Hi,

Ik ben niet echt ervaren met electronica maar voor een (vrijwilligers) jeugdkamp heb ik een kist in elkaar geschroeft. De kist werkt op 12v (auto accu) en ik heb daar 2 auto speakers ingemaakt met een autoversterker. Ook zit er een mengpaneel in op 220v met een omvormer.

Nu heb ik 2 vragen:
- je hoort een harde brom door geluid heen, is dit op te lossen
- als ik een ander megpaneel koop op 12v AC hoe kan ik die dan aansluiten op een auto accu? Moet daar een omvormer tussen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Als er meer info of foto's nodig zijn let me know.

Rapdio

De brom die je hoort is je omvormer waarschijnlijk.

Een mengpaneel van 12 volt kun je zeker op je accu aansluiten als je maar goed oplet wat de plus en de min is.

Succes

[Bericht gewijzigd door Bart-d op (56%)]

Grote kans dat er in je huidige mengpaneel een transformator zit om die 220V weer naar 12V te krijgen, dus misschien de moeite waard om dat mengpaneel eens open te maken.

Die brom komt door de verkeerde aansluiting van de "aarde" en wordt daarom ook een aardlus genoemd.

Hi,

Als de brom in de omvormer zit, ligt dat dan aan de kwaliteit of aan de eventuele aardlus ~```???

Is het niet zo dat de een wissel en de ander gelijkstroom heeft?

Ik ben een kneus ;-)

De meeste van dit soort mixertjes zijn klasse-2, het zou mij eigenlijk verbazen als hij het probleem veroorzaakt. Zelfs op de troep uit een omvormer.

Wat zijn uw bronnen en hoe worden die gevoed ?

Bronnen zijn of MP3 spelers, Ipods of draagbaar cd spelertje, geen vaste apparatuur (mede om accu zo veel mogelijk te sparen)

Als die verder geheel zweven (dus op de interne cellen werken) kan dat het probleem niet zijn.

Blijkbaar gaat er toch iets onvoorziens mis met de verbinding tussen de mixer en de versterker.

Ik heb ooit een auto versterker onder handen gehad waarbij de gnd van het audiosignaal niet aangesloten was, vraag mij niet wat de gedachtengang daarbij was. Als een iPod direct op de versterker aansluit werkt het wel bromvrij ? - Zoja, test dan eens met de mixer op het gewone net.

Ik zal e.e.a. nog eens los op elkaar testen en mijn bevindingen delen ..

Maar kan iemand mij ok nog helpen met het 12v mengpaneel?

het is een 12vac mengpaneel dus er zit een gelijkrichter in. hierdoor heb je dan een voedingsspanning van +/- 16vdc(?) met een beetje geluk werken de ic'tjes ook op 12vdc dus je zou in principe gewoon 12vdc aan kunnen sluiten. + en - hoef je niet op te letten omdat er tog een gelijkrichter in zit toch???

De mixertjes die ik open heb gehad werden eigenlijk allemaal symmetrisch gevoed. Soms door een AC netadapter dubbelzijdig gelijk te richten, soms door een 'gewone' ingebouwde sy voeding.

Als dat het geval is lijkt ombouwen mij niet zo aantrekkenlijk, hoewel het natuurlijk wel kan.

Hi All,

Het was even stil maar ik ben nu weer druk bezig met de kist. Ik heb getest en het volgende gebeurd:

- mp3 rechtstreeks op 12v en versterker geen brom
- mp3 via mengpaneel op versterker, hele zachte brom
- mp3 via mengpaneel op omvormer', klere brom!!

Een groundloop filter werkt helaasd niet.. :-(

Ik vraag me dus af of het nu aan de omvormer of mengpaneel ligt. Een ander mengpanle heeft een externe voeding van voeding: 12V / 300mA adapter maar vraag me dus af of ik hem niet gewoon op de accu kan zetten..

Ik waardeer jullie hulp zeer! :-) :-)

groet

even dat mengpaneel openschroeven, en kijken of er een trafo in het mengpaneel zit. als dat zo is. kun je de spanning van de trafo meten. als dat 12V is, kun je die accu erop zetten.

