hallo,

ik heb een onbekende buizentrafo, pp type. een dun bedrade wikkeling met een tap in het midden, en een enkele wikkeling die veel minder wikkelingen heeft, van dik draad. lijkt mij duidelijk...

Wat ik niet weet is de impedantie. zowel primair als secundair.
de secundaire zal 4 of 8 zijn geweest; welke kan ik niet met zekerheid zeggen. nu weet ik nl dat de primaire impedantie weer afhankelijk is van de aangesloten load op de secundaire.

mijn vraag is dus, hoe meet ik de impedantie van de trafo?
ik heb beschikking tot twee multimeters, een variac ( 250V 1A) en als ik lief vraag mag ik misschien een frequentiegenerator lenen van school, met Utt van maximaal 30V...

bvb bedankt, Technoob12

Zo
http://www.crystal-radio.eu/trafometing.htm

Oudere trafo's hadden ook vaak een 16 Ohm sec wikkeling, vooral Engelse speakermerken als Wharfedale waren vaak 16 Ohm.

Uit de grootte van het blikpakket kan je het vermogen schatten. Bij kleintjes van zeg 10cm hoog/breed zit je aan 2 x EL84 en dat is +/- 15 Watt rms.

Meestal zit de primaire impedantie rond de 5200-7000 Ohm.
Op Amroh uitgangen stond de impedantie altijd op de trafo zelf.
Als de aanpassing buis/luidspreker perfect is heb je maximale energieoverdracht, maar erg kritisch is het niet in de zin dat er iets kapot gaat. Pas bij ernstige misaanpassing gaat er teveel anodestroom door de buizen lopen. Maar dat kan je weer meten...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

ik had het vermogen geschat op 10-15W. ik heb er een nettrafo van 18V, 0.7A naast gehouden en het blikpakket is ongeveer even groot.

de website is goed, bedankt! helaas is de kans dat ik die freqgen mag lenen bijzonder klein, en van die voltmeter weet ik te weinig. ik heb alleen ee gewone multimeter, en ik weet niet wat-ie doet om een AC signaal te meten, ik heb er tot nu toe alleen 50Hz mee gemeten.
is die 1KHz belangrijk, is er een eenvoudigere manier? zo nee, dan wordt het een CO V&A...

Als het een balansuitgangstrafo is voor buizen is het wel goed en kan die 2* EL84 aan. Veel andere opties zijn er niet voor dat type (afmeting) trafo.

Niet veel anders dan EL84's?
2x EL90, 2x EL95, 2x ECL82, E(C)LL800, moet ik nog even door gaan.
De afmetingen van een UGT is niet zaligmakend voor het vermogen.

Vergelijken van vermogens aan de hand van de afmetingen van het blikpakket werkt alleen maar goed bij gelijksoortige trafo's.

Voedingstrafo's kunnen in verhouding een kleiner blikpakket hebben dan uitgangstransformatoren.

Bij een uitgangstransformator is het niet de bedoeling dat de kern in verzadiging raakt; bij een voedingstrafo is dat een minder groot probleem. Vandaar dat het blikpakket van een uitgangstrafo groter is.

De OP heeft een kleine trafo. Het merendeel van de oude/nieuwe schema's is toch wel 2*EL 84 in de 10-15 Watt en in klasse AB geschakeld.
De genoemde,andere buizen hebben een lagere anodedissipatie dan een EL84.

@sonytech

De bias van de twee buizen loopt tegengesteld via de primaire wikkeling met middenaftakking,de daardoor gevormde magnetische velden zijn ook tegengesteld en heffen elkaar op.
Er kan langs die weg geen verzadiging van de kern optreden en daardoor kan een balanstransformator met een gesloten kern (geen luchtspleet) worden uitgevoerd.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (45%)]

het is een gesloten kern; de E-profielen liggen steeds tegen elkaar in en maken contact; hij kan dus in verzadiging raken bij DC.
ik heb hem bij een speaker gehad, maar de speaker was volledig weggeroest. geen impedantie meer te meten, meette oneindig. koperbreuk, waarschijnlijk.

hij zat ik een oude philips luidsprekerbox ( hout, met van die houten krullen voor een bruin luidsprekerdoek. ring a bell?), als een soort standalone box, met een trafo in de box zelf waarschijnlijk om kabelverliezen tegen te gaan.
overigens was de magneet in de luidspreker enorm, en van staal. de luidspreker zelf zal zo'n 20-25 cm doorsnee hebben gehad.

hij was oud. echt geen nieuw ontwerp, hoe oud kan ik niet zo zeggen.

Maak eens een foto van die trafo en post die hier.
Zo klinkt het als een trafo voor een E443H o.i.d. en heb je een stuk antiek luidspreker en box met verzamelaarswaarde gesloopt.

Radio's voor ±1935 hadden meestal geen UGT. Men luisterde met een hoogohmige koptelefoon (250V op je hoofd) of luidspreker. Sommige losse speakerboxen hadden een trafo intern. Kan dan ook nog de trafo zijn om de electromagneet van de speaker te bekrachtigen.
Speakers met permanente magneten zijn pas van vlak voor WOII.

Zo klinkt het als een trafo voor een E443H o.i.d. en heb je een stuk antiek luidspreker en box met verzamelaarswaarde gesloopt.

helaas was mn oma me voor; dan had ik hem intact verkocht bij v&a.
tijdens het zoeken naar een of andere karamieken, antieke vaas heeft ze de poot van een krukje in de box geplant, door het broze hout heen, scheur in doek & speaker "papier". ik mocht eruithalen wat er te redden was, en dat bleek dan toch een pp te zijn.
ja, jammer van de kast maar die was helaas niet meer te redden.

de trafo was er los bij geschroefd; hij was duidelijk gescheiden van de speaker qua magnetisch veld.

903836IMG_1821.JPG
111301IMG_1825.JPG

foto. ( moet nog even kijken of ie voldoet aan afmetingen- anders, linkje.) link.

Het is oud, maar geen PP trafo als deze uit de speakersbox komt.
Meet de gelijkstroomweerstand eens van de primaire (dunnne draad) tussen de uiteinden en de tap en de secundaire.

Op 24 november 2011 18:33:10 schreef TechnOoB12:
hij zat ik een oude philips luidsprekerbox ( hout, met van die houten krullen voor een bruin luidsprekerdoek. ring a bell?), als een soort standalone box, met een trafo in de box zelf waarschijnlijk om kabelverliezen tegen te gaan.
overigens was de magneet in de luidspreker enorm, en van staal. de luidspreker zelf zal zo'n 20-25 cm doorsnee hebben gehad.

Komt deze combinatie van trafo en speaker je bekend voor?

http://www.vintageradio.nl/Radio%27s/Foto%27s/Erres%20KY111%20%28Indie%29.jpg

Trafo lijkt mij het onderdeel van een elektromagnetische luidspreker.

Dat kan inderdaad ook nog. Duidelijker voorbeeld:
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/images/uploaded/201103261354024d8de1ea760a6.jpg

Ik hoop dat die folder als voorbeeld is bedoeld. Een Errs Ky111 op de stort. http://welther.nl/hugo/smilies/janken.gif

heh, ja, zo was het. alleen dan zonder buisjes erbij, natuurlijk.
alleen de magneet was wat vierkanter, en groter tov. de doorsnee van de cone.

er zat wel een voicecoil inde speaker., die viel er nl uit toen ik m omkeerde...

maar... beschuldig me niet van ketterij alstublieft :D ik heb mn best gedaan zoveel te redden als kon.

al enig idee van de impedantie? of toch gewoon aan de freqgen hangen?

[Bericht gewijzigd door The Engineer op (12%)]

Die is alleen als trafo voor een dergelijke luidspreker te gebruiken. Bewaren of verkopen, maar aub niet weggooien of slopen.

Impedantie kan zo rond de 7k liggen, maar ik weet niet wat de resulterende secundaire impedantie is.

ok. jammer. heb geen idee wat de prijs is voor zo'n ding, maar het lijkt me omdat die dingen weinig niet gebruikt worden en erg specifiek zijn, niet bijster veel.

EDIT; vraag van hugo welther.
vanaf de tap, naar de ene 345 ohm, en de andere 475 ohm. gemeten in 2K bereik van een gewone multimeter.

als het inderdaad niet veel is, zal ik hem doneren aan de CO stand in rosmalen dit jaar. met n briefje erbij, voor degene die-m zomaar nodig zou hebben.
prijstips zijn welkom, ik ga er niets mee doen, want ik heb de speaker als de versterker niet. maar om geld ben ik wel verlegen :P electro is geen goedkope hobby...

EDIT; omdat het kan, nog even antwoord op de vraag van hugo welther.
vanaf de tap, naar de ene 345 ohm, en de andere 475 ohm. gemeten in 2K bereik van een gewone multimeter.

bedankt voor uw aandacht!

Op 24 november 2011 21:22:28 schreef TechnOoB12:
maar om geld ben ik wel verlegen :P electro is geen goedkope hobby...

Offtopic: krantenwijk nemen. Of bij de AH gaan werken ;).