eey,
ik heb een pioneer radio die als ik die hard zet na een tijdje als die erg warm word snel gaat vervormen en minder hard kan daardoor.
aangezien hitte nooit goed is wou ik hieraan iets verbeteren indien mogelijk.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C8ZTFYA8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G8YEZQ47.jpg
wat ik dan zowiezo al niet snap is dat er maar 2 ijzere plaatjes op zitten?:S
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MENK7ANJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ABS383TL.jpg
ik ben me alleen af aant vragen hoe, gewoon wat ijzere plaatjes erop bijmaken.
of een ventilator, en dan rekening houden dat die niet teveel geluid maakt, en vraag me af of dit wel mogelijk is en zoja waar die op aangesloten zou moeten worden.
er is iniedergeval ruimte zat:P
alvast bedankt 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
Ik zou eens beginnen met nieuwe koelpasta tussen de IC versterker en het koellichaam.
Als dat niet werkt kun je het beste gewoon een groter koellichaam in zetten.
Iemand had waarschijnlijk alu plaatjes nodig want het hele koelblok is kaalgeplukt, of hoort dat zo?
@ bobo1on1
waar kan je zn koellichaam krijgen?
en er zit koelpasta tussen ut is echt gewoon die koellichaam die bloedheet word( dat ijzer bedoel je toch?)
@ nijhuisr
ik denk dat dit gek genoeg zo hoort, me oom heeft het ooit eens nieuw gekocht en ik heb hem erna gekregen en lijkt me sterk hij hem ooit open heeft gehad want toen ik em kreeg zat me er wat stof in.
Controleer de ruststroom. Mogelijk is die verlopen.
Ga na of je speakers de correcte impedantie hebben.
Koelpasta moet een zeer dun laagje zijn, uitstrijken met een bankpasje of iets dergelijks. Het dient alleen maar om zeer kleine oneffenheden op het oppervlak van het koellichaam of de STK plak op te vullen
Kijk of er sporen zijn van weggehaalde koelvinnen. Op de foto lijkt het alsof er nooit meer in hebben gezeten, maar wie weet.
Ga geen symptomen verhelpen, maar pak het probleem bij de bron aan.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
@ ledlover
wat is ruststroom ben niet echt bekend met electronica, een pc inelkaar zetten is me wel al us gelukt, en hij is nog nooit los geweest van de koelpasta, (zie pasta zitten is van fabriek uit)
ook hebben er denk nooit meer koelribben op gezeten zie geen sporen dat ze weggehaald zijn ma vind gewoon raar ze er niet gewoon wat meer hebben opgezet
en wat is impedantie? en eerte 20 min gaat goed ma erna moet ik vollume een kwart terug draaien. omdat anders vervormd
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Hallo Thijs,
De impedantie is van de aangesloten luidsprekers. Op de achterkant van je set staat bij de luidsprekerklemmen aangegeven met hoeveel Ohm deze mag worden belast. Dit is vaak iets in de trand van 8~16Ohm.
Hang je er bijvoorbeeld 2 luidsprekers van 8 Ohm aan dan is de totale impedantie 4 Ohm. Bij 4 speakers is dit 2 Ohm.
Laat je dit zacht spelen kan het lang goed gaan. Maar je geeft zelf al aan dat het hard speelt en dan kan het inderdaad fout gaan.
De koeling met 2 vinnen lijkt me wat karig en niet echt origineel. Dit soort 'modificaties' kan je gemakkelijk uitvoeren zonder dat je dit terugziet in de aanwezige viezigheid 
Het lijkt ook wel of een van de zwarte elco's op foto 1 (links naast de grijze flatcable) bol staat. Kan je eens wat scherpe close-up fotos maken?
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (11%)]
Volgens mij zijn die twee aluminium koelplaten echt de enige die er van origine in hebben gezeten. Als je goed op de foto's kijkt, kun je duidelijk zien dat de 'dopjes' op de overige posities ongeperst (en dus onbeschadigd) zijn, terwijl die 'dopjes' bij de twee koelplaten wèl geperst zijn, zodat de platen blijven zitten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die 2 koelplaatjes zijn origineel , heb deze set ook ooit eens gehad. er zit een stk module in die wordt wat heet met flink blazen . op dat koelblok zitten ook nog andere componenten die miss verlopen als de hele plaat heet wordt.
de simpelste manier om langer te kunnen blazen met de versterker is een kleine pc fan in de kast zetten die tegen de staande plaatjes blaast . die zitten op een oude pIII koeler wel of een oude voeding .
bedenk wel dat de eindtrap koeling niet het enigste is wat berekend is op huiskamer gebruik , de trafo en brugcel zijn vaak ook niet berekend op lang op max volume draaien .
