Dames en heren,

Ik ben op zoek naar een pulssignaal (iets van een pulsgenerator) welke mij een gekalibreerd signaal geeft. Ik wil met dit signaal andere toerentellers en dataloggers mee kalibreren.
De meeste gevonden schakelingen (ic555, ic8038) zijn instelbaar en dus ben je nooit 100% zeker van het output signaal.
Zou dit niet kunnen met behulp van de USB of RS232 van een pc en Visual basic?? VB programmeren kan ik een beetje, van de mogelijkheden van de uitgangen heb ik geen kaas gegeten. En van elektronische schema's helaas ook heel weinig.
Hopelijk kan iemand mij de goede weg in helpen!!
Graag enigszins voorzien van Jip en Janneke taal:-)

Alvast bedankt

Dan moet je in de richting van de kristallen gaan. Met een kleine microcontroller moet dit lukken. Er een kristal aanhangen en de gewenste frequentie en duty cycle er uit halen (via de timers) met een stukje programmacode.

Hoi Peter,

Ik neem aan dat het een oplossing is die ook een beetje "leek" zou moeten kunnen worden gemaakt?? Heb je wat keywoorden voor mij dat ik eens kan googelen? Of liefst een kant-en-klare oplossing..;-).
Zou het ook kunnen met de 50hz uit t stopcontact? En dat het voltage drastisch terugbrengen en de frequentie omhoog brengen naar een 400hz?
Welke twee lijkt jouw/jullie de beste oplossing, of zijn er nog betere?
Wat kan ik bijvoorbeeld met het volgende:
--> http://www.2dehands.nl/pulsgenerator-1-hz-tot-50-56883503.html <--
of met een scoop??

Wederom weer alvast bedankt!!

Als je een vaste reeks frekwenties zou willen hebben en het moet simpel zijn dan zou je iets kunnen maken met een 74HC4060 met een kristal eraan.
http://www.nxp.com/acrobat/datasheets/74HC_HCT4060_3.pdf
Dit geeft je een stabiele reeks frekwenties telkens een factor 2 lager.

De spanning kun je gemakkelijker terugbrengen met een transformator, of je zou een optocoupler kunnen gebruiken. De frequentie verhogen is wel mogelijk, maar zeker geen beginnersprojectje (je komt dan toch al gauw uit bij phase-locked loops). Daarbij kan de frequentie van de netspanning wel een beetje variëren, de energieleverancier garandeert alleen dat het totaal binnen 24 uur klopt.

Met een scope kun je alleen meten, en dat is over het algemeen nogal onnauwkeurig.

Een kristal is zeer nauwkeurig, maar daar heb je wat elektronica bij nodig om er een bruikbare frequentie van te maken. Dit hoeft zeker niet met een microcontroller, je kunt het ook met logische IC's doen.

Ja, ik vond de microcontroller de makkelijkste oplossing, en het voordeel dat het gemakkelijk regelbaar gemaakt kon worden. Maar dat geldt alleen als je ervaring hebt met microcontrollers. Dan kan je het inderdaad met logische IC's maken zoals floppy aangeeft.