Beste Forumleden,

In navolging van mijn topic over niveaubeveiliging voor het aquarium(wat inmiddels perfect werkt dankzij dit forum) een nieuw onderwerp.

Eveneens voor het aquarium ben ik begonnen met het ombouwen van een kamerthermostaat voor centrale verwarming, teneinde deze te kunnen gebruiken voor het regelen van de watertemperatuur van mijn aquarium.
Hiervoor heb ik de warmtegevoelige weerstand losgesoldeerd en deze vastgemaakt aan een verlengkabel (2tal meter). Deze kabel heb ik opnieuw vastgesoldeerd daar waar de weerstand eerst zat. Nu moet dat weerstandje waterdicht worden verpakt zodat het in het aquarium kan.
Alles is nu terug vastgesoldeerd. De thermostaat reageert nog op temperatuursveranderingen maar....

Blijkbaar is er toch iets misgegaan waardoor er een afwijking op de temperatuur zit van zo'n 18°c.

Met de multimeter heb ik reeds een paar testjes kunnen doen. Blijkbaar zorgt een stijgende temperatuur voor een daling van de weerstan van de warmtegevoelige weerstand.
Een voor de handliggende oplossing om de temperatuur terug correct te zetten is een weestand in seri te schakelen met de warmtegevoelige weerstand.
Hierover heb ik twee vraagjes:

1) Hoe weet ik hoe groot deze bijkomende weerstand moet zijn?
2) bestaan er regelbare weerstandjes zodat ik mijn temperatuurmeter steeds opnieuw kan ijken?

MVG

Als je met 2 mtr kabel zulke grote verschillen krijgt, ligt dat niet aan de veranderde weerstand.
(De weerstand van de kabel is nihil t.o.v. de sensor.)
De kans is groter dat, als je geen goede afgeschermde kabel hebt gebruikt, de kabel brom oppikt en er daardoor afwijkingen zijn in de uitlezing.

Mijn excuses, ik ben niet voldoende duidelijk geweest.
De bijkomende weerstand van de kabel is zeker het probleem niet. De thermostaat geeft een te hoge temperatuur aan wat er op wijst dat er te weinig weerstand wordt gemeten.

Kan een foto van de printplaat helpen?

Ja, plus een foto van de opstelling.

Op 19 januari 2009 11:10:57 schreef aceje:
Misschien is de ntc stuk gegaan met het solderen?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=709

Zo best kunnen. Ik ben niet direct een superheld als het op solderen aankomt en de pootjes van de NTC waren bijzonder kort. Kan de NTC stukgegaan zijn door een te hoge temperatuur bij het solderen?

Indien dit het probleem is, hoe weet ik door wat voor een NTC ik hem kan vervangen? Ik veronderstel dat daar verschillende types van bestaan?

Foto van de printplaat volgt morgen!

Is het wel een NTC, misschien is het een halfgeleider sensor.
Deze is dus polariteit gevoelig, draai de aansluitingen eens om.

Op 19 januari 2009 11:51:59 schreef thevel:
Is het wel een NTC, misschien is het een halfgeleider sensor.
Deze is dus polariteit gevoelig, draai de aansluitingen eens om.

Heb bij mijn weten de polariteit gerespecteerd, zou het eens moeten nakijken...

Ter info, heb hier een foto van de printplaat voor aanvang van de verbouwingswerken:

http://www.venividivissie.org/gallery/image.php?album_id=27&image_id=27804

In het blauwe cirkeltje zie je het temperatuursgevoelige elementje.

Mvg

Toen deed hij het. Als je nu de boel terug soldeert, doet hij het dan ook weer goed? Zo ja, dan is het onderdeel nog heel.

Post ook eens een foto van je huidige opstelling. Hoe heb je deze waterdicht gemaakt? Niet stiekem wat geleiding tussen de pootjes?

Er is nog niets waterdicht gemaakt.
Wordt voorlopig gewoon buiten het aquarium getest.

http://www.potentiometers.com/seriesRV24.cfm?session_num=2009011907240…

Is een dergelijk onderdeeltje geen optie om de boel terug juist in te stellen?

Op vriendelijk verzoek van 'Jochem' alle verdere berichten dus hieronder...

Kabel er volledig tussenuit zie ik niet goed zitten. Zoals reeds gemeld zijn mijn soldeercapaciteiten niet je dat, ik vrees op die manier de hele thermostaat om zeep te helpen... Ik zal eens proberen de kabel te overbruggen en hou jullie op de hoogte.
Gezien echter de te hoge meting (wat neerkomt op te weinig weerstand) lijkt het mij echter niet mogelijk dat de kabel het probleem vormt...

mvg

[Bericht gewijzigd door de ware op (59%)]

Terug instellen moet je alleen doen als je weet wat er aan de hand is. Als het zo is dat het enige verschil met de oude situatie is dat er nu een verlengdraad aan zit, dan moet je eens proberen of de thermostaat nog werkt op het moment dat je die kabel er weer tussenuit haalt. Een kapot onderdeel proberen te corrigeren met een potmeter heb je immers niks aan.

Overigens kun je de http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gifedit-knop gebruiken om je bericht aan te vullen, dat wordt hier meer op prijs gesteld dan topic-kicks.

Misschien ook iets om op te letten, wat voor soort sensor heb je?

Is het echt een NTC/PTC, of is het een thermokoppel

Als het een thermokoppel is kun je niet zomaar de aansluitingen verlengen met wat voor kabel dan ook.
Je hebt hiervoor vaak speciale kabel nodig.

Ik werk zelf vaak met thermokoppels welke twee verschillende materialen hebben. de ene draad is van ijzer, de andere van een koperlegering. Als je deze draden verlengd met gewoon koperdraad kloppen de meetwaardes van geen meter.

Is volgens mij een standaard druppel NTC'tje.
Zie http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=12368

Je moet alleen de Rth25 (Ohmse waarde bij 25°C) waarde van de NTC zien te achterhalen (staat er dikwijls opgedrukt).

Hieronder detail van de printplaat en de gesoldeerde 'verlengkabel'
Rechtsonder zie je ook het einde van de kabel met het temperatuursgevoellige elementje.

Indien het de sensor is die stuk is heb ik een probleem, er staat helemaal niets op geprint en ik weet dus niet daar wat ik hem zou kunnen vervangen.
Bestaat er geen toestel waarmme je een weerstand kan simuleren om na te gaan wat de weerstand moet zijn zodat 25 graden celcius wordt geregistreerd?

http://www.venividivissie.org/gallery/image.php?album_id=27&image_id=28023

Als het een ntc is, zou je daarvoor een instelpotmeter kunnen gebruiken om te testen.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=702

Op 20 januari 2009 17:02:58 schreef de ware:
Indien het de sensor is die stuk is heb ik een probleem, er staat helemaal niets op geprint en ik weet dus niet daar wat ik hem zou kunnen vervangen.

Soldeer dat ding dan even terug zoals het oorspronkelijk zat, om te kijken of hij het nog doet.

Zo'n groot probleem heb je niet als hij stuk is, gewoon kijken bij welke weerstand de thermostaat 25 oC aangeeft, en daar een ntc voor halen.

Op 20 januari 2009 21:54:52 schreef Jochem:
[...]Zo'n groot probleem heb je niet als hij stuk is, gewoon kijken bij welke weerstand de thermostaat 25 oC aangeeft, en daar een ntc voor halen.

Hoe kom ik te weten bij welke weerstand de thermostaat 25°c geeft.
Bestaat er een soort van toestel waarmme je een weerstand kan simuleren?

Dit zou een ideale oplossing zijn, zo'n NTCtje blijkt niet veel te kosten.

We noemen het wel potmeters.

Een potmeter is een regelbare weerstand met een vaste as.
Deze worden b.v gebruikt als volume regelaar in een versterker.

Om je thermostaat te testen kun je ook een instelpotmeter gebruiken, deze kun je verdraaien met een schroevendraaier en is veel goedkoper.
Probeer eens een instelpotmeter van 50K Ohm.
De draadjes sluit je aan op de middelste en één van de buitenste aansluitingen (haalt niet uit welke)
Een voorbeeld van één instelpotmeter: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=70…

Aanvullend: Nadat je de thermostaat op 25oC hebt gesteld met je potmeter, haal je deze weer los, maar onthoudt op WELKE van de buitenste 2 pennen je hem aangesloten had. Vervolgens pak je een multimeter, en meet op diezelfde pennen de weerstand die de potmeter op dat moment geeft.

Ik blijf erbij dat je de boel eerst even terug moet solderen om zeker te zijn dat je NTC stuk is. Als het bijv. iets in de draad is, dan ben je problemen aan het oplossen op de verkeerde plek, zeker als je op diezelfde draad straks je potmeter aansluit.

Zo te zien zit er zelfs een positie voor een potmeter op de print... (VR1)
Die zal nu wel doorverbonden zijn.

Misschien zit R42 daar overheen, kan het niet zo goed zien. Je hebt ook kans dat je met je soldeerkunsten (sorry :)) ergens wat losgebakken hebt op de print, of juist een klein sluitinkje hebt gemaakt.

Zoals ik al in een ander topic meldde, die dikke aansluitdraden koelen de ntc teveel.
Gebruik fijne draadjes, zo fijn mogelijk.

En als je zo'n druppel ntc te heet stookt dan kan die afwijken van de oorspronkelijke waarde.

Op 22 januari 2009 09:02:57 schreef MGP:
Zoals ik al in een ander topic meldde, die dikke aansluitdraden koelen de ntc teveel.
Gebruik fijne draadjes, zo fijn mogelijk.

En als je zo'n druppel ntc te heet stookt dan kan die afwijken van de oorspronkelijke waarde.

koelen de NTC teveel???die ntc moet kamertemperatuur meten, dus die draad is ook op kamertemperatuur en kan dus niet koelen

ik gok ook op kapot gestookt, de soldeerkunsten zijn volgens mij niet snel genoeg geweest, of er wordt slecht tin gebruikt. bij zulke zaken moet je draden vertinnen en dan 1 keer kort verwarmen en aan elkaar zetten, beter was op een printje geweest. teveel verwarmen is altijd slecht, ook voor zulke kleine componenten

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]