Beste allemaal.
2 vragen,
1.) Het is bekend dat een gewone voeding het vermogen afkapt dmv een regelbare weerstand. maar hoe zit dat nou als je als voeding een accu gebruikt?
Heb ik het mis als ik zeg dat de perfecte accu een oneindig hoog vermogen zou kunnen leveren en dus de regelbare weerstand alleen de spanning omlaag haalt?
Waarom kan een autoradio dan maar 4 x 45 watt leveren?
2.) Mij lijkt het leuk om een DC --> AC converter (met een behoorlijk vermogen) in mijn auto te bouwen om zo gewoon een normale stereoinstallatie met een geschakelde voeding te gebruiken, eventueel in combinatie met een laptop.
zitten hier (behalve ruimte) nadelen aan verbonden in vergelijking met een normale autoradio?
vriendelijke groet,
afkapt dmv een regelbare weerstand???
een accu kan geen oneindig vermogen leveren
1)een autoradio kan meer leveren dan 4x45watt, t is alleen moeilijk en de meeste fabrikanten maken dit niet omdat het niet nodig is.
basis: 12V, speaker 4ohm, kan dus 3A lopen.
max vermogen dus is 36Watt (12Vx3A)
nu bij muziekvermogen is het iets anders, maar t komt op hetzelfde neer. de hoogte van de voedingsspanning bepaald het vermogen van de versterker. vaak wordt in autoversterkers de spanning eerst via een DC/DC converter naar pakweg 46V gebracht, om dan via die spanning een hoger vermogen te kunnen leveren.
ook het gebruik van brug versterkers wordt veel gebruikt (google maar ff voor dit).
2)DC-AC: 12V 20A = 240watt. als jij naar 220V AC gaat, zal je maar 1A meer over hebbtn. heb jij een muziek installatie die 220V/3A nodig heeft, dan moet je accu 55A leveren,
wetende dat je dynamo in de auto ook 55A levert (een normale simpele auto met geen extras), dan gaat de accu leeglopen als je nog iets extra aanzet zoals verwarming, lichten, ...
@fcapri: ik heb een normale simpele auto (of liever 3 van die exemplaren)
elke dynamo lever 100A..
zelfs de dynamo van mijn vrouw haar auto (AKA hobbelhok) lever al 70 A (en das toch echt een heel klein autootje zonder poespas.
de auto's van na 1990 hebben meestal al wel een fiks zwaardere dynamo toch.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]
HMH, ja, ok
t zelfde verhaal blijft. op 1000watt kan de alternator ook niet meer bijbenen en loopt de accu weer leeg.
ik heb dan ook geen autos van na 1990 hé, ik houd het enkel bij echte autos
, zonder electronische meuk erin dus
ik wil de TS gewoon duidelijk maken dat je met een omvormer naar AC nog altijd beperkt zit met de accu.
dus of je nu een 12V versterker koopt in de winkel met effectief 200watt (niet wat er op de doos of stikkertjes staat), of je sluit een 200watt huisversterker aan via een omvormer, het blijft dezelfde accu en het speel in principe even hard. behalve dat die huis versterker binnenin ook op DC zal werken.
dus heb je verliezen in de stap 12V DC => 220V AC, en dan in de versterker nog eens in de omvorming van 220VAC => xxV DC
tja, ik zou het niet eens willen een stereoset in mijn auto, gewoon normaal spul of een carputer (mooi weggewerkt) OKEE
maar een normale stereoset.. wat is er mis met een losse autradio + versterker
heren,
bedankt voor de snelle response!
dom van mij: basis: 12V, speaker 4ohm, kan dus 3A lopen. had ik zelf aan kunnen denken. begrijp dus dat je gewoon afhankelijk bent van de impedantie van je speakers.
je hebt gelijk over het omslachtige gebruik van een dc-ac converter. alhoewel ik nooit de volle 240 watt zou gebruiken die je aangeeft.
er is niks mis met een normale autoradio met versterker maar was eigenlijk gewoon benieuwd naar de mogelijkheid aangezien ik nog een stereo thuis heb staan waar ik niks mee doe..
het kan perfect, maar of het goed speelt? een goedkope stereo zal al minder gellukkig zijn met het signaal dat zo een 12-220V omvormer produceert.
autoradios en autoversterkers zijn uitgerust met voldoende storingsfilters.
bij muziekvermogen is altijd de voedingsspanning en de belasting bepalend. bij 2ohm speakers zal je meer vermogen kunnen halen dan met 4ohm, op voorwaarde dat de versterker erop gebouwd is.
via DC/DC converters wordt de voedingsspanning van een autoversterker ook vaak omhoog getrokken, zodat de 4ohm speakers er wel goed mee werken.
om nu echt te investeren om een huisradio in de auto te steken, dat lijkt beetje te zot.
doe je het natuurlijk voor de show (als je bv zo een grote amerikaanse VAN hebt en je wilt groot verder doen), dan kan je het overwegen
en met 2x 6W kun je ook echt helemaal horendol worden....
* High met Henk heeft in zijn garage 2x 7W staan en draaide lekker "the prodigy - full throttle" om een beetje warm te blijven in een ongeïsoleerde houten garage tijdens het winterklaar maken van zijn auto.... Enfin, mijn vrouw kon het in haar auto duidelijk horen toen ze nog 500 m weg was en naar huis kwam. Tewrijl het huis + schutting zelf er ook nog eens tussen stond... ik overtref ook de jongeren op de parkeerplaats met hun boembakken... en dat alles met 2x 7W. (okee karlsson longthrow speakers met een inhoud van 0,5 m3/stuk gebruiken op een dijk is een beetje vals spelen)
Tsja, geluid is niet alleen een zaak van vermogen maar ook van luidspreker-rendement. Hoe vaak zie je niet dat een dure radio wordt gekoppeld aan flut-luidsprekers ? Of zelfs 3-weg flut-luidsprekers, helemaal om te lachen !! Standaard luidsprekers in auto's zijn meestal om van te huilen. Een membraan van veredeld papier en een gewicht van 2 x niks, en dus een magneet van 2 x niks.
Klopt.. met 6 watt kun je al flink doof worden, Bij middentonen en daarboven. Helaas bij verplaatsing van grote brokken lucht (bas) is een beetje extra vermogen niet teveel gevraagd.
Ik denk dat ik gewoon een composetje koop van een goed merk. SL 60 van Boston Acoustics staan me wel aan. (45 hz bij +/-3 dB voor een behoorlijke bass.) en als dat niet voldoende blijkt te zijn kan er altijd nog een xtra versterkertje bij met een eventuele sub.
ehhmm Matthiaz: kom maar even luisteren dan: mijn karlssons produceren GEEN hoog (althans verwaarloosbaar)
Een goede autoradio levert ook al snel 4x24Wrms meer dan genoeg om een leuke composet aan te sturen.
Wil je gaan beginnen met versterkers is de enigste goede optie een autoversterker te kopen, je moet dan wel weer kabels trekken een radio hebben met rca uitgangen etc.
dus aan een leuke autoradio heb je meer.