Dat hangt nogal van je mixer af. De doorbraak ontstaat vooral doordat er HF door de mixer heen lekt, en half wordt gedetecteerd (evt. pas in de audio-trappen gedetecteerd)

40dB is een leuke start. Dat zal in ieder geval flink helpen. Als het even kan zou ik het nog wat hoger proberen te krijgen. Maar laat je niet gek maken door de berekeningen. Waarschijnlijk kom je uit op spoelen met een Q van 10.000, die op 1 promille afgestemd moeten worden.

Met vaste kringen red je dat gewoon niet. Je zult er een trapje voor moeten zetten met terugkoppeling. Dan kom je wel realistisch aan -40dB over 100kHz. Maar het is natuurlijk wel weer een stukje interressanter om goed afgestemd te krijgen.

Het HF wordt zo na de RF amp (die geen afgestemde kring heeft zo de mixer in gepompt daarom lijkt me een goed filter ook noodzaak. Die zwakke cw signalen leggen het dik af tegen de dominee.

Hoe bedoel ge met dat trapje. Ik kan de huidige rf trap aanpassen met terugkoppeling ?. Dan wordt toch ook het gewenste zachter. Ik zal eerst een soort preselectie moeten hebben (ik test hem eerst ook eens op een stukje draad zoals dat straks op vakantire moet.)

Je kunt natuurlijk een variabel bandpass filtertje maken, zoals in de Yaesu zit ('preselect'-knop).

Je kunt ook de voorversterker en de mixer eruitgooien, en samen vervangen door één betere mixer, een SBL-1 of kloon bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat de 40m in de USA heel anders klinkt dan hier - alle HF broadcast beamt op Europa, niet op USA (dat laatste mogen ze niet eens volgens internationale verdragen).

Sorry, dubbel

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (97%)]

OK dat verklaard wel het een en ander. Nou heeft zelfs mijn ft950 moeite met 40m hier. De 897 was daar zelfs nagenoeg onbruikbaar. De enige die er redelijk weg mee weet is de FRdx500/FTdx (en de racals natuurlijk). Dat wordt dus een preselctie bouwen of de boel naar 10MHz ombouwen. Dat is toch die CW band dacht ik.
OJa, ik weet nu waar DC voor staat: "dominee capture"

Zaterdag de FT101e terug gebracht die voor reparatie bij mij stond. Nog even op alle banden thuis geprobeerd en op 20m hoorde ik alleen maar fluitjes en hele rare vervormde signalen. Ik in de stress, dus de 950 aangezet. Daar hoorde ik helemaal niets dus nog meer twijfel, ergens een patchkabel niet goed of zo. Dan maar als test mijn eerste FTdx aangestoken en daar hoorde ik wel station, welliswaar zwak maar toch verstaanbaar. Nog even iemand in siberie gewerkt. Toen de 101e om te luisteren of het "pile-upje" daar te horen was en idd heel in de verte hoorde ik was. De 950 hoorde niets, de FTdx401 hoorde het ook, net iets minder als de 400 en de derde (verbouwde) 400 hoorde ook niets. Toen een bulgaar op de 101e gewerkt die 59 binnen kwam maar midden in het QSO verdween om een paar minuten later ineens weer tevoorschijn te komen. Hele rare condities.

Ja, net een borrelende heksenketel.
Het hoeft ook niet zo te zijn dat de ene set ongevoeliger is dan de andere, alleen omdat je een bepaald station niet hoort. Eigenlijk zou je alle sets tegelijk moeten proberen (via een antenneverdeler). Dik kans dat het signaal op allemaal praktisch tegelijk zou verdwijnen en weer verschijnen. :)

Ik mobiel wel altijd met veel plezier op 40m en heb dan niet veel last van omroep. Alleen soms 's avonds een enkele keer, maar zodra ik dan de antennetuner heb laten tunen is de storing weg. Dié tuner helpt dus ook nog.
In zulke gevallen is het trouwens geen doorbraak, maar gewoon IM3 uit het stukje tot 7,3MHz.
Heb je trouwens gemerkt hoeveel leger het sinds maart geworden is van 7,1 tot 7,2MHz?

Nee, ik heb al denk ik een jaar geen 40m meer gebruikt. Ik zal ook eens tunen op 40 met een yaesu dan weet ik zeker dat de tuner er ook op staat. Maar dat is niet verkeerd want het is eigenlijk wel een mooie band die niet zo grillig is als 20M of 80M

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

Fred, In een DC-rx heb je veel LF versterking nodig. Dit is soms moeilijk stabiel te krijgen (ongewenste detectie, piepen, brommen, fluiten, gillen, enz.)

