Ik heb een tv merk: JVC
nu produceerd dat kreng een hoge fluittoon vanaf de print
als de tv een uur aanstaat houd het op
en als ik stekkers op de achterzijde beweeg ook
dus zit waarschijnlijk iets niet helemaal goed gesoldeerd maar waar.
heeft iemand suggesties of moet ik de hele print opnieuw solderen?

Die irritante pieptoon produceert elke TV, alleen heeft de ene er meer last van dan de andere. Ze komt uit de hoogspanningstransformator die enkele kilovolts levert voor het elektronenkanon in de beeldbuis. Waarschijnlijk zitten de platen van de transformator wat los, is eigenlijk weinig aan te doen.

Op 11 maart 2003 17:34:17 schreef Thomas:
Die irritante pieptoon produceert elke TV, alleen heeft de ene er meer last van dan de andere. Ze komt uit de hoogspanningstransformator die enkele kilovolts levert voor het elektronenkanon in de beeldbuis. Waarschijnlijk zitten de platen van de transformator wat los, is eigenlijk weinig aan te doen.

Okee dan weet ik weer genoeg bedankt!

grotere tv's maken meer herrie dn kleine, ik heb een klein tvtje 15 cm beeldbuis, piept helemaal niet en dan de jvc tv in de huiskamer(heel erg groot) piept heel erg. erg vreemd is ook dat hij ongerveer om de week opeens heel hard volume heeft weet iemand hier iets over?

je kan ook proberen met kalterspray

Op 11 maart 2003 18:24:30 schreef yboy:
je kan ook proberen met kalterspray

wat doen met dat spul

dat is de travo toch niet, dat is de toch de lijnoscillator van 17khz?

Op 11 maart 2003 17:34:17 schreef Thomas:

Een lijntrafo heeft geen platen. Bestaat normaal gesproken uit een tweetal C-kernen van ferriet materiaal.

Kan zijn dat de spoelkoker op de lijntrafo los zit.

P.S. Het is traf[/u]o geen travo

Op 11 maart 2003 19:09:47 schreef Hugo Welther:

[...]

Kan zijn dat de spoelkoker op de lijntrafo los zit.

is een lijn trafo hoogfrequent?
kun je de spoelkoker ook opnieuw vastzetten?

Als je tv kapot gaat wordt ie pas echt goed hoorbaar. Sommige tv's hebben inderdaad een fluittoon die tegen de gehoorsgrens ligt. Ik hoot jammer genoeg iets hogere tonen ook :( dus ik hoor van sommige tv's echt een k*tgeluid.

Maar als het dus echt goed te horen is is ie gewoon kapot. Als je nog garatie hebt --> terug ermee.

Op 11 maart 2003 19:25:20 schreef k.p.meinesz:

[...]

is een lijn trafo hoogfrequent?
kun je de spoelkoker ook opnieuw vastzetten?

Lijntrafo draait op ca. 16KHz de lijn frequentie van je TV.

Spoelkoker vastzetten met een druppeltje secondenlijm of een beetje tweecomponentenlijn.

Let wel op. De lijntrafo genereert ook de hoogspanning voor de beeldbuis, 15kVolt of meer.

Mogelijk staat ook een van de hoge spanning voerende componenten te 'sproeien' wegens slecht contact van de soldeerverbinding. Controleren door in het donker de onderkant van de print te inspecteren. TV wel aanzetten natuurlijk. Bekijk dan gelijk met een sterk vergrootglas of oogloep de soldeerverbindingen van grote weerstanden die warm worden, vooral in de buurt van het voedingsdeel en de hoogspanning. Sommige componenten willen zichzelf na verloop van een aantal jaren nog wel eens "desolderen" wegens de grote warmteontwikkeling.

bedankt voor de practische info Heren
zal eens gaan knutselen

tv werk nog goed alleen dat irri piepje zodoende eerst ff een beetje meer info
nogmaals bedank

Wat een oudere TV bij mijn buren een keer had, was dat het printje aan de buis (uiteinde) deels los zat. En enkel aandrukken niet hielp, op zo'n moment is een elastiekje enorm handig :)

het kan ook helpen om de spoelen die op de print zitten gesoldeerd, los te solderen, goed stevig op de print drukken en opnieuw vast solderen.

De remedie van een tv technieker: haal de lineariteitsspoel uit de chassis, spuit ze in met plastiekspray. Fluiten gedaan.

īt is al opgelost heb het ding verkocht met fluit toon en al

Op 11 maart 2003 18:41:05 schreef Gijs Koenjer:
dat is de travo toch niet, dat is de toch de lijnoscillator van 17khz?

jawel hoor das de hoogspanings travo die wordt ook gestuurd tussen de 15-20 khz dat geluid geeft elke tv alleen bij somige is ie hoger dan andere en dan hoor je hem gewoon niet maar die piep is dr altijd
alleen somige mensen horen gewoon niet hoger dan een bepaalde frequentie