Is het 12V AC(wisselspanning) of DC (gelijkspanning)?

Bij DC kan je het gewoon aansluiten (wel de '-' en '+' klem juist aansluiten)

Bij AC kan je binnen in het mengpaneel kijken welke spanning(en) ze er van maken, de interne elektronica werkt ook op DC dus in principe zou het moeten lukken, in het slechtste geval moet je een tweede accu kopen voor het symmetrisch te voeden. (+12V, 0V, -12V;))
Je kan evt je eerste mengpaneel ook eens open gooien

En die invertortjes kunnen een enorme troep genereren, we hebben er op school eentje gebouwd als mini-projectje en de uitgang ervan kan je het beste vergelijken met een blokgolf :+

Zoals Watchout al aangeeft zijn niet alle omvormer uitgangen sinusvormig.
De kans is groot dat de trafo in je mengpaneeltje een blokgolf te verwerken krijgt, dit gaat over het algemeen niet goed.

Wat voor merk en type mengpaneel gebruik je?

Je kan je ook altijd afvragen of een mengpaneel inbouwen niet een beetje overkill is. Zo niet, hopen dat je intern naar 12v gaat (of minder, maar dat denk ik niet).

Via een omvormer is namelijk om verschillende redenen onhandig:
- Ding is zwaar
- Onefficiënt

Kan me er wel iets bij voorstellen, als je snel het volume naar beneden wilt regelen of juist de andere kant op.
Kan je 20x op het volumeknopje op een mp3 speler gaan tikken, of in dit geval gewoon de schuif naar boven.
Plus bijkomend voordeel dat je een microfoon kan aansluiten :)

Een mengpaneel ombouwen naar 12V is ook nog niet zo simpel, zoals aart al aangeeft zijn die intern meestal symetrisch gevoed.

Als het ding alleen rateld als die omvormer er aan hangt dan zijn waarschijlijk zowel de omvormer als het mengpaneel gewoon frut.

Frut omdat A die omvormer een hoop zooi produceert, en B omdat het menglpaneel het allemaal doorgeeft.

Het mengpaneel is wel heel wenselijk.. we gebruiken de kist op een terrein waar geen 220 is en 38 gasten tussen de 16 en 18 moet je wel een beetje entertainen met een stukkie muziek...

Maar is begrijp dat ik een mengpaneel als de skytronic die werkt met een externe adapter naar 12v (deze heb ik nu ziet) niet kan aansluiten op een accu; ook niet met iets van een omvormer van gelijk naar wisselspanning/.

Ik ben echt een leek en waardeer jullie hulp enorm!!

txs again

Wat sluit je allemaal aan op het mengpaneel? Heb je diverse bronnen die je wil mixen? Maak je gebruik van een equalizer, of andere effecten op het mengpaneel? Doet het mengpaneel ook aan voorversterking (mic)? Of gebruik je het alleen als overkill-volume regeling?

Als je het slechts als volume regeling en/of mixer voor ongeveer 2 bronnen (geen microfoon) gebruikt, kun je misschien overwegen om zelf een passief mengpaneel te bouwen van enkele (schuif-)potmeters... Het aantal benodigde componenten is minimaal, maar je kan dan niet echt meer dan het volume van de verschillende bronnen naar beneden draaien...

Op 24 juni 2009 22:02:48 schreef Rapido:
Maar is begrijp dat ik een mengpaneel als de skytronic die werkt met een externe adapter naar 12v (deze heb ik nu ziet) niet kan aansluiten op een accu; ook niet met iets van een omvormer van gelijk naar wisselspanning/.

Op 22 juni 2009 22:07:15 schreef watchout3:
Is het 12V AC(wisselspanning) of DC (gelijkspanning)?

Als er bij de aansluiting een '+','-' of iets dat hierop lijkt:
(die streep met lang weerzijden een plus of min)
http://www.lakewoodconferences.com/direct/dbimage/50017108/AC_DC_Adaptor_500MA.jpg
dan kan je de accu er op aansluiten zonder extra's

In het andere geval (als er ergens AC staat) zul je toch een tweede accu moeten kopen.

Welk mengpaneel hebben jullie? Dan kan ik evt eens zoeken naar de handleiding.