fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij mijn SA blijken van de schakelaars voor bandbreedte, tijdbasis en trigger de sleepcontactjes te zijn verdwenen. 1 set lag nog in het kastje. Ze zitten in heel veel oude HP's In mijn scoop en VNA zitten ze ook. Een knullig stukje blik met 4 vingers als sleepcontact wat zit "vastgesmolten"met twee mini plastic pinnetjes op een nylon wiel. Bij mijn vna heb ik ze gewoon met wat epoxy vast gezet maar daar had ik ze nog. Deze zijn foetsie. Wat verklaart waarom die twee knoppen niets leken te doen. Die ik nog heb komt van de bandbreedte knop want die klopte ineens niet meer,
Het schijnt een bekend probleem te zijn. Heeft iemand een idee hoe dit te repareren. Ik zat te denken om uit wat afschermblik zo'n veerplaatje te maken maar ik wil het ook bij de andere voorkomen. Zijn er verbeteringen die iemand wel eens heeft gedaan ?
Fred, zet eens wat (detail) foto's neer hoe dit er uit ziet. Ik heb er een vaag beeld bij.
Misschien is er iets van latoenkoper te fabrieken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=1085
hier staan wat foto's.
Oef, dat ziet er klein uit ... en de spoor afstand is ook niet gruwelijk groot.
Het kon wel eens tricky worden dat zelf te fabrieken.
Je zou eens een mailtje kunnen wagen aan sphere electronics
http://www.sphere.bc.ca/test/index.html
Niet de meest goedkope ooit ( understatement ) maar hij heeft een hoop moeilijke onderdelen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sowieso geen latoenkoper! Daar zit geen veerkracht in.
Àls je zoiets al doet, moet je zoeken naar beryliumkoper of verenbrons. Dat zal in dit geval wel met een goud-over-nikkel laagje gecoat worden. Ik neem tenminste aan, dat je hier met hf bezig bent.
Kun je niet eens in oude sloopspullen zoeken naar passende digetjes? Printers en zo?? Het vervelende is, dat je bij het slopen dit soort dingetjes weg gooit onder het mom van "kan ik toch niet gebruiken"......
Ik zal eens neuzen 
/edit:
Houdt met canadese handel rekening met maandenlange verzending. Canada Post is berucht!!
rbeckers
Overleden
fred101
Golden Member
Wat ik nu aan het proberen ben lijkt te lukken. De twee knoppen waar het om gaat staan zonder die veertjes op auto want hij heeft het zonder gedaan. De gevonden veer zit weer op de bandwide schakelaar. Met epoxy gelijmd.
Uit een stukje blik, de deksel van een uv916 tuner (want die veerlippen van zo'n ding zijn vest sterk) ben ik nu de sleepcontacten aan het frezen. Ik frees 3 gleufjes en daarna de vorm er uit op de uiteinde na. Die knip ik er dan op het laatst af want anders trekt de frees de vingers krom. Maar daarvoor vertin ik de uiteinden met zilverhoudend soldeer. Dan is het wat gladder en zachter. Daarna het moeilijkste. De gaatjes op de juiste plaats zodat de vingers ook op de goede plek uitkomen. Probleem is dat je pas weet dat ze op de goede plaats zitten als dat kren weer in elkaar zit en dat is niet iets wat je even doet. Er is wel ruimte ze nog wat bij te buigen als de boel er zit.
Ik heb nu voor 4 contactjes de drie midden gleuven gefreesd en daar ben ik al de hele morgen mee bezig. Het frezen is zo gebeurd maar het uitlijnen en inspannen is een hels karwei
Edit: rene, ik lees het nu net, dat is een heel goed idee, ik heb nogal wat van die dingen rondslingeren. Soldeer ik die lipjes op een plaatje. Goed idee
klein is fijn
Moderator
Heb je nog een oude diskette liggen? Het metalen schuifje daarvan is perfect om dit soort dingen van te maken.
