Ik heb voor mijn drive-in actieviteiten een koffer met daarin een computer, externe geluidskaart, mengpaneel en lcd-scherm gebouwd. Alles werkt leuk i.c.m. met VirtualDJ, alleen heb ik op de uitgaande signaal van het mengpaneel dat vervelende "computer geratel". Je hoort dus zeg maar de HD activiteit door het uitgaande signaal. Als de muziek hard genoeg staat hoor je het niet meer, maar ik wil dit toch zo veel mogelijk elimineren. De componenten zijn als volgt op elkaar aangesloten: Usb geluidskaart op moederbord aangesloten (Sweex 5.1 kaart) en de stereo-uitgangen van deze kaart "front" op schuif 1 van mengpaneel en stereo-uitgangen "rear" op schuif 2. Het uitgaande signaal van het mengpaneel zit op een tulp-chassisdeel aangesloten zodat ik aan de buitenkant van de koffer alleen maar een kabel van tulp->2x jack hoef te gebruiken die naar de versterker gaat. Op het mengpaneel zit ook een hoofdtelefoonaansluiting en daar hoor ik het computergeratel helemaal niet! Het rechterkanaal geeft het geratel ook harder door dan het linker kanaal. Nu heb ik de kabel van uitgang mengpaneel -> tulp chassisdeel al 3 keer door een ferrietring gedraaid. Ik ben nog van plan om dez kabel te vervangen door een wat betere kwaliteit en ik loop ook nog even de solderingen na. Maar heeft iemand op voorhand nog een tip hoe dit computergeratel zoveel mogelijk te elimineren?

hoe zit het met al jouw aardingen van dat setje

Gebruik liever normale audioverbindingen.

Asymetrisch (op b.v. RCA, gebruikenlijk bij consumentenrommel) is alleen onder de nodige voorwaarden bruikbaar, als er een klasse-1 geisoleerde PC aanwezig is en je wilt asymetrisch moet de rest van de installatie goed zweven. En dan nog gaat het wel eens mis.

Dus liefst: Geluidskaart met sy uitgangen (b.v. op TRS jack) -> mixer met sy ingangen -> xlr verbinding naar amp.

Om incompatibele apparatuur toch samen te kunnen gebruiken zijn er allerlei hulpmiddelen, zoals audiotransformatoren. Soms heel handig, maar als je er van afhankelijk bent zou ik liever het geheel correct opbouwen.

Ik heb ongeveer exact hetzelfde maar heb geen aarding op me kamer helaas
Wel een radiator maar zullen we dat maar niet doen :P
Ik heb ook nog geen oplossing helaas.

sweex geluiskaarten staan nou ook niet best bekend om hun goede stoorsignaal onderdrukking. Verplaaten naar een ander pci slot, afschermen met metaal wil ook wel eens helpen in de kast.

Dank voor de reacties. De set is, net zoals de meeste computers bij de mensen thuis, niet geaard. Het vreemde is dat ik op de hoofdtelefoon uitgang het geratel niet heb. Ik heb er nog over gedacht om die uitgang te gebruiken, alleen zou ik dan geen voorafluister mogelijkheid meer hebben.
Alles is trouwens (very)low-budget, ik kan helaas geen betere/duurde apparatuur aanschaffen dat compatible met elkaar is.
Ik zou nog kunnen proberen om het chassis van de computer te verbinden met de aardschroef van het mengpaneel.
Zou het enig effect hebben als ik alleen betere kwaliteit kabels gebruik i.c.m. met meer ferrietringen? Hoeveel keer moet je een kabel eigenlijk door zo'n ribg heen rijgen?

zou een USB geluidskaart niet beter zijn? (is maar een vraag}

Op 24 mei 2009 22:25:12 schreef erbicom:
Usb geluidskaart op moederbord aangesloten (Sweex 5.1 kaart)

Op 24 mei 2009 23:16:16 schreef kombucha:
zou een USB geluidskaart niet beter zijn? (is maar een vraag}

Ik zeg niks :+

Op 24 mei 2009 22:50:50 schreef Peter112:
sweex geluiskaarten staan nou ook niet best bekend om hun goede stoorsignaal onderdrukking. Verplaaten naar een ander pci slot, afschermen met metaal wil ook wel eens helpen in de kast.

Ik zeg wederom niks.

Enkel te verhelpen met een USB mengpaneel.

Citronic pro-3

Of beat 6 usb van JB-systems.

Kost centen,niets aan te doen.

Je hebt een ground loop via de versterker. Gebruik een symmetrische verbinding van mixer naar versterker (XLR of TRS jack). Fatsoenlijke mixers en versterkers hebben die.

Ik had ook ditzelfde probleem met mijn laptop op een mengpaneel versterker. Ze zaten met z'n allen en een geaarde stekkerdoos. Ik heb dat toen opgelost door de aarde van de laptop niet aan te sluiten. dwz. de stroomkabel te veranderen zodat de aardedraad van de stekker niet is aangesloten.

Inderdaad:laptop ongeaard aansluiten,betere geluidskaart met gebalanceerde uitgangen,deze in de mixer met gebalanceerde kabel.DI box met ground lift kan je probleem waarschijnlijk ook oplossen.Moet wel stereo zijn dan omdat je met stereosignalen werkt.

Nou, ik zal eens kijken wat ik nog met de aarde kan doen. Dit i.c.m. betere kabel zou toch wat resultaat moeten opleveren. bedankt voor de antwoorden.

