ik ga binnenkort één van deze bouwkits kopen voor een 2*12 watt tube amp:

http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=358&osCsid=7f8c2e7…

Zit er klankmatig verschil tussen een EL84 buis en een 6v6 buis?

Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ik zie dat 6v6's veel in gitaarversterkers worden gebruikt, terwijl EL84's meer in hifi dingen te vinden zijn. Misschien is een EL84 wat cleaner?
Beide buizen zijn goed verkrijgbaar uit nieuwe productie, EL84's lijken iets goedkoper te zijn.
Misschien eens op www.audiofreaks.nl vragen.

De een zweert bij EL84's de andere bij 6V6, EL34, 300B's etc.
Persoonlijk zou ik voor de EL84's gaan, maar dan niet met de chineese buisjes. Zelf heb ik goede ervaring met buizen van JJ.

bedankt voor jullie reacties!

Zoals eigenlijk alles op audio gebied, is de buizen keus dus ook persoonlijk.

EL84 zie ik wat vaker terugkomen in bekende hifi versterkers inderdaad. Misschien is dat de beste keus als beginner?

@hugo, bedoel je dat chinese buizen slecht klinken of snel stuk gaan?

Zowel kwa contructie/kwaliteit als "klankmatig' is het naar mijn gevoel wat minder.

waar je heel erg goed rekening mee moet houden is dat er veel meer componenten zijn die de geluidskwaliteit bepalen. Zo is zeker de kwaliteit van de koppelcondensatoren van grote invloed. Eigenlijk zit er nog een verschil tussen de versterkers, namelijk de voortrap. bij de el84 is dit ecc83 en bij de 6v6 de 6sl7.

Mijn advies is te gaan voor de EL84 versterker. Ik heb betere ervaringen met oude buizen dan met nieuwe. Ik heb een soortgelijke versterker draaien met ipv EL84 de CV4055. In de voortrap ECC83 van Telefunken. Dit klinkt er goed.

Oude buizen vinden, althans kopen via internet brengt risico met zich mee. Risico op defecte buizen, maar wellicht ook op buizen met kortsluiting. Als je die vervolgens in je versterker stopt....

Toch heb ik geweldig goede ervaringen met kopen van oude buizen op internet. Met enige creativiteit zijn er voor weinig geld zat EL84 en ECC83 te koop.

Chinese buizen schijnen erg slecht te zijn. Ik heb geen idee of dit zo is. Ik heb het nooit aangedurft deze buizen te kopen:-)

Tom

Of de chinese een beetje aardig zijn zul je zo merken. Ze worden meegeleverd :)

Ik zie dan wel. Mocht het niet klinken kan ik altijd nog buisjes bijkopen ;)
Zo duur zijn ze niet de EL84 bij tonefactory.

Je kan gelijk JJ's meebestellen ipv de china buisjes.
Even mailen naar Tonefactory.

oké

Wat betreft de koppelcondensatoren, er staat dat je 3 rubycome condensators bij krijgt. Zijn dat de koppelcondensatoren?

Hoi elektromanneke, gezien het aantal van 3 denk ik dat dit voedingscondensatoren zijn. De koppelcondensatoren betreffen (minimaal) 2 per kanaal. Dit omdat het een push pull versterker (balans) is waarbij er dus een zgn. fasedraaier wordt toegepast. Deze maakt van het ingangsignaal een gebalanceerde uitgang (dus + en - ten opzichte van nulpunt) naar de eindbuizen. Omdat er dus een plus en een min is ten opzichte van de nul, heeft elke verbinding naar de eindbuizen een eigen koppelcondensator. In het geval van een stereo versterker dus 2.
De condensatoren hebben als functie de negatieve rooster-gelijkspanning te scheiden van de audio-wisselspanning. De condensatoren laten dus wel toe dat het audio signaal door de condensator heen gaat, van de fasedraaier naar het rooster van de eindbuis, maar staan niet toe dat de negatieve roosterspanning terugloopt naar de fasedraaier (correct me if i`m wrong, im a self made tubefetisjist.:-) )
In de foto die bij de amp staat zie je 4 gele condensatoren liggen. Ik denk dat dit de koppelcondensatoren zijn. Wellicht gaat het om een voorbeeld foto.

