Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Dag
Jaren geleden, toen ik nog betaald werd om met 0402s te spelen, heb ik met goede stereo microscopen gewerkt. Vermits ik toen nog goede ogen had gebruikte ik ze eigenlijk zelden.
De goede ogen zijn ondertussen met de noorderzon vertrokken, dus wordt het tijd om zo'n stereo microscoop aan te schaffen.
Ik herinner me nog dat twee goede van Minolta en Nikon waren, voldoende horizontale ruimte boden om een A3 print te inspecteren, en er voldoende verticale ruimte was om te solderen, en het belangrijkst van al: 1 van de 2 liet gebruik met bril toe.
Goede belichting is ook belangrijk, natuurlijk. Een vezelkabel met een straffe halogeen erachter en een ring rond het optische gedeelte werkte goed.
De vergrotingsfactor was instelbaar, hoewel ik me niet meer herinner of het traploos was of met het vervangen van lenzen.
Het oogstuk, zo ik me herinner was in geval van de brilvriendelijke versie, meer zoals een duikbril dan een microscoop, en werkte zeer goed.
En vandaar mijn vraag, wie van jullie is een co-brilsmurf en een tevreden gebruiker van een SMD en soldeervriendelijke stereo microscoop, en indien zo, wel type is het?
Dank bij voorbaat.
Bert
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Ik heb hier een Velleman penscope.
Gebruik het niet voor SMD (daar doe ik -nog- niets mee) maar je zou em er prima voor kunnen gebruiken.
Om je handen vrij te hebben kun je in een muziekwinkel een microfoonklem halen en die op een statief o.i.d. monteren.
RobHoi
42
Misschien kun je nog wat info vinden in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/75008
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
1) TVcamera'tje met goede macro-zoomlens
2) er is een discussie over dit onderwerp geweest en daarin is een microscopenhandelaar in Arnhem genoemd. Kijk naar dit itemnummer op Marktplaats # 221889374
3) Vergeet Olympus microscopen niet
Olympus, Nikon, Zeiss en Leica zijn de topmerken voor gewone en stereomicroscopen. Véél degelijker dan goedkope meuk (Novex, Euromex etc), maar de prijs is er dan ook naar. Ik draag zelf geen bril, dus kan je daar niet mee helpen, maar ik zie dat mijn brildragende collega's hun bril gewoon af doen als ze achter de microscoop gaan zitten. Volgens mij zijn de meest recente modellen vaak beter geschikt voor brildragers, maar dat weet ik niet zeker (let er namelijk niet zo op
). Die mooie dingen van Vision Engineering (Mantis en Lynx) zijn sowieso met bril te gebruiken.
De werkruimte wordt bepaald door het type statief, en kan dus met elke microscoop zo groot zijn als je wilt, zolang je er een passend statief bij kunt kopen.
Stereomicroscopen hebben nooit een revolver met verschillende objectieven, maar altijd een vaste vergroting of een traploze zoom (die noemt men dan ook stereo-zoom-microscopen).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 10 augustus 2009 00:04:37 schreef Robin F.: Ik draag zelf geen bril, dus kan je daar niet mee helpen, maar ik zie dat mijn brildragende collega's hun bril gewoon af doen als ze achter de microscoop gaan zitten.
Dat geldt alleen voor hen, die niet meer dan een licht astigmatisme hebben ("volksmond: "Cylinderglazen").
Als je, zoals ik +10 dioptriën met een astigmatisme van -6 dioptrieën hebt, weet je wel beter. Een stip wordt ovaal en soms zie je onder slechte lichtomstandigheden dingen dubbel. Dit niet te verwarren met scheel zien, waar je alleen horizontaal dubbel ziet. Bij astigmatisme kan dat ook in verticale richting (en afhankelijk van de ashoek, alle andere tussenliggende richtingen); het is een vorm van onscherpte in één richting.
Bij microscopiseren kun je dan echt geen details meer waarnemen.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Bedankt voor de antwoorden... Alweer verbazend veel geleerd met slechts een paar posts.
in de gerefereerde link http://www.circuitsonline.net/forum/view/75008 viel mijn oog ineens op de Mantis Vision Master Compact.
Zoiets zou het dus moeten worden... Maar ik moet er toch nog eens over slapen of ik er $2500 voor op tafel ga gooien. Ik koop graag goed spul maar dit is wel wat veel.
Op ebay staan er een paar, gaande van onder de 700 dollar gebruikt over 1500 tot de nieuwprijs.
Is het het waard? Dat is de vraag...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zijn dat speciale microscopen ? Ik geloof niet dat het me lukt om onder mijn microscoop te solderen. Ik controleer er de solderen wel mee en dat gaat perfect sinds ik boven verlichting heb gemaakt
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1104. De tweede foto laat de verlichting zien. Dit is een microscoop die ik via een toeleverancier heb, was niet zo'n dure volgens mij. Ik heb er 200 euro voor betaald maar dat omdat het een overjarig demo model was.(een swift) maar erg handig nu ik met smd bezig ben. Ik had een IRLML6401 vast gesoldeerd, met wick het teveel aan tin verwijderd en met de microscoop zag ik toen aan de achterkant van twee pootjes een haartje listze zitten wat twee pootjes verbond.
Het lijkt me wel wat om iets met een camera en beeldscherm te doen, ga dat topic ook eens lezen. Heb hier nog een webcam binnenwerk, beveiligingscamera en de nodige lenzen liggen. Daar moet vast iets van te brouwen zijn. De lens van zo'n camera dmv een ring een paar cm verder weg zetten doet al veel. Kan je hem ook wat hoger hangen zodat je ook gewoon nog ziet wat je doet.
Een microscoop om direct onder te werken moet een stereomicroscoop zijn, om verschillende redenen. Ten eerste heb je twee optische paden (oculair plus objectief) zodat je diepte kunt zien. Ten tweede is het beeld "rechtop", in tegenstelling tot een onderzoeksmicroscoop (of "gewone", in elk geval geen stereo-), waarbij het beeld gewoonlijk 180 graden gedraaid is. Daar direct onder werken vereist extreem veel concentratie, want links is rechts en boven is onder 
Ten derde heeft een stereomicroscoop een grotere werkafstand dan een gewone, zodat je er nog met een bout en pincet bij kunt. Dit heeft ook als voordeel dat het verlichtingssysteem eenvoudiger kan worden. Je hebt vast gemerkt hoe onhandig het is om bovenverlichting in een biologie-microscoop in te bouwen.
(Dat heb ik een tijd geleden ook gedaan voor mijn chipfotografie, maar sinds zaterdag heb ik eindelijk een nieuwe microscoop met echte, ingebouwde bovenverlichting
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Fred, is die microscoop van jij orgineel voor doorschijnend licht gemaakt? Ik heb er namelijk zelf ook een met doorschijnend licht, die ik wil ombouwen naar opvallend licht. Ik vraag mij af of dit gaat werken.
Grttzzz.
WLM
Tidak Ada
Zoek voor die stereo microscopen onder prepareermicroscoop Die dingen worden gebruikt voor alerlei biologisch en paleontologisch werk.
Het adres in Arnhem in de advertentie op Marktplaats, dat ik gaf heeft een ruime keuze, al vanaf €70,-
maar ik zou iets duurder gaan en keizen voor een met een schuine inblik.
De ruimte onder het objectief is al gauw 7 á 10 cm.
Het is een handelaar, geen duistere particulier. Verder heeft hij een toonkamer.
Op 10 augustus 2009 02:51:10 schreef Bert_mc:
Is het het waard? Dat is de vraag...
Dat moet je natuurlijk zelf beslissen
Het beste zou zijn om de verschillende opties gewoon te proberen, maar misschien zijn er hier wel mensen die er echt ervaring mee hebben. Ik heb zelf alleen met een gewone stereomicroscoop gewerkt, zo'n Lynx heb ik een keer op een beurs uitgeprobeerd.
WoeLi, dat is in principe mogelijk, maar je kunt het eerst uitproberen met een bureaulamp. Dat is sowieso misschien wel de makkelijkste oplossing. Het gaat alleen goed bij je 4x en 10x-objectieven, als je de hogere vergrotingen ook wilt gebruiken wordt het een stuk lastiger.
Tidak, is dat Rob Engelhard? Daar had ik vroeger (10 jaar geleden) ook mijn microscoopspullen vandaan, aardige vent 
Tidak Ada
Ja, dat is hem!
Overigens nog een ander adres voor microscopen: Foto ABRO In Zaandam.
Een heel andere regio dus.
Ze leveren zelfs operatiemicroscopen (op statief) voor een zeer hebbelijke prijs.
Wel liggen de prijzen hoger dan bij Rob Engelhard
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
mijn opa heeft de laatste jaren een leescomputer gebruikt,
een beeldscherm met een camera eronder wat tot wel 7/8 keer vergrootte, en nog scherp ook. misschien is dat een optie?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
baush en lomb. ze hebben er speciaal voor soldeerwerk ( lange werkafstand ) je vindt ze vaak op ebay voor 200 a 300 dollar