Hallo,
Wij hebben een wasmachine, type MIELE Novotronic W985.
Hij is 7 jaar oud.
Op het front zit een display die de resterende minuten aangeeft. De gehele besturing is elektonisch, dus geen schakelklok.
Normaal duurt een minuut 60 seconden.
De MIELE-minuten duren 45 seconden.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Komt dit vaker voor?
Heb je soms 25% korting gekregen op die wasmachine?
Was dit probleem al aanwezig van in het begin?
Heb geen idee hoe de timer werkt, maar dit zal op basis van de frequentie vh. net zijn?
Aan dit soort feedback heb ik niets.
Dit was een peperdure machine, iedereen weet dat MIELE geen goedkope shit maakt.
Het probleem zat er niet in bij aankoop.
Kijk eens hoe de cpu zijn clock krijgt, zal wel met een crystal zijn. Als dat zo is deze vervangen.
ps Is het zo erg dat je was wat sneller klaar is.
@2N3055:
Ja, want nu spoelt hij het sop er niet goed uit, en de was is vaak niet schoon.
By the way:
Kan een Xtal 25% verlopen?
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op (19%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Daar heb ik zo geen antwoord op. Wel heb ik meegemaakt dat sommige apparaten een oscillator hebben die zonder kristal kunnen werken, dit is een soort beveiliging dat er geen gekke dingen gebeuren als de osc. uitvalt.
De vrijloop frequentie ligt dan hoger dan de gestuurde frequentie. Het kristal heeft dan alleen de functie om de osc. in het gareel te houden.
Groetjes Hans.
Ik ga eerst eens contact opnemen met Miele, alvorens ik zelf het aparaat uit elkaar neem.
Ik vind het nl een hele rare fout voor een wasmachine.
Ik heb toch al veel gerepareerd zo, en over wasmachines al veel gelezen, maar ik heb nog nooit gehoord van een verlopen klok.
Op 21 mei 2009 20:25:48 schreef hobby-ist:
Kan een Xtal 25% verlopen?
Ja, waarom niet.
Ik heb al genoeg reparaties voorbij zien komen waarbij het crystal behoorlijk verlopen is.
Toch even voor alle zekerheid: die toestellen passen hun programmaduur aan naargelang de hoeveelheid wasgoed in het toestel. Dit zie je evenwel doordat na een minuut of 5 de resttijdaanduiding plots een tijd (tot 40 minuten) verspringt. Ben je zeker dat het niet dat fenomeen is? Hoe lang duurt een kookwasprogramma, hoe lang duurt een spoelbeurt?
Die programmatoren van Miele gaan zelden defect maar zeg nooit nooit. Met een scoop kan je trouwens de frequentie van de processor vaststellen denk ik hé.
Zou er ergens op de print een dipswitch-bank of jumpers zitten waarmee de deelfactor voor de kloksnelheid wordt bepaald ?
Ik heb de gebruisaanwijzing nog niet gevonden.
Het lijkt er wel op dat de machine af en toe WEL en af en toe NIET goed telt.
Als ik de manual vind ga ik verder kijken.
In die manual zal je niet veel terugvinden voor de herstelling hoor.
De lengte van het programma hangt af van de belading dus kan het zijn dat het soms langer duurt en soms niet.
Maar heb je nu al nagekeken of het programma "plots" met een aantal minuten inkort, of of de minuten daadwerkelijk te snel geteld worden?
Ik kijk hier even op een edpl126-programmator (dat komt uit een recentere reeks), daar zit gewoon een vast xtal bij de microprocessor. Enfin, xtal, een zwart zespotig smd-component met 10 00D op. Kan je dus proberen uitmeten met je scoop.
Als de "fout " zich voordoet gebeurt dat geleidelijk. Hij springt NIET plots om van 33 naar 20 min ofzo.
Ah, dan is het niet de inkorting van het programma want die gebeurt wel plots.
Dan zou ik inderdaad eens de klokfrequentie van de processor meten.
Moest je de programmator willen vervangen, vraag dan bij de onderdelendienst van Miele of ze inruilingen doen (je stuurt de oude dan op en je krijgt een herstelde terug) - dat doen ze voor sommige types.