Er zijn inderdaad flinke condities. Ik ontving zojuist op de B7X94A mammoetplano verschillende arabische muziekzenders. Ze kwamen allemaal door alsof ze vlakbij zaten. En dat met de ingebouwde antenne!

Arabieren, Amerikanen ... Helaas nemen de Franse en de Duitse stations nu de overhand maar een echte DX-er vind nog wel wat juweeltjes!

Het lage gedeelte 500-1200 kHz neemt nu wat af. Maar heel Europa is te horen voor een goed verstaander, die tenminste de moeite neemt een antenne aan te sluiten ...

Allemaal glasheldere signalen, de pre-selector er tussen gezet want anders wordt het te veel.

Condities zijn op die eenkringer ook goed te merken.

Op mijn oude Yaesu FRG komt het zonder preselector te hard binnen. Ik moet alleen weer wel eens wat aan de storingen tgv mijn PC's gaan doen.

Balen, van die Nordmende, Fred! Nouja, ik wens je er veel succes mee.
Wel mooi dat je op 70cm bent aangelandt. Heb je al enig idee voor driver en eindbuisje? Ik heb dus die 2c39 ter beschikking voor je. Moet je nog wel een voetje voor verzinnen.
Zaterdag tijd om verder te knutselen?

Leuk om de knutsels van Hugo en Ledlover te zien. ( ik geef toch stiekem ook de voorkeur aan Ledlovers doosje :P )

@Piet: Ja, maar dat het als een marsmannetje klinkt klopt ook. Daar is niets, maar dan ook niets mis mee. Succes met school...
(ik weet hoe het is, ik heb over een week ook tentamens :'( )

Ik moet even kijken maar ik denk dat zaterdag OK is. Vanavond op 160m met de USA (illinois) gewerkt gewerkt, noorwegen en zweden. Op 80m veel armerikanen gehoord maar had geen zin in pile-ups. Dus ben ik nog wat cw gaan luisteren. Helaas alleen snelle jongens gehoord.

Op 4 januari 2009 21:25:20 schreef fred101:
Wow, ik kan radio maria horen zonder antenne ;-)

Die is hier nu totaal vermorzeld door de NRK. :P

Veel lokale Engelsen vanavond, daar weten ze nog met MG om te gaan.

Wat is dat toch met die Philips handleidingen en Service Manuals ?
Ben ik in het gelukkige bezit gekomen van een RF signal generator PM 5326 , vind ik er dus helemaal niks van . Ik zou nog gelukkiger worden als het apparaat volledig zou funtioneren .
Het enige waar ik achter ben gekomen is dat de ene helft van een stukje wereld er mee werkt en de andere helft naar de service manual zoekt ...
De counter doet het wel goed , en het sweepsignaal is ook goed . De AM en FM modulator doen het ook allebeide , evenals een soort van lokale variabele oscillator ( nadat ik die gerepareerd had ).
Maar er komt verder helemaal niets aan signaal uit . Jammer hoor , de counter is wel makkelijk , maar het is een beetje overdone om hem alleen daarvoor te laten staan .
Bovendien heb in bruikleen gekregen een R&S SMS2 rf signalgenerator , functioneerd prima , maar weet ik weer niet de helft van wat dat ding kan ...

Verder ben ik vooral deze dagen bezig meer en meer op te ruimen en te herinrichten van mijn hobbyzoldertje .
Dat valt niet mee als je steeds meer en meer apparatuur ebij krijgt die je wilt gaan gebruiken . Dus al een aantal keer het hoekje leeg gehaald om het daarna weer opnieuw op te vullen .

Radioortje

Ik weet denk ik wel ongeveer hoe dat is :-)

Philips manuals vallen volgens mij onder staatsgeheim. Dat is inderdaad een ramp om te vinden. Of het spul was zo goed dat het nooit defect ging of het had iets te maken dat je philips volgens mij overal service centres had waardoor er minder noodzaak was voor manuals voor derde.

Ik zag bij Bama wel iets uit die serie en op een andere site de vermelding van een PM5326 maar daar stond bij dat het een voltmeter is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Het is toch echt geen spanningsmeter , zie :
http://www.radiomuseum.org/r/philips_rf_signal_generator_pm532.html
Ook een leuke club , alleen jammer dat je er jaarlijks een $25,= voor moet betalen , voor je lidmaatschap . En dan weet je nog niet of je de schema's te pakken krijgt ...

De enige plek waar ik hem tegen ben gekomen is de schematheek. http://www.schematheek.eu/ Misschien kan je hun even contacteren?!

Op 6 januari 2009 15:04:24 schreef Radioortje:
Het is toch echt geen spanningsmeter , zie :
http://www.radiomuseum.org/r/philips_rf_signal_generator_pm532.html
Ook een leuke club , alleen jammer dat je er jaarlijks een $25,= voor moet betalen , voor je lidmaatschap . En dan weet je nog niet of je de schema's te pakken krijgt ...

