oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Een labvoeding
In een ver verleden heb ik ooit een labvoeding gemaakt volgens deze site.
Huidige situatie
Deze voeding bevalt me - op zich - uitstekend. Zeker omdat ik het zelf heb nagebouwd en omdat ik eigenlijk nog nooit problemen ben tegengekomen. Daarnaast is de range van 0 tot 30 V zeer prettig.
Probleempje
Echter, ik loop steeds vaker tegen een klein, maar hinderlijk probleempje : De exacte spanning instellen.
Nu gebeurt dat met een lineaire 10K potmeter (P1). Ik wil steeds vaker, vrij snel kunnen wisselen van de in te stellen spanning, vanwege diverse componenten / printjes. En hier ligt ook de bron van waar ik me steeds vaker aan stoor: de niet zo exacte instel-range van de potmeter. Ik moet soms met minieme vingeraanrakingen de juiste waarde instellen.
Wens
De meest eenvoudige oplossing, is het gebruik van een meerslagen 10K-potmeter.
Maar, nu heb ik labvoedingen gezien, waarop 2 instelknopjes zijn voor de spanning : coarse en fine.
Ik zou heel graag een dergelijke functionaliteit in mijn labvoeding willen hebben. Dus een coarse (de huidige 10K potmeter) en een fine (1K potmeter ?).
Met de "fine"-instelling wil ik dus iets van + en - 1.5 V kunnen fijn-afstellen. (Een kleinere range is ook goed).
Vragen
Ik heb nu dus 2 vragen:
1) Welke waarde kan ik nu het beste kiezen ?
2) Hoe dien ik die extra potmeter aan/tussen P1 te schakelen ?
Lomp, maar wellicht afdoende: neem een 2de 10k waarbij je de loper met een R die 10xR8 is aan knooppunt R8/R9 hangt. Gemakshalve ga ik er dan vanuit dat U1 dat kleine beetje stroom extra zonder probleem levert.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Zo lomp is dat niet. 't Zal prima werken.
Dit is een andere aanpak, waarbij de totale weerstand ongeveer 10k blijft als je een 10k ipv een 22k potmeter gebruikt.
[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]
oxurane
Beide oplossingen lijken me prima. De praktijk laat me kiezen voor de oplossing van Marco69. De reden : mijn voorraadje componenten die ik hier heb liggen.
Dan toch nog een slotvraag : moet ik het dan als volgt aansluiten ?

SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik denk dat Marco69 bedoelde dat je de tweede potmeter ook op punten 5 en 10 zou aansluiten, met die 270k weerstand wel op de manier zoals je die nu getekend hebt.
Ik zat me af te vragen of een 100k potmeter helemaal parallel aan de eerste niet ongeveer hetzelfde effect zou hebben.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik zat me af te vragen of een 100k potmeter helemaal parallel aan de eerste niet ongeveer hetzelfde effect zou hebben.
Niet helemaal. Als je zo'n 100k potmeter op z'n uiterste draait, is de weerstand loper-eindpunt 0Ω. En als je dan de originele potmeter helemaal andersom draait... 
@oxurane: De oplossing van Marco69 is OK, maar wat jij er van maakt doet me met verbijstering slaan! Gewoon doen zoals SparkyGSX verduidelijkt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
owja, daar had ik nog even niet aan gedacht. Oeps...
Een 10k potmeter met 2x 100k in serie zou natuurlijk wel kunnen, maar dan is het toch eenvoudiger om die extra weerstand in serie te zetten met de loper.
oxurane
@Pros: Je hebt helemaal gelijk : het getuigt niet van enige vorm van nadenkwerk.
Toen ik het berichtje van Marco69 las, was ik er niet helemaal bij met mijn gedachten, en wilde juist weer wel snel een schemaatje tekenen.
Maar goed, ruim 2 uurtjes geleden was er eindelijk weer rust in huis.
Vandaar dat ik net achter de computer klom om zo snel mogelijk nog een EDIT toe te passen.
Maar dat is niet meer nodig. De correctie staat er, en ik ga me eens diep schamen in een hoekje.
Misschien moet ik maar eens wat strafregeltjes gaan schrijven : Haastige spoed is ....
oxurane
Op 25 mei 2009 00:24:17 schreef RES:
Check pagina 25.
http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD5231.pdf
Ik had al een keer eerder aan een dergelijk dingetje gedacht. Maar het probleem is de spanning waarmee het IC'tje moet kunnen omgaan. In dit geval was dat dacht ik 10V....