ben een wasmachine van een colega aan het na zien.
wasmachine neemt water verwarm maar draait niet.
motor gedemonteerd en was machine teug aangezet.
op het moment dat de motor moet draaien voel je een stroom op de motor als je aan de as draaid dan gaat de motor soms draaien maar meestal houd deze tegen.
zonder spanning draai de motor goed rond dus de lagers zijn het niet.
de koolstofborstels zijn ook niet versleten.de stator word wel warm.
iemand een idee.
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Hoe lang zijn je koolborstels nog? Ze moeten voldoende lang zijn om voldoende druk op het anker uit te kunnen oefenen. De juiste lengte kan ik je niet geven, maar is vast wel te vinden op google/internet.
P.S. Naar mijn bescheiden mening krijg je meer antwoorden als je manier van schrijven gaat wijzigen (is nogal moeilijk leesbaar).
sorry voor mijn schrijfwijze.
de borstels zijn nog ongeveer 1.5 cm .
Zal nog even een kleine omschrijving proberen.
de wasmachine werkt normaal alleen wil de motor niet draaien.
de motor is gedemonteerd . Als je dan aan de as draai draait deze heel soepel rond.Als de machine nu zijn programma doorloopt ,dan voel je en hoor je dat de motor spanning krijgt en deze wordt dan ook warm.Bij het horen van dit geluid draai ik dan met de hand aan de as en dan voel je dat er een magnetisme is die deze draaiing probeerd tegen te houden.Soms kun je de motor met de hand laten draaien zodat deze op zijn eigen kan draaien maar meestal is het magnetisch veld zo sterk dat dit niet lukt.Hop nu iets duidelijker geweest te zijn.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Wel spanning (even meten), koolborstels zijn goed, lijkt me sterk dat de stator defect is.
Ik denk ook direct aan de motorcondensator.
Ook alles even visueel checken.
Heeft een motor met koolborstels dan ook een startcondensator? Dacht dat dat alleen bij gewone motoren was.
Of is het de condensator waar de netspanning op komt en dan verder gaat in machine.
als je het deksel eraf haalt, zal die ergens boveaan op het frame hangen.
doordat een motor links en rechts draait, en kan zwieren, worden er wel wat getoverd met de speoelen. ze eens anders aansluiten, of ander paar gebruiken...
condensator zit er zeker in en ik vermoed ook die. meestal zo een wit plastieke buis. ik heb er al veel gezien die gebarsten zijn
Inderdaad zit er bovenaan een condensator ,maar wist niet dat deze invloed had op de motor.
Zal morgen eens goed bekijken.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 18 februari 2009 19:00:34 schreef wandelaar:
Inderdaad zit er bovenaan een condensator ,maar wist niet dat deze invloed had op de motor.
Zal morgen eens goed bekijken.
Dat is de ontstoorcondensator en die heeft niks met de motor van doen.
1,5 cm is al redelijk kritiek voor koolborstels zeker bij AEG hier zitten vaak slappere veren in zodat het laatste deel van de koolborstels eigenlijk niet goed werkt.
mischien handig als je ook even zou vermelden welk Merk Type en bouwjaar de machine is. Niet elke wasmachine is hetzelfde en sommige machine`s hebben hun eigen kwaaltjes.
We hebben het hier overeen friac wa 1015.
Deze worden in belgie in de eldi verkocht.
Mijn laatste vastelling is dat de motoe steeds op de zelfde ple op het anker blijft vast zitten.
Als je de motor een draai kan geven dat hij eenmaal die positie voorbij dfraait dan blijft de motor ook draaien.
Denk daarom dat er een wikkeling op het anker defct is waardoor deze op die plaats gewoon blijft staan.
Denk daarom dat het anker defect is.
Welke spanning moet je ongeveer meten op de koolborstel en is dat dan wissel of gelijkspanning.Denk eerder aan gelijk spanning dit zou de draairichting van de motor gemakkelijker kunnen omdraaien
Heb net de onze gemaakt denk ik. Net hetzelfde probleem.