Ik gebruik in mijn 80 mtr. DC-rx een 1:50 trafootje aan de ingang van de LF versterker. Ik heb zo aardig wat spanningsversterking te pakken zonder rommel.

Trafo komt uit oud (leger)vliegtuigsetje (TR2200,Hawker Hunter)

Mans ,
Daar kan je toch ook een 230/4 of 5V trafo'tje voor kunnen gebruiken ?
Ok , een echt audio gevalletje zal het mooier doen , maar om het te proberen ...
Maar zo'n trafo in Fred z'n SMD DC ontvanger ... dan past het geheel vast niet meer in een pepermuntdoosje ;)

@ Fred : Wat voor een mixer heb je gebruikt ? Volgens mij zijn die witte blokjes er ook wel heel goed voor geschikt .

Radioortje

Ik gebruik een mixer bestaand uit twee bc847 torren. Was weer eens wat anders en het werkt wel goed moet ik zeggen. (tenminste als dat ding niet de oorzaak is van de elende) Ik ga wel eens wat experimenteren. Zo'n trafotje is ook een optie maar niet op mijn dipool. Dat wordt iets te heftig als ik daar nog extra ga versterken.

Maar zo'n ding is toch niet selectief. Die versterkt toch ook alles of breng je hem in resonantie ?

Een bandfilter maken is wel leuker. Maar hij moet het dadelijk ook op een stukje draad doen en dan is het mischien een heel ander verhaal.

Zit net voor de grap een dipooltje voor 6 meter in mmana te tekenen maar zo'n ding vlak op maak knippen is denk ik nogal lastig. Resonant is hij 72 a 73 ohm en het beste wat ik er uit krijg qua swr. Pas als ik hem inverted ga maken krijg ik een swr van 1. Ergens lijkt me dat wel logisch maar nooit bij stil gestaan. Een dipool die een swr heeft van 1 is niet perse resonant maar heeft een complexe impedantie van 50 ohm ? Het programma kreeg het met optimalisatie ook niet voor elkaar

[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]

Dat trafo'tje hoeft ook niet selectief te zijn , het is alleen maar om de AF-spanning op te voeren zonder dat je daarbij actieve componenten gebruikt , waar allerlei onstabiliteiten kunnen ontstaan ( zoals Mans al had gezegd )

Verder denk ik dat je met een dioderingmixer nog betere resultaten krijgt , als je er maar voor zorgt dat de uitgangspanning van de VFO hoog genoeg is om de diodes te laten schakelen .

Een goed stuk preselectie is natuurlijk altijd wenselijk ( afstembaar of niet ) in een ontvanger .

Radioortje

Op 18 mei 2009 17:32:35 schreef fred101:
Pas als ik hem inverted ga maken krijg ik een swr van 1. ... Een dipool die een swr heeft van 1 is niet perse resonant maar heeft een complexe impedantie van 50 ohm ?

Een resonante dipool is 73 ohm. De SWR in een 50 ohm systeem is dan ongeveer 1,5. In een 73 ohm systeem zou de SWR 1,0 zijn.
Een dipool buiten resonantie is ongeveer 73 ohm plus j maal nog iets, en de SWR wordt dus nog slechter.

Als je van een dipool de poten naar elkaar buigt, neemt de stralingsweerstand, en daarmee de aanpasweerstand, af. Zo kun je in resonantie wel op 50 ohm uitkomen als je wilt.

Je kunt de ingangsweerstand ook lager krijgen door hem dichter boven aarde te hangen, wat je trouwens niet moet overdrijven vanwege verliezen in die aarde; en verder door dik draad of nog beter, buis te nemen. Een 2m dipool van buis kan zo vrij laag komen, en past daarom meestal veel beter aan dan 1,5.

yesss, dan heb ik het eindelijk een keer goed. :-) er is nog hoop dus :-) :-)

Op 18 mei 2009 21:20:15 schreef fred101:
yesss, dan heb ik het eindelijk een keer goed. :-) er is nog hoop dus :-) :-)

Ja! ;)

Behalve veel teveel oude meetapparatuur, een (gezonde) meet en experimenteer manie, een buizen vezamelwoede, etc. is er zeer zeker nog hoop.

Op 18 mei 2009 17:32:35 schreef fred101:
... Zo'n trafotje is ook een optie maar niet op mijn dipool. Dat wordt iets te heftig als ik daar nog extra ga versterken.

Maar zo'n ding is toch niet selectief. Die versterkt toch ook alles of breng je hem in resonantie ?

