Waarom? Omdat ik in mijn eigen huis een verboden schakeling herkend (en gecorrigeerd) heb?

Op 3 januari 2009 14:50:10 schreef Roetzen:
Er voetstoots vanuit gaan dat de schakeling veilig is aangelegd is ook niet zo slim.

Ik heb hier in mijn eigen huis (bouwjaar 1932) toen ik er in 1985 in trok een verboden schakeling aangetroffen.

Dat iets verboden is, wil niet zeggen dat het nooit gebeurt.

Veiligheid moet van twee kanten komen, als er dan 1 een fout maakt gaat het alsnog goed... En tsja, je moet inderdaad altijd alles controleren, maar toch. Overigens hulde dat je hem wel netjes gecorrigeerd hebt.

Daarbij hoeft het geen verboden schakeling te zijn geweest.
Er was een tijd dat er vele gebieden waren waarbij je installatie gevoed werd door 2 fasen zonder nul, en dan heb je dus geen nul en dus schakel je altijd 1 van de fasen.

De schakeling werd pas verboden toen 1 van de 2 fasen een nul werd.

Aha. Het is een oud huis, dus zou het inderdaad best kunnen dat toen het aangelegd werd, het nog toegestaan was.

Ik dacht niet we hier (Driebergen) ooit een 130/230V net hebben gehad, maar ik verbaasde mij wel een beetje over de inconsequentie om bij een tweefasennet enkelpolig schakelen als aanvaardbaar te beschouwen en schakelen in de nul (zoals bij de verboden schakeling) niet.

Nou ja, er zitten wel meer inconsequenties in de regels.