Is een Friac 1215 (zal niet veel schelen geloof ik).
Koolborstels waren ok, maar achter op de motor lag er iets los: plastic iets dat in de as schroeft, hierover cirkelvormig iets met twee witte draden. Lijkt me een toerenteller ofzo?
Die gaf wellicht niks meer door waardoor de moter niet verder aanliep.
Draait nu wel, straks nog testen door eens vollen bak te zwieren.
Motor is een SOLE type 20580.054.
Bedankt voor de tip.
Zal morgen eens kijken.
als ik deze los zou maken gaat de motor dan draaien of niet.
Morgen het antwoord.
Dat is een tacho spoel, meet idd oa het toerental van de motor.
Deze word gebruikt als feedback voor de motor sturing,En voor detectie van onbalans.
Zonder tachosignaal meet de sturing niet wat de motor doet en heb je kans dat het draaiveld te snel is waardoor het anker niet volgt.Sommige sturingen laten de as rustig schommelen
heb eens even een multimeter op deze spoel gezet en dan aan de as gedraait.
deze veranderd nu voordurend van waarde.
Denk niet dat daar het probleem zit.
Begin meer het idee te krijgen dat het aan de sturing ligt.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hele grote kans op een draadbreuk vooral in de connector die in de connector van de motor past.
door het centrifugeren en wiebelen breken deze vaak af.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn machine draadjes zagen er aan de buitenkant nog goed uit maar waren intern door.
dus iedere keer als ik met die connector gespeeld had, werkte deze weer even.
Ik persoonlijk zou het in die hoek zoeken.
Ik zou het toch overwegen de koolborsteltjes te vervangen. Ook al zien ze er op het eerste zicht goed uit, er moet voldoende veerdruk opzitten. Bij net iets te weinig druk kan de koolborstel niet het gewenste contact maken wat zeer belangrijk is bij het starten. Wanneer men dan na even (manueel aan de motor) draait kan dit voldoende zijn om de motor aan te zwengelen.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
op het moment dat de motor moet draaien voel je een stroom op de motor als je aan de as draaid dan gaat de motor soms draaien maar meestal houd deze tegen.
Dit zie ik niet bij een draadbreuk. En ook niet bij -bijna niet, niet meer contactmakende koolborstels-.
Spanningtoevoer is oke (nogmaals: ff meten=weten).
Condensator. Tacho-opnemen maakt ook goeie kans.
weet het zelfs ook niet meer.
heb alle voorstelle al gecontroleerd.
het rare is dat de motor steeds op het zelfde punt op het anker blijft hangen.
dan krijg je deze ook niet met de hand verdraaid.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lager is het niet.
Je kunt hem alleen niet verdraaien als er spanning staat op de motor .
Voor de rest draaid de motor heel soepel.Borstels geven ook spanning want op het moment dat er spanning op staat zie je kleine vonkjes.
jerome
Golden Member
Vorig jaar had een vriend iets vergelijksbaar. De trommel draaide nog wel als er niet te veel was in zat. Het centrifugeer toerental kon niet meer worden gehaald en de motor liep warm. Diagnose: isolatiefout in het anker.
Motor uitbouwen, scoop er aan en aan de as draaien. Er is genoeg permanent veld om er enkele tienden volt uit te draaien. Het gelijkstroomverloop is te volgen op scoop. Ik verwacht een wisselstroom aandeel wat op defect anker wijst.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 20 februari 2009 19:55:49 schreef wandelaar:
weet het zelfs ook niet meer.
heb alle voorstelle al gecontroleerd.
het rare is dat de motor steeds op het zelfde punt op het anker blijft hangen.
dan krijg je deze ook niet met de hand verdraaid.
ah oke dus de motor draait een halve slag ? en dan stop deze ?
Zo ja dan is het anker van de motor defect. dan is het ook einde oefening voor de motor.
overigens is zo`n sole motor 2de hands goed te vinden wordt onder meerder type`s machine`s gebruikt. (aeg ed)