Gepost in verkeerde discussie: (Kan ik een Keramische kookplaat aansluiten op een perilex (krachtstroom 380V)?) Dus bij deze een nieuwe. mijn vraag en 1e antwoord van sxnder post ik bij deze:
Op 25 oktober 2007 15:46:09 schreef Bart-d:
Bij 2N 2x 220V oftewel 2 fases (2x bruin) en 2 nullen (2x blauw) sluit je 1 bruine draad op 1 en 2 aan 1 bruine draad op 3. Een blauwe op 4 en de andere blauwe op 5.
Hoi, Naar aanleiding van deze en andere posts heb ik een perilex stopcontact aangelegd voor mijn nieuwe kookunit. Allemaal duidelijk, alleen het resultaat niet. Ik heb de volgende situatie:
Hier ga ik uit van 2N, het middelste plaatje. Zo was hij ook aangesloten bij de vorige eigenaar. Vervolgens het perilex stopcontact aangesloten zoals beschreven door Bart:
Ofwel, twee groepen, twee blauwe draden dus en twee bruine. De groepen zijn verder nergens anders op aangesloten en heb ik van twee verschillende aardleks af laten komen (fasen?)
Tot slot gecheckt of de stekker goed zat aangesloten:
Volgens mij klopt hij zo met het schema en de uitleg van Bart. Vervolgens de stekker er in en de schakelaars in de stoppenkast aangezet. Eerst de L1 groep (groep 5) dat gaat goed en vervolgens de L2 groep (groep 1) En dan gaat het mis, de aarlek van beide groepen slaan uit...
Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Dank je wel!
Martijn
Antwoord:
Op 25 december 2008 18:02:28 schreef sxnder:
1 Je kaapt dit topic terwijl je ook zelf een nieuwe kan starten.
2 Zoals je deze twee groepen hebt aangesloten is totaal verkeerd/gevaarlijk/niet toegestaan en wordt dan ook direct door de ALS afgestraft.
Of je plaats een speciale kookgroep achter één ALS of je koppelt de 2 hefboompjes van 2 naast elkaar gelegen groepen achter één ALS. Zodoende heb je 2P+2N+PE op één fase, welke middels een 5 polige kabel/leiding naar de Perilex hoort te gaan. De brug tussen 4 en 5 dient verwijderd te worden, zodat wanneer er één nul slecht contact maakt, de andere niet overbelast raakt.
Die Perilex hoort via een dubbelfase-dubbelnulgroep te lopen en niet op de manier zoals het nu aangesloten zit. Ten eerste is dit een gevaarlijke manier, ten tweede werkt het niet zoals gebleken is.
Gr.
Erik
Indien je de kookplaat op 2 maal 230 wilt laten lopen, MOETEN beide groepen via een en dezelfde aardlekschakelaar lopen, anders kan het zijn dat af en toe om mysterieuze reden je aardlek eruitgaat.
Verder qua afzekeren:
in geval van oude stoppen: een zekeringkastje met 2 stoppen waarbij duidelijk is dat beide stoppen tot de kookplaat behoren. Soms zit er onder de smelpatroon van die witte schakelwippen. Hiervoor geeft het een 2 in one unit die met een bediening beide wippers bedient. Speciaal en alleen maar voor kookgroepen.
In geval van circuit breakers (jouw geval):
circuit breakers MOETEN aan elkaar gekoppeld zijn. Dus als een fase eruitspringt, MOET de andere meegaan.
In jouw geval zou ik die kookgroep op een apparte zwaardere aardlek zetten, met gekoppelde MCB's, circuit breakers.
heb je adereindhulzen gebruikt? Zonee, loop je kans op brand over een jaar of 5.
Beste sxnder, hobby-ist, erik1234, Dank voor jullie snelle antwoorden. Ik heb e.e.a getest en (nu nog) met twee kabels vanaf de meterkast, vanaf twee losse naast-gelegen groepen op één aardlekschakelaar. Concept werkt nu! Super! Ik heb idd adereindhulzen gebruikt. De todo's zijn dan dus nu nog:
- Één vijf-aderige kabel vanaf de meterkast
- De 2 circuit breakers koppelen
- Eventueel een zwaardere aardlek
Ik heb overigens wel de brug tussen 4 en 5 eruit gehaald:
Op 25 december 2008 18:02:28 schreef sxnder:
De brug tussen 4 en 5 dient verwijderd te worden, zodat wanneer er één nul slecht contact maakt, de andere niet overbelast raakt.
Klinkt logisch, maar ik weet nu natuurlijk niet of aansluiting 1 (de P van groep 1) bij 4 of bij 5 hoort. Dat hangt van de interne bedrading van het toestel af. Maakt dat uit als dat is omgewisseld?
In princiepe moet je wel de fase en de nul bij elkaar houden, zodat je in feite twee aparte circuits hebt. Met twee losse automaten is dit makkelijk te testen. Schakel er één in en als de helf van de plaat werkt, heb je dus de goede nul te pakken. Verder iid de twee automatan koppelen. Een zwaardere ALS is niet noodzakelijk.
Bij twee groepen moet ook het brugje tussen 4 en 5 weg, anders loopt bij een breuk in een nul draad alle stroom over de andere.
Thevel
Golden Member
Het is inderdaad wel logisch dat het brugje tussen 4 en 5 weg moet, maar toch staat ie op het aansluit plaatje wel getekend.
