ik P.V.
ben gewoon amateur dus verwacht niet te veel van mij!!
hallo
ik heb hier een kapotte sony camera en daar is het volgende mee gebeurd: hij is op de lens gevallen en die zit dus scheef volgens mij zitten en geen breuken in de printplaat. ik krijg de lens niet open nu is mij vraag: hoe werkt dat en hoe moet ik het maken, zijn het losse delen?
2 foto's:
de voorkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00453.jpg
de lens
alsvat bedankt en ik hoop dat het duidelijk is
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In mijn broek zitten ook geen printplaten meestal...
Maargoed die lens is kennelijk een zoomlens, en die zal uit zijn spoor/geleiding gelopen zijn. Gegarandeerd losse delen, maar hoe je de boel netjes openkrijgt durf ik niet te zeggen. Kijk wel uit voor stofjes als je hem er eenmaal af hebt. Een spuitbusje met druklucht is misschien nuttig.
Het is niet zo even gedaan. denk dat je de hele camera uit elkaar zal moeten halen.
het is echt gewoon uitzoeken, logisch denken, voorzichtich loshalen en hopen dat het te repareren is.
ik P.V.
Wat is het type van de camera, dan kan ik even kijken in de service documentatie of er wat in staat.
Ik denk ook dat het niet makkelijk zal worden. Dat spul zit vrij moeilijk in elkaar.
Ja, daar zijn er mischien wel een paar honderd verschillende van. Ik bedoel het typenummer op de sticker natuurlijk.
Het typenummer zal wel met DSC beginnen denk ik.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb ook een cybershot, maar een DSCP-52. Dit is geen DSCP-52. Heb je een nauwkeuriger typernr?
Kun je niet met voorzichtig toegepaste brute kracht de lens weer terugtrekken in de juiste positie? En zet de camera 'm niet zelf terug?
Ik heb mijn canon eens op de lens laten vallen per ongeluk, die gaf toen rare kleuren, maar gelukkig was dat over na een keer aan- en uitzetten (niet in die volgorde, eerst uit, dan aan).
Verder, bjokal, ik ben ook wel geintereseerd in een servicemanual, maar dan van mijn DCSP-52 natuurlijk. Ander vraagje: heb je ook toegang tot spareparts? In het gearboxje bij het motortje dat de lens"kap"/lensbescherming doet is bij mijn camera een tandwieltje stuk...
Verder zal ik het topic niet kapen.
EDIT:
Dankjewel bjokal. Weet je misschien ook waar ik aan dat "motorblokje" kan komen? En hoeveel het kost?
Ik gebruik die camera eigenlijk niet meer (hoewel 't prima doet door de lens handmatig in "open" positie te zetten, daar moet dan wel even de camera voor worden opgengeschroeft en als je van foto? maken naar foto's bekijken omschakelt (of andersom) gaat 'ie zeuren dat je 'm uit en weer aan moet zetten omdat de lens niet goed werkt). Maar in deze staat heeft iemand anders er ook weinig aan... Dus als ik voor weinig aan zo'n onderdeel kan komen, dan kan ik die camera fixen.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (28%)]
@lucky luke, Aan spareparts kan ik niet komen. De docs kan ik alleen inzien.
Ik heb wel een partnummer voor je : 1-763-818-33 (DC Motor 8C-028G). Dit is het complete blokje met motor.
Sony levert schijnbaar bijna geen kleine losse onderdelen.
ik P.V.
Net even gekeken, maar helaas. Er staat bijna geen informatie hierover in de service documentatie.
Bij een defect vervangt sony tegenwoordig het complete optische gedeelte.
Je zult die lens dus zelf stap voor stap uit elkaar moeten halen. Mischien is de tip die Lucky luke gaf wel uit te voeren.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Die is total loss. Natuurlijk verkoopt Sony geen reserve-onderdelen voor zo'n camera. Hij is in perfecte conditie hooguit een paar tientjes waard.
Aan de andere kant, misschien kun je voor een paar dollar op Ebay een kapotte kopen van het zelfde type, en van twee weer één maken.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (32%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
1-763-818-33 (DC Motor 8C-028G) voor de camera van Lucky Luke kost bij Aswo 54 euro ex BTW.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik heb ook eens een dure les geleerd met het repareren van een dergelijke camera. Daar waren ook div delen van de lens in elkaar geschoven en de focusmotor defekt door vallen op de lens. Nadat alles weer in orde was gemaakt en het apparaat weer zou moeten functioneren, bleek dat ook de CCD chip een opdonder had gehad en die kostte meer dan de waarde van de camera. Dus was het einde oefening.
Groetjes Hans.
EN PAS OP met de flitser condensator !!!!!
Ik kreeg EN een harde opdonder bij mijn canon a 75 en bovendien heeft de lading van dat ding hea opgeblazen in de camera.
Vrij complex werken klein allemaal wel leuk maar het kost veel tijd
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 18 mei 2009 21:14:46 schreef maartenbakker:
1-763-818-33 (DC Motor 8C-028G) voor de camera van Lucky Luke kost bij Aswo 54 euro ex BTW.
Hmm, thanks, maar dat is het niet meer waard vrees ik...
maartenbakker
Golden Member
Da's een oud en bekend probleem met originele Sony parts... Ze zijn er verbazend vaak nog wel, maar het loont zelden om ze te bestellen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
op muziek van in de de navy ( of voor mensen die de strangers kennen : bij de rijkswacht )
in de vuilbak tralalalalaaa
in de vuilbak trlalalalaaaa
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Je moet gewoon de camera stapgewijs uit elkaar halen.
Op die manier heb ik al menig camera en objectief kunnen herstellen.
Camera's welke op de lens gevallen zijn, zijn redelijk vaak nog te herstellen.
Vaak zijn de tandjes in de lens verdraaid en krijgt de lensmotor deze niet meer naar binnen.
De truuk is om de camera gewoon uit elkaar te halen en te kijken hoever je kan komen.
Gebruik in ieder geval je gezonde verstand, en maak zo goed als mogelijk foto's hoe het e.a. origineel gezeten heeft.