Uit je antwoorden lijkt gebruik van symmetrische (gebalanceerde) verbindingen geen optie. In dat geval lijkt me het gebruik van een ground loop isolator het beste. Dat is feitelijk gewoon een setje 1:1 transformatoren.

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
http://www.vego.nl/xitel/05/ground_loop_isolator.htm
http://www.eventmedia.nl/webshop/index.php?product=NE-CAR-NF01&&am…

enzovoorts

[Bericht gewijzigd door joopv op (22%)]

kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat je alleen de hdd via de kaart hoort en iedereen over een groundloop begint?

volgens mij is dit gewoon een fout in de PC / geluidskaart, waardoor je de HDD hoort. Ik zie namelijk geen link tussen HDD en geluidskaart behalve de voedingsspanning.

lijkt mij dus gewoon een ontkoppelingsverhaaltje op de voeding. bij een groundloop hoor je meestal brom: daar klaagt TS niet over.

correct me if i'm wrong hoor, maar ik denk niet dat je hier een ground loop probleem hebt.

Op 25 mei 2009 11:49:07 schreef High met Henk:

correct me if i'm wrong hoor, maar ik denk niet dat je hier een ground loop probleem hebt.

Is ook niet,gewoon een slechte geluidskaart,door de pc als muziekbron te gebruiken op een zwaardere geluids-instalatie, worden deze signalen extra versterkt.

Gewone geluidskaarten hebben na de D/A geen goede filtering van de signalen.

@transtube: das dus ook wat ik zeg: een ground loop weghalen of isolatoren daarvoor plaatsen gaat dit probleem niet oplossen. vrees ik.

maakt alleen kosten voor TS

Op 25 mei 2009 12:25:09 schreef High met Henk:
@transtube: das dus ook wat ik zeg: een ground loop weghalen of isolatoren daarvoor plaatsen gaat dit probleem niet oplossen. vrees ik.

maakt alleen kosten voor TS

Hier geef ik H met H helemaal gelijk in. Groundloop isolatoren lossen in dit geval niets op, ze vern**ken het geluid alleen maar verder. Ik kan het weten, ben jarenlang met een Pentium 2 op stap geweest om muziek te draaien.

Dat HDD geratel krijg je er alleen uit met een externe geluidskaart. Ik heb niet zo heel erg veel verstand van het inwendige van een PC op dit niveau, maar ook de geluidskaart afschermen werkte bij mij niet. Het lijkt alsof dat geratel "meekomt" over de data en/of voedingslijnen van een interne geluidskaart.

Vast over de voedingslijnen. Een pi-filtertje zou al wonderen doen gok ik.

Ik ken het probleem en heb dit ook gehad met VirtualDJ. Wat bij mij het probleem is dat ik er teweinig geheugen in had.

Oplossing. ik gebruik nu 2 externe geluidskaarten via usb.
Linker kanaal een geluisdkaart en rechter kanaal een geluidskaart. Mijn heeofdtelefoon doe ik via de geluidskaart van de pc.

Ik heb de twee geluidskaarten in mijn mixer gezet en binnen in aangesloten. Nu hoef ik alleen maar met een usb kabel de pc met de mixer te verbinden.

Dit werkt perfect en geeft geen storingen.

Link voor de geluidskaarten die ik gebruik

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.gamespot.nl/zd_images…

Succes

De duurdere (insteekbare) geluidskaarten hebben vaak zo'n filtertje aan boord zitten. Ik denk dat dit soort kaarten niet in het budget van de TS liggen (150 euro en meer).

Ik heb jarenlang gedraaid met een extern USB geluidskaartje van Behringer (30 euro nieuw) en mijn geratel bleef uit. Welliswaar was de kwaliteit van deze kaart niet echt om over naar huis te schrijven, maar ik doelde hier meer op het principe.

Op 25 mei 2009 12:38:59 schreef Bart-d:
Ik ken het probleem en heb dit ook gehad met VirtualDJ. Wat bij mij het probleem is dat ik er teweinig geheugen in had.

Oplossing. ik gebruik nu 2 externe geluidskaarten via usb.
Linker kanaal een geluisdkaart en rechter kanaal een geluidskaart. Mijn heeofdtelefoon doe ik via de geluidskaart van de pc.

Ik heb de twee geluidskaarten in mijn mixer gezet en binnen in aangesloten. Nu hoef ik alleen maar met een usb kabel de pc met de mixer te verbinden.

Dit werkt perfect en geeft geen storingen.

Link voor de geluidskaarten die ik gebruik

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.gamespot.nl/zd_images…

Succes

Zoals ik al zei, heb niet zo heel erg veel verstand van een PC maar ik zie toch niet goed in waarom te weinig geheugen de oorzaak zou kunnnen zijn van HDD geratel.

Volgens mij heb ik 60 Euro voor mijn geluidskaart betaald.

Werken super! en de kwaliteit hoor je niets aan. Geen storingen gerateld enz. Zelfs niet toen ik ze heb aagesloten op mijn laptop

@Bart-d: ik denk dat je geratel uitblijft doordat je bent overgegaan van intern naar extern. Heeft volgens mij niets met geheugen te maken.

Op 25 mei 2009 12:34:52 schreef DJohnny:
Dat HDD geratel krijg je er alleen uit met een externe geluidskaart.

Ik geloof dat TS een externe geluidskaart heeft.