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Op 18 november 2011 18:53:07 schreef thijs-1990:
wat is ruststroom ben niet echt bekend met electronica
Lekker afblijven dan, straks heb je 230VAC te pakken of je sloopt de eindtrap helemaal.
Hoeveel boxen heb je eraan hangen? en hou hard is hard?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet bekend met electronica is geen ramp, de beste oplossing is mechanisch: gewoon wat oude computerkoelblokken pakken, wat gaatjes in je aluminiumplaat boren. Daar die blokken stevig opschroeven (met koelpasta ertussen). Eventueel om de natuurlijke convectie wat te helpen nog een fan eronder, maar dit zal al best schelen.
Wel een kleinigheidje: die STK-modules begeven het op een gegeven moment ook, zeker als ze heet geweest zijn.
Aanvulling: ruststroom instellen gaat dacht ik niet bij de meeste STK's, dat kan je dus achterwege laten.
Op 18 november 2011 19:35:25 schreef nijhuisr:
[...]Lekker afblijven dan, straks heb je 230VAC te pakken of je sloopt de eindtrap helemaal.
Hoeveel boxen heb je eraan hangen? en hou hard is hard?
2 boxen
hard is vol open maar dan heb ik me pc wel op de cd ingang aangesloten,
als ik em op video aansluit gaat die nog harder ma dat heb ik ma niet gedaan
Op 18 november 2011 18:13:01 schreef thijs-1990:
@ bobo1on1
waar kan je zn koellichaam krijgen?
en er zit koelpasta tussen ut is echt gewoon die koellichaam die bloedheet word( dat ijzer bedoel je toch?)
Bij conrad bijvoorbeeld kun je een mooi koellichaam krijgen.
Een fan inbouwen is ook best een goed idee, het is simpel en je kunt er weinig mee slopen, in tegenstelling tot een nieuw koelblok inbouwen.
zou ik ook in het bestaande koellichaam 2 gaatjes kunnen boren en dan deze kopen bijvoorbeeld.
en dan daar ook 2 gaatjes in en dan met koelpaste op het bestaande koellichaam schroeven?
@bobo1on1
wat voor fan zou ik moeten hebben, en waar kan ik die aansluiten in de radio? weet niet wat von voltage etc
[Bericht gewijzigd door thijs-1990 op (57%)]
Op 18 november 2011 19:58:42 schreef thijs-1990:
hard is vol open maar dan heb ik me pc wel op de cd ingang aangesloten,
als ik em op video aansluit gaat die nog harder ma dat heb ik ma niet gedaan
Juist, daar was ik al een beetje bang voor...
Kraken van het geluid is dus te hard, dan zou je hem ook gewoon zachter kunnen zetten, maargoed.
De boel goed koelen en knallen maar.
Maar haal in gods naam de stekker uit het stopcontact als je aan het klooien bent!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat koellichaam gaat zeker wel helpen, 3 of meer schroefjes zal misschien nog beter zijn, en meer of grotere vinnen. Achteraf bedenk ik me dat je vroeg of laat die arme STaKker wel gaat opblazen als je zo doorgaat. Deze setjes zijn mijnsinziens niet gemaakt om continu zo hard te spelen.
Kraken kan inderdaad op oversturen wijzen, dan is het ook voor je speakers beter om hem wat terug te regelen.
Op 18 november 2011 20:32:33 schreef thijs-1990:
@bobo1on1
wat voor fan zou ik moeten hebben, en waar kan ik die aansluiten in de radio? weet niet wat von voltage etc
Pak een 12 volt fan, sluit hem aan op een 12 volt adapter, dat is het makkelijkst.
Eventueel kun je de fan nog temperatuurgestuurd maken zodat hij niet altijd draait.
Op 19 november 2011 02:43:36 schreef maartenbakker:
Dat koellichaam gaat zeker wel helpen
Maar niet lang als je continue over de maximaal toegelaten stroomsterkte gaat. Het is een huiskamerversterker (en een hele lichte) geen PA.