(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De buis afknijpen zou wel kunnen werken.
Meet ook eens of de diodes nog goed zijn. In zo'n resonantiekring kunnen de stromen flink oplopen, en die diodes mogen maar iets van 100mA hebben.
Krijg je op de grid-spoel van buis 2 wel netjes signaal? Want daar zou je een mooie 48MHz van >2V o.i.d. moeten zien. Is de koppelcondensator misschien te groot?
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (30%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee die gridspoel ziet dus een hoop troep want er komt geen goed signaal uit de ECC. De koppelspoel heb ik bepaald door er 48MHz met de meetzender op te zetten ipv de ECC en een trimmertje als test.
De spoelen van de EF ook zo goed gezet. Ik zal de diodes tussen ecc en ef een testen want daar heeft ie aardig staat gillen in de test opstelling. Zal anders wat zwaardere gebruiken. Er is signaal genoeg uiteindelijk.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Zwaardere diodes zijn niet altijd beter, ze moeten ook snel genoeg zijn. 1n4001 e.d. zijn niet geshikt. Je kunt er eventueel wel meerdere parallel zetten. (met een klein weerstandje van 10 Ohm in serie met iedere diode, zodat de stroom netjes verdeeld wordt)
Ahum, nou snap ik wat je schrijft. Ja, het lijkt erop dat de diodes niet goed zijn. (kortsluiting maken ofzo)
Ik ben inmiddels een beetje het overzicht kwijt van wat je nu hebt opgebouwd, Fred. Is er al een plaatje van?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zal een schema tekenen en een foto maken. Zoals gebruikelijk ben ik (eigenlijk wij, Z en ik ) weer eens eigenwijs en zijn we een eigen afwijkend ontwerp aan het bouwen. Sorry ik kan er niets aan doen 
Het idee is van de hogepriester maar omdat ik zelf al eerder met diodes bezig was ook door mij omarmt. Het rekenwerk ivm buis-bias is helemaal mijn eigen schuld en erg leuk om terug te meten wat je uitrekent. Het idee werkt in ieder geval want Z zat al op 145MHz in de proefopbouw. Ik heb in de proefopbouw ook 145 gehaald maar dat was met de ECC85 wel de bovengrens en niet zo'n mooi signaal waarbij hij op het randje van krijsen stond.
Al vast als beschrijving: een ECC81 krijgt 1Veff , 5,3MHz op zijn grid aangeboden en staat gewoon op versterken ingesteld. De -Vg is ongeveer -1V. De kathode weerstand is 180 ohm en de anodeweerstand is 1K8. Aan de anode hangt een "parallelkring" op 5,3MHz. De kring bestaat uit een spoel met daar tegenover een condensator in serie met twee anti-parallel diodes. Tussen diodes en condensator wordt het signaal capacitief uitgekoppeld naar een "echte" parallelkring" tussen massa en grid van de volgende trap. Deze kring staat op de derde harmonische ingesteld. Zo draait de tweede ECC81 op 15,9 MHz en moet de EF op bijna 48 MHz draaien. De trap daarna, ook een EF moet op 143MHz. Daarna moet ik een buis proberen te vinden die het lukt om de uit de 143MHz blokgolf na de diodes (steeds ongeveer 2Vtt) 430MHz filteren en te versterken.
Daarna een eindtrapje bedenken en bouwen en dan nog de modulatie/oscillator incl repeater shift maar daar heeft Z vast een briljant idee voor 
En dan nog de ontvanger natuurlijk, een kleinigheidje hou je altijd.
Leuk idee, hoewel wel tamelijk kritisch voor niveau.
Staan de diodes aan de pluskant (goed) of aan de anodekant (fout)?
fred101
Golden Member
Diodes staan goed. wat bedoel je met gevoelig voor nivo. Hij staat gewoon op mijn tafel, moet ie op de grond 
Ik bedoelde dat de werking nogal afhankelijk zou zijn van de amplitude van je anodewisselstroom.
Achteraf valt dat nogal mee, blijkt. Als het maar niet te weinig is. 
Maar had je echt niet geraden welk niveau (signaal dus) ik bedoelde?
fred101
Golden Member
Och om het niveau hier niet te ver te laten zakken dacht ik laat ik die niveau vraag van jou eens van af een ander niveau bekijken om te zien of ik er enige hoogte van kan krijgen van af dat niveau gezien. Echter was de conclusie dat het dit keer om een grapje van tamelijk laag niveau van uit mijn kant ging om daarmee mijn verstandelijke niveau wat te maskeren zodat dat jij geen lage dunk daarvan krijgt. 
De ECC81 is vervangen door een ECC85. dat scheelt al aardig. Hij blijft stabiel nu en ik heb op de grid van de EF95 nu een sinus van 48MHz en een blokgolf achtigt ding na de de diodes. Ik heb de spoelen nu met kern gemaakt. dat werkt iets makkelijker. Dan kan ik ze altijd nog opmeten en door vaste vervangen. Ik ga morgen nog eens wat verschillende ECC85's proberen. Er zat ook een behoorlijk verschil tussen de veschillende ECC81's. Ook de EF95 een keer omwisselen of testen. Heb ik zo uit die storno getrokken maar kan best half op zijn.