Ik zie het wel vaker dat de brug bij 2N~ nog steeds getekend is, foutje van de fabrikanten?
Nee, dit is geen fout. Dit aansluitschema is bedoeld voor het aansluiten van twee verschillende fase van een drie fase installatie en één nul. Het correcte schema voor jouw situtie staat er niet bij.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
En het is maar de vraag of aansluiten op een Nederlandse 2x230 16A kookgroep eigenlijk wel kan. Het zou wel weer eens neer kunnen komen op het probleem 3 maal 9 te verdelen over 2 maal 16.
Wat staan er voor waarden over de opgenomen stroom, resp de aanbevolen afzekereningen op het toestel of in de handleiding? Als dat voor configuratie 2N meer is dan 16A, dan kan het eigenljk niet met inachtneming van de Nederlandse voorschriften en moet je krachtstroom hebben.
Op 26 december 2008 09:05:52 schreef sxnder:
Nee, dit is geen fout. Dit aansluitschema is bedoeld voor het aansluiten van twee verschillende fase van een drie fase installatie en één nul. Het correcte schema voor jouw situtie staat er niet bij.
Inderdaad, vreemd genoeg bouwt men de optie wel in( want waarom anders een brugje ), maar zet het nooit op het plaatje.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Misschien is er wel een reden dat de fabrikant het niet aangeeft. De reden zou wel eens kunnen zijn dat - zoals ik eerder aangaf - het dan niet kan zonder één van de helften van een dubbele enkelfase groep met meer dan 16A te belasten. En dat mag dus niet in het (voor zover ik weet) enige land waar die 2x230V kookgroepen in gebruik zijn.
Ik denk dat Nederland, met zijn uitzonderlijke normen op dit gebied, voor veel fabrikanten een te kleine markt is, om er een specifiek aansluitschema voor te vermelden.
Al tientallen malen dit probleem tegengekomen. Bij gebrek aan een echt goede oplossing verbind ik altijd beide nullen en laat het brugje intact. Het is geen fraaie oplossing maar het werkt. Eigenlijk nooit getest/gemeten wat er gebeurd als het brugje weggelaten word.
Gr.
Erik
Dat werkt prima omdat beide lijnen het zelfde potentiaal hebben.
En zoals ik boven al aangaf moet dat brugje weg omdat anders de volle stroom over een enkele nul draad kan lopen.
Thevel
Golden Member
Je kunt het brugje weglaten, maar wie zegt het in het apparaat goed verdeeld is?
Mogelijk zitten er dan 4 kookplaten op één nul en b.v het de elektronica voor de bediening op de andere nul.
Wil je echt zekerheid zul je er een ampèremeter moeten tussen hangen.
Meet maar na, de elementen zitten over de twee nul klemmen verdeeld.
In de regel 1 fase op 1 nul en de resterende twee fasen op de andere nul
Thevel
Golden Member
Bij gerenommeerde merken misschien wel ja.
Maar ik heb apparaten gezien waar ik toch mijn twijfels heb of het allemaal wel zo netjes gedaan is.
Roetzen
Op 27 december 2008 00:53:11 schreef Sine:
Meet maar na, de elementen zitten over de twee nul klemmen verdeeld.In de regel 1 fase op 1 nul en de resterende twee fasen op de andere nul
Zelfs als het zo is, blijf je met het probleem zitten dat die resterende twee samen meer dan 16A kunnen trekken en dat dat dus problemen geeft met aansluiten op een Nederlandse 2x230 kookgroep.
Heb je daar ooit problemen mee gehad ?
Zouden ze er dan heel misschien toch stiekem een klein beetje rekening mee houden ?
Roetzen
Persoonlijk geen problemen mee gehad, maar ik zie hier regelmatig vragen over kooktoestellen, waarbij er drie "elementen" zijn, waarvan de fabrikant aangeeft dat ze elk 9A doen. Geen enkel probleem met aansluiten op draaistroom. Ook geen probleem in landen waar je ze parallel op een 30A enkelfase groep mag zetten. Maar op een Nederlandse 2x230 kookgroep gaat dat dus niet zonder te smokkelen.
Of "ze" daar stiekum toch rekening mee gehouden hebben? Ja, het zou kunnen dat de fabrikant dat brugje er in zet om dat smokkelen mogelijk te maken, maar er niet bij vertelt hoe je het moet doen, zodat als het mis gaat, hij zijn handen in onschuld kan wassen...
Roetzen
Het smokkelen bestaat er uit, dat in dat geval één van de twee fasen met meer dan 16A belast kan worden....
Als je bedoelt in geval van een brugje, Neen.
Iedere fase kan max 16A leveren, al zou je er nog 30 nul draden bij knopen.
Sterker nog, in kookgroep automaten zijn de nul draden NIET gezekerd, daarom dus ook zeker die brug niet laten zitten
Roetzen
Ik bedoel zonder brugje.
Ga maar even terug naar deze thread:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/67985
Daar zie je een Fagor fornuis wat bij aansluiting op twee fasen op één van de twee fasen maximaal 18A neemt en de door de fabrikant aanbevolen afzekering is 20A.
Door een brugje wat weggenomen kan worden, creëert de fabrikant de mogelijkheid om het ding op een 2x230 kookgroep aan te sluiten. Maar dan is dus wel één van de twee helften overbelast.
Als ik fabrikant was zou ik die mogelijkheid ook niet vermelden in de handleiding.
check - dubbelcheck de helft van de kookplaten werkt. Dank je!