Bank 4D bioscoop

Hallo iedereen,

Ik het nadenken over een leuk project voor op mijn kamer, wou ik graag een beweegbare bank voor een 4D bioscoop willen maken. Ik weet niet of ik dit in de goede categorie heb gepost.. Ik zou graag een 2 zits bank naar voren en naar achteren willen laten kantelen door een as door het midden van de bank te maken en met een elektromotor de as te laten draaien. Is het realistisch om een bank met 2 personen erop snel genoeg te kunnen laten bewegen met een elektromotor? (ik heb hier geen krachtstroom voorziening.) Is er een manier dat ik op de computer een programma maak op welke momenten de bank een bepaalde beweging maakt zodat ik elk programma via de computer kan maken?

Totale beginner

Golden Member

Ik ben geen expert op dit vlak maar ik denk dat zo iets het makkelijkst pneumatisch of hydraulisch te realiseren is. Misschien werkt het ook meer zeer krachtige servo's.

Het zal zoieso een dure aangelegenheid worden.

wordt een duur geintje (zeker 1500 euro) en een enorme uitdaging

1 je moet je eigen speciale pc software schrijven die de film afspeelt en tegelijkertijd de bank aanstuurt

2 je moet de bank automatiseren (bijvoorbeeld voor en achterwaards kantelen, trillen enz.

3 erg onrendabel je kunt maar een film kijken en dan moet alles opnieuw ingesteld worden en opnieuw gebouwd zodat het een beetje bij de film past

4 zeker geen beginners project wat je even in elkaar zet.
je moet denken aan krachten in de contructie, momenten, delays van de actuatoren, vermogens electronica
(alweer een vak apart) enz.

(kansberekening:
als je al niet via het werk in de wereld van electro en automatisering zit of je geen computer kunt programmeren geef ik je 0% kans van slagen om het project voor november 2012 af te hebben.

geloof me, dit doe je niet zomaar bovendien heb je er niet zoveel aan je bouwt alles op voor 1 bepaalde film en een andere film vergt weer allerlei aanpassingen aan de bank / software sequence.

kortom zet het maar uit je hoofd!!!

een elektromotor de as te laten draaien

frequentie regelaar die 2 kanten op kan,
en een vertragings kast 1:500 aansturen met de computer
ik denk trouwens dat een electro motor niet de juiste uitgang is. je bent beter af met een as in het midden die kan draaien en een pneumatiek cilinder erachter met verschillende trappen die je open en dicht stuurt. hoef je alleen nog maar het gewicht in te stellen en gaan.

Is er een manier dat ik op de computer een programma maak op welke momenten de bank een bepaalde beweging maakt zodat ik elk programma via de computer kan maken

dan moet je al kunnen programmeren

Hoe wil je dat laten reageren op beeld? Je zult denk ik voor de hele film zelf een programma moeten schrijven die synchroon loopt aan de film. Want DVD bevat verder geen informatie voor het bedienen van banken of andere ongein lijkt me.

de kortste klap: de bank laten bewegen door actuators van bv een electrisch bed,dan heb je hem op afstandsbediening;)en die motoren zijn loei sterk.
ik heb hier al leuke dingen mee gemaakt..de heftafel voor mijn motoren gaat elec.omhoog

goed bedacht maar dat is niet snel genoeg

Bwa, as onder de bank, arm van een halvemeter vast aan de as, en dan de arm bewegen via een elektromotor. De motor zou je kunnen laten reageren op geluidsniveau of op het snel inzoomen van een beeld ofzo. Film afspelen en kijken of er snel ingezoomed wordt kan je bv met OpenCV en dan in het programma nog de uitgang sturen voor de motor.

Het grootste probleem is denk ik op wat je de motor juist gaat laten reageren.

Den Dries www.hulens.be
GJ_

Moderator

Op 23 november 2011 18:31:12 schreef roel999:
wordt een duur geintje (zeker 1500 euro) en een enorme uitdaging...

Wij hebben dit gemaakt met servomotoren en dat was een flink stuk duurder kan ik je verzekeren. Stoelen die in een bol gemonteerd zitten, aan de binnenkant van de bol word de film geprojecteerd.

joopv

Golden Member

Misschien is het een optie om het LFE (low frekwency effects) kanaal van een DVD te gebruiken, en daarmee wat bass-shakers aan te sturen die de stoel zitting / rugleuning laten trillen.

Kantelen en zo is lastig, die informatie staat inderdaad niet op DVD.

fred101

Golden Member

Op 23 november 2011 17:12:05 schreef koensel95:
Hallo iedereen,
Is er een manier dat ik op de computer een programma maak op welke momenten de bank een bepaalde beweging maakt zodat ik elk programma via de computer kan maken?

Die bank laten bewegen lijkt me het grootste probleem niet, als je beschikt over een goede werkplaats met las, draai en frees spul. En een redelijk budgt. Maar om hem iets zinnigs te laten doen moet je aan de software en niet op beginners level. En als je die vraag hier boven zo stelt is dit redelijk kansloos ben ik bang.

Begin simpeler met een bank die interactief reageert op een sit-com ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wo dat is inderdaad wel iets duurder dan ik had verwacht. Ik kan wel vrezen, draaien en lassen op school. Alleen in software schrijven ben ik wat minder goed.Bedankt voor het meedenken!

Wat joopv zegt is misschien wel een leuk idee.

Zorg dat de stoel een beetje flexibel gemonteerd is (met veren ofzo, weet ik wat) en maak er dingen in die in verschillende richtingen kunnen trillen.

mocht je om een as gaan draaien, dan zou ik draaien om ongeveer de buik, anders heb je het gevoel dat je voorover pleurt en dat lijkt me zeer onaangenaam.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Gisteren op de ElektorLive beurs een vliegsimulator zien staan. Een stoel op een platform, zaten drie motoren onder (ik gok 200 tot 400W). Met allerhande hefbomen en elastieken was ervoor gezorgd dat de motoren het aan konden. Er stond bij: materiaalkosten 900 euro, ontwikkeltijd 1,5 jaar.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.