Hoi
Ik weet dat dit waarschijnlijk een domme vraag is, maar ik wou zekerheid voor ik een microcontroller of parallele poort opblaas.
Ik vroeg me af, wanneer een PIC 16F684 aangesloten wordt op de parallele poort van een computer, moet er hier dan een weerstandje tussen geplaatst worden?
Dus bijvoorbeeld pin RA5 van de PIC verbinden met Pin13 van LPT...
Is er dan een verschil wanneer de pin gebruikt wordt als input of als output (qua weerstand ertussen moeten)?
Met vriendelijke groet,
Sandy.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het is, vooral zolang je nog aan het testen bent, wel aan te raden om dat te doen. Als je namelijk een pin van de microcontroller, die aan een uitgang van de parallelle poort hangt, per ongeluk ook als uitgang instelt, krijg je een conflict. De parallelle poort probeert die pin bijvoorbeeld omlaag te trekken, terwijl de microcontroller hem hoog probeert te maken. Met een beetje pech gaat de controller dat winnen en is je parallelle poort stuk. Als je een weerstandje in serie zet, loop je dat risico niet. Een weerstand van 4k7 werkt prima, als ik me goed herinner.
Dit is blijkbaar een heel oud topic.
Maar via de google zoek functie kwam ik hier terecht omdat ik iets gelijkaardis heb.
ik zou graag mijn stepcraft cnc machine kunnen aansturen via een microcontroller nu heb ik wat zitten meten aan de printer poort aansluiting met mijn scoop en poef kapot.
Ondertussen heb ik dat onderdeel terug vervangen. Maar om er zeker van te zijn dat ik weer niet op nieuw iets ga stuk maken had ik graag de root oorzaak gekend.
Volgens is die dat je met een scoop op 50 Ohm gewoon te veel stroom trekt maar dat zou betekenen dat je zo'n uitgang niet kan uitmeten met een scoop (dat kan toch ook niet??). of moet ik toevallig iets hebben kort gelegd? er is namelijk een extra 5 volt pin.(buiten de specs van de printer poort)
Als je gewoon niet mag meten met een scoop (vanwege die 50 Ohm) dan mijn echte vraag kan ik idd zonder iets kapot te doen een Cerebot 32mx7 (standard pic deze is wel kortsluit beschermd maar toch) aansluiten met een serie weerstandje ertussen van 4k7 Ohm zonder het risico te lopen iets te beschadigen?
Mvg.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op 1 juli 2014 22:48:39 schreef Bert F:
Als je gewoon niet mag meten met een scoop (vanwege die 50 Ohm) dan mijn echte vraag kan ik idd zonder iets kapot te doen een Cerebot 32mx7 (standard pic deze is wel kortsluit beschermd maar toch) aansluiten met een serie weerstandje ertussen van 4k7 Ohm zonder het risico te lopen iets te beschadigen?
De meeste scopen hebben een ingangsimpedantie van 1 MΩ, en met een 10x probe wordt dat 10MΩ; dat is voor een printerpoort geen enkel probleem. Scopen met een 50Ω ingangsimpedantie zijn wat minder gangbaar zijn doorgaans bedoelt voor hoogfrequent signalen. Je zou eens kunnen kijken of jouw scoop niet op een hogere ingangsimpedantie kan worden ingesteld zodat je niet hoeft te klooien met weerstanden; bij een normale parallelle poort zijn de frequenties niet zodanig dat 50Ω nodig of gewenst is.
Mocht jouw scoop enkel 50Ω ingangsimpedantie ondersteunen dan is een 4k7 serie weerstand wel wat aan de hoge kant, de parallele poort zal het niet erg vinden maar het signaal zal dan bij de scoop ingang bijna een factor 100 zwakker zijn. Met een weerstand van 470Ω wordt het signaal ruim 10x zwakker, en zal de belasting voor de parallelle poort nog wel te behappen zijn.
50ohm "impedantie" is bedoeld om reflecties in te dempen. Dat is inderdaad op hele hoge frequenties van belang. Dan wil een signaalbron met 50ohm uitgang graag ook een kabel van 50 ohm en 50 ohm afsluiting (bvb in je scoop) zien.
De enkele scopes die dat hebben (zijn er niet veel) hebben mag ik hopen ook een "HiZ" of 1M-ohm impedantie. D'r zit geen menu of knopje op het frontpaneel waar mee om te schakelen valt?
Dan kan je wel gewoon signalen proben zonder teveel stroom te trekken.
Voor de rest wat patrick zegt; met 470 is je signaal 10 keer gedempt maar zal het niet cratastrofaal over zijn. 470+50=520 ohm, dus bij een 5V signaal is dat iets minder dan 10mA. Dat moet denk ik nog wel lukken..
Oké bedankt. Ik bezit maar een eenvoudige Owon scoop DS7102 en na wat googlen kwam ik uit op zo'n[ 1M?±2%, in parallel with 10pF±5pF ] dus idd geen 50 ohm ik dacht dat al de scopen die 50 ohm hadden maar idd LF is dat niet nodig.
Weer wat bijgeleerd bedankt.
Ik denk dus dat de root oorzaak van mijn vorig probleem (zie vorig bericht) te vinden is in het kort leggen van uitgangen naar massa bijvoorbeeld en dus niet door mijn scoop veroorzaakt wordt.
Nogmaals bedankt.