Net als velen hier ben ik al een tijdje een tevreden eigenaar van een Rigol scope (DS1042CD). Nu kom ik af en toe wel een probleem tegen dat ik hier ook eens eerder omschreven heb gezien door toonpaa in Ervaringen Rigol DS1042CD. In sommige gevallen lijkt het scoop beeld te overlappen met een vorig beeld. Ik heb dit met de scoop wel eens gezien maar kwam dit laatst ook tegen in de logic analyzer.

Mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand hier een signaal waarmee dit makkelijk te reproduceren is? Toonpa gaf aan hier een eenvoudig PC programmaatje voor gebruikt te hebben maar hij heeft geen e-mail adres in zijn profiel staan en ik wilde ook het topic van bijna 2 jaar oud niet omhoog kicken.

Ik heb gemaild met Rigol in de veronderstelling dat er wel een firmware update zou zijn ondertussen maar dit bleek niet het geval. Degene die mij mailde toonde echter wel interesse deze problemen op te lossen en vroeg om de conditie om dit te reproduceren. Maar net als je dat wil krijg je het natuurlijk niet voor elkaar :) dus misschien dat iemand hier nog weet hoe het zat, of weet hoe ik toonpaa kan bereiken als hij niet meer op het forum rondloopt.

Een andere bug die ik tegen kwam is dat de logic analyzer in sommige gevallen van timebase verspringt zodra je de de boel stop zet met de run/stop knop. De timebase wordt dan opeens een stuk groter (het signaal wordt opeens horizontaal heel smal) terwijl de weergegeven timebase hetzelfde blijft. Draaien aan de timebase zorgt er weer voor dat het originele beeld weer verschijnt maar de timebase klopt vervolgens niet meer. Dit kon ik consequent reproduceren met simpel 50us pulsje elke 2 seconden.

Ik weet niet of dit relevant is maar kwam laatst een paar filmpjes tegen over problemen/bugs in Rigol scoops. Allicht interessant.

http://www.youtube.com/user/InstrumentVu

Wel vervelend om te horen dat die Chinese brolscoopjes ook hun kuren hebben ;-)

Tja, waarschijnlijk duurt het nog een paar generaties totdat alle bugs eruit zijn. Mijn ervaring met Chinese meetapparatuur is tot dusver nog niet best. Als je echt goed spul nodig hebt kun je beter bij de grote gevestigde namen gaan shoppen, je zult dan wel diep in de buidel moeten tasten. Maar soms heb je gewoon geen keuze.

PE9SMS: bedankt, maar dat lijkt niet op mijn probleem.

Xenobinol: afgezien van dit probleem wat zich af en toe voordoet ben ik wel heel tevreden hoor, ik gebruik de scope vaak en heb er al heel veel aan gehad, het is geen Chinees speelgoed. Misschien niet vergelijkbaar met de professionelere merken maar you get what you pay for natuurlijk.

Ondertussen wel het probleem kunnen reproduceren, het lijkt vooral op te treden bij 2 verschillende pulsen kort na elkaar en dan steeds een lange periode ertussen. En dan bij grote timebase (in de milliseconden).

Bijvoorbeeld 5ms aan, 60 ms uit, 65 ms aan, 1000 ms uit (dus korte puls, lange puls, tijdje wachten). Ik heb er een filmpje van gemaakt: youtube filmpje

Trigger staat op single normal dus hij ververst het beeld enkel bij een trigger (als het goed is 1 of 2x per seconde). Je zou verwachten de pulsen vlak na elkaar te zien en dan de laatst getriggerde in het beeld te blijven gedurende een seconde. Maar op een of andere manier blijven beide pulsen op je beeld staan, over elkaar heen.

Een korte spike er aan toevoegen (500ns puls, 5ms niets en dan bovenstaande patroon) maakt het erger:
youtube filmpje 2

Naast je video zeg je dat triggering op "single" zou staan. Maar zou dan niet je run/stop knop rood zijn zodra hij getriggered is, en zou je niet steeds op "run" moeten drukken om het display te laten veranderen? [edit: Ok. Fixed. Mooi!]

Xenobinol, ik ben ook tevreden over mijn Rigol. Er zijn best wel een zwik chinezen die graag goede producten leveren, en het princiepe van klanten terugkoppeling begrepen hebben. Zo is er ook DealExtreme. Die jongens reageren serieus op klachten dat het niet correct is aangekomen. DealExtreme heeft natuurlijk wel een stel producten die matig mbt kwaliteit zijn. Zo zijn de compasjes eigenlijk waardeloos voor waar ik ze voor gekocht had. :-(

Op 4 april 2009 18:34:28 schreef rew:
Naast je video zeg je dat triggering op "single" zou staan. Maar zou dan niet je run/stop knop rood zijn zodra hij getriggered is, en zou je niet steeds op "run" moeten drukken om het display te laten veranderen?

