Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Op 23 juni 2009 23:58:56 schreef Hugo Welther:
Het nadeel van die SA op 2de hands is dat hij begint op 47MHz, beetje hoog voor de amateurbanden.
Dit ding eigenlijk bedoeld voor de TV banden (Band I t/m V).
Dat was mij ook al opgevallen ,en daarom zal hij wel zo aan de prijs zijn , denk ik .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maar dan nog is hij erg bruikbaar voor experimenten lijkt me voor 100 euro. Je kunt harmonische enz zien en ook als je met frequenties boven je scoop bezig bent.
Ik heb al een SA dus ik koop hem niet was tip voor jullie.
@Hugo:Vloerbelasting valt wel mee hoor. Als het allemaal in jouw shack zou staan viel het niet eens op. Jij heb veel meer ruimte daardoor lijkt het bij mij veel meer dan het is. Ik zit in het nieuwe deel van het huis en dat heeft een dikke betonvloer. Een deel hangt aan de muur en de meeste ruimte wordt ingenomen door onderdelen. Het zwaarste qua vloerbelasting is die racal set. Dat zal een 150 kilo zijn. Zeg maar twee volwassen personen die naast elkaar staan. De niet hangende meetapparatuur staat op twee oude keukentafels en die stort ook niet in.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Hugo
Ja, goed geraden 
@fred: jammer van de Rus. Heb je die YIG oscillator heel kunnen houden? Want da's een interressant dingetje voor allerlei experimenten...
Je kunt er eventueel ook zelf nog wel een SA mee maken. De oscillator is tenslotte toch één van de lastigste dingen.
Die SA heeft waarschijnlijk ook vrij brede filters. Want voor de TV banden is alles natuurlijk vrij breed. Maar goed, misschien is het best een bruikbaar apparaatje.
Op zich is het vrij simpel het 0-50MHz stuk bij te bouwen. Da's slechts een kwestie van een oscillator en een mixer op bijv. 200MHz. Even alles omhoog mixen, en dan kun je dat ook bekijken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is volgens mij geen Yig oscillator in die Rus. Is een gewone oscillator met varicaps. Een yig wordt volgens mij gestuurd door een magneetveld in een spoel zoals bij die nordmende.
Ik heb de LO weer aan de gang. Er was een inimini Ctje verdwenen wat de stripline met de basis verbond. Ik heb de voeding en schakeltoestanden wat veranderd en de VCO aangesloten nu heb ik een verstelbaar sweepsignaal op de uitgang. De LO draait nu op 1080MHz zodat ik met een oplopende Vtune ook een oplopende frequentie heb en geen inverter voor de stuurspanning nodig heb.
Het eerste deel van de zelfbouw breedband wobbelaar is gelukt. Nu de eind versterker nakijken, die heeft een soort AGC dus daarom zal hij nog wel niet zoveel doen. Dat is wel een belangrijk deel want dat signaal moet zo constant mogelijk in vermogen zijn.
Als dat werkt moet er een zaagtand generator aan en ik moet ik uitzoeken hoe een marker gemaakt wordt. Dat gebeurd in ieder geval in de zaagtandgenerator en dan moet de begin, eind en marker frequentie naar een teller toe. Dat wil ik gewoon met die LED blokjes houden want dat leest makkelijker af dan LCD.
Stel dat ik dat allemaal aan de gang krijg dan komt de grootste uitdaging. Er moet een ingangcircuit aan. Dan wordt het dus een echte SNA die geen losse diodedetector meer gebruikt.
Dat wil ik doen door het ingangsignaal met een LO van 1090 te mixen en daarna weer met een afgesplitst VCO signaal naar 10MHz.
Dan een kristalfilter, logamp en videoversterker.
Wat is trouwens de zelfinductie per cm draad. Ik moet spoeltjes van 3 tot 20nH maken en uit dat stripline berekenen kom ik echt niet uit. dus ik moet het met lumped elementen doen.
Officiëel is de zelfinductie van een eindje draad:
L = 2×10-7 h [ ln(2h/r) - 1 + r/h ] waarin h de lengte is, en r de halve dikte.
Voor 1cm lang en 1mm dik moet je zo op bijna 6nH uitkomen.
