Spoel --> Welke pool waar?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de polen van een spoel.

http://www.imgdumper.nl/uploads/49baa185db4f5/49baa185da93f-spoel.JPG

Wat zijn nu precies de regels om te bepalen welke pool (noord of zuid) waar komt?

Zelf dacht ik het volgende. De stroom loopt van links naar rechts. Het magnetische veld gaat in de tegengestelde richting. Ze gaan er dus aan de linker kant uit en aan de rechter kant in. Een pool waar ze uit gaan is een noordpool en een pool waar ze in gaan is een zuidpool. De noordpool zit dus links en de zuidpool rechts.

Als ik de + en de - verander dan loopt de stroom van rechts naar links. Het magnetische veld gaat dan in de tegengestelde richting, dus van links naar rechts. Nu gaan de krachtlijnen er aan de rechter kant uit en aan de linker kant in. De rechter kant is dus een noordpool en de linkerkant een zuidpool?

Als ik een wisselspanning op de spoel aansluit dan veranderd de locatie van de noord- en zuidpool toch steeds?

Klopt mijn manier van denken ongeveer?

Alvast bedankt.

Schimanski

Golden Member

hint: Kurkentrekken regel, bij de noordpool komen de krachtlijnen naar buiten

tip: is te vinden met google

[Bericht gewijzigd door Schimanski op vrijdag 13 maart 2009 19:27:17 (35%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

is het niet de rechterhandgreep? of is dit hetzelfde
Je houdt je handt voor de spoel, als je het goed doet dan loopt de stroom van onder naar boven (dus van je pols naar vingers), en dan wijst je uitgestoken duim naar de noordpool
Op je tekening wordt dit: als je je rechterhand er voor uitgestrekt voor houdt dan loopt de stroom van onder naar boven (enkel letten op de windingen aan de voorkant van de spoel) en wijst je duim naar het noorden, de linkerkant dus

ps: wat toevallig, de lessen elektriciteit gaan hier juist over :)

[Bericht gewijzigd door eagle987 op vrijdag 13 maart 2009 20:16:21 (12%)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Schimanski

Golden Member

Als de kurkentrekker draait zodat hij in de richting van de stroom beweegt dan geeft de draairichting van het handvat de richting van het magn. veld aan.

Het is dus de linkerhand regel.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

toevallig heb ik m'n cursus magnetisme online gevonden: http://vrij.uitgeverijdeboeck.be/resources/titles/90456100853120/extra…
op pagina 41 staat alles uitgelegd daar spreekt men van de kurkentrekkerregel maar je kan ook de rechterhandgreep gebruiken

hoe is men er eigenlijk toe gekomen dat de veldlijnen van noord naar zuid gaan?

[Bericht gewijzigd door eagle987 op vrijdag 13 maart 2009 20:00:11 (13%)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Schimanski

Golden Member

hoe is men er eigenlijk toe gekomen dat de veldlijnen van noord naar zuid gaan?

Maxwell!!!

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Maxwell-vergelijkingen zeggen niets over de orientatie van de ruimte. En daar hangt het dus vanaf. Het is maar net of je aan je 'linkerhand' of aan je 'rechterhand' een positief vectorproduct toekent. verder maakt het niets uit.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 maart 2009 19:11:53 schreef somers123:
Zelf dacht ik het volgende. De stroom loopt van links naar rechts. Het magnetische veld gaat in de tegengestelde richting.

Dat heeft niets met elkaar te maken. Ga maar na: stel dat de spoel nogal los en slordig gewikkeld zou zijn. Dan zou ik de windingen aan de rechterkant naar links kunnen duwen, totdat alle windingen op één kluitje zitten.
Ik zou zelfs door kunnen duwen, zodat de windingen die eerst rechts zaten, nu links zitten.
De stroom loopt dan "van rechts naar links", maar omdat de wikkelrichting niet veranderd is (de stroom gaat nog steeds óver de kern naar omhoog in de tekening, en ònder de kern weer naar beneden), heb je nog steeds de noordpool links.

Dat de polen omdraaien als de stroomrichting omdraait, is natuurlijk zo klaar als een klontje. Dat zou altijd zo zijn. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org