Sorry heb het consequent fout geschreven, moet 'normal' zijn inderdaad. Je kunt het in het filmpje zien overigens. Ik heb de tekst aangepast.

Wat je ook niet in het filmpje ziet is dat als je de run/stop knop indrukt (of eigenlijk elke willekeurige knop op het apparaat), het display meteen gefixt is (tot de volgende trigger dan), dus het lijkt een refresh probleem.

Er komen helaas geen nieuwe firmware updates voor de DS1042CD meer

[Bericht gewijzigd door The Puma op (10%)]

Rigol denkt er anders over:
"There is no upgrade firmware available for your unit now. Please tell me the detail step and let me see whether we can fix the problem."

Maar afwachten of dat ook inderdaad gaat gebeuren maar ik kreeg in ieder geval dit antwoord (zij het na een paar dagen).

Dat vertellen ze twee verschillende verhalen

Zie hieronder (PS: Welke firmware is de laatste?)

Hi,

Our DS1000 series has been discontinued now, so there will be no new
firmware version from now on.

Best regards
------------------------------------------
Li Guojun(???) Aaron
technical support engineer
Tel:(86-10) 8070 6688, Ext: 211

RIGOL

Sterker nog, het komt van dezelfde persoon :)
Nouja afwachten maar. Op zich valt er te leven met dit probleem, het komt niet zo vaak voor. Maar support mag je toch wel verwachten, DS1000 is toch nog niet zo oud?

edit: mijn versie is 02.03.14 en volgens Rigol is er dus geen nieuwere.

[Bericht gewijzigd door madwizard op (16%)]

Ja gaat het tegenwoordig.
De wegwerpmaatschappij

PS: Welke firmware heb ik de rigol?

De Rigol scoopjes bieden absoluut waarde voor hun geld, dat kan ik niet ontkennen. Er zijn genoeg toepassingen waarvoor ze heel goed bruikbaar zijn. Hopelijk bied een firmware update een oplossing voor het probleem.

@madwizard

Dat is een oudere
Mijne is 03.07.01

Dat is vreemd, ik dacht ook ergens op het forum een 3.x verise gezien te hebben, ik mailde Rigol ook omdat ik wel verwachtte dat er een nieuwere versie was. Heb je wel exact hetzelfde apparaat?

De "versienummers" klinken mij als release-datum in de oren, 03.07.01 is 1 juli 2003.

Op 4 april 2009 20:18:00 schreef madwizard:

edit: mijn versie is 02.03.14 en volgens Rigol is er dus geen nieuwere.

Op 5 april 2009 21:41:12 schreef rew:

De "versienummers" klinken mij als release-datum in de oren, 03.07.01 is 1 juli 2003.

Ik denk niet dat het een release datum is, dan zou die van Mad van 2 maart 2014 zijn....;-);-);-)

Nee van 14 maart 2002!

Weer antwoord:

As to the firmware version of your unit, it is can not be upgraded because
the motherboard of your unit is not the same one whose version is 03.07.01.

Anyway, I will investigate furtherly about your problem and give you a
satisfied solution.

Ik ben benieuwd.

Maar hoe weet je nu op welk deel van het signaal de scoop triggert? je kan het beeld natuurlijk vast zo verschuiven dat hij om en om gaat triggeren op de spike en de blok. Dan zie je twee verschoven beelden snel na elkaar, zodat het lijkt alsof ze door elkaar staan. Lijkt me dan toch normaal?

Het klopt dat ze vlak na elkaar komen en dan over elkaar lijken te staan maar dat zou vervolgens toch niet moeten blijven staan? Het blijft een seconde lang overlappen terwijl er geen signaal is.
Bovendien is het beeld meteen goed zodra ik even aan de horizontale offset draai bijvoorbeeld (of een andere knop).

Ik heb hier een bevestiging dat de 03.07.01 de laatste versie is, en dat er ook geen nieuwe upgrade meer komt

The latest and last firmware version is 03.07.01, which I have mentioned in
my fisrt mail(You can check our email below).

If yours is 03.03.07, then you can upgrade your unit to 03.07.01. Attached
is the upgrade code and guide.

Best regards
------------------------------------------
Li Guojun(???) Aaron
technical support engineer
Tel:(86-10) 8070 6688, Ext: 211

RIGOL

Ik heb blijkbaar een ander moederbord, maar waarom ze daar dan wel nog een update voor zouden maken (zo lijkt het in ieder geval) weet ik ook niet.
Maar heb je met jouw scope problemen dan?