitbreken' naar buiten of een koppeling wilt maken met een traditionele telefooncentrale.
Dit is overigens 'educated guessing', ik zit beroepsmatig wel in de IP netwerking maar niet in deze specifieke tak van sport.
Als iemand het beter weet dan horen we dat graag. Misschien is tweakers.net een betere plaats voor deze vraag.
lex - dslam - fiber - ROB - "gewone KVD (verdeler op straat waar de telefoonkabel bij elkaar komt) - koperdraad - huisaansluiting
Beetje in bovenstaande volgorde
Vanaf de ROB gaat alles dus de gewone koperdraad op tot bij de klant thuis.
Er dient rekening gehouden te worden dat men bij BGC steeds het meest geschikte kabelpaar zal geven. maw meestal de korst mogelijke verbinding.
Een ROB werd trouwens "uitgevonden" om klanten die verder dan (ongeveer) 4 km van de centrale zatten toch ADSL te kunnen verkopen.
Toevallig kan die ROB ook nog het later uitgevonden VDSL verdelen.
ALs je er echt bij stilstaat begrijp je zelfs niet hoe het mogelijk is dat al die datasignalen over koperdraad getransporteerd kunnen worden.
Als je ooit de kans krijgt om een straat-kabel-verdeler open te zien staan en je bekijkt al die geoxideerde verbindingen dan acht je het totaal onmogelijk dat het zelfs nog maar kan werken.
Terlooops skinn effect is van toepassing voor de adsl/vdsl signalen.
BROBA informatie via : http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=908&lang=nl dit heeft te maken mat andere providers die gebruik willen maken van de BGC (belgacom) infrastructuur. Dit is door het BIPT gereglementeerde materie.
BRUO informatie via : http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=1805&lang=nl
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Op 30 november 2008 16:54:07 schreef stefsky:
Het is inderdaad een schoolopdracht.
De volgende keer graag in de juiste sectie posten.
Verder heeft dit weinig met CO te maken. Dus een slotje.