Hallo Radioortje .... dat heb je dus helemaal verkeerd begrepen, het lidmaatschap is slechts 1 maal te betalen en dan ben je voor de rest van je leven lid!
Inderdaad een fijne club, ben al lid sinds 2003. En de schema's van de PM5326 staan er gewoon te downloaden, enkel voor de leden uiteraard.

Moet een gestabiliseerde voeding (middels ECL86) ook belast worden om hem te testen/in te stellen ?

Ik ben nu zover in de Nordmende dat de voeding weer goed lijkt (afgekoppeld van de versterkerprint en scoopunit). Ik heb het stuk gevonden waar ergens een fout zit. Ik moet alleen die fout nog vinden maar dat is te overzien, denk dat ik dat zo heb gezien het een klein stuk is rond 4 buizen. Ik wil echter liever eerst de voeding afregelen op de juiste voltages.

Wel maf, ik dacht een stuk of 6 ecl86's te hebben. Blijken allemaal pcl's te zijn. Had ik maar 1 ECL. Ik heb ook een vracht pcl82, Jammer dat er geen manier in het ding is om 16V te genereren anders had ik dat gedaan. Wat wel mazzel is dat ik in mijn P-buizen doos er achter kwam dat ik ook een aantal PL84 buizen had. Voor zelfbouw maakt gloei niet uit dus dat is wel leuk als driver, qrp trapje.

@ PdP :Ik heb de schematheek inmiddels gecontacteerd en wacht af ...Dank je wel voor de tip .

Ook Rohde & Schwartz aangeschreven en wacht op respons voor een handleiding van de SMS2 . Je weet maar nooit . Ik verwacht toch minimaal een afwijzing of een absurd bedrag voor een service manual .

@ Fred : je weet maar nooit met buisjes , ik heb er nog een bak vol van liggen waar ik echt niet weet wat voor'n het zijn . Alleen maar gissen .
Ik zal nog eens een paar foto's plaatsen , waar een aantal op dit topic misschien wel een antwoord op weten ... hoop ik .

@ Murphy : dat zal ik dan wel verkeerd opgevat hebben , of begrepen hebben , en als ik niets van de schematheek hoor neem ik het in overweging ...
Ik weet ook niet wat het kost bij de schematheek , dus als het uit kan dan wordt ik ook wel lid , denk ik . Bovendien heb ik natuurlijk liever de service manual dan alleen de schema's .

Radioortje

@fred: ik denk dat je die voeding wel zal moeten belasten. Die spanningsregelingen in zo'n buizenapparaat zullen vast niet zo mooi zijn als een 7805 oid. En dan is een kleine belasting wel een slim idee.

@Radioortje: Wel een mooi ding hoor, die SMS 2. De werking bekijken is vaak gewoon een kwestie van lekker knopjes indrukken, en kijken wat er gebeurd.
Op een gegeven moment denk je van 'hmm, nou zou ik wel eens op deze manier iets door willen meten' En dan ga je gewoon wat experimenteren, en vaak lukt dat dan.

Ik was iets te optimistisch, het waren idd maar een paar onderdelen en het defecte was zo gevonden. Het vervangen is echter een heel ander verhaal. Op de een of andere manier trek ik het aan denk ik. Ook hier weer een defecte spoel in de turret. Nu is de turret hermetisch gesloten en kan het dekseltje er natuurlijk alleen af als je weer iets anders eerst weghaalt. Toen het ding open was alle spoelunits er uit gehaald want die spoel zit binnenin. Alleen om die spoel te verwijderen moest de hele turret eruit, dus de frrontplaat, knoppen, aandrijving, natuurlijk nog een printplaat met alle aansluitingen een kwak bouten op onmogelijke plekken en nog veel meer ellende. Die de spoel is een kunstof klos van ongeveer 3 cm bij 5cm en die zat vastgesmolten aan het ferriet en volgewikkeld met iets van 0,01mm zwartgeblakert draad. (het draadpakket is ongeveer 6mm dik). na 4 uur schroeven had ik de spoelkern in mijn hand. Helaas met een kant van de ferrietschaal in 3 stukken (dat wordt lijmen dus) Nu moet ik eerst een nieuwe kern draaien en dan meten hoe dik het draad is. Daarna weer volwikkelen. Ik zal er altijd wel een paar honderd wikkelingen naast zitten denk ik.

Het is de spoel L705 zover ik kan zien, die wordt door een DC spanning voorbelast via de MF verschuif regelknop om door een voormagnetisering een permeabiliteitsverandering te bewerkstelligen.
Daarnaast staat er een regelbare AC spanning op welke de sweep verzorgt. Ik denk dus dat het gewoon een soort electromagneet is en het niet zo precies komt qua inductie. Vraag me alleen af hoe deze kapot kon gaan. Blijkbaar te dun draad en te veel warmte, beetje zwakke constructie dat het nu al kapot is.

Kortom, hier zitten nog wel een paar uurtjes werk in.
Schema voor de zekerheid want mijn conclusies over hoe iets werkt zijn wel eens wat ernaast :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/wobbelschema.jpeg

@ Fred: Die L705 lijkt mij gewoon een smoorspoeltje naar het gloeidraad van die E88CC . Maar ik kan me vergissen . Het plaatje is ook niet één van de duidelijkste ...Sorry zie het al , foutje van mijn kant : blijkt C705 te staan !

@ (Z): De algemene werking van die SMS2 is me wel duidelijk geworden en ja , je kunt er hele mooie plaatjes mee toveren op je scoop van AM en FM gemoduleerde signalen .
Maar er zit aan de rechterkant op het front, een nummeriek toetsenborje en daar schuilt voor mij de onduidelijkheid in . Als ik een poging doe namelijk , gaat direct het lampje "overflow" branden ...

Radioortje

Radioortje:

SMS2 servicemanual en schema kun je downloaden bij BAMA (graties..)

BAMA SMS2

De nieuwe spoelvorm is klaar nu nog het draad meten, vinden en dan het ding weer inspannen samen met een houder voor de klos en dan maar draaien, Volgens mij zit er een paar kilometer van dat spul op.
het meeste werk was het lijmen van de ferrietkap (die in 6 stukken was gebroken). Het is dat het goed vast lijmt maar verder is epoxy vervelend spul. Wat je ook doet, er lijkt altijd meer aan je handen en gereedschap te komen dan aan het leidend voorwerp.

In het schema staan diverse weerstanden getekend met twee pijltjes. In werkelijkheid ziet het er uit als een keramische schijfcondensator.
R702 staat bv over die spoel. De spoel is gewikkeld met 0,1mm draad en ik heb alleen 0,2. Ik moet dus eerst bestellen. Maar ik wil hem niet gelijk mollen dus ik wil de functie van die rare weerstanden weten en ze testen. Ik denk dat het een soort ntc/ptc dingen zijn, dat lijkt alleen niet logisch.

@ Schimanski : Bedankt !

Radioortje , die voorlopig druk aan het lezen is .

Zo, ik kan weer verder met de Nordmende. Ik moest vandaag bij het revisiebedrijf zijn om twee motoren op te halen en daar had ik de vorige keer wat wikkeldraad meegekregen uit de afvalbak. Erg mooie kwaliteit. De coating krijg je er alleen met goed vijlen af, zelfs branden lukte niet.
Nu had ik dus 0,1mm nodig. Zie ik daar op de kast ook wat klossen bij 0,1mm staan. Dus ik vraag of hij dat ook verkoopt . Eigenlijk niet, hooguit per klos maar die zijn erg duur (en groot). Hij pakt die klos eraf en erachter staan nog wat kleinere klosjes. Blijkt er een van 0,11mm bij te staan. Zwaar onder het stof. Hij gaat vragen wat dat kosten moet. Komt ie terug en stopt die klos in mijn zak, staat hier al meer dan 30 jaar, neem maar mee. Weegt 800gram dus ik heb de komende jaren genoeg draad voor smoorspoelen enz. Op een mooie houten klos van Povin D made in venlo holland.

Kijk , en zo komt Jan Splinter door de winter . Proficiat Fred , van dat soort gelukjes moet je het vaak hebben ...

Radioortje

Fred heeft het geluk aan zijn kont hangen volgens mij.
Hij heeft en een poep en een scheet een shack opgebouwd waar de meeste van ons in een heel leven niet aan komen. :)

Komt wel bij dat ie de helft van de tijd bezig is met de onderhoud van alle apparatuur in zijn shack :P

Maar dat is dan toch weer een mooie meevaller. 0.1mm; dat is toch zo'n beetje haardikte? (bijna dan)
Erg lastig spul. ben je een kwartier aan het wikkelen aan je spoel. Op een gegeven moment ben je klaar; en dan merk je dat ondertussen aan de andere kant van de spoel de aansluitdraad er alweer afgebroken is :(

Maar nu verder met het bouwen van een provisorisch antennetunertje. Ik ga in Rosmalen wel een goede kopen. Dergelijk spul is teveel mechaniek en te weinig elektronica om goed zelf te bouwen.

Ja, ik heb wel geluk gehad denk ik. Maar het meeste spul heb ik gekregen omdat het kapot was en niemand het wilde. Het restaureren is juist het leukste en sommige dingen waren ook eigenlijk niet meer te repareren. Niet dat ik zo goed ben meer dat ik zo gek ben.

Wikkelen doe ik in zo'n geval machinaal.

(Z) met de mechanische kant help ik je wel. Ik heb nog wel een bruikbare spoel liggen en een QRO varco. Ik werk trouwens boven de 20m (met 100W) met een symetrische tuner waar een vrij gewone (qua plaatafstand tenminste) varco inzit. Die had ik in een half uurtje klaar.
Gewoon een plankje, spul erop. Draadjes solderen en een stukje metaalplaat omgebogen als front en stuk deksel. Er zit een schakelaar bij die 470pF bijschakelt. Dat gebruik ik echter nooit maar was voor experimenteerwerk om waardes te vinden bij de bouw van mijn grote tuner.