Hopelijk helpt dit je verder.

Tom

Vreemd dat in dit hele verhaal de woorden "beam-tetrode" en "pentode" nog niet gevallen zijn, Amerikanen zweerden bij die eerste, terwijl Philips liever pentodes maakte.

De karakteristieken van de buizen verschillen dus nogal, dat zal ook de oorzaak zijn van de verschillende voorkeuren van de mensen.

Op 4 mei 2009 17:31:57 schreef thetris:
...
De condensatoren hebben als functie de negatieve rooster-gelijkspanning te scheiden van de audio-wisselspanning.

Uh, de audiowisselspanning staat toch juist op de negatieve roosterspanning binnen de roosterruimte die je buis biedt.

De condensatoren laten dus wel toe dat het audio signaal door de condensator heen gaat, van de fasedraaier naar het rooster van de eindbuis, maar staan niet toe dat de negatieve roosterspanning terugloopt naar de fasedraaier (correct me if i`m wrong, im a self made tubefetisjist.:-) )
...

Hoe had je jezelf dit voorgesteld als de anode/kathode van de fasedraaier positiever is ten opzichte van de roosters van de eindbuizen.

De bedoeling van de koppel C's is om te voor komen dat het rooster van de eindbuis positief wordt vanwege de hogere spanning op de anode/kathode van de fasedraaier. Of andere versterkertrap.
Een condensator laat immers wel wisselspanning door maar "blokkeert" gelijkspanning. Als het stuurrooster van de eindbuis 0V of positief wordt druk je de buis gewoon dicht. Ergo hij versterkt niet meer.

Overigens zijn daar ook weer uitzonderingen op in DC gekoppelde versterkers. Maar dat gaat met eindbuizen wat moeilijk omdat daar flink wat stroom loopt.

In the old days, en sommige audiopuristen doen het nog, gebruikte men interstage trafo's tussen de voorversterker/fasedraaier en de eindbuizen als scheiding.
Of de interstage trafo is de fasedraaier.

Vreemd dat in dit hele verhaal de woorden "beam-tetrode" en "pentode" nog niet gevallen zijn, Amerikanen zweerden bij die eerste, terwijl Philips liever pentodes maakte.

De karakteristieken van de buizen verschillen dus nogal, dat zal ook de oorzaak zijn van de verschillende voorkeuren van de mensen.

Wat betref de (geluids?)karakteristieken, wat ik er over kan vinden is dat de EL84 wat gedetailleerder is, en de 6v6 wat warmer qua geluid. De 6v6 zou net ietsjes krachtiger zijn dan de el84. Hoe zijn jouw ervaringen?

In de foto die bij de amp staat zie je 4 gele condensatoren liggen. Ik denk dat dit de koppelcondensatoren zijn. Wellicht gaat het om een voorbeeld foto.

Ik zie er 6 liggen . . . .
Ik zie wel. Foto zegt toch weinig over hoe die klinkt ;)

Het is overegens me eerste tube-amp, ik heb met de techniek nog totaal geen ervaring.(maar daar waar jullie waarschijnlijk al wel achter :P)

Hugo dank voor het antwoord, zo leren we nog wat. Ik denk dat ik niet helemaal wakker was tijdens het tellen. normaal lukt het aardig tot 6...

Ik kan je adviseren om een aantal boeken te kopen. Hiermee heb je in elk geval naslagwerk indien je vastloopt. Zelf vindt ik de boeken van Menno van der Veen erg goed. Ook Reinier zur Linden heeft een aantal boeken gemaakt die vertaald zijn naar het nederlands. Je hebt wel enige kennis nodig van eea, maar zoals je ziet aan mijn opmerkingen en de reactie van Hugo, sta ik ook nog in de kinderschoenen op het gebied van kennis wat betreft deze techniek. Toch is het me gelukt om een versterker te bouwen. Het zou jou dus ook moeten lukken. Mijn ervaring is om genoeg tijd voor alles te nemen, en alles te 8-dubbel checken.

