Misschien hoort deze topic meer thuis in "HF" of zelfs in "Vraag en Aanbod", maar ik probeer het even zo..

Laatst deed een taxichauffeur mij een overjarige VHF mobilofoon KG105 (KM150) cadeau. De handmicofoon zat er echter niet meer bij.
Ik heb een passende mikeplug kunnen vinden en daar heb ik een willekeurige handmike met ptt op aangesloten. Maar dat gaat niet goed: veel te zacht. Een vriendelijke Kyodo importeur vertelde me dat de mike voorversterkt dient te zijn en dat de voeding een zgn. fantoomvoeding is, waarbij de (5V) voeding dezelfde draad is als het microfoonsignaal.

Dit wil ik graag aan de bestaande mike toevoegen. Maar hoe pak je dat aan? Het moet simpel en klein zijn, anders past het niet. Het niveau moet -34dBa worden. (HiFi-varianten die ik vond zijn niet zo simpel.) Voor alle duidelijkheid: er zijn -afgezien van de ptt- dus maar 2 draden om e.e.a. te regelen. De NUL en de "draad met dubbele functie".
Eigenlijk zoek ik gewoon een schemaatje. De importeur wist nog te melden dat in de microfoons bij Condor-sets ook zo'n schakeling zit.

Dit is het schema van de Condor = Peiker mic preamp

http://members.home.nl/apm.de.haas/CondorMobilofoon/PeikerMic/PeikerMicrofoonSchema.png
Het originele printje is ±1cm breed en ±5cm lang.

De draad gemerkt met "braun" aansluiten op het knooppunt C5 en R8 voor de voedingspanning.

Kan ik misschien een simpele 1-transistor versterker maken, en dan het versterkte microfoonsignaal via een diode naar de gemeenschappelijke +5V/LF-draad terugvoeren? (Door de diode is dan de LF-uitgang geïsoleerd van de 5V voeding.)

Dank je Hugo. Dit schema had ik wel gevonden, maar kijk, de +10V in dit schema wordt niet gecombineerd met de NF (weiss) uitgang. Dan had die importeur het misschien mis. Het moet echt één en dezelfde draad zijn!

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (32%)]

Voeding en audio scheiden doe met een condensator.
C5 in het schema.

Maar wat wil je eigenlijk met die VHF mobilofoon?

Volgens mij is dit niet op te lossen met een condensator: op het moment dat je wilt isoleren moet je die juist kortsluiten. Anders kan de voeding niet door DEZELFDE draad. Hopelijk volg je mijn redenering.

Als gelicentieerd zendamateur wil ik dit speeltje bruikbaar maken.

Dit is elementaire electronica.
Een condensator laat wel AC door, maar blokkeerd DC.

73 PA2HW

Ja, maar die elementaire elektronica laat het afweten als je het op 1 draad wilt. Wat je zegt klinkt wel logisch, maar het komt niet uit. Teken maar uit!

De aansluitingen zijn zo: http://www.xs4all.nl/~skoop/samsung/kmmic.gif Pen 1 is zowel de signaaldraad als de +5V voeding voor de voorversterker. Shield Mic en Common hebben hetzelfde potentiaal, en verder wil ik geen pinnen "opofferen" om een aparte voedingsdraad te creëren.
Ik blijf van mening dat het niet is op te lossen met domweg een c ter isolatie.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (55%)]

Zie hier:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fantoom%20voeding2.gif

[edit]Schema aangepast/update

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (18%)]

Oké, hier zie je het "probleem": de voeding komt binnen via L2, pin 1 op mijn aansluiting. Maar het signaal moet via C4 óók naar pin 1. Dus L2 sluit C4 kort: weg isolatie...

Ik zie je probleem nog steeds niet.
L2 zit aan de "fantoom"voedingsspanning in de set, C4 aan de basis van de 1e transistor van de audiostage in de set. (zal wel een opamp zijn).
Er wordt dus niets kortgesloten.

Iets als "C4" zal in die set zitten.

tja... ik zal zowel L2 en C4 met pin 1 op de mic-aansluiting moeten verbinden. Dan is het nut van C4 toch weg!?

Onee.... als C4 ín de set zit niet... Even denken..

Oké, opgelost denk ik! Ik zie er inderdaad geen probleem meer in. Hartstikke bedankt!! Zou dit ding het gewenste niveau halen? Wil je me nog helpen met de weerstandswaarden?

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (35%)]

Hier ga ik mee aan de slag. Ik zal binnenkort posten over het resultaat. Dankjewel Hugo!

Ik heb het schakelingetje op maat gemaakt zodat het in de microfoon past maar helaas. Het werkt wel maar de versterking is onvoldoende: ik moet nog steeds in de mike blèren om verstaan te worden.
De voedingsspanning is dus 5 volt. Zijn de weerstanden daar op aangepast? Of zou ik een electret microfoon nog voor dit versterkertje kunnen aansluiten?

Haal R3 eens weg. Schema heb ik ook ergens uit geplukt en gebruik ik bij mijn BITX20 als mic pre-amp.

Je kunt hier een electreet aan knopen. Er moet dan wel een weerstandje van het knooppunt C3,R1,L1 direct naar de ingang. Iets tussen de 4k7 en 10k.

Direct naar de linkerzijde van C2 bedoel je? Ik vermoed eerder dat je naar 5V toe bedoelt. Dat heb ik inmiddels geprobeerd en het helpt niet.

Ik heb nu de c's vervangen door 100nF, en nog een emittervolger toegepast. Er is nu wel verbetering, maar het houdt niet over.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (22%)]

Ik bedoeld het zo, de gestippelde R4
http://www.uploadarchief.net/files/download/fantoom%20voeding3.gif

Dus toch de linkerkant van C2. De electret die ik even heb geprobeerd heeft 3 aansluitingen. De voedingsaansluiting heb ik met 2k2 aan 5V gelegd. Ik weet dat die electrets ook met 2 aansluitingen bestaan, maar e.e.a. lijkt me op hetzelfde neerkomen.

R3 heb ik nog niet verwijderd. Op "de band" krijg ik de tip R1 te verhogen. Dat lijkt me niet echt oké.. Wat vind je van 100nF?

De 100nF zal voornamelijk invloed hebben op de audio.
De gestipplde R4 is voor een "2 polige" electreet. Met drie aansluitingen heb je een meestal een aparte + en knoop je de R4 daaraan.

Theoretisch is de versterking in dit schema R2/R1. Ik zou dan R1 verlagen, maar niet lager dan 1k.

Ik zal het morgen eens op een breadbordje prikken.

Als ik R1 zoveel verlaag, zou ik de 270 ohm niet meer echt durven weglaten. Mee eens?
De electret had ik dus wel goed aangesloten maar dat bracht geen (serieuze) verbetering. De emittervolger lijkt toch best succesvol te zijn: C aan +5V en 560 ohm in E naar NUL (B via 100nF aan de eerste transistor).
Het is bijna onmogelijk op gehoor de niveauverschillen zelf te beoordelen, laat staan de klankkleur.

NB: Bij de emittervolger ga ik ervan uit dat de versterker wel degelijk werkt. De emittervolger verzwakt misschien zelfs, maar doet wel een gunstige impedantie-aanpassing waardoor er toch meer energie wordt overgedragen dan zonder.
My wild guess..