Die RC aan de uitgang zit er ook al ... uit de datasheet .
Voeding ontkoppelen , een C staat over de + en de - , en ligt op het ic'tje , bovendien is de voeding een 9V batterijtje .
Ik denk dat ik het filtertje aan de ingang dan wat verbeteren moet , dus .
Die LM joelt en giert , dan weer motorboaten anders bromt ie wat . Als hij tenminste iets harder staat dan heel zacht . Een serie R met de ingang heb ik ook al geprobeert .

Radioortje

Heb je tijdelijk niet een wat zwaardere voeding dan een 9V batterij?
Goed dat de RC uit de datasheet er al zit ;).

Jawel , dat is wel te regelen , maar het is wel de bedoeling dat het moet gaan werken met een batterijtje .

Als je iets te lang naar die LM wijst is het al mis , ik heb wel eens wat vaker van problemen gehoort met dat dingetje , maar dat het zo erg zou zijn ...

Dus het kan zijn dat juist zo'n batterijtje de oorzaak is ? Kan die niet genoeg stroom leveren dan ? Ik meet een gebruikt van een paar mA ...

Het kan best dat de stroom in veel hevigere, maar korte, impulsen getrokken wordt; in het tempo van de quenchfrequentie. Dan moet je dus de batterij goed ontkoppelen, zodat hij die pulsen niet hoeft te leveren.

Met je scoop kun je mooi alles bekijken. Komt er quenchsignaal op de ingang van de LM? Of is de voedingsspanning niet mooi? Je ziet het allemaal nu.

Ik maakte ooit kennis met iemand die die hele scoop maar nieuwerwetse onzin vond. Hij vond ook dat je alles met de multimeter af moest kunnen. Haalde je een scoop tevoorschijn, dan was je volgens hem al een loser (hoewel dat woord toen nog niet zo bestond).
Het apparaat zelf noemde hij een "paniekglas". Kostelijk. Sinds die tijd gebruik ik het woord vaak, maar dan weer meer voor de network analyser. Die vind ìk dan weer overdreven.. 't is maar wat je gewend bent, natuurlijk. ;)

FET,

dat moet dan wel een hele tijd geleden zijn. Scoops (triggered scoops 1946) bestaan al meer dan 60 jaar.
Maar je kunt met een eenvoudiger apparaat, bijv. een multimeter, ook goede metingen doen en conclusies trekken.
Alleen is dat lastiger.
Als je meer kennis en ervaring hebt kun je ingewikkeldere apparaten gebruiken maar je kunt dan ook vaak door die kennis met eenvoudigere apparatuur volstaan. Hetzelfde speelt met RF metingen, sommige denken dat bijv. een SA de uitkomst is, een soort van heilige graal, maar missen de kennis om met een dergelijk apparaat overweg te kunnen. Verder is er altijd een persoonlijke voorkeur voor een bepaald soort apparaat. Zo gebruik ik nog vaak een analoge scoop ipv een digitale scoop.

Fred's quest for the holy grale :-)

Op 7 december 2008 20:34:23 schreef rbeckers:
dat moet dan wel een hele tijd geleden zijn.

Dat is 't ook: meer dan 30 jaar geleden, en de figuur in kwestie liep toen tegen zijn pensioen.
En de eerste tientallen jaren van het scoopbestaan hadden lieden als hij er natuurlijk nog niet bepaald een in hun gereedschapstas. Maar in mijn tijd hadden sommige zeeschepen waar een radiostation was, er al wel eens eentje aan boord.

@FET

Dan heb je vast ook wel met een rekenliniaal leren werken.
Toen de eerste, erg dure, electronische rekenmachines kwamen, waren er massa's mensen die een rekenliniaal, gedeeltelijk terecht, handiger vonden.

Maar voor Radioortje is een scoop gemakkelijk om te kijken wat de voeding van zijn LM386 doet.

@Fred
Pas maar op de zoektocht naar de heilige graal is lang en moeilijk.

