Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Bij het meten van een temperatuur met een thermokoppel type E, wil ik de waarde verder transporteren over grotere afstand via een 4-20mA signaal.
Om de meetwaarde om te vormen gebruik ik een signal contitioner.
Status Instruments SEM1700 (Farnell order code 1706808).
De bestaande kabel die van het thermokoppel komt heb ik op het toestel aangesloten.
Bij het inschakelen na een lange tijd uitgeschakeld te zijn heb ik een vrij correcte meetwaarde.
Daarna begint de weergegeven temperatuur na een vijf a tiental minuten zeer langzaam te stijgen. Dat gaat zo door tot de uitgelezen temperatuur ruim 10 graden boven de werkelijke temperatuur is.
Wanneer ik die meetomvormer met mijn handwarmte nog een weinig extra verwarm, dan gaat de temperatuur nog een graad of twee naar boven.
Hiermee heb ik de indruk, dat als de meetomvormer op temperatuur komt na inschakelen, deze temperatuur een fout introduceert.
Ik heb me voor zover ik denk aan alle voorschriften gehouden, die bij het toestel waren.
Zou dit toestel rommel kunnen zijn of heb ben ik fout bezig?
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Dit lijkt op een probleem met de koude las. Het staat niet expliciet in de datasheet, maar ik ga er van uit dat het apparaat een interne koude las heeft. De temperatuur van de koude las wordt dan gemeten en hiermee de meting gecompenseerd. Deze compensatie lijkt niet te werken. Is die instelbaar?
Volgende link geeft een redelijk duidelijke beschrijving wat er met thermokoppels zoal kan gebeuren:
http://www.omega.com/temperature/z/pdf/z021-032.pdf
Peter Claus
Bedankt voor de reactie. Als dat toestel dan niet zou deugen, wat is de beste wijze of apparatuur om te werk te gaan?
Over koude las hebben ze het niet, en kan ook niet ingesteld worden in de parameters. Ik veronderstel dat de fabrikant daar toch wel rekening heeft mee gehouden.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (41%)]
duffel
Heb even de manual opgezocht. Daar staat dat je de correcte compensatie kabels moet gebruiken. Op P15 & 16 van de pdf die ik eerder stuurde staat hier meer uitleg over. Ik vermoed dat je de thermokoppel zonder meer hebt aangesloten op de ingangen 2 en 4, die zijn van koper en vormen dus op zich ook weer een thermokoppel met de draden van je eigenlijke thermokoppel. Wanneer je transmitter dan warm wordt geven die ook een spanning die je in je meting terugvindt.
Moet de meting met een thermokoppel gebeuren? Als dat niet echt nodig is kies ik liever een Pt100 of Pt1000 duurder maar veel betrouwbaarder en robuuster (meestal wel iets trager in response omdat ze simpelweg een groter zijn).
@duffel: het maakt echt niets uit of je het thermokoppel direct of via een compensatiekabel aansluit. De compensatiekabel gedraagt zich als een thermokoppel. De koude lascompensatie meet de temperatuur van het aansluitpunt en compenseert daarvoor. Het gaat pas fout als je het thermokoppel met een gewone (koperen) kabel verlengt en dan pas aansluit.
duffel
@floppy: Verlengen met een gewone koperen kabel kan inderdaad sowieso niet. Ik vermoed dat dit ding geen koude lascompensatie ingebouwd heeft en dan is een kompensatiekabel (stekker) wel nodig zoals de handleiding vermeld.
Waarschijnlijk zijn de aansluitklemmen gewoon koper en gedragen die zich als koude las die echter niet gecompenseerd wordt. Dus als het apparaat opwarmt verandert de uitlezing proportioneel met de opwarming, toch.
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0923/0900766b80923277… Op deze datasheet staat dat de ene draad ijzer en de andere constantaan (J-type dus) is als je dat zo op koperen klemmetjes zet heb je nog 2 thermokoppels en die reageren op het opwarmen van de transmitter.
Dat "ding" heeft volgens de specs koude las compensatie en wel met een nauwkeurigheid van 0.5 graad.
http://www.status.co.uk/files/datasheet/55.pdf
Compensatiekabel(of extension wire, verlengkabel) compenseert niets. Het is een slechtere kwaliteit thermokoppeldraad en vaak flexibel alleen bedoeld om het thermokoppel te verlengen naar de meter toe. Waarom het niet werkt weet ik niet. Misschien moet je softwarematig de koude lascompensatie aanzetten. Je zal toch ook ergens op moeten geven welk type je thermokoppel is.
ben je er zeker van dat je de thermokoppel draden niet omgekeerd aangesloten hebt?
jan
ps zelf analoge resultaten gehad met een koude las gecompenseerde thermo koppel versterker, waarbij ik + en - had omgedraaid.
Peter Claus
Op 1 augustus 2009 17:46:02 schreef jan lietaer:
ben je er zeker van dat je de thermokoppel draden niet omgekeerd aangesloten hebt?
Neen hoor, Ik heb het thermokoppel eens aangesloten op een standaard temperatuurregelaar, en de uitlezing gaf de juiste temperatuur aan. Maar daar zit zo een (denk ik PT100) weerstand in, en die meet de temperatuur van de regelaar zelf om de compenseren.
Het is een type E thermokoppel.
Heeft nog iemand een oplossing?
Ik zou ook kunnen de kabel van het thermokoppel kunnen verlengen met een extra stuk thermokoppel of compensatiekabel, en rechtstreeks naar de ingangsklem van mijn PLC kunnen gaan. Ik heb nog zo'n thermokoppel ingangskaart liggen.
Het probleem hier is dat ik tot nog toe geen geschikte kabel gevonden heb voor type E thermokoppels. De J, T, en K gooien ze naar je hoofd, maar type E blijkt een ander paar mouwen te zijn.
Weet iemand waar ik aan deze kabel geraak?
duffel
Ben je er zeker van dat de convertor ingesteld staat op type E? Wanneer dit niet het geval is, zal de interne termperatuur compensatie te veel (of te weinig) compenseren) wat jou meetresultaten zou kunnen verklaren.
jan
edit ik denk dat type K het meest courante type is.
[Bericht gewijzigd door jan lietaer op (11%)]
Peter Claus
Alles is goed ingesteld. Ik kan geen ander type thermokoppel nemen omdat dit een vast gegeven is. Het is voor metingen van lagere temperaturen (lager dan 100°C).
Een paar weken geleden heb ik ook een thermokoppel schakeling gemaakt. Daar deze ook niet direct perfect werkte heb ik een "milivolt voeding" gemaakt , bestaande uit een gewone 5 volt voeding met daarna een regelbare spanningspanningsdeler.
Daar deze volledig uit "koper" bestaat, is het makkelijk om met deze 100% zeker te zijn dat het probleem niet aan het thermokoppel ligt , en ook niet een een eventuele koude las op de verkeerd(= niet gecompenseerde) plaats.
jan
ps mijn probleem was ingangsimpedantie van de convertor.