Het lijkt simpel spul, maar het is 0.2mm dun RVS plaatstaal. Lekker veerkrachtig. Wel uitkijken dat je ze niet te veerkrachtig maakt, anders gaan ze het koper wegslijten.
fred101
Golden Member
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 1 augustus 2009 14:21:23 schreef fred101:
Ja heb ik ook maar ik ga eerst wat relais kanibaliseren
Da's inderdaad beryliumkoper/brons 
fred101
Golden Member
Ik heb een stuk of 20 siemens mini printplaat relaissen. Ik heb er een open gemaakt en daar zitten twee kontacten in met elk 2 vingers. Die hebben precies de goede maat dus ik soldeer of lijm er twee naast elkaar op een plaatje en dan ben ik klaar. 
Het gaat lukken denk ik. Ik heb er nu een klaar. Nu nog het ding goed op de schakelaar krijgen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
fred101
Golden Member
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1702&mode=view
Zo ziet het er gemonteerd uit. Nu nog de boel terug in elkaar schroeven en zien dat ik al die gecombineerde schakelaars weer in de goede standen krijg.
Mooi gedaan Fred.
Jouw Spaanse equivalent EB5AVG heeft het ook zo opgelost met een HP8640b signaalgenerator. Hij heeft ook relaiscontacten gebruikt.
EB5AVG is volgens mij net zo meetapparatuur verslaafd als jij. Maar wat betreft radio's heeft hij denk ik nog wat meer. Veel Yeasu, maar geen FT-DX'en 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred , een oude faderpotmeter uit een autoradio heeft deze sleepcontacten ook , en is gemaakt op 25 watt , dus ook 4 vingers . overigens heb ik dit soort dingen in scheerapparaatmotortjes van philips ook gezien . bij de 1,2 volt variant gingen deze verbranden door te hoge stroom , en ik fabriekte er dan een koperen splitpen in .
( deed ik ook al op mijn 9e bij kapotte bibberpennen )
Tidak Ada
Sommige draadgewonden potmeters en helipot's hebben mogelijk ook geschikte sleepcontacten, hoewel die veercontacten daar misschien juist het eerste versleten zijn...
Niet optische ashoekencoders!!??
Anderzins heb je een fenomenaal priegelwerkje geklaard!! Cahapeau voor je geduld Fred!!
fred101
Golden Member
Mans, die ken ik, zit ook op het Foxtango forum.
Tdak ada: dat doe ik wel vaker. Ik heb bij een wobbulator de magnetiseerspoel van de yig oscillator vervangen dat was een hels kwarwei en bij een marconi de meter gerepareerd (die toen hij klaar was na een middag pielen van de tafel viel
kon ik ook nog een nieuwe naald gaan maken en de boel balanceren en een paar spoelen in zo'n turret vervangen. Van dat priegelspul in ferriethuisjes en dan ook nog met aftakkingen en gemaakt van apenhaar. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=568 dit was die yig oscillator spoel vol apenhaar (zit iets van 700 meter op)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (86%)]
Tidak Ada
Fred, Ik heb hier nog een 270° meter liggen (ex luchtvaart, was voor 400Hz)) Ziet er mooi uit. Ik heb de gelijkrichter en stroomtrafo er uitgehaald, maar de wijzer loopt aan en de movement 'lijkt' alsof hij geen lagers heeft. Als je er plezier aan hebt om hem te repareren, kan ik je hem opsturen. Ik ga vandaag opruimen en er ligt veel spul dat gewoon weg moet. Twee HP-4 printers *) een DEC Alpha-server twee nieuwe 14" IBM monitoren en wat weet ik allemaal nog meer... Moet weg, want ik kan letterlijk m'n k##t niet meer keren en al helemaal niets meer doen 
Mileupark of voor de liefhebber.....
/edit:
Waarvan één met een Jet-Direct® kaart
fred101
Golden Member
Als het een mooie bruikbare meter is dan vind ik het wel de moeite waard om te proberen maar het is een hels karwei. Als hij aanloopt kan het vuil zijn of wat oxidatie. De naald kan ook uit zijn lagertjes gestoten zijn. Dan hangt hij scheef. Heb je een fototje ?
Computerspul doe ik niets mee, ik heb een oude laptop in de shack die ik nooit gebruik maar ik dadelijk voor mijn VNA nodig heb, en een laptop voor het gewone werk die beneden staat.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
Tidak Ada
Ik zal er vanmiddag eentje maken.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (92%)]
fred101
Golden Member