Daar ben ik al wel achter, de sa612 wil bv al niet en hoe kom je er achter bij zo'n doosje wat er dan fout is ?
Denk dat ik toch maar voor een gewone VCO ga met twee FET's ofzo (een Frithjoffs wunderhorn moet erg hoog kunnen volgens een engels artikel over deze oscillator.)

ik heb nog niets besteld bij Kent, moet eerst zeker weten wat ik nodig heb. Ben vandaag bezig geweest om een picprogrammer voor linux te vinden die dadelijk met de easypic3 kan samenwerken. Dat valt nog niet mee.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]

Fred,

wat doet de SA612 wel of niet?
Bijv. wat is het stroom die door de SA612 loopt?

@FET, Dat is dus de bedoeling. Dat je die 2 verschillende comerators gelijk gebruikt. En dan heeft die ene maar een klein regelbereik. Dan gaat het wel goed. Maar het zal niet erg nauwkeurig zijn als je er in 1 keer erg nauwkeurig mee moet instellen. Heb je bijvoorbeeld 1 miljoen stabjes, dan moet de stroombron ook een afwijking hebben van kleiner dan 1 miljoen, want de sanning ob elko is brimair afhankelijk van de stroom. En dat is met een oscillator-voeding niet, daar is het slechts een bij-effect. En de varicab-sanning is bij een normale FLL volkomen ongevoelig voor een toename van de stroom met 10% van charge-bumbs.
Ik ga het eerst eens roberen met een 4046 achtig iets. Als ik dat zelf bouw ben ik goed in staat om de dead-zone weg te krijgen, en de overlab heel klein te houden.

n.s. ohja, er werkt een aantal toetsen van me toetsenbord niet meer...

Ik ben alweer een stukje verder . Ik gebruik nu 2 batterijtjes , en dat gaat al een stuk beter .
Ik heb er niet aan gedacht om de voedingspanning te gaan bekijken met de scoop , want die komt tòch uit een batterij :) ? Maar het blijkt dus dat het er weleens aan kan liggen .

De LM is nu redelijk stabiel , al vind ik de geluidsopbrengst wel wat tegenvallen .
De quench frequentie is nog steeds nadrukkelijk aanwezig op de uitgang ( dus ook op de ingang )van dat gevalletje .
Zou het zo kunnen zijn dat ik het volume tegen vind vallen , omdat er veel vermogen op die frequentie verbruikt wordt ?
Op de scoop vind ik het uitgangsignaal er wel wat uitzien als een soort AM gemoduleerd plaatje , dus dat zou best wel eens zo kunnen zijn .
Hierdoor dus de conclusie : beter filteren aan de ingang ?
Moet ik me eens gaan verdiepen in filters , want een simpel RC kringetje voldoet hier duidelijk niet .

Maar als ik het goed begrijp kan je beter geen superreg maken op batterijen . Als de quench frequentie de voeding zo beïnvloed ... Mijn fet osc. wordt ingesteld dmv een torretje en een potmeter , gebufferd door een 100uF elco ... en dan dus nog ...

Een superreg is echt wel iets anders dan een gewone regeneratief radiootje ...

Radioortje ,

@ (Z) : ik meende al dat je een Duveltje teveel had gehad ...

Ow, dacht dat je teveel op had :-)

Hij oscilleert niet denk ik en ik heb geen idee wat ik dan moet meten bij zo'n ding. stroom meten is wel een idee. Maar niet meer vanavond.

Zo'n P16F877A kan als I2C master dienen. dat betekent dat ik met zo'n ding ook het I2C gedeelte van een UV916 tuner kan aansturen ? Dat opent ook perspectieven voor het SA project.

fred

Goed, was ik niet de enigste die dacht aan een alcoholische versnapering. :))

Op 7 december 2008 22:24:42 schreef (Z)weetvoetje:
Heb je bijvoorbeeld 1 miljoen stabjes, dan moet de stroombron ook een afwijking hebben van kleiner dan 1 miljoen, want de sanning ob elko is brimair afhankelijk van de stroom.