Trafo zit NA de mixer, dus in het laagfrequentpad. Hier heb je aan 2,4Khz bandbreedte genoeg ;)

Opgelost, ten minste bijna. Ik heb even provisorisch een 3e orde bandfilter gemaakt en dat houdt in ieder geval de herrie buiten. Helaas is de doorgangsdemping ook wat te hoog dus het geluid wordt erg zacht. Maar een goed filter lost het probleem in ieder geval op.
De doorlaatcurve was wel aardig met 40dB buiten de band maar ook 20dB in de band. Maar met betere spoelen en beter op elkaar aangepast gaat dat wel lukken.

OK, mans. Dat lijkt een goed idee. Dat probeer ik ook en dan is wat filterdemping niet zo erg.

Hij ruist wat. Niet meer dan gewoon is maar als ik op print duw met mijn vinger is alle ruis weg. Heel raar

Op 19 mei 2009 01:05:34 schreef fred101:
...Hij ruist wat. Niet meer dan gewoon is maar als ik op print duw met mijn vinger is alle ruis weg. Heel raar

Lijkt op een oscillatie. Dwz ergens oscilleert er iets en door de vinger stopt de oscillatie. ;)

Gevonden, de VCO staat te oscileren :-) :-) :-) :-)

Goede tip, daar ga ik naar zoeken, maar ik denk dat ik voor de vakantie set toch eerder richting superhet of regen ga als DC. Hij is mooi stabiel, best goed audio maar voor cw wel wat breed.

Kun je niet, à la Mythbusters, een paar kunstvingers maken en die tegen de print tapen?

Ik zat eerder te denken aan een anti-oscillator. Die moet dan precies in tegenfase oscilleren. Door de zogenaamde damping waves en oscillatie mbv van natuurlijke hypo-ionen waarbij het aantal pi-golven tot een minimum beperkt blijft krijgt de dominee capturer een parallel resonantie die minstens 24 uur zorgt voor een fris geluid. Dat werkt beter dan de door jou genoemde methode die overigens wetenschappelijk het jomanda effect wordt genoemd.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Ipv kunstvingers helpen ook condensatoren. ;)
Een anti-oscillator is veel moeilijker en duurder dan de genoemde kunstvingers. Alleen weet ik niet wat de MTBF is van kunstvingers.

Makkelijker nog dan kunstvingers zijn echte vingers.
Heb je een broertje?

Op 19 mei 2009 10:32:15 schreef rbeckers:
Ipv kunstvingers helpen ook condensatoren. ;)
Een anti-oscillator is veel moeilijker en duurder dan de genoemde kunstvingers. Alleen weet ik niet wat de MTBF is van kunstvingers.

Aangezien mijn broertje de 3e Dan heeft lijken me condensators een betere optie. Maar zonder gekheid, Ik zat daar al aan te denken maar dan anders. Een condensator naar massa deed wel iets net als wat meer HF ontkoppeling op het audio maar mijn vinger is denk ik een soort capaciteit naar mezelf en ik ben dus een soort massa vlak wat weer capacitief aan aarde zit) . Een echte aardaansluiting maakte geen verschil (wat logisch is want de massa aansluiting van de antenne hangt al aan aarde) dus blijkbaar helpt een soort van capacitief gekoppeld massavlak wat op zich zelf weer capacitief gekoppeld aan aarde zit. Zal wetenschappelijk wel onzin zijn maar een soort opvangbak voor ruis zeg maar :-)

Ik zal eens het ding boven een grote plaat hangen en dan met bv een paar 1 pFjes die met de massa van de DC verbinden en zo ook met de echte aarde

Op 19 mei 2009 08:13:18 schreef fred101:
Gevonden, de VCO staat te oscileren :-)

Huh, daar is hij toch voor gemaakt. Oh, wacht; ongewenste VHF osc. natuurlijk.
Wat ook wel eens wil oscilleren is de lf eindtrap. Versterkertjes met 80 db gain doen dat graag. Goede ontkoppeling voeding is belangrijk.

Off Topic: nog kans dat ik een van de vriendinnen tref op de Jutberg donderdag.

Mans, was een grapje hoor ;-) maar oscileren van de lm386 is wel een goeie, ik moet namelijk daar mijn vinger houden en dan wordt het minder. Ik had al een 10n geplaatst bij de koptelefoonuitgang naar massa en extra ontkoppeling op de ingangen want daar stond nog behoorlijk wat draaggolf en dat haalde de draaggolf weg en die eerste verminderde de ruis ook wat. Ik denk dat ik eens een smoorspoeltje ga zetten op de voeding van de LM386. Er zitten natuurlijk al schotjes tussen.

Eigenlijk is het zo verbeteren van een schakeling nog leuker dan het bouwen zelf :-) Maar ja, ik vind repareren/foutzoeken ook erg leuk en dat is natuurlijk net zo iets.

Ik ga niet naar de jutberg.