hallo,
ik heb een jvc a-s3 amplifier. nu was de zekering stuk bij het vervangen en aanzetten brandde die metteen door na even brommen.
nu vermoed ik dat de trafo stuk is.
er komt 2 x 21,2 volt uit (1,5A). nu is mijn vraag waar ik zo een trafo kan vinden, en uiteraard voor niet te veel?
trafo e03077-43h
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Trafo eerst buiten de verester testen (heb je misschien al gedaan, hoe weet je anders de precieze spanning?). Indien in orde, is de versteker op een andere plaats stuk (eindtrap, gelijkrichter, elco).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
heb ik inderdaad gedaan, zekring metteen er uit. dus het moet wel aan de trafo liggen. en er staat op 21,2v 1,5A 21,2v
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mijn eerste bericht was wat haastig, heb het even aangevuld al was het niet meer nodig. Toch handig dat die dingen er soms gewoon opgedrukt staan. Het zal wel een gewone EI-kern zijn. Die trafo's werden op maat voor het betreffende apparaat gemaakt en los niet echt verkrijgbaar buiten de fabrikant om. Ik denk dat je genoegen moet nemen met elke passende trafo met 2 wikkelingen van een volt of 20. Mogelijk krijg je er een ringkern in weggewerkt (Amplimo maakt die).
Oke duidelijke info! Dus mocht ik een ringkern vinden met de eigenschappen. 20v twee keer ( gezamelijke massa) en 1,5 a dan zou dat moeten werken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
maartenbakker
Golden Member
Lijkt me wel. Ergens tussen 19 en 21V zit je wel veilig, hoger liever niet omdat je niet weet met hoeveel marge de versterker is ontworpen.
@Arco hieronder: Als die niet te groot is qua afmetingen lijkt me dat een prima keus en zelfs een flink stuk goedkoper dan een ringkern. Wist eigenlijk niet dat die zo goed verkrijgbaar waren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Misschien past deze?: http://nl.farnell.com/pro-power/ctfc75-20/transformer-75va-2-x-20v/dp/…
ben net even verder gaan kijken. tot mij grote verbazing kwamen de draden van de keuze schakelaar ( 110, 230v ect) tegen elkaar. dus ik blij dat de trafo niet stuk was. nu zitten de draden goed maar er zit dus ook sluiting in de print, want de zekering klapt nog steeds alleen nu na enkele seconden.
de 2 grote condensatoren lijken gelekt te hebben, zouden die de sluiting veroorzaken?
maartenbakker
Golden Member
ja dat zou ook kunnen, het is wel hard/poreus. waar moet ik beginnen met meten. is er niet een bepaald component wat vaker stuk gaat bij (oude) versterkers?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
Deel van de servicemanual met schema: http://elektrotanya.com/jvc_a-3s_sch.pdf/download.html
Als de primaire zekering doorslaat nakijken of de secundaire zekeringen ook doorslaan. Zoja dan heb je grote kans dat of een (halve) diodebrug doorgeslagen is of een van de eindtrappen is kortgesloten. Onderdelen uit de schakeling halen, dan pas meten.
Zoniet dan beide zekeringen verwijderen en opnieuw kijken naar een eventueel doorslaande primaire zekering.
Sluit nooit luidsprekers aan zolang je niet zeker weet dat de versterker weer 100% is. Voor het gebruik altijd de uitgangen op gelijkspanning meten, die mag niet aanwezig zijn.
En je kan je primaire zekeringen (en misschien hele niet verkrijgbare eindtrappen) besparen door ipv daarvan een 230V/40-60W gloeilamp te nemen. Een fel oplichtende lamp betekent foute boel (kortsluiting).
Op 5 december 2011 19:05:05 schreef robbedoes:
ik heb een as 7 daar vliegt de zekering er na de voedings trafo uit
Dit topic gaat over de A-S3, open voor een oplossing voor de A-S7 een eigen topic.
Topictitel aangepast.
dat laatste lijk mij geen optie want zodra en spanning op staat slaat de zekering door. ~ - ~ dat staat er op een component en ~ + ~ staat op het andere als ik deze meet zoals een diode geven deze aparte verschillende waardes aan. is de kans groot dat deze kapot zijn? en kan ik deze vervangen voor normale diodes?
P.S. versterker heeft een aantal keer nachten aan gestaan, daarna was hij gou stuk
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
ja je zou zeggen van wel, maarja hij gaat al 30 jaar mee. en met een beetje geluk nog vele jaren
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Op 5 december 2011 20:11:56 schreef nielskempen:
dat laatste lijk mij geen optie want zodra en spanning op staat slaat de zekering door.
Dan kan een lamp juist wel wat uitmaken...
~ - ~ dat staat er op een component en ~ + ~ staat op het andere als ik deze meet zoals een diode geven deze aparte verschillende waardes aan. is de kans groot dat deze kapot zijn? en kan ik deze vervangen voor normale diodes?
Heb je ze uit de schakeling gehaald? Het zijn dubbeldiodes.
BTW: Quote aub niet alles, dat is gemakszucht, onderaan de pagina kan je nog steeds beantwooren.
ja heb ze er uit gehaald en toen gemeten. ja ik begrijp nu wat je bedoelt met die lamp.
maar kan ik die dubbeldiodes vervangen voor normale (heb ik liggen) zegmaar de 2 kathodes samen en bij de andere de 2 annodes
[Bericht gewijzigd door nielskempen op (42%)]
Als de diodes eruit zijn, gaat dan nog de zekering eruit ?
2 losse diode's moet geen probleem zijn, maar mischien eerst verder meten waarom ze naar de hemel zijn gegaan?
anders blijf je diodes meten, meet eens de weerstand tussen + & 0 en 0 & -
stel er is een eindtrap of zo iets dergelijks kapot gegaan, kan dat zijn doordat het volume te hard is gezet bij al een vrij hoge input?
en hij heeft 4 van die "transistors" op een koelblok als ik die nu allen los soldeer en dan een voor een weer vast maak. om zo te zien bij welke de zekering klapt. is dit een optie of heeft dit totaal geen zin?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
zeker zin vol als je van je zekeringen af wilt.
Je kan de eindtrappen toch eerst loshalen en doorr meten?
wat was de uitkomst van de meting die ik hiervoor voorstelde ?
als ik tussen de ~ en + meet krijg ik 600 en andersom nix, als ik dan tussen de andere ~ en + meet laat hij beide kanten volledig door
(gaat op de dubbeldiode ~+~)
de andere diode ~-~ geeft gelijke waardes aan.
de optie op ze door te meten is inderdaat beter/makkelijker, ga strax doen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Ik geeft toe mij voorlaatste post was iets warrig
dubbeldiode's eruit solderen, en meet de weerstand tussen - & 0 , en de weerstand tussen + & 0
die diode is stuk, maar eerst uitvissen waardoor, anders blijven we diode's en weerstanden vervangen.