Nee, dat zie je echt verkeerd.
De spanning op de condensator verandert niet als de stroom nul is. Dat is de idee achter sample and hold: zolang alles klopt, loopt er géén stroom.
De spanning is dus niet afhankelijk van de stroom, alleen de snelheid waarmee hij oploopt of daalt hangt af van de positieve of negatieve stroom.
En die stroom is afhankelijk van de fasefout.

De schaalfactor van de stroombron is heusch net zo (on)kritisch als allerlei andere schaalfactoren.
Als de filtercondensator er bv. 5% naast zit, is dat een 5x zo grote afwijking als 1% schaalfactorverschil in de stroombron. Maar daar merk je ook niets van.

Even wat aan het spitten geweest .
Als ik het goed begrijp , en ik neem een laag-doorlaat-filter van 6dB/octaaf op bv 10kHz , en stel dat mijn quench frequentie = 160kHz , dan heb ik een onderdrukking van 24dB .
Dat lijkt mij toch wel voldoende , of niet ?
Zo niet , kan ik dan twee van die filters ongestraft achter elkaar zetten , zodat het effect nog eens verdubbeld wordt ?

Die 10 kHz is maar ter voorbeeld ( Over hifi wil ik het helemaal niet hebben met een superreg ) , en de quench frequentie ligt volgens mij nog wat hoger .

Radioortje

Wat ik begrijb uit de datsheet is toch anders. Er is een condensator, die IEDERE cycle volledig ontladen wordt, en weer obgeladen. De sanning ob die condensator wordt dan obgeslagen in een samble and hold schakeling, zodat ie niet wegvalt ob het moment van laden en ontladen.
Want wat is anders het verschil met de gewone flibflob-fasecomerator|

De normale schakeling levert een stroom die recht evenredig is met de fasefout, maar deze schakeling laadt iedere cyclus zijn elco overnieuw tot gewenste grootte ob. En ja, met wat filtering erachter zal dat dan vast ook wel stabiel blijven. Maar het lijkt me dat er een stuk meer ruis ob zit. Bij de normale fasecomerator heb je alleen maar ruis in de vorm van instabiele\verlobende oscillatoren. Maar bij deze krijg je ook ruis uit een niet constante stroombron.

Dan zit er wat anders in dan ik in mijn hoofd heb bij het woord "sample-and-hold". Ik zal dan eerst eens die datasheet lezen voor ik nog meer onzin verkondig.. ;)

Het is trouwens wel raar lezen hoor, die kapotte toetsen. Alsof je snipverkouden bent.

@Radioortje: De quenchspanning uit de detector zal een paar Volt bedragen; het audiosignaal zelf een paar mV. Het quenchsignaal heeft dus ruwweg een duizend maal zo grote amplitude als het gewenste signaal, dat is 60dB.
Om er zeker van te zijn dat je er geen last van hebt, zou je zoveel moeten dempen, hoewel het met minder vaak ook wel gaat.

Het blijft oppassen. Toen ik nog op de middelbare zat, hadden we ook eens zo'n superregje in elkaar geflanst. Toen een vriendje het ding aansloot op zijn mooie zelfbouw HiFi versterker, ging die versterker kapot. Achteraf begreep hij het wel: hij continu en luidkeels (hoewel onhoorbaar) staan clippen op de quenchzaagtand van zo'n 40 kHz.

wat is een flib-flob :-)

Evert ik heb ook eens een super-reg gemaakt, dat was geen succes, was mijn tweede radiotje, (Z) heeft toen nog gepoogd uit te leggen hoe zo'n ding werkt ergens hier in het topic maar daar snapte ik toen geen hout van, ga dat nog eens proberen als mijn breadbord klaar is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (85%)]

zie ook deze discussie http://www.circuitsonline.net/forum/view/18516

uberregs zijn behoorlijk lastig om goed in elkaar te zetten. Hoe zit dat, heb je een oscilloscoob\
Je moet erob letten dat de quenchfrequentie zo laag mogelijk is, en dat het ob bouwende deel van de amblitude niet te lang doorgaat tot grote amblitudes. Alleen tijdens het aanslingermoment is de ontvanger gevoelig, dus je moet zorgen dat het grootste deel van de beriode de oscillator aan het aanslingeren is. Dat is een kwestie van goed instellen van de terugkobbeling. (evt. de oscillator een beetje minder versterking geven]. De quenchfrequentie is vaak ook beter als ie lager is. Dat levert in ieder geval meer selectiviteit ob. Al is dat voor de FM-omroe band niet altijd handig.
De grootte van de smoorsboelen, en de terugkobbeling zijn zeer interressant om mee te exberimenteren.

