Ik sta voor het volgende raadsel:
hoe kunnen 6 7-segmentsdisplays+punt aangestuurd worden met 1 TLC5921 IC (16 bit LED current source), twee P-channel mosfetjes en een standaard processortje?
Van de LED current source wordt de functie LOD (Led Open Detection) gebruikt.
Je hebt in totaal 6x8=48 LEDs die je "afzonderlijk" aan moet kunnen sturen, terwijl je maar 16 stroombronnetjes tot je beschikking hebt.
dat heet multiplexing, ze zet ze per groep even aan en dan de volgende groep, als je dat snel doet, lijkten ze allemaal te branden.
je hebt hier dus 3 groepen. die mosfet's zullen de groepen wel sturen, alleen denk dat je er 3 nodig hebt
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Het multiplexen is mij bekend. Als het eenvoudigweg multiplexen is, verwacht ik dat de displays per 2 op de driver aangesloten zijn. Je moet dus 3 sets kunnen aansturen. Helaas zijn er dus maar 2 mosfetjes beschikbaar.
Wie heeft een lumineus idee hoe het komt dat het wel werkt?
Nee, helaas niet... Alleen de "onderdelenlijst" zoals boven beschreven. Ik weet dat een schema of layout veel zou helpen.
waar heb je de info dan vandaan? want wie weet is daar wel een foutje gemaakt, en maybe na veel gepuzzel kan het wel zo hoor, dat een van de 2 osfets aan de andere display disabled, kan natuurlijk altijd een truucje inzitten
hmm als je nua lles wat je hebt ergens on line kan zetten, kunnen er meer mensen even een kijkje nemen, zo blijft het helemaal gokken.
RES
RES
TLC5921 IC (16 bit LED current source),
Ik gebruik een TPIC6C595, 8bits schuifregister met powerlogic (drains), zijn stuk voordeliger denk ik?
twee P-channel mosfetjes
Waarom geen N-channel mosfetjes ? (ruimere keuze, en nog wat voordelen, lagere prijs en meestal nog lagere Rds-on)
en een standaard processortje?
PIC of AVR.
Je hebt in totaal 6x8=48 LEDs die je "afzonderlijk" aan moet kunnen sturen, terwijl je maar 16 stroombronnetjes tot je beschikking hebt.
6x8 betekend 6 maal muxen, Je kan dat met 3 i/o's doen als je transistortjes neemt (BC337/BC327's, met fets weet ik niet of dat kan), telkens de basis van de volgende tor op de collector aansluiten, dus per i/o kan je 2 displays besturen, of gewoon 6 i/o's om het simpel te houden.
sequence gaat dus zo:
alle displays uit
data inklokken in schuifregister, dan eerste display (common) actief maken, dan eerste display weer uit na zoveel msec, dan weer nieuwe data inklokken, dan tweede display doen, dit 6 maal herhalen voor alle displays.
Met zo'n TLC5921 dus ongeveer hetzelfde, alleen dan telkens 2 bytes displaysdata inklokken. Dan telkens 2 displays muxen, dan weer nieuwe bytes inklokken, etc.
Een 8-bits schuifregister is wat handiger, aangezien een display 7 segmenten heeft en een DP maakt 8.
howdoe
en met een 16 bits, kun je 2 displays in 1 x doen. Why not
De processor doet er ook niet toe, die geeft alleen data, maar krijg wel idee: Misshcine hebbet ze 1 display direct aan processor gehangen
Ok, snap ik, maar vanwege de kapotte LED detectie is er vlgs. mij gekozen voor de TLC5921. Ik snap alleen nog steeds niet hoe ze 6x kunnen multiplexen met 1 TLC5921 en 2 P-channel mosfets.
Misschien wordt de bovenste helft en dan de onderste helft gescand van het display ? (Zal wel niet, maar dan zou het kunnen)