hoi
dis mijn eerste post, so be gentle please 
ik ben wou in een klein projectje een vu meter inbouwen
namelijk deze met de lm3915
alleen komt het estetisch niet zo mooi uit met 1 rij ledjes, en dus wou ik ze dubbel uitvoeren (parallel aan elke led dus een 2e led) alleen kan ik niet 123 uit de specsheet halen of dat ic ook 2keer zoveel stroom kan verwerken (tis al LAAANG geleden dat ik iets met electro-techniek heb gedaan)
Zou iemand dat ff kunne bevestigen ?
(specssheet van 3915)
en als ik de specsheet goed lees, zit er een grote slordigheid in het scheme op deze site
daar hangen de ledjes namelijk aan de v+ (3-20V)
terwijl in de specsheet staat dat er boven de 7volt een extra weerstand moet zitten tussen de leds. lijkt me dat als ik daar me originele 18vop aan sluit mijn hele ic doorfikt op de duur 
[Bericht gewijzigd door heuveltje op ]
Anoniem
Max stroom is 30 mA . Als je de LEDS in serie zet blijft de stroom hetzelfde. Wel moet je met de spanning een beetje spelen.
Op wo 26-06-2002 22:54:53 schreef palieter:
Max stroom is 30 mA . Als je de LEDS in serie zet blijft de stroom hetzelfde. Wel moet je met de spanning een beetje spelen.
bedoel je de
A het originele schema maar dan met 2 leds in serie per keer. of
B dat schema onder aan de spec sheets waar de leds in feite in serie met de uitgangen staan
A leek me niet mogelijk aangezien dat ic blijkbaar zelf al de spanning naar 1,4 volt zet (of iig genoeg v voor 1 led)
B kom ik met het probleem dat ik dit in een pc wil bouwen, daar heb ik alleen maar een 12V lijn tot me beschikking.
wat dus niet genoeg is 
iig bedankt voor het meedenken
Anoniem
De uitgang heeft een open collector. Zie figuur DS005104-6
bij en bepaalde stroom zal de emmittor weerstand een spanningsval hebben die de stroom constant houdt.
In de tekst staat dat de chip werkt vanaf 3 Volt voeding,
tel daar de spanning voor een extra LED bij dan is 12 volt voldoende !
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Anoniem
Op do 27-06-2002 21:40:07 schreef Erik:
waarom neem je niet low current led's parallel? weet je zeker dat ze het aan kunnen (2ma per stuk)
Wat is het probleem met LED's in serie ?
Ik twijfel eran of parallel goed werkt. als beide characteristieken iets afwijken, neemt één LED misschien 2/3 van de stroom.
Op vr 28-06-2002 18:02:58 schreef palieter:
[...]
Wat is het probleem met LED's in serie ?
Ik twijfel eran of parallel goed werkt. als beide characteristieken iets afwijken, neemt één LED misschien 2/3 van de stroom.
Daarom moet je geen goedkope prut ledjes kopen maar ietsje duurdere en allemaal van het zelfde merk, en altijd twee dezelfde kleuren serieel, kan bijna niet meer mis
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
€ 3,35 Bij RATO in Antwerpen (België)
(www.rato.be)