Maar ze zeggen er nooit bij hoe je zoiets aansluit (wat doe je met de retourdraad, bijvoorbeeld).
fred101
Golden Member
In een filter is dat toch geen probleem. Het spoeltje (draadje) gaat dan van poort 1 naar poort twee. En ingeval van een oscillator van aarde naar hete kant. Er is toch geen retour ?
Ik heb nu de 50V, -27, +12v en -12V gemaakt. De trafo is een dikke 20-0-20 VAC Ik sluit de voedingen aan op 0 en 20V en dat gaat goed bij de -27 en -12V maar de +50V en +12V gaan fout. Sluit ik alleen de +50V aan van 20 naar 20 dus zonder nul dan gaat het ook goed maar zodra ik daar dan een negatieve bij hang gaat het fout. De koellichamen zijn geaard, de regelaars daar weer geisoleerd op gemonteerd. De +12V gaf vanaf begin een probleem. Die heeft nog op die rotte trafo gezeten. Hij zei nu BOEM en de oorzaak was bekend. Een lek elcotje. Nu is ook de LM317 kapot.
Maar wat doe ik fout. Moet ik die nul lijn aan aarde hangen ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (64%)]
Op 24 juni 2009 15:51:03 schreef fred101:
.. Er is toch geen retour ?
Er is altijd een retour.
Waarschijnlijk heb je daar weinig last van als het een mooi breed aardvlak is; de zelfinductie daarvan is natuurlijk veel kleiner.
Maar met een spoel van 3nH (een halve cm?) wordt het wel moeilijk, ervoor te zorgen dat de aansluitingen van de andere onderdelen kort genoeg blijven.
fred101
Golden Member
Ik snap nu wat je bedoeld. Ik dacht aan de ene kant van de spoel en de andere maar als die naar aarde gaat moet dat signaal via de massa weer terug. Bij een LPF is dat dan makkelijker want daar hang je het draadje tussen twee Ctjes. (nu ja , makkelijk is een beetje abstract in dit geval)
Kwam op een ander forum een leuk Youtube filmpje tegen.
Geen YIG oscillators maar nostalgie: http://www.youtube.com/watch?v=UpGYdgELqZo
Op 24 juni 2009 11:43:13 schreef (Z)weetvoetje:
Op zich is het vrij simpel het 0-50MHz stuk bij te bouwen. Da's slechts een kwestie van een oscillator en een mixer op bijv. 200MHz. Even alles omhoog mixen, en dan kun je dat ook bekijken.
De 'Upconsa': Upconverter 1-50MHz naar 151-201MHz van Barend.
Van de PI4RAZ website: The secret life of radio KLIK
Drie youtube filmpjes van een TLC programma uit de jaren 90.
O die is leuk.
Ik heb hem toen opgenomen en heb er later een .avi bestand van gemaakt, laat hem nòg af en toe wel eens zien op de cursus.
Groot gelijk dat ze die hier bij zetten.
fred101
Golden Member
Ik kan het niet openen , jammer.
Vanavond een frequentie verdubbelaar gemaakt met 4 s-band diodes. Mijn meetzender heeft een bereik van 512-1025MHz maar dat deed het niet. Blijk je daar een externe verdubbelaar voor nodig te hebben. ik had er een bandfilter na gezet met twee kringen maar dat onderdrukte de 3e hogere harmonische niet genoeg. Toen een 3 kringer. Die doet het wel aardig maar hij is nu net wat te smal. Het belangrijkste is dat het in ieder geval redelijk bruikbaar is. Dit is een uitwerking van mijn eerdere idee om passief frequenties te verdubbelen en ik moet zeggen het werkt prima.
Ik kan van 100MHz zo met gemak een gigaherz maken. Een goed smal bandfilter en het gewenste signaal versterken. Dus dat moet met 70cm ook kunnen.
Voor mijn tracking generator ook de oplossing. Een 86MHz kristaloscillator en dan de 20e harmonische. Dat zal dan wel moeten door twee maal verdubbelen. Het verlies valt mee. -30dB gainvoor de 10e harmonische. Vandaar dat ik nu in de filtertechniek ben gedoken.
Ik kwam het volgende tegen. Ik moest wel lachen toen ik de foto's zag.
[sarcasm mode]
In zeer goede staat... Waarom zal het toch ex-defensie zijn? En wat betekent dat Unserviceable toch....