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101
Golden Member
Hoi Evert, Ik heb even niet aan de alternatieven gedacht. Zo zocht ik laatst een buisje . Ik blij dat ik er nog een had. Bleek ik een stuk of 10 van die amerikanen te hebben die het zelfde zijn. Als eindbuis had roeland nog wat maar ik heb zelf ook een 3C150. Alleen moet je dan met cavities gaan werken.
Dat schijnt beter te zijn met hoge frequenties. Net als helical spoelen. Ziet er erg leuk uit om te maken maar als je fout zit kun je volgens mij weinig veranderen. Hoe kritisch is dat spul. Heeft zo'n cavity of helical een vrij groot bereik of is 1mm fout al gelijk een flink eind er naast. Ben nu vaak aL 5 spoelen verder voor het klopt. Paracitaire capaciteiten gaan zo'n rol spelen dat een kring los dippen al 5 MHz kan schelen tov wanneer hij gemonteerd is. Lijkt me dat cavity/helical achtige kringen daar minder last van hebben.
fred101
Golden Member
Ja en nee, er stond in dat boek ook wat over strip-line, ik dacht dat dat lecherlijnen waren maar dat begreep ik dus niet helemaal. Helical en cavety's klonken eenvoudiger.
En dit soort verhalen zijn ook niet echt overtuigend 
http://www.oiko-biologica.nl/cursuslecher.htm
[Bericht gewijzigd door fred101 op (24%)]
Blech, dat is misbruik... (en oplichting).
Lechers zijn niet zo moeilijk, stukje draad, ene kant aan de massa, andere kant via trimmer aan de massa, voila een parallelkring.
fred101
Golden Member
Ahh, dat doe ik nu ook alleen ivm de ruimte wikkel ik dat stukje draad op. 
Vandaar alleen voor hoge frequenties. Een lecherlijn voor 160m wordt dus mechanisch een "uitdaging"
fred101
Golden Member
Kringen staan nu goed denk ik. Tenminste als ik aan de kringen draai gebeuren er geen onvoorspelbare dingen. Door de triggering bij te stellen lukt het nu een stabiel beeld te krijgen. Er staat nu een redelijk mooi 144MHz signaal op een parallelkring van G1 naar aarde van de volgende trap. De blokgolf voor de koppel C is niet zoals in de vorige trappen een echte blokgolf. Hij is veel ronder. De top bestaat uit een soort omgeklapte sinustop. Dus een deuk boven in zoals een meerdere orde filter. Dat zal wel met de bandbreedte van de scoop te maken hebben. Die geeft natuurlijk de meeste harmonische niet meer weer.
De oorzaak dat het eerst niet lukte was omdat ik de koppel condensator van de ECC naar de EF boven de diodes had zitten ipv tussen trimmer en diodes. Er stond dus een 32MHz signaal op de EF die echter met 48MHz kringen was uitgerust.
Ik heb nu eerst mbv de meetzender de kringen gezet. Dus de EF afgekoppeld en daarna de meetzender met 48MHz op het grid.
Ik zit redelijk goed op frequentie want ik krijg commentaar dat er een brom op mijn NOS signaal zit als het ding aanstaat 
Ik ga nog even buisjes uitwisselen, dat ben ik nog vergeten maar ik denk dat het nu redelijk goed gaat.
Op naar de 430 
EDIT:
Ik zit nu op 430. De nordmende stopte er ineens mee. Rook en het lampje ging uit.
Ik vond het al zo vreemd dat hij ineens ook niet meer wilde wobbelen. Toen de dipper ,inductief gekoppeld en dat gaf een veel beter resultaat. Dan heb je geen misaanpassing. Nog een tweede EF95 erachter gezet en daar staat na de diodes nu een signaal wat ik kan verstemmen van 430-437MHz door de griddipper een beetje te verstemmen. Handig zo'n spectrum analyzertje. Kon ik de boel nog mooi mee peaken. Nu moet er alleen nog een driverbuis achter met uikoppeling naar een eindtrap.
In het hele ding zit overigens niet een neutrodynisatie condensator. De buizen zijn aan de onderkant gescheiden door schotjes en verder is het zo compact mogelijk gebouwd.
Als die driver er achter zit (EL95 denk ik) dan ga ik eerst maar eens de nordmende repareren. Rook naar lekke elco, ik hoop niet dat de trafo dood is. Ik zat ondertussen met een koptelefoon op naar cw te luisteren dus geen gesis gehoord als waarschuwing. Met dat oude spul heb je altijd wel werk liggen 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]
Ja Fred, dat houdt je aan het werk.
Naar aanleiding van: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/874986#874986 m'n nieuwjaarsprojekt:
Papieren wrapper verwijderd, doosje zoals het geleverd wordt.
Het doosje is van stevig soort glad karton met magneetsluiting.