Als audio filter een aantal RC-trabjes achter elkaar zetten. Grensfrequentie ob 5kHz nemen, en dan wil dat wel. Ieder obvolgend RC-filter een condensator van kleinere en weerstand van grotere waarde [3x in waarde] geven. En dan 4 trabjes ofzo. Dan kom je ob goede filtering. Zo dus

in - R ----- 3R ---- 10 R ---- 30 R --- uit
         30C     10C       3C        C
 gnd-----------------------------------

Met R=1k, C=33n.

Op 8 december 2008 10:08:30 schreef fred101:
wat is een flib-flob :-)
...

Het leest zelfs lastig. Hopelijk snel een nieuw toetsenbord.

@Radioortje
Filter van (Z)weetvoetje is prima. Wel niet laagohmig belasten. Hang ook een wat grotere elco over de voeding.

Dan ligt je -3dB punt op 160Hz.. ;)

Je zou kunnen nemen 1k, 3k3, 10k, 33k; en 22n, 6n8, 2n2, 680p.
Je hebt dan een -3dB op net iets over de 2kHz (hij loopt daar nog niet zo steil; -6dB is bij 3,25kHz).
Bij 20kHz is de verzwakking 40dB, en bij 40kHz is hij 61dB.

Oeps! Zie nu dat de C van (Z)weetvoetje 33nF is en dat geeft inderdaad 160HZ... ! |:(

Edit:
@FET,

goed dat er iemand oplet! ;)

Op 8 december 2008 00:13:46 schreef (Z)weetvoetje:
De normale schakeling levert een stroom die recht evenredig is met de fasefout, maar deze schakeling laadt iedere cyclus zijn elco overnieuw tot gewenste grootte ob. En ja, met wat filtering erachter zal dat dan vast ook wel stabiel blijven. Maar het lijkt me dat er een stuk meer ruis ob zit. Bij de normale fasecomerator heb je alleen maar ruis in de vorm van instabiele\verlobende oscillatoren. Maar bij deze krijg je ook ruis uit een niet constante stroombron.

Toch vind ik de uiteindelijke werking niet zó anders dan ik eerst (in het algemeen) beschreef. De uiteindelijke condensator houdt zijn spanning, tenzij die moet worden bijgesteld. De manier waarop de foutspanning wordt bepaald, is zoals jij beschrijft. Maar wat is daar zo erg aan? Persoonlijk zie ik een stroombron niet automatisch als ruisbron. En elko's zitten er niet in, als het goed is.
In ieder geval is het ruisgedrag van dit IC eerder beter dan slechter: hij is wèl geschikt voor HF SSB, de envoudigere 4046 niet (overige parameters gelijkblijvende :)).

Op 7 december 2008 21:46:05 schreef rbeckers:
Dan heb je vast ook wel met een rekenliniaal leren werken.

Jahaaaa, ik heb er nog verscheidene, en kan er ook nog steeds vlot mee uit de voeten.
Maar zodra ik een elektronisch rekentuigje kon betalen, heb ik me dat ook aangeschaft. Vrijwel meteen gevolgd door het bouwpakket van de Sinclair Scientific (moet je eens Googelen; heel spartaans, maar je kon er 'àlles' mee). En alles doet het nog.

Leuk die Sinclair Scientific. Ik heb alleen nooit graag met RPN gewerkt.
Ik heb trouwens ook met rekenlinialen gewerkt. Voor bepaalde toepassingen worden ze nog wel gebruikt.