[/sarcasm mode]
Geen geld toch 
Ik zie liever een foto van het scherm met een paar "paaltjes" erop.
fred101
Golden Member
Die had ik ook gezien. Valt me op hoeveel defecte aparaten er de laatste tijd op duiken. En dan vooral de prijzen die ze vragen. Marktplaats begint echt de vuilnisbak van nederland te worden.
rbeckers
Overleden
Een foto van wat "paaltjes" is het minimum. Betekent bijv. niet dat de ingangsverzwakker in alle standen werkt.
Dergelijke apparatuur is erg kwetsbaar.
Voor die SA zou ik nog geen 100 euro geven.
fred101
Golden Member
De belangrijkste eigenschap van een PIN diode is dat je met een klein beetje gelijkstroom een veel grotere wisselstroom kunt schakelen. Dus bijv. 1A HF schakelen met maar 20mA gelijkstroom. Hij gaat dus niet sperren in die korte tijd die een halve HF periode duurt.
Kun je daar een test mee bedenken?
fred101
Golden Member
Niet echt in het geval waar ik ze voor moet hebben. Ze zijn voor de agc van de tracking generator, Ze moeten bij 2GHz en 0dBm werken, Daar is de reversed recovery time van een 1n4001 ook traag genoeg voor.(dat kun je meten met een blokgolf bij trage diodes zover ik weet) Ik denk dat het hier meer aankomt op de capaciteit die heel laag moet en drempelspanning. Hij moet niet spontaan open gaan maar de weerstand moet geleidelijk toenemen, Ik dacht aan pindiodes als een soort electronische potmeter. Alleen heb ik geen idee hoe ze er uitzien en hoe je dat dus eenvoudig test.
Ik denk: DC erop via een weerstand en dan de spanning verhogen en de stroom meten. Dan de weerstamnd terugrekenen.
rbeckers
Overleden
Fred,
leesvoer:
http://www.ieee.li/pdf/pin_diode_handbook.pdf
Edit:
zie hoofdstuk 3 voor attenuators
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (24%)]
fred101
Golden Member
Leuk, gelijk opgeslagen. Is wel geschreven voor de rf design engineer dus ik hoop dat ik het kan volgen 
Gisteren een lpf gesimuleerd en gefreesd. De besturing voor de verzwakker is klaar , ik moet alleen nog pindiodes hebben. Ik overbrug het tijdelijk met een n ul ohm weerstandje tot de rest werkt.
Ik leen stukken schema van die "niet zweedse" SA bouwer omdat hij een heel ander blokschema hanteert en andere frequenties moet ik het merendeel zelf uitvogelen maar de AGC leen ik van hem.
Ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van het boek experimental methods in RF design, maar het lijkt wel of er woorden zijn weggevallen. Is dat jullie ook opgevallen, ik heb de revised first edition.
Voorbeeld:
The NE602 mixer features excellent _____. This means that enz.
Er is ook echt een stuk wit waar dat woord had moeten staan
.
Weet iemand waar ik die NE602 kan halen? De grote C heeft hem natuurlijk weer wel.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 26 juni 2009 21:14:12 schreef Hugo Welther:
Kwam op een ander forum een leuk Youtube filmpje tegen.
Geen YIG oscillators maar nostalgie: http://www.youtube.com/watch?v=UpGYdgELqZo
Dank Hugo, hier geniet ik echt van, echt ongelooflijk dat die radio's met al dat handwerk nog betaalbaar gemaakt konden worden. Voor mensen die niet van verrassingen houden:
Vintage radio Philips (Tesla) T535A Sirius - How it was made (1936)
[Bericht gewijzigd door echtepino op (14%)]
Op 17 juli 2009 03:27:01 schreef pientertje:
Ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van het boek experimental methods in RF design, maar het lijkt wel of er woorden zijn weggevallen. Is dat jullie ook opgevallen, ik heb de revised first edition.
Er gaat jammergenoeg wel eens wat fout bij de druk van het boek. De auteur, Wes Hayward, is daar ook niet blij mee. Hij heeft dan ook op zijn website verbeteringen (errata) staan voor de meeste fouten in het boek.
Kies even jouw versie en dan wijst het zich vanzelf.