Alles zit er in.

Buitenkant na opbouw, met oog voor detail: De schalen kloppen. 

Inwendige opbouw, de afstem condensator wordt maar voor 1/4 gebruikt maar beide MG delen zijn gebruikt ter ondersteuning.

Ontvangst? Heel goed voor een rechtuit, nu het donker is zijn tientallen zenders tov elkaar te onderscheiden.
Het volume is krap aan, er komt even een hoofdtelefoonaansluiting op de zijkant, plus een aansluiting voor externe antenne.
Ik heb het even druk gehad en dus geen tijd of zin gehad om wat te bouwen, maar in de vakantie heb ik toch iets leuks gemaakt! Simpel maar doeltreffend.

het kastje vond ik nog het moeilijkste omdat ik nog nauwelijks ervaring had in het bouwen van spul van hout. Ik moet nog één mooi passend knopje vinden. 
Het binnenwerk is simpel maar ziet er ingewikkeld uit doordat ik niet zo geweldig ben in alles logisch opbouwen. De prestaties zijn ondanks de achterlijke opbouw ontzettend goed. Het geluid is aangenaam, de gevoeligheid is zeer goed en de selectiviteit valt helemaal niet tegen. Zeker in combinatie met een sperkring is de ontvangst zondermeer goed te noemen. Een achterplaat komt er nog op, en daar zal ook nog een sperkring en een variabele antennekoppeling op worden gebouwd voor de best mogelijke ontvangst. 
ongeveer het schema. Het spoeltje is een oud Philips PP11 spoeltje dat ik van iemand hier had gekregen, er zitten 2 erg mooie variabele condensatoren in voor de afstemming resp. terugkoppeling (een van de twee ook gekregen
). De speaker is een bekrachtigd type, de veldspoel wordt als smoorspoel gebruikt. De bas gaat door de enorme speaker ontzettend diep, maar er zit niet zoveel midden in. Maargoed- voor de geluidskwaliteit hoef je ook niet naar middengolfradio te luisteren.
als de plaatjes niet werken, dan is het uploadarchief even plat...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Zo, ik ben er ook weer. Gisteren terug gekomen uit Australië na een maand, dus ik heb geen idee wat hier gebeurd is en waar ik mee bezig was. Ik ga eventjes een aantal pagina's bijlezen.
/e Ik moet er nog even bij vermelden dat ik dus ook twee weken school heb gemist en het dus de komende weken ook druk ga krijgen en waarschijnlijk ook niet veel kan antwoorden/doen.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (33%)]
fred101
Golden Member
Nijntje, zou je niet eens professionele hulp zoeken, jeugd-dementie is niet iets om grapjes over te maken. een tijdje geleden wist je niet waar je was en nu weet je niet waar je mee bezig was. Dat klinkt vrij ernstig 
@Ledlover, kastje ziet er mooi uit. Je zou hem kunnen schilderen met bootlak.
@henry, niet boos worden maar wat een lelijk ding zeg. Vooral die meter. Ik vind jou eigen bouwsels een stuk mooier. Zoals die met die CD spinnenwebspoelen of op die componentbordjes.
De Nordmende wobbulator ligt open. Zekering was defect. Toen ik de zekering verving en aandeed werd de diodebuis en ECL82 als regelaar bloedheet incl de weerstanden van diode naar afvlakelco. Die elco is echter goed. Toen ik de markergever ATT verdraaide en de markergain open draaide hoorde ik een knetter uit het scoop deel. De scoop unit eruit gehaald als test en nu blijft dat voedingsdeel goed alleen wordt een andere weerstand heet in het voedingsdeel. Deze gaat naar de anode van de EL86. De versterker van het wobbelsignaal. Hij wilde in eerste instantie niet wobbelen toen ik even wat wilde proberen. Hij gaf ook geen marker op de beeldbuis. Ik dacht dat ik iets vergeten was goed te zetten en ging weer met de rest verder. Daarna stopte hij dus totaal. Weet ik in ieder geval waar te zoeken. Eerst maar eens de markergever checken. Met een gloeilamp ertussen blijft alles gelukkig koud, dat meet wat makkelijker.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Het valt mee. 't was meer een foute formulering. Ik weet niet meer wat ik precies aan het oplossen was met de DC. Volgens mij werkte het, maar klonk iedereen als een marsmannetje.
Wat ik wel echt vergeten ben is hoe dat ook al weer zat met dat ik niet wist waar ik was...
fred101
Golden Member
Kan ik de ECL82 als regelaar in de Nordmende vervangen door de ECL86. De poot-bezetting is anders maar dat zal niet het probleem zijn.
De ECL82 is een beetje gesmolten. Ik ben wel bang als gevolg van een ander probleem. Ik heb ECL80, 86, 83 liggen maar geen 82. Wel een PCC82
@Henry,
Prachtige Edelkitch! Mooi! 
Mensen, kwak neer die soldeerbout, stop weg dat theorieboek want er zijn Mega condities op de middengolf ...
Luisteren dus!!!
fred101
Golden Member