Velleman 600W MOSFET versterker....

.....is het wat?

Graag zou ik jullie mening willen weten over deze versterker. Wie heeft hem al een keer gebouwd en weet hoe stabiel die is en hoe die klinkt?

khebbem niet gebouwd maar velleman maakt meestal wel kwaliteits spullen ...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Jeroen

Moderator

Toch echt meer wat voor Audio :)
Overig -> Audio

Ik weet niet of je de velleman folder hebt, maar deze versterker kan 155Watt RMS leveren met 4 Ohm en 100 Watt met 8 Ohm. Dus niet 600 watt RMS!!! De 600 Watt is het maximale vermogen met brugschakeling 4 Ohm. De vervorming is zeer laag vergeleken met menig versterker 0,005%. Frequentie bereik: 3Hz - 120kHz. Luidspreker inschakelvertraging en beveiliging ingebouwd. Kortsluit beveiligd. Signaal/ruisverhouding: 112dB.

Ja dat wist ik, maar is een Signaal/ruisverhouding van 112dB laag dan of juist hoog?
Die termen die zeggen mij nog niet zoveel, wat betekenen die eigenlijk.
En de prijs van ongeveer 400 euro is dat redelijk?

Op za 22-06-2002 22:06:47 schreef Daltron:
Ja dat wist ik, maar is een Signaal/ruisverhouding van 112dB laag dan of juist hoog?
Die termen die zeggen mij nog niet zoveel, wat betekenen die eigenlijk.
En de prijs van ongeveer 400 euro is dat redelijk?

De prijs? Ligt eraan, hoeveel Ohm boxen gebruik je? Als je 4 Ohm gebruikt zou ik deze niet nemen; een auto versterker is 2x zo goedkoop met dezelfde prestaties en minder risico (dat sowieso altijd).

155 Watt RMS wil zeggen dat hij dit op langere termijn kan leveren, dus als je 'm een paar uur volop hebt aanstaan. piekvermogen is een bepaald vermogen wat ie heeel even kan leveren. Brugschakeling is als het linkse kanaal met het rechtse kanaal verbonden is. Dus dan krijg het dubbele vermogen.
De vervorming zou ik me geen zorgen over maken. Wil je weten wat dit is? Als je geluid versterkt kan het nooit 100% zuiver zijn, er gaat altijd wel wat verloren. Let maar eens op als je je stereo heel hard zet en dan in een keer zacht, dan klinkt 't geluid anders.
Het frequentiebereik is ook goed, het menselijk gehoor kan 20Hz tot 20000Hz horen.
Luidsprekerbeveiliging zorgt ervoor dat deze met het uitzetten geen "plop" krijgen dacht ik.
Van de signaal/ruisverhouding weet ik niet wat dit inhoud.

Groeten, Joost

Op za 22-06-2002 22:15:51 schreef Joost:
Van de signaal/ruisverhouding weet ik niet wat dit inhoud.

Elke versterker ruist in meer of mindere mate. De signaal ruisverhouding geeft aan hoe de sterkte van de ruis zich verhoud tot de sterkte van het audiosignaal. Hoe meer signaal, hoe meer ruis.

Marcel

signaal/ruisverhouding van 112db wil zeggen dat het signaal in dit geval 398107 keer groter is dan de ruis

112 db = 20 * log(signaal/ruis)

5,6 = log(signaal/ruis) -> 10^(5,6) = 398107