Zou leuk zijn om hier de voortgang van je project te kunnen volgen~

De 6p14p-EV (EL84M) is ook een goede buis, wordt veel aangeboden. (long-life Russisch equivalent van de EL84)
Sovtek exemplaren heb ik een slechte ervaring mee. Tijdje terug 4 nieuwe gekocht, welke maar 5...6mA/V haalden.
Was dus geen exemplarische 'uitglijder', want ze waren alle 4 ongeveer gelijk...

Het wordt denk ik toch de 6v6, omdat deze (weer) leverbaar is en de EL84 op dit moment niet.

Nog een vraag over het vermogen:
is het wel mogelijk om met 2*12 iets wat op geluid lijkt te krijgen op een speakersset(wharfedale evo10) van:

87DB/W/1volt
4,3 Min imp

De grootte van de ruimte is dan wel weer klein(<20 vierkante meter)

hallo,ik heb dit even opgezocht in het boek audio en hifi buizen van R.Zur linde(elektuur).

Oorspronkelijk is de 6V6GT(glass container)als metaalbuis ontworpen, en heeft in veel apparaten van middelgrootvermogen een toepassing gevonden.
het is een zogenaamde beam-powerbuis (zoals 6L6)die een vaste plek heeft in de wereld van instrument-en hi-fi versterkers.
Enkele dynamische gegevens:Balans AB
Ua 450 volt/Ug2 350 volt/Ug1 -30 volt--Pa =50 watt
Ua 540 volt/Ug2 400 volt/Ug1 -38 volt--Pa =76 watt
Dynamische gegevens AB ultralinear:
Ua 410 volt/Ia 134 mA/Ia max sig. 155 mA/Ra/a=8 kOhm/Rk 022 kOhm/Ug3=0 volt/Pa 24 watt/Ug2 wordt zo gekozen dat 43% van de anodewisselspanning aan het schermrooster ligt.

Buizenversterkers worden vooral geprezen voor hun geluidskwaliteit,niet zo zeer voor het vermogen.
2x12 watt is ruim voldoende voor een huiskamer.

Ik ken iemand die wharfedale diamond speakertjes heeft, die zijn nog hongeriger naar vermogen, maar dat gaat prima met een balansversterker met 2x el84/kanaal.

Op 5 mei 2009 18:46:13 schreef Arco:
De 6p14p-EV (EL84M) is ook een goede buis, wordt veel aangeboden. (long-life Russisch equivalent van de EL84)
Sovtek exemplaren heb ik een slechte ervaring mee. Tijdje terug 4 nieuwe gekocht, welke maar 5...6mA/V haalden.
Was dus geen exemplarische 'uitglijder', want ze waren alle 4 ongeveer gelijk...

ik heb dan weer goede ervaringen met sovtec;)
el84 en ecc83 van hun doen het nog steeds goed, en geen rare waardes.

Op 16 mei 2009 16:28:21 schreef Ledlover:
Ik ken iemand die wharfedale diamond speakertjes heeft, die zijn nog hongeriger naar vermogen, maar dat gaat prima met een balansversterker met 2x el84/kanaal.

Volgens mij zijn die twee wel te vergelijken met elkaar, komt wel goed denk ik dan.

Heb iedergeval eentje in bestelling staan.

Heb ondertussen het pakket ontvangen helemaal compleet. Komt duidelijk uit china, sommige onderdelen zaten in chinees krantenpapier gewikkeld :P

Blijkbaar worden deze pakketten ook al afgebouwd ergens verkocht, zat een gebruiks handleiding bij waar het merk is doorgekrast met garantievoorwaarden van niet open maken(ja hij zit nog niet inelkaar :P)

Kan je eventueel war foto's posten? Dit pakket intresseerd mij ook wel

Jazeker, hier alvast een foto van de inhoud van de doos. Als ik ga bouwen(hopelijk begin ik morgen) zal ik wat meer foto's maken.

Links een meegeleverd 6v6 buisje(pré zijn 6sL7's), en de trafo die je ziet één van de twee outputs. Ze ogen netjes.
http://img35.imageshack.us/img35/9527/img1662a.jpg

Je hebt ook een el84/ecc83 uitvoering van dit pakket.

elektro-manneke, veel plezier en succes met het bouwen. Mijn handen kriebelen als ik je pakket zie :-)