Nu ik mijn de draadjes van mijn 2 mosfets IRF530N heb vastgesoldeerd (daarvoor stonden ze in proefopstelling busjes over pinnetjes mosfets geplaatst). Doet de eindtap het niet meer. Solderingen zijn goed volgens mij en de mosfets zijn niet te warm geworden bij het solderen.
Kan dit te maken hebben dat ik per ongeluk met de soldeerbout gate en drain tegelijkertijd heb aangeraakt (statische spanningen?)?
Eindtrap vervangen werkt nog steeds niet:(
Kan het zijn dat C5 die mee zorgt voor de ruststroominstelling een lagere waarde moet hebben (10uF) zodat de eindtrap stabiel werkt.
Wat is er mis..?
Mijn versterker werkt een hele dag. Mosfets worden niet te warm. De andere dag doet hij het niet meer. C5 vervangen en dan deed hij het weer. Dat was gisteren. Vandaag werkt hij weer niet. C5 veranderd, met andere waarden van C5 geprobeert (33uf,22uF,10uF. Werkt nog steeds niet. Dan alle DC spanningen nog eens nagemeten kloppen tot net voor eindtrap. Weerstandswaarden,condensatorwaarden gecontroleerd; zijn allemaal correct. Moet ik nu weer de eindtrap vervangen?
Of is de opzet van de eindtrap gewoon niet goed gedimensioneerd?
Toen ik voor de eerste keer C5 heb vervangen had ik enkel 10uF tot mijn beschikking. Bij 10uF werkte de versterker dan alleen ging hij niet zo luid; (kleiner ruststroom). Vanochtend 10uF vervangen door 47uF (origenele waarde), versterker werkte niet meer nog wat andere waarden voor C5 geprobeert maar tevergeefs.
[Bericht gewijzigd door oddysey op (28%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij mysterieuze problemen die zich weinig aan lijken te trekken van vervangen van onderdelen, is 11 van de 10 keer het soldeerwerk de oorzaak, en de 12e keer een haarscheurtje of dat ene onderdeel dat je niet hebt geprobeerd te vervangen.
Thnx man! Er was inderdaad een soldering die niet goed was.
Versterker werkt terug.
[Bericht gewijzigd door oddysey op (19%)]
Ha, gelukkig. Je zoekt je soms suf.
Heb je al eens gekeken hoeveel volt (piek-piek, bijvoorbeeld) je eruit kunt krijgen zonder vervorming?
Op 19 augustus 2009 14:55:09 schreef oddysey:
Thnx man! Er was inderdaad een soldering die niet goed was.
Versterker werkt terug.
Op 11 augustus 2009 22:41:59 schreef Henry S.:
Ik denk eerder aan slecht soldeerwerk, waar alle genoemde problemen vandaan komen.