Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Bestaan er IC's of modules die luchtvochtigheid kunnen meten en overzetten naar een analoge waarde of iets uitleesbaars via I2C?
Ik kom altijd uit op complete meetapparatuur óf simpele "analoge" (lees non elecric) wijzertjes.
Een middenweg is er blijkbaar niet...
Niets waar ik een schappelijke waarde uit kan trekken in ieder geval. 
Soms moet je ze noemen omdat er geen andere opties zijn, maar de site is zo afschuwelijk dat je er niet dood naast gevonden wilt worden.
Ik bestel er ook wel eens, maar nooit met plezier.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
De SHT11 en zijn familie zijn wellicht de IC's die je zoekt, daar lees je zo de temperatuur en vochtigheid uit via een seriëel protocol (bijna I2C, niet helemaal hetzelfde).
Nadeel is wel dat ie duur is, maar tot nu toe is dat het enige verkrijgbare IC wat ik gevonden heb.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hmmm hier kan ik wel goed mee uit de voeten.
De prijzen zijn ook niet beroerd, zolang het maar om een enkelvoudig projectje gaat. 
[edit]
Wel minder dat het nét niet helemaal I2C is. 
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (21%)]
Op 11 januari 2009 22:09:19 schreef Fantomaz:
Wel minder dat het nét niet helemaal I2C is.
Een week geleden vond je dat je er nog weinig kaas van gegeten had. Dan zal het nu toch niet zoveel uitmaken of het I2C doet of iets wat er op lijkt? (geen idee overigens hoe groot het verschil is; het lijkt me sterk dat er zoveel data uit zo'n sensor komt dat bitbangen geen optie is; feitelijk dus probleem opgelost).
Wel geinige sensortjes voor dat geld. Ooit, als ik nog eens tijd over heb, ga ik nog eens een electronische variant van een barograaf klussen - uiteraard met net even andere eigenschappen dan wat commercieel verkrijgbaar is...
Fantomaz
Op 11 januari 2009 22:33:40 schreef Marco69:
Een week geleden vond je dat je er nog weinig kaas van gegeten had.
Klopt, en dat heb ik nog steeds niet.
Maar als het een I2C variant is, betekent dat ik wéér wat anders erbij moet leren. 
En alles een beetje op dezelfde bus te kunnen laten draaien lijkt me toch gemakkelijker dan allemaal variaties (of heel andere protocollen) daarop.
Het hele ding zal best gewoon I2c doen maar door een paar dingetjes iets anders te laten verlopen heet het protocol geen I2c en hoef je de licentie ook niet te betalen.
99% kans dat als jij I2C naar dat ding stuurt dat dat ding ook zoiets terug stuurt, ga je het echter op signaal niveau bekijken zullen de specs net anders zijn als I2C.
Fantomaz
Op 11 januari 2009 23:00:40 schreef The Headhunter:
Het hele ding zal best gewoon I2c doen ...
Het lijkt op I2C, maar volgens de datasheet zal de SHT11 het niet zomaar doen!
The sensor cannot be addressed by I2C protocol, however, the sensor can be connected to an I2C bus without interference with other devices connected to the bus. The controller must switch between the protocols.
Zie hoofdstuk 2.1
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity…
Ik heb het verder niet bekeken maar ik vermoed dat je geen I2C compiler-statements kunt gebruiken en zelf moet bitbangen.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Fantomaz,
Ik heb vroewger meerdere keren met die dingen gewerkt. Leuke sensoren, alleen zijn ze niet te adresseren (niet meer dan 1 op 1 setje lijntjes).
Stuur me eventjes een berichtje, ik heb er nog wel eentje voor je liggen, en denk ook wel wat code.
(Degene die ik heb zijn de nauwkeurigste van de vier, en in (goed te solderen) SMD)
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
(Oxurane heeft er wat liggen)