ik ben bezich met het maken van een etsbak.
ik zet deze inelkaar van glas.
dit lukt allemaal prima maar nnu wil ik mijn bad verwarmen tot rond de 50 graden. en dit wil ik graag regelen
een verwarmings element heb ik al maar nu zoek ik nog een thermostaat waarmee ik deze regelen kan

gegevens van het verwarmings element die ik weet is dat hij 175 watt is en op 230 werkt.

op de thermostaat wil ik graag de temperatuur in kunnen stellen van 20 tot 55 graden en dit het liefts in stappen van 1 graad. ook wil ik om de 5 graden omhoog ofzo dat er een led gaat branden dat hij die temperatuur bereikt heeft.

graag tips.

op de thermostaat wil ik graag de temperatuur in kunnen stellen van 20 tot 55 graden en dit het liefts in stappen van 1 graad.

Dat zijn 35 stappen, als ik nog goed kan tellen. Zoiets roept om een rotary encoder en een microcontroller.

Op 9 maart 2009 19:43:22 schreef pros:
[...]
Dat zijn 35 stappen, als ik nog goed kan tellen. Zoiets roept om een rotary encoder en een microcontroller.

ja oke dat is een moegelijk heid maar ik heb alleen geen ervaring met het programeren van een micrcontroller.
ik wil dit in de toekomst wel gaan leren maar om dit eerst te doen voordat ik mijn etsbak goed kan gebruiken is ook niet de boeling

Boeie, what the heck. Ik zet mijn elekemt altijd op 100%. De temperatuur gaat naar de 60 graden. Dikke prima. 'k zou niet weten waarom zoiets kouder zou moeten zijn.

Wat voor etsrommel gebruik je?

Maar 1 ding is zeker (wel meer, maar nu even niet) zonder kennis en ervaring met PICjes wordt het een bizonder grote uitdaging, wat overigens niet wil zeggen dat het niet gaat lukken.

Vandaag alleen niet meer denk ik...

http://www.picbasic.nl

Op 9 maart 2009 20:30:33 schreef ruurdadema:
Boeie, what the heck. Ik zet mijn elekemt altijd op 100%. De temperatuur gaat naar de 60 graden. Dikke prima. 'k zou niet weten waarom zoiets kouder zou moeten zijn.

Wat voor etsrommel gebruik je?

Maar 1 ding is zeker (wel meer, maar nu even niet) zonder kennis en ervaring met PICjes wordt het een bizonder grote uitdaging, wat overigens niet wil zeggen dat het niet gaat lukken.

Vandaag alleen niet meer denk ik...

ja ok het is waar dat je prima op vol vermogen kunt etsen maar als ik er niet om denk heb ik de bak binnen een 10 minuten op 80 graden en dat gaat wat te gek
ik gebruik ijzer 3 chloride

ook thermostaten die in stelbaar zijn zonder leds zijn welkom

Op 9 maart 2009 20:19:36 schreef gerarddj:
ja oke dat is een moegelijk heid maar ik heb alleen geen ervaring met het programeren van een micrcontroller.

Het zou te doen zijn met een meerslagen-potmeter en een uitlezing daarvoor. De ingestelde spanning kan je dan dmv. een comparator vergelijken met de uitgangsspanning van een lineaire temperatuursensor (LM35 bv.), die op zijn beurt een relais (en een LED) in- of uitschakelt.
Nadeel is, dat dergelijke potmeters en de bijpassende uitlezing nogal prijzig zijn. Als je met een lagere resolutie genoegen neemt, kan het ook met een gewone potmeter. Een etsbak is nu eenmaal geen aquarium met exotische vissen...

Als je een temperatuurindicatie met meerdere LED's wil, kan je iets als dit inzetten, maar dan met een (lineaire) LM3914.

[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]

Hoeveel liter vloeistof heb je in je bak zitten als ik vragen mag?

Ik heb er 2,5 in zitten. Met een element van 300 watt komt het niet boven de 60 graden C.

Offtopic: maarja, dat ding staat natuurlijk ook zover mogelijk weg van de beschaafde samenleving van gezinsleden. Achterin een schuurtje waar die zomers al bijna op 60 graden zit, en 's winters bevoren is. Maarja dan heb je in ieder geval geen last van die witte vlekken in de kleding...

Op 9 maart 2009 20:58:40 schreef ruurdadema:
Hoeveel liter vloeistof heb je in je bak zitten als ik vragen mag?

Ik heb er 2,5 in zitten. Met een element van 300 watt komt het niet boven de 60 graden C.

Offtopic: maarja, dat ding staat natuurlijk ook zover mogelijk weg van de beschaafde samenleving van gezinsleden. Achterin een schuurtje waar die zomers al bijna op 60 graden zit, en 's winters bevoren is. Maarja dan heb je in ieder geval geen last van die witte vlekken in de kleding...

mijn bak heeft een inhoud van ongeveer 1.1 liter

dat iedee van pros is inderdaat wel een eind in de richteng waar ik naar opzoek ben. ik zal dit deze week eens goed uitwerken

Op 9 maart 2009 21:33:54 schreef gerarddj:
[...]

mijn bak heeft een inhoud van ongeveer 1.1 liter

dat iedee van pros is inderdaat wel een eind in de richteng waar ik naar opzoek ben. ik zal dit deze week eens goed uitwerken

ik ben eens aan het kijken geweest maar dat iedee van pros wordt inderdaat vrij duur

zijn er michien ook aparaten waar een soort gelijke thermostaat in zit

Er bestaan verwarmingselementen met ingebouwde thermostaat - zo gebruik ik er zelf eentje.

Wat jouw verwarmingselement betreft: heb je hat al eens uitgetest? De kans bestaat, dat je met ingeschakelde luchtpomp niet eens tot 50°C komt. Een typische etsbak is heel plat, wat voor flinke warmteverliezen zorgt. Daar kom dan de koude lucht bij, die door de vloeistof geblazen wordt.
Als het een typisch aquarium-element is, kom je er helemaal niet. De ingebouwde (niet-regelbare) thermostaat slaat af bij 35°C of zo. Dat valt waarschijnlijk wel te hacken.

Als een externe temperatuurregelaar nodig is, kan je die ook maken met een NTC, enkele weerstanden, een (instel-)potmeter, een opamp en een relais. Daar ben je maar enkele euro aan kwijt.

Op 10 maart 2009 19:21:44 schreef pros:
Er bestaan verwarmingselementen met ingebouwde thermostaat - zo gebruik ik er zelf eentje.

Wat jouw verwarmingselement betreft: heb je hat al eens uitgetest? De kans bestaat, dat je met ingeschakelde luchtpomp niet eens tot 50°C komt. Een typische etsbak is heel plat, wat voor flinke warmteverliezen zorgt. Daar kom dan de koude lucht bij, die door de vloeistof geblazen wordt.
Als het een typisch aquarium-element is, kom je er helemaal niet. De ingebouwde (niet-regelbare) thermostaat slaat af bij 35°C of zo. Dat valt waarschijnlijk wel te hacken.

ik heb dit getest ja dat is juis de reden dat ik voor een element zonder ingebouwde thermostaat ga.
elementen met thermostaat kunnen meestal niet verder dan 38 graden ofzo en mat die van mij zit ik zomaar op 70 a 80 graden

Als een externe temperatuurregelaar nodig is, kan je die ook maken met een NTC, enkele weerstanden, een (instel-)potmeter, een opamp en een relais. Daar ben je maar enkele euro aan kwijt.

Of deze hier.

Enkele nuttige aanpassingen:
R7 mag vervangen worden door een rechtstreekse verbinding - er is immers een emitterweerstand aanwezig.
Voor IC1 zou ik een CA3140 nemen, diens in- en uitgangsspanningsbereik is groter.
I.p.v. R2 en R3 kan je beter 1 NTC van 4k7 nemen.

Maar die heeft als nadeel dat er geen temperatuur schaalverdeling op zit en je dat dus met een thermometertje mag gaan controleren?

Of je neemt gewoon de universele thermostaat van 07/08/2008 van elektuur. Hysteresis is instelbaar van 0.1° tot 10°.

Tja, hoe meer je wil, hoe meer componenten en hoe hoger de prijs. Daar is geen ontkomen aan...

Op 10 maart 2009 21:06:32 schreef vanzwam:
Of je neemt gewoon de universele thermostaat van 07/08/2008 van elektuur. Hysteresis is instelbaar van 0.1° tot 10°.

wat razor91 zecht is indedaad waarom ik niet verder ben gegaan met dat schema wat pros geeft

en die van vanzwan is er een digitale versie van dat schema ik hab allee uitgaven tot 2007 wel op pc staan maar die heb ik niet en ook nog niet kunnen vinden dus als iemand die heeft heel graag

Artikel is te downloaden op de site van elektuur. Kost je 10 credits.

Op 10 maart 2009 21:24:55 schreef vanzwam:
Artikel is te downloaden op de site van elektuur. Kost je 10 credits.

ik heb het schema en het ziet er top uit echt wat ik zocht.
maaar nu heb ik bijna alle onderdelen wel kunnen vinden allen de micorcontroller niet dit moet volgens het artikel de pic16f628-04/p zijn maar deze kan ik niet vinden.
nu voeg ik me af kan ik ook een PIC16F628A gebruiken ik kan het verschil niet vinden .
ik heb geen ervaring verder met pic maar een kennis zal het programma in de pic zetten.