accu / batterijen in conditie houden

Hallo CO-ers,

Voor m'n nieuwe project, namelijk de stroomuitvalmelder heb ik een paar volle batterijen of een accu nodig. Je kunt de batterijen natuurlijk constant aan een (druppel)lader hangen, maar daarmee hou je ze niet in conditie, doordat de batterijen / accu nauwlijks tot niet gebruikt worden. Hoe kan ik dit het beste doen?

Het spreekt natuurlijk voor zich, dat er altijd beroep op de batterijen / accu gedaan kan worden (gebruiken). Het kan natuurlijk ook zo'n schakeling worden dat je het met 2 sets batterijen / accu's kunt doen. Zo zorg je ervoor dat er altijd 1 set vol is.

De praktische toepassing van de stroomuitvalmelder is, dat we 's nachts gewaarschuwd worden, zodat we de aggregraat op kunnen zoeken / aanzetten. Dit is in het belang van de waterleiding in de schuur (bij vorst, rondpomp systeem + elektrisch verwarmingselement). Ook hebben we bronwater voor de dieren, dit moet ook niet al te lang uitvallen (zelfde geldt voor de koeling van de melktank).

Alvast bedankt voor de hulp.

Corné

Je kunt de batterijen natuurlijk constant aan een (druppel)lader hangen, maar daarmee hou je ze niet in conditie, doordat de batterijen / accu nauwlijks tot niet gebruikt worden.

VZIW verouderen oplaadbare batterijen het meest, doordat ze telkenmale ontladen en terug geladen worden.

Anderzijds, als de batterijen enkel stroom moeten leveren bij een spanningsonderbreking, kan je ook alkaline-cellen overwegen. Koop een goed merk (Duracell bv.). Noteer het jaartal dat de fabrikant opgeeft, en vergeet niet ze tegen die tijd te verversen (of vroeger, als je vaak door spanningsonderbrekingen geplaagd wordt). Zo'n batterij gaat al gauw 6 jaar mee.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Lidel levert, toevallig, op donderdag 05/02 een Lithium uitvoering van een 9 V blokje. Misschien is dat wat.
Iha hebben Li-batterijen een 'shelf-life' van 10 jaar.....
Ideaal voor brandmelders, alarmpjes en multimeters

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

hangt er vanaf welke accus je gebruikt.

nicd batterijen hebben geheugen effect en zijn na 1000keer laden dood. continue aan de lader hangen en ze overlijden snel

nimh batterijen hebben minder geheugen effect

li-ion hebben geen geheugen effect maar gewone een bepaalde levensduur. deze houden er NIET van om volledig leeg te lopen. li-ion moet je geladen stockeren en proberen zo vol mogelijk te houden

lood accus zijn de simpelste, hang je gewoon dag en nacht aan een druppellader. worden daarom veel gebruikt in alarmen. die houden ook niet van leeglopen en gaan in normale omstandigheden gewoon 8-10jaar mee

prijs/Ah zijn lood accus het goedkoopste

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus ik denk dat ik het beste een loodaccutje kan kopen. De loodaccutjes bijvoorbeeld van een scooter kosten ook niet alles.

Maar kan ik er iets op maken, dat me waarschuwt als de loodaccu kapot is? En waar kan ik een schema van een druppellader vinden?

Neem een flinke belastingsweerstand, een drukknop en een spanningsmetertje. Druk om de zoveel maand de drukknop even in, en kijk wat de spanningsmeter doet. Zakt de spanning in, dan is er wat loos.
Je kan uiteraard iets ontwikkelen dat deze taak zelfstandig uitvoert.

Loodaccu laden is simpel: zorg voor een gestabiliseerde spanning van 2.3V per cel (13.8V voor 12V-loodaccu's en 6.9V voor 6V-exemplaren). Begrens de stroom (hangt af v/d capaciteit v/d accu). De accu regelt de rest.
Je kan de levensverwachting v/d accu wat verlengen, door de laadspanning te verlagen tot 2.2V per cel, maar bedenk dat ook loodaccu's het eeuwige leven niet hebben.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Èn iets dat waarschuuwt als de lader niet goed funtioneert èn iets dat waarschuuwt als de schakeling in kwestie niet functioneert èn natuurlik iets dat waarschuuwt als de waarschuwing niet functioneert, enz., enz., ad. lib. M.a.w. het Droste-effect >:)
Ik moet ergens nog een Elektuurschakeling hebben, die precies doet wat jij wilt met een loodaccu.

Ik zou alleen geen motoraccu nemen, maar een gelaccu uit een alarmsysteem. Die zijn speciaaal voor dit doel geconstueert.

Loodaccu's moet je wel eens in de twee jaar vervangen, net als in een UPS.

Hoeveel stroom moet je eigenlijk afnemen?? Heb je werkelijk die 7 á 20 Ah nodig??
Neem nou toch gewoon die Lithium batterijen en wissel ze eens in de 10 jaar. Da's véél goedkoper en veel betrouwbaarder!!! Gewoon met Pasen afstrepen en als je negen steepjes heb nieuwe batterijen kopen vóór de volgende Pasen ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb een schakeling gevonden op de elex dvd (1986, nummer 2, 220 v alarm). Dit werkt met een 4091. De 9 v batterij wordt niet opgeladen. Dit lijkt me een goede schakeling in combinatie met de lithum 9v batterij blok.

Alleen wil ik er nog wel een spanningsbewaker op hebben. Nu moet het wel zo zijn, dat de schakeling zelf ook zo weinig mogelijk gebruikt. Op de dvd stond ook weer een schakeling hiervoor met het IC ICL8211 (gaf met een ledje aan of hij leeg was, gebruikt 30 microampere). Weet iemand of die nog te krijgen is, of er nog een beter IC?

De spanningsbewaker is ook voor iets anders, dus gelijk